Του Παύλου Κρούστη

Μια ματιά στο μέλλον καταφέραμε να ρίξουμε στα Τρίκαλα στις 12 Δεκεμβρίου, μετά από πρόσκληση της Vodafone στην πόλη. Εκεί είδαμε σε εφαρμογή το πιλοτικό δίκτυο 5G της εταιρείας, μέσω μιας εντυπωσιακής παρουσίασης, η οποία δεν αναλώθηκε ευτυχώς να μας εξηγήσει τα οφέλη της υψηλής ταχύτητας μετάδοσης, αλλά εστίασε περισσότερο στην ουσία: τις εφαρμογές του 5G.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το 5G είναι μια νέα τεχνολογία που ακόμα δεν έχει δείξει ούτε στο ελάχιστο τις δυνατότητές του. Πρόκειται για κάτι που ακόμη δεν έχουμε γνωρίσει σε βασικό επίπεδο, ώστε να μπορέσουμε να σκεφτούμε τα πλεονεκτήματα που θα προσφέρει σε επόμενο επίπεδο. Ακόμη και οι έως τώρα εφαρμογές όμως είναι εντυπωσιακές.
 

Δείτε την απομακρυσμένη οδήγηση μέσω του 5G δικτύου της Vodafone στα Τρίκαλα:

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

 

Χάρη στο ελάχιστο latency (καθυστέρηση) μεταξύ της εντολής που θα δώσει ο χρήστης και της εκτέλεσης, η οποία είναι πλέον σχεδόν ταυτόχρονη, ανοίγονται νέοι ορίζοντες σε εφαρμογές, που δεν ήταν δυνατές νωρίτερα.

Μία από αυτές είναι το κομμάτι της αυτόνομης οδήγησης ή ακόμη και της απομακρυσμένης οδήγησης. Ένα από τα μέρη της παρουσίασης της Vodafone ήταν βασισμένο σε αυτό ακριβώς. Όχι μόνο είδαμε ζωντανή παρουσίαση της οδήγησης εξ αποστάσεως, αλλά είχαμε την ευκαιρία να το δοκιμάσουμε κι εμείς.
 

Στην αίθουσα της παρουσίασης ήταν στημένη μια τιμονιέρα με πεντάλ για το γκάζι και το φρένο, με μια μεγάλη οθόνη μπροστά της, η οποία απεικόνιζε το feed από αρκετές κάμερες που ήταν δεμένες πάνω στο όχημα. Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε απομακρυσμένα ήταν μερικά μέτρα μακριά, στον εξωτερικό χώρο της παρουσίασης. Σε αυτό επέβαιναν συνάδελφοι, αλλά και ειδικός ελεγκτής, ο οποίος μπορούσε να επέμβει ανά πάσα στιγμή και να ανακτήσει τον έλεγχο του οχήματος. Όμως δεν καθόταν στη θέση του οδηγού. Η θέση του οδηγού ήταν κενή.
 

Το να βλέπουμε το τιμόνι του αυτοκινήτου να γυρνά χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση είναι από μόνο του σαν θέαμα εντυπωσιακό. Φυσικά, η διαδρομή έγινε σε ελεγχόμενο χώρο, αρκετά μικρό, γύρω στα 50 μέτρα, όπου είχαμε τη δυνατότητα να κάνουμε και αναστροφή. Η ταχύτητα, όπως είναι αναμενόμενο, διατηρήθηκε σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ενώ η ανάδραση της τιμονιέρας άφηνε πράγματα στην φαντασία, καθώς ο απομακρυσμένος οδηγός δεν αντιλαμβάνεται για παράδειγμα πόσο δυνατά φρενάρει.
 

Σε κάθε στάδιο υπήρχε προστασία. Είτε αυτή ήταν μέσω του ανθρώπινου παράγοντα, είτε μέσω των αισθητήρων του οχήματος. Τα δίκτυα 5G δίνουν τη δυνατότητα να μεταφερθούν σε ζωντανό χρόνο πληροφορίες, όχι μόνο για τον έλεγχο του οχήματος, αλλά και για τα metrics, που αντίστοιχα δίνουν πληροφορίες στην τιμονιέρα ή το κάθισμα του απομακρυσμένου οδηγού ή ακόμα και ζωντανό βίντεο από τις κάμερες του οχήματος.
 

Οι άλλες εφαρμογές που είδαμε από τη Vodafone στα Τρίκαλα είχαν να κάνουν με απομακρυσμένη διδασκαλία μέσω ολογράμματος, αλλά και τηλεϊατρική με επίδειξη ενός μηχανήματος ακριβείας, το οποίο μπορεί να είναι τα… χέρια του γιατρού για εγχειρήσεις εξ αποστάσεως. Γι’ αυτά θα μιλήσουμε σε επόμενο άρθρο.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης