Μελέτη σε ποντικία δείχνει γιατί δεν πρέπει να το παρακάνετε με τα συμπληρώματα πρωτεΐνης

Μελέτη σε ποντικία δείχνει γιατί δεν πρέπει να το παρακάνετε με τα συμπληρώματα πρωτεΐνης

Ζήσης Ψάλλας

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση πάρα πολλών συμπληρωμάτων πρωτεΐνης θα μπορούσε να μειώσει τη διάρκεια ζωής, να επηρεάσει αρνητικά τη διάθεση και να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Ενώ οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες αποδείχθηκαν ωφέλιμες για την αναπαραγωγική λειτουργία, είχαν επιβλαβείς επιδράσεις στην υγεία στα μέσα της ζωής και οδήγησαν σε μικρότερη διάρκεια ζωής.

Υπάρχουν συνολικά 20 αμινοξέα, εκ των οποίων τα εννέα είναι απαραίτητα υπό την έννοια ότι πρέπει να λαμβάνονται από τη διατροφή διότι το σώμα δεν μπορεί να τα δημιουργήσει. Εάν η διατροφή περιέχει αρκετά από αυτά, το σώμα σας μπορεί να φτιάξει τα άλλα 11. Τα BCAA αποτελούνται από τρία αμινοξέα: λευκίνη, ισολευκίνη και βαλίνη. Αυτά κατανέμονται στους μύες ενώ τα άλλα απαραίτητα αμινοξέα διασπώνται κυρίως στο ήπαρ.

Ενώ οι σκόνες πρωτεΐνης ορού γάλακτος είναι συνήθως υψηλές σε BCAA, πολλοί αθλούμενοι καταναλώνουν BCAA ξεχωριστά, συνήθως με τη μορφή σκόνης που προστίθεται στο νερό, συχνά κατά τη διάρκεια μιας προπόνησης. Τα συμπληρώματα BCAA δεν περιέχουν υδατάνθρακες ή λίπη, αλλά τείνουν να είναι υψηλά σε θερμίδες. 

Οι ερευνητές εξέτασαν την επίδραση των BCAA και άλλων βασικών αμινοξέων όπως η τρυπτοφάνη στην υγεία και τη σύνθεση του σώματος των ποντικών. Ορισμένοι ποντικοί έλαβαν διπλάσιο από την κανονική ποσότητα των BCAA που χρειάζονται για τη ζωή, άλλοι την κανονική, άλλοι τη  μισή ποσότητα και άλλοι το ένα πέμπτο.

Διαπιστώθηκε ότι τα ποντίκια που έτρωγαν τα περισσότερα BCAAs αύξησαν την πρόσληψη τροφής, γεγονός που οδήγησε σε παχυσαρκία και συντομότερη διάρκεια ζωής. Επιπλέον, η κατανάλωση υψηλών επιπέδων BCAA φάνηκε να εμποδίζει την τρυπτοφάνη να φτάνει στον εγκέφαλο, η οποία είναι γνωστό ότι ενισχύει τη διάθεση.

Τα συμπληρώματα BCAA οδήγησαν σε υψηλά επίπεδα BCAA στο αίμα που ανταγωνίζονταν με τη τρυπτοφάνη για τη μεταφορά τους στον εγκέφαλο.

Η τρυπτοφάνη είναι ο μοναδικός πρόδρομος της σεροτονίνης, η οποία συχνά ονομάζεται "χημικό της ευτυχίας" για τις επιδράσεις της στη διάθεση και το ρόλο της στην προαγωγή του ύπνου. Η μείωση της σεροτονίνης που προκλήθηκε από την υπερβολική πρόσληψη των BCAA οδήγησε σε μαζική υπερκατανάλωση στα ποντίκια μας, τα οποία έγιναν εξαιρετικά παχύσαρκοι και έζησαν βραχύτερες ζωές.

Πηγή: Business Insider

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 3 Μαΐου 2019, 16:34