Σύνταξη-Επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης

Με τα iPhone, τα Apple Watches και τα επερχόμενα έξυπνα γυαλιά, τα gadgets της Apple γίνονται ολοένα και περισσότερο προεκτάσεις του εγκεφάλου και του σώματός μας. Είναι το μεγάλο τεχνολογικό όνειρο, αλλά θα μπορούσε να μετατραπεί σε εφιάλτη;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην αρχή της πανδημίας του κορωνοϊού, οι μηχανικοί της Apple ξεκίνησαν μια σπάνια συνεργασία με την Google. Ο στόχος ήταν να οικοδομηθεί ένα σύστημα που θα μπορούσε να παρακολουθεί μεμονωμένες επαφές σε έναν ολόκληρο πληθυσμό, σε μια προσπάθεια να ξεκινήσει η απομόνωση δυνητικά μολυσματικών φορέων μιας ασθένειας που, όπως έχουμε ανακαλύψει, θα μπορούσε να μεταδοθεί και από ασυμπτωματικούς ασθενείς.

Παραδόθηκε με ταχύ ρυθμό, όμως η εφαρμογή ειδοποίησης έκθεσης δεν έχει ακόμη αποδείξει την αξία της. Τα lockdowns καθιστούν τις κοινωνικές συναναστροφές σπάνιες, περιορίζοντας τη χρησιμότητα της εφαρμογής, ενώ σε χώρες με ανεξέλεγκτη εξάπλωση, δεν είναι αρκετά ισχυρή για να διατηρήσει τον αριθμό R χαμηλό. Σε κάποιες περιπτώσεις όμως, όταν οι συνθήκες είναι σωστές, θα μπορούσε να σώσει ζωές.

Αυτή η χρονιά ήταν καλή για τις εταιρείες τεχνολογίας και η Apple δεν αποτελεί εξαίρεση. Το κύμα των παγκόσμιων lockdowns μάς έκανε ακόμα πιο εξαρτημένους από τις συσκευές μας. Η Apple ήταν μία από τις πρώτες μεγάλες εταιρείες που επηρεάστηκαν σοβαρά από την πανδημία, καθώς το κλείσιμο των εργοστασίων της στην Κίνα έπληξε την αλυσίδα εφοδιασμού καθυστερώντας την κυκλοφορία του iPhone 12 κατά έναν μήνα. Τα έσοδά της όμως συνέχισαν να σπάνε ρεκόρ. Παραμένει, με διαφορά, η μεγαλύτερη εταιρεία (σε δημόσια διαπραγμάτευση) στον κόσμο: φέτος η αξία της έχει αυξηθεί κατά 50% στα 2 τρισ. δολάρια και εξακολουθεί να είναι 400 δισ. δολάρια μεγαλύτερη από τη Microsoft, το Νο 2.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είναι δύσκολο να σκεφτούμε ένα άλλο προϊόν, πέρα από το iPhone, που να έχει έρθει τόσο κοντά και σε απόλυτη φυσική γειτνίαση με την καθημερινή μας ζωή. Τα γυαλιά μας, οι φακοί επαφής και οι εμφυτευμένες ιατρικές συσκευές είναι τα μόνα πράγματα πιο προσωπικά από τα τηλέφωνά μας.

Χωρίς να το καταλάβουμε καν, η Apple μάς έχει μετατρέψει σε οργανισμούς που ζουν συμβιωτικά με την τεχνολογία: μέρος άνθρωπος, μέρος μηχανή. Αναθέτουμε πλέον τις επαφές, τα ημερολόγια και τις λίστες υποχρεώσεών μας σε συσκευές. Δεν χρειάζεται να θυμόμαστε βασικά γεγονότα για τον κόσμο. Μπορούμε να τα ανακαλέσουμε κατ’ απαίτηση. Ωστόσο, αν νομίζετε ότι η μεταφορά ενός smartphone -ή ενός Apple Watch, που παρακολουθεί τα ζωτικά σας σε πραγματικό χρόνο- δεν αρκεί για να σας μετατρέψει σε cyborg, μπορεί να αλλάξετε γνώμη μαθαίνοντας τι έχει σχεδιάσει η εταιρεία για σας.

Ένα ζευγάρι έξυπνων γυαλιών, που βρίσκεται σε εξέλιξη επί μία δεκαετία, θα μπορούσε να κυκλοφορήσει το 2022 και να μας κάνει, κυριολεκτικά, να βλέπουμε τον κόσμο μέσα από τον φακό της Apple – τοποθετώντας ένα ψηφιακό στρώμα ανάμεσα σε μας και την πραγματικότητα. Ήδη οι ακτιβιστές ανησυχούν για τις παραβιάσεις του απορρήτου που προκαλούνται από μια κάμερα στραμμένη στο πρόσωπο όλων όσοι τα φορούν. Αλλά βαθύτερα ερωτήματα, σχετικά με το ποια πρέπει να είναι η σχέση μας με μια τεχνολογία που μεσολαβεί σε κάθε αλληλεπίδρασή μας με τον κόσμο, μπορεί να μην τεθούν καν έως ότου είναι πολύ αργά για να δοθούν απαντήσεις.

Η λέξη «cyborg» -συντομογραφία του «cybernetic organism»- επινοήθηκε το 1960 από τους Manfred E Clynes και Nathan S Kline, των οποίων η έρευνα για τα ταξίδια στο διάστημα τους ώθησε να διερευνήσουν με ποιον τρόπο η ενσωμάτωση μηχανικών συστατικών θα μπορούσε να βοηθήσει στο «έργο της προσαρμογής του σώματος του ανθρώπου σε οποιοδήποτε περιβάλλον και αν διαλέξει». Ήταν μια ιατρική ιδέα: το ζευγάρι φαντάστηκε ενσωματωμένες αντλίες που παρέχουν φάρμακα στον οργανισμό αυτόματα.

Τη δεκαετία του 1980, είδη όπως το cyberpunk άρχισαν να εκφράζουν τη γοητεία των συγγραφέων με το νεοσυσταθέν διαδίκτυο και να αναρωτιούνται πόσο θα μπορούσε να προχωρήσει. «Ήταν το καλύτερο που μπορούσαμε να κάνουμε εκείνη τη στιγμή» γελάει ο Bruce Sterling, συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας και φουτουριστής, του οποίου η ανθρωπολογία Mirrorshades καθόρισε το είδος για πολλούς. Οι ιδέες για εμφύτευση τσιπ υπολογιστή, όπλων μηχανών ή δοντιών χρωμίου σε ανθρώπους μπορεί να ήταν πολύ cyberpunk, λέει ο Sterling, αλλά όχι λειτουργικά. Τέτοια εμφυτεύματα, επισημαίνει, δεν είναι «βιοσυμβατά». Ο οργανισμός αντιδρά άσχημα, σχηματίζοντας ουλώδη ιστό ή αποκλείοντας τη διεπαφή. Παρόλο που η επιστημονική φαντασία επιδίωξε ένα όραμα στιλ Matrix -με μεταλλικά μέλη καλυπτόμενα από μαλακούς ιστούς-, η πραγματικότητα πήρε διαφορετικό δρόμο.

«Αν ψάχνετε για cyborgs το 2020» λέει ο Sterling «είναι στο Apple Watch. Είναι ήδη μια ιατρική οθόνη, διαθέτει όλες αυτές τις εφαρμογές υγείας. Εάν θέλετε πραγματικά να έχετε εικόνα από το εσωτερικό του σώματός σας, το ρολόι σάς επιτρέπει να το παρακολουθείτε πολύ καλύτερα από ό,τι με οποιονδήποτε άλλο τρόπο». 

Το Apple Watch είχε μια ασταθή αρχή. Παρά την προσπάθεια της εταιρείας να το προωθήσει ως τη δεύτερη εναλλακτική του iPhone, οι πρώτοι αγοραστές ενδιαφέρθηκαν περισσότερο να το χρησιμοποιήσουν ως tracker γυμναστικής, παρά να προσπαθήσουν να στέλνουν μηνύματα κειμένου από τη συσκευή (που είναι υπερβολικά πολύ μικρή για να χωρέσει πληκτρολόγιο). Έτσι, με τη δεύτερη γενιά του ρολογιού, η Apple άλλαξε την τάση, κλίνοντας προς την πτυχή του ελέγχου της υγείας και της φυσικής κατάστασης, μέσω της τεχνολογίας.

Τώρα, το ρολόι δεν μετράει μόνο τον καρδιακό ρυθμό, αλλά σαρώνει επίσης τα ηλεκτρικά σήματα στο σώμα μας για να εντοπίσει ενδείξεις αρρυθμίας. Μπορεί να μετρήσει το επίπεδο οξυγόνωσης στο αίμα, να μας προειδοποιήσει εάν βρισκόμαστε σε θορυβώδες περιβάλλον που θα μπορούσε να βλάψει την ακοή μας και ακόμη και να καλέσει το 166 εάν πέσουμε στο έδαφος και δεν σηκωθούμε. Μπορεί επίσης, όπως και πολλές άλλες συσκευές, να παρακολουθεί τη δραστηριότητα τρεξίματος, κολύμβησης, άρσης βαρών ή χορού. Και, φυσικά, εξακολουθεί να προβάλει τα emails μας στον καρπό μας, έως ότου το απενεργοποιήσουμε. Όπως επισημαίνει ο Sterling, κάποτε θα το βλέπαμε σαν επιστημονική φαντασία, αλλά για ένα τεράστιο φάσμα υπηρεσιών υγείας, δεν υπάρχει ανάγκη εμφύτευσης τσιπ στον εγκέφαλο μας, όταν ένα ακριβό ρολόι στον καρπό μας, κάνει την ίδια δουλειά.

Αυτό, βεβαίως, δεν σημαίνει ότι το όραμα του cyberpunk έχει αφεθεί στον κόσμο της φαντασίας. Πραγματικά, υπάρχουν πλέον άνθρωποι με ρομποτικά άκρα. Και ακόμη και εκεί, η επιρροή της Apple επηρέασε -έντονα όπως φαίνεται- αυτό το μέλλον. Ορισμένα άτομα με ειδικές ανάγκες που βασίζονται στην τεχνολογία για να ζήσουν την καθημερινή τους ζωή αισθάνονται ότι οι εικόνες του cyberpunk μπορούν να υπερκεράσουν τις πραγματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Και υπάρχουν επίσης παραδείγματα, τεχνολογικά απλών συσκευών, που δίνουν σε άτομα με ειδικές ανάγκες αυτό που μπορεί να επιγραφεί μόνο ως υπερδυνάμεις. Οι χρήστες ακουστικών βαρηκοΐας, για παράδειγμα, κάτοχοι iPhone (και όχι μόνο) μπορούν να συνδέσουν τα ακουστικά τους με τα τηλέφωνά τους με Bluetooth, αλλά και να ρυθμίσουν το τηλέφωνό τους ως μικρόφωνο και να το φέρουν πιο κοντά στο άτομο που θέλουν να ακούσουν, ξεπερνώντας τον θόρυβο ενός πολυάσχολου εστιατορίου ή ενός πολυσύχναστου θεάτρου.

Κάνοντας τις συσκευές τόσο συναρπαστικές ώστε να τις μεταφέρουμε παντού όπου πηγαίνουμε, είναι μια μεικτή ευλογία για την Apple. Το iPhone τής δίνει κέρδη περίπου 150 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, περισσότερα από κάθε άλλη πηγή εσόδων. Με τη δημιουργία του iOS App Store, έχει αναλάβει τον ρόλο του φύλακα πύλης λογισμικών προϊόντων, με τη δύναμη να αναδιαμορφώνει ολόκληρους κλάδους, καθορίζοντας προσεκτικά τους όρους υπηρεσίας του. Αναρωτιέστε ποτέ γιατί κάθε εφαρμογή ζητάει πλέον συνδρομή αυτές τις μέρες; Λόγω της απόφασης της Apple το 2016. Από την άλλη μεριά όμως έχει προκαλέσει την κριτική ότι η εταιρεία επιτρέπει, ή ακόμα και ενθαρρύνει, καταναγκαστικά πρότυπα συμπεριφοράς.

Ο συνιδρυτής της Apple Steve Jobs παρομοίαζε τους προσωπικούς υπολογιστές με «ποδήλατα για το μυαλό», που επιτρέπουν στους ανθρώπους να αυξάνουν την παραγωγικότητα με την ίδια προσπάθεια. Αυτό ίσχυε για τον υπολογιστή Macintosh το 1984, αλλά τα σύγχρονα smartphones είναι πολύ πιο ισχυρά. Αν στρεφόμαστε σε αυτά κάθε ώρα της ημέρας, είναι για τη χρησιμότητά τους ή για πιο βλαβερούς λόγους;

«Δεν θέλουμε οι άνθρωποι να χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους όλη την ώρα» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Apple, Tim Cook, το 2019. «Δεν έχουμε κίνητρα να το κάνουμε αυτό από επιχειρηματική άποψη και σίγουρα όχι από άποψη αξιών». Αργότερα εκείνο το έτος, ο Cook είπε στο CBS: «Κάναμε το τηλέφωνο για να κάνουμε τη ζωή σας καλύτερη, και όλοι πρέπει να αποφασίσουν για το τι σημαίνει αυτό. Για μένα ο απλός κανόνας είναι: αν κοιτάζω τη συσκευή περισσότερο από ό,τι κοιτάζω κάποιον στα μάτια, τότε κάνω λάθος».

Η Apple έχει εισαγάγει λειτουργίες, όπως τη ρύθμιση Screen Time, που βοηθούν τους χρήστες να επιτύχουν αυτή την ισορροπία: οι χρήστες μπορούν πλέον να παρακολουθούν και να περιορίζουν τη χρήση μεμονωμένων εφαρμογών ή ολόκληρων κατηγοριών, όπως κρίνουν κατάλληλο. Μέρος του προβλήματος είναι ότι, ενώ η Apple κατασκευάζει τη συσκευή, δεν μπορεί να ελέγξει τι κάνουν οι χρήστες με αυτό. Το Facebook εξαρτάται από τους χρήστες να ανοίγουν την εφαρμογή του καθημερινά και η Apple δεν μπορεί να κάνει πολλά για να αντιμετωπίσει αυτή την τάση. Εάν αυτές οι συζητήσεις -σχετικά με τον χρόνο που αφιερώνουμε στην οθόνη, το απόρρητο και το τι κάνουν οι εταιρείες με τα δεδομένα μας- μοιάζουν με εξειδικευμένα θέματα ενδιαφέροντος, θα γίνουν κρίσιμες μόλις γίνουν πραγματικότητα τα τελευταία σχέδια της Apple. Ο λόγος; Είναι το λιγότερο φυλαγμένο μυστικό της εταιρείας εδώ και χρόνια: ένα ζευγάρι έξυπνων γυαλιών.

Το 2006 υπέβαλε αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για μια στοιχειώδη έκδοση, ενός headset που θα επέτρεπε στους χρήστες να βλέπουν ένα «στοιχείο περιφερειακού φωτισμού», μια «βελτιωμένη εμπειρία προβολής», ικανή να εμφανίζει ειδοποιήσεις στη γωνία του οπτικού πεδίου. Το δίπλωμα χορηγήθηκε τελικά το 2013, τη στιγμή που η Google προσπαθούσε να πείσει τους ανθρώπους για τη χρήση έξυπνων γυαλιών. Αλλά το Google Glass απέτυχε εμπορικά και η Apple παρέμεινε σιωπηλή για τις προθέσεις της στον τομέα αυτόν.

Πρόσφατα η εταιρεία έχει εντείνει την εστίασή της στην «επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality)», την τεχνολογία που επικαλύπτει (η ενισχύει) τον πραγματικό κόσμο με έναν εικονικό. Είναι ίσως πιο γνωστό μέσω του βιντεοπαιχνιδιού Pokémon Go, το οποίο κυκλοφόρησε το 2016, επιθέτοντας τους χαριτωμένους χαρακτήρες της Nintendo σε πάρκα, γραφεία και παιδικές χαρές. Ωστόσο, η Apple επιμένει, γιατί έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες από την απλή ενίσχυση παιχνιδιών. Οι εφαρμογές πλοήγησης θα μπορούσαν να επικαλύψουν τις οδηγίες πάνω από τον πραγματικό κόσμο, οι υπηρεσίες αγορών θα μπορούσαν να μας δείξουν πώς θα μοιάζουμε με τα ρούχα που σκεφτόμαστε να αγοράσουμε, οι αρχιτέκτονες θα μπορούσαν να περπατήσουν μέσα στους χώρους που έχουν σχεδιάσει πριν καν ξεκινήσουν οι εκσκαφείς…

Με κάθε νέο μοντέλο iPhone, η Apple παρουσιάζει νέες ανακαλύψεις στην τεχνολογία, όπως πχ, η υποστήριξη «Lidar» σε νέα iPhones και iPads, μια τεχνολογία (ραντάρ που λειτουργεί με λέιζερ) που τους επιτρέπει να μετρήσουν με ακρίβεια τον φυσικό χώρο μέσα  στον οποίο βρίσκονται. Στη συνέχεια, στα τέλη του 2019, όλα μπήκαν στη θέση τους: μια έκθεση του Bloomberg έδειξε ότι η εταιρεία δεν είχε παραιτηθεί από την ανάπτυξη των έξυπνων γυαλιών μετά την αποτυχία του Google Glass, αλλά είχε χρησιμοποιήσει προσεκτικά το διάστημα των πέντε χρόνων που παρήλθε, για να τα βελτιώσει. Η πανδημία άλλαξε τον στόχο της που ήταν να τοποθετήσει το προϊόν στα ράφια το 2020, και τώρα ελπίζει να κάνει μια ανακοίνωση το επόμενο έτος για το λανσάρισμα του 2022, ανέφερε το Bloomberg.

Τα σχέδια της Apple καλύπτουν δύο συσκευές, με κωδικό όνομα N301 και N421. Το πρώτο έχει σχεδιαστεί για να διαθέτει «οθόνες εξαιρετικά υψηλής ανάλυσης που θα κάνουν σχεδόν αδύνατο για έναν χρήστη να διαφοροποιήσει τον εικονικό κόσμο από τον πραγματικό», σύμφωνα με τον Mark Gurman του Bloomberg. Πρόκειται για ένα προϊόν που θα απευθύνεται σε κοινό πολύ πέρα ​​από τους σκληροπυρηνικούς gamers που έχουν υιοθετήσει τα υπάρχοντα headsets VR: μπορείτε να τα βάλετε για να απολαύσετε ζωντανή, συναρπαστική ψυχαγωγία ή να κάνετε δημιουργική δουλειά που μπορεί να αξιοποιήσει στο έπακρο την τεχνολογία – αλλά πιθανότατα θα πρέπει να τα βγάλετε προκειμένου να φάτε, για παράδειγμα.

Το N421 είναι εκεί που βρίσκονται οι πραγματικές φιλοδοξίες της Apple. Αναμένεται το 2023 και περιγράφεται μόνο ως «ένα ελαφρύ ζευγάρι γυαλιών που χρησιμοποιούν AR». Όμως, όπως  υποστηρίζει ο Mark Pesce στο βιβλίο του, Augmented Reality, αυτό θα ήταν το αποκορύφωμα των «mirrorshades» που ονειρεύτηκαν οι cyberpunks τη δεκαετία του ’80 – χρησιμοποιώντας το iPhone ως το μυαλό της συσκευής και «διατηρώντας τις προβολές, ελαφρές και άνετες». Αν τα φοράγατε όλη τη μέρα, κάθε μέρα, η ιδέα ενός κόσμου χωρίς ψηφιακό επιστρώμα ανάμεσα σε σας και στην πραγματικότητα θα εξασθενούσε τελικά στη μνήμη – όπως και η σύγχρονη ζωή χωρίς άμεση πρόσβαση στο Διαδίκτυο, για τόσους πολλούς.

«Η Apple δεν είναι η πρώτη που προσπάθησε να κατασκευάσει μια τέτοια συσκευή», λέει ο Rupantar Guha από τους αναλυτές GlobalData, ο οποίος παρακολουθεί την τάση των έξυπνων γυαλιών, από επιχειρηματική άποψη εδώ και χρόνια, «αλλά θα μπορούσε να καθοδηγήσει την προσπάθεια ώστε να καταστεί εκμεταλλεύσιμη. Η αντίληψη του κοινού για τα έξυπνα γυαλιά δυσκολεύεται να ανακάμψει από την ηχηρή αποτυχία του Google Glass, αλλά η υψηλή τεχνολογία εξακολουθεί να βλέπει δυνατότητες στην συσκευή». Ο Guha αναφέρει την πρόσφατη κυκλοφορία των Amazon Echo Frames – γυαλιά ηλίου στα οποία μπορεί κανείς να μιλήσει, επειδή έχουν ενσωματωμένο τον ψηφιακό βοηθό Alexa – και την αγορά από την Google της κατασκευάστριας έξυπνων γυαλιών, North τον Ιούνιο του 2020. «Η Apple και το Facebook σχεδιάζουν να κυκλοφορήσουν καταναλωτικά έξυπνα γυαλιά τα επόμενα δύο χρόνια, και περιμένουμε να πετύχουν εκεί όπου οι προκάτοχοί τους δεν μπόρεσαν», προσθέτει ο Guha.

Εάν η Apple τα καταφέρει, τότε θα έρθει το μέλλον του cyberpunk – και των cyborg. Δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς τις ανησυχίες, καθώς τα πολιτιστικά ερωτήματα έρχονται σε σύγκρουση με τεχνολογικά: πρέπει τα παιδιά να βγάζουν τα γυαλιά τους στην τάξη, όπως ακριβώς απαιτούμε τώρα να κρατούν τα τηλέφωνα στους φοριαμούς και τις τσάντες τους; Θα χρειαστεί να κλέβουμε χρόνο χωρίς γυαλιά, τα βράδια μας, για να απολαύσουμε παλιομοδίτικες, υγιείς δραστηριότητες, όπως παρακολούθηση τηλεόρασης ή βιντεοπαιχνίδια;

«Σχεδόν δεν υπάρχει λόγος να καθόμαστε και να προβληματιζόμαστε για κάθε χρήση του AR πριν έχουμε καν το υλικό στα χέρια μας», γράφει ο προγραμματιστής Adrian Hon, που είχε κληθεί από την Google να γράψει παιχνίδια για τα έξυπνα γυαλιά τους πριν από μια δεκαετία. «Ωστόσο, υπάρχει μια χρήση των γυαλιών AR για την οποία λίγοι μιλάνε, αλλά θα αλλάξει τον κόσμο: εγγραφή όσων δεδομένων βλέπουμε». Αυτό το «worldscraping» θα πραγματοποιούσε ένα μεγάλο όνειρο των εταιρειών τεχνολογίας – και θα αποτελούσε τον χειρότερο εφιάλτη των ακτιβιστών διαφύλαξης των ιδιωτικών δεδομένων. Ένα ζευγάρι έξυπνων γυαλιών μετατρέπει τους ανθρώπους σε κινητές κάμερες CCTV και τα δεδομένα που μια εταιρεία μπορεί να συγκεντρώσει από αυτές είναι απίστευτα. Κάθε φορά που κάποιος περιηγείται σε ένα σούπερ μάρκετ, τα έξυπνα γυαλιά του καταγράφουν δεδομένα τιμολόγησης σε πραγματικό χρόνο, επίπεδα αποθεμάτων και συνήθειες περιήγησης. Κάθε φορά που ανοίγει  μια εφημερίδα, τα γυαλιά του γνωρίζουν ποια άρθρα διαβάζει, ποιες διαφημίσεις κοιτάζει και ποιες celebrities με μπικίνι στην παραλία τράβηξαν το βλέμμα του.

«Δεν θα είμαστε πλέον σε θέση να εξαιρεθούμε από τη χρήση γυαλιών AR το 2035 στον ίδιο βαθμό που δεν μπορούμε να εξαιρεθούμε από την κατοχή smartphones σήμερα», γράφει ο Hon. «Δισεκατομμύρια  ανθρώπων δεν έχουν άλλη επιλογή από το να τα χρησιμοποιήσουν για βασικές λειτουργίες όπως εκπαίδευση, τραπεζικές συναλλαγές, επικοινωνία και πρόσβαση σε κυβερνητικές υπηρεσίες. Σε λίγα μόνο χρόνια, τα γυαλιά AR θα κάνουν το ίδιο, αλλά γρηγορότερα και καλύτερα».

Η Apple θα υποστήριζε ότι, εάν οποιαδήποτε εταιρεία μπορούσε να ελέγξει και να μετριάσει μια τόσο ισχυρή τεχνολογία, θα έπρεπε. Η εταιρεία αρνείται να μιλήσει επώνυμα σχετικά με αυτό το θέμα, αλλά έχει επενδύσει χρόνο και χρήμα για (να μας) πείσει ότι μπορούμε να την  εμπιστευτούμε πως δεν θα καταχραστεί τη δύναμή της. Επισημαίνει το συγκριτικά απλό επιχειρηματικό της μοντέλο: φτιάχνει προϊόντα που πουλάει πολύ ακριβά. Δεν είναι το Google ή το Facebook, που προσπαθούν να δημιουργήσουν έσοδα από προσωπικά δεδομένα ή η Amazon, που προσπαθεί να αντικαταστήσει τους παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους – είναι απλώς μια εταιρεία που τυχαίνει να φτιάχνει ένα τηλέφωνο 1000 δολαρίων και μπορεί να το πουλά σε 150 εκατομμύρια ανθρώπους, το χρόνο.

Αλλά το αν μπορούμε να εμπιστευτούμε την Apple, είναι πιθανόν εκτός θέματος όταν δεν γνωρίζουμε καν, το αν μπορούμε να εμπιστευτούμε τον εαυτό μας. Χρειάστηκαν οκτώ χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου iPhone για να ακολουθήσει το Screening Time. Πώς θα μοιάζει η ανθρώπινη αλληλεπίδραση οκτώ χρόνια αφότου τα έξυπνα γυαλιά γίνουν πανταχού παρόντα; Τα cyborg του παρόντος μας κατέλαβαν, εξ απαλών ονύχων, από την στιγμή που τα τηλέφωνά κόλλησαν στα χέρια μας. Σκοπεύουμε να υπνοβατήσουμε προς το μέλλον των cyborg με τον ίδιο τρόπο;

Πηγή: The Guardian

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης