Οι διάφορες δίαιτες οδηγούν σε παρόμοια απώλεια βάρους

Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 3 Ιουλίου 2020, 15:44
Οι διάφορες δίαιτες οδηγούν σε παρόμοια απώλεια βάρους

Ζήσης Ψάλλας

Η παχυσαρκία σχεδόν τριπλασιάστηκε παγκοσμίως από το 1975, προκαλώντας πληθώρα διατροφικών συστάσεων για τη διαχείριση του βάρους και τη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, δεν υπήρξε ολοκληρωμένη ανάλυση που να συγκρίνει τη σχετική επίδραση διαφορετικών τύπων δίαιτας για απώλεια βάρους και βελτίωση των καρδιαγγειακών παραγόντων κινδύνου, όπως η αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα χοληστερόλης.

Μια ομάδα διεθνών ερευνητών ξεκίνησε να καθορίσει τη σχετική αποτελεσματικότητα των διατροφικών προτύπων και των δημοφιλών διατροφικών ονομασιών μεταξύ υπέρβαρων ή παχύσαρκων ενηλίκων.

Τα ευρήματά τους βασίζονται στα αποτελέσματα 121 τυχαιοποιημένων μελετών στις οποίες συμμετείχαν 21.942 άτομα (μέσος όρος ηλικίας 49 ετών) που ακολούθησαν μια δημοφιλή "επώνυμη" δίαιτα  ή μια δίαιτα ελέγχου και ανέφεραν απώλεια βάρους και αλλαγές στους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου.

Οι μελέτες σχεδιάστηκαν διαφορετικά και ήταν διαφορετικής ποιότητας, αλλά οι ερευνητές μπόρεσαν να κάνουν την ανάλυσή τους. Ομαδοποίησαν τις δίαιτες (χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, χαμηλά λιπαρά κλπ) σύμφωνα με 14 δημοφιλή διατροφικά προγράμματα που ονομάζονται (Atkins, DASH, Μεσογειακή κ.λπ.).

Σε σύγκριση με μια συνηθισμένη διατροφή, οι δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες ή χαμηλά λιπαρά είχαν ως αποτέλεσμα παρόμοια μέτρια μείωση του βάρους (μεταξύ 4 και 5 κιλών) και μείωση της αρτηριακής πίεσης στους έξι μήνες. 

Μεταξύ των δημοφιλών διατροφικών ονομασιών, οι δίαιτες Atkins, DASH και Zone είχαν τη μεγαλύτερη επίδραση στην απώλεια βάρους (μεταξύ 3,5 και 5,5 κιλών) και στην αρτηριακή πίεση σε σύγκριση με μια συνηθισμένη δίαιτα στους έξι μήνες. Καμία δίαιτα δεν βελτίωσε σημαντικά τα επίπεδα «καλής» HDL χοληστερόλης ή C αντιδρώσας πρωτεΐνης (μιας ουσίας που σχετίζεται με τη φλεγμονή) στους έξι μήνες.

Συνολικά, η απώλεια βάρους ήταν μικρότερη στους 12 μήνες (σε σχέση με τους 6 μήνες) μεταξύ όλων των διατροφικών προτύπων και των δημοφιλών διατροφικών ονομασιών, ενώ τα οφέλη για τους καρδιαγγειακούς παράγοντες ουσιαστικά εξαφανίστηκαν -εκτός από τη μεσογειακή διατροφή. 

Οι διαφορές στα αποτελέσματα είναι γενικά ασήμαντες έως μικρές, υπονοώντας ότι για βραχυπρόθεσμα καρδιαγγειακά οφέλη οι άνθρωποι μπορούν να επιλέξουν τη δίαιτα που προτιμούν χωρίς να ανησυχούν για το μέγεθος των ωφελειών, κατέληξαν οι ερευνητές. Υπάρχει μια πληθώρα επιλογών αλλά χωρίς σαφή νικητή. 

ε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό The British Medical Journal.

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 3 Ιουλίου 2020, 15:44