Είναι η αυστηρά χορτοφαγική διατροφή πιο υγιεινή; Οι λόγοι για τους οποίους οι ειδικοί δεν ξέρουν

Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2021, 16:27
Είναι η αυστηρά χορτοφαγική διατροφή πιο υγιεινή; Οι λόγοι για τους οποίους οι ειδικοί δεν ξέρουν

Ζήσης Ψάλλας

Υπάρχουν έρευνες που έχουν δείξει ότι οι δίαιτες βίγκαν έχουν θετικά αποτελέσματα για την υγεία, όπως χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, διαβήτη και εκφυλιστικών νόσων αλλά μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι οι βίγκαν έχουν υψηλότερο κίνδυνο καταγμάτων. Επίσης, τόσο οι βίγκαν όσο και οι μετριοπαθείς χορτοφάγοι μπορεί να έχουν υψηλότερο κίνδυνο αιμορραγικού εγκεφαλικού επεισοδίου.

Αποδεικνύεται ότι είναι δύσκολο να γίνει κατανοητό ποιες είναι οι συνολικές επιπτώσεις στην υγεία των βίγκαν. Αλλά γιατί τα στοιχεία είναι τόσο ασαφή;

Προκειμένου να κατανοηθούν οι επιπτώσεις του βιγκανισμού στην υγεία, θα πρέπει να συλλεχθούν δεδομένα από μεγάλο αριθμό βίγκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να φανεί αν αναπτύσσουν διαφορετικές ασθένειες σε σύγκριση με τους κρεατοφάγους.

Δεδομένου ότι λίγες μελέτες έχουν μακροπρόθεσμα δεδομένα, αυτό καθιστά δύσκολο να φανεί πώς οι χορτοφαγικές δίαιτες μπορούν να επηρεάσουν την υγεία. Γίνεται ακόμη πιο δύσκολο, δεδομένου ότι οι περισσότερες ασθένειες επηρεάζουν μόνο ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού (π.χ. ο καρκίνος του μαστού επηρεάζει 48 ανά 100.000 γυναίκες ετησίως, παγκοσμίως). Έτσι, οι ερευνητές δεν γνωρίζουν με ακρίβεια πώς οι βίγκαν μπορούν να επηρεαστούν από ορισμένες ασθένειες -εάν είναι περισσότερο ή λιγότερο ευπαθείς σε αυτές.

Οι δίαιτες για χορτοφάγους ορίζονται από τον αποκλεισμό των ζωικών προϊόντων. Αλλά ο τύπος της βίγκαν διατροφής που ακολουθεί ένα άτομο μπορεί να διαφέρει ουσιωδώς ως προς το ποια ακριβώς τρόφιμα τρώει. Μια χορτοφαγική διατροφή μπορεί να είναι εξαιρετικά θρεπτική με πολλά φρέσκα λαχανικά και φρούτα, όσπρια για επιπλέον πρωτεΐνη και ξηρούς καρπούς ή σπόρους για υγιή λίπη. Για άλλους, μπορεί να περιέχει κυρίως επεξεργασμένες τροφές, ζυμαρικά, σάλτσες, ψωμί και μαργαρίνες. Αυτές οι διαφορές μπορεί να επηρεάσουν την ποιότητα της διατροφής (π.χ. υψηλότερη κατανάλωση κορεσμένων και τρανς λιπαρών), κάτι που έχει διαφορετικές επιπτώσεις στην υγεία.

Για να αποφευχθούν οι διατροφικές ανεπάρκειες που προκαλούν οι χορτοφαγικές δίαιτες, συνιστάται η συμπλήρωση με βιταμίνες και μέταλλα (π.χ. σίδηρος και βιταμίνη Β12). Η γνώση του τρόπου με τον οποίο η λήψη συμπληρωμάτων ή η κατανάλωση εμπλουτισμένων τροφίμων επηρεάζει τα αποτελέσματα της υγείας είναι σημαντική στην προσπάθεια να κατανοηθούν οι επιπτώσεις μιας χορτοφαγικής διατροφής. Για παράδειγμα, το ασβέστιο προστίθεται σε ορισμένα, αλλά όχι σε όλα τα φυτικά γάλατα.

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 29 Ιανουαρίου 2021, 16:27