Του Σωτήρη Σκουλούδη
 

“Στρατηγική με τακτικούς ελιγμούς είναι ο πιο σίγουρος δρόμος για τη νίκη. Τακτικοί ελιγμοί χωρίς στρατηγική, είναι ο θόρυβος πριν την ήττα.”

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 – Σουν Τζου, Η Τέχνη του Πολέμου, 6ος αιώνας π.Χ.

 

Πληροφορίες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τίτλος: Total War: Three Kingdoms
Διαθέσιμο σε: PC, MacOS, Linux
Δοκιμάστηκε σε: PC
Εταιρεία Ανάπτυξης: Creative Assembly
Εκδότρια Εταιρεία: SEGA
Είδος: Turn-Based Strategy / Real-Time Tactics
Ηλικίες: 16+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 23 Μαΐου 2019

Το πολυαναμενόμενο νέο κεφάλαιο του Total War έφτασε, και μας ταξιδεύει στην ιστορία ενός από τους αρχαιότερους και σημαντικότερους πολισμούς του κόσμου, ρίχνοντας φως σε λεπτομέρειες και γεγονότα άγνωστα εν πολλοίς σε εμάς τους δυτικούς, κρίσιμα όμως για τη διαμόρφωση της Κίνας. Γεγονότα τα οποία προσφέρονται για να απολαύσουμε την… Τέχνη του Πολέμου και να δημιουργηθεί πάνω σε αυτά ένα άρτιο παιχνίδι στρατηγικής, πλαισιωμένο από ένα πλήρες και βαθύ σενάριο. 

Διότι κακά τα ψέματα: Ένας από τους βασικότερους λόγους -όχι ο μόνος φυσικά- που έχουμε αφήσει οι φαν τη σειρά Total War να μιλήσει στην… ψυχή μας, είναι η πιστή αναπαράσταση ιστορικών γεγονότων, ή έστω το role playing γνωστών μας χαρακτήρων και φανταστικών θεματικών, όπως συνέβη με το Warhammer. Διότι η ικανοποίηση είναι διαφορετική όταν προσπαθείς να ξαναγράψεις τη δική μας ιστορία καταλαμβάνοντας τη Ρώμη με τους Μακεδόνες, ή αποκρούοντας τους Σταυροφόρους στα τείχη της Κωνσταντινούπολης – πολλοί δε, θα ταυτιστούν αμέσως με τα γνωστά μας Elves ή τους ανθρώπους που θα κατατροπώσουν τους νεκροζώντανους και τα Ορκς σε έναν φανταστικό κόσμο.

Όταν όμως μιλάμε για άγνωστες σε εμάς δυναστείες και εμφυλίους πολέμους μιας μακρινής χώρας, τι γίνεται; Οι φαν (και) του Shogun σίγουρα δεν θα έχουν κανένα πρόβλημα να μεταφερθούν από την Ιαπωνία στη διπλανή Κίνα. Εμείς οι υπόλοιποι όμως, που θέλουμε να ταυτιζόμαστε απόλυτα με τον στρατό και τους στρατηγούς μας ανακαλώντας τα βιβλία της ιστορίας μας ή τη μυθολογία του Τόλκιν (και εσχάτως, και του Game of Thrones), σίγουρα μουδιάσαμε πριν από 1,5 χρόνο όταν μάθαμε ότι το επόμενο μεγάλο Total War θα μιλάει κινέζικα…

Κατεβάσαμε το παιχνίδι λίγες ημέρες πριν από την επίσημη κυκλοφορία του, ελπίζοντας τα νέα του στοιχεία και το απαράμιλλο gameplay που χαρακτηρίζει τη σειρά να είναι τόσο καλά όσο αναμένουμε και διαβάζουμε στα previews, έτσι ώστε τελικά να… αγνοήσουμε το γεγονός ότι αφιερώνουμε τον χρόνο μας για ρίξουμε κάποιον κακό δικτάτορα Cao Cao, ή ότι το άγχος της πρώτης μας αποστολής είναι να καταπνίξουμε την επανάσταση των… κίτρινων τουρμπανιών, κάπου το 190 μ.Χ., στην μακρινή Κίνα.

Μήπως όμως ήρθε η ώρα να ρίξουμε τη ματιά μας και στη σπουδαία ιστορία αυτού του μέρους του πλανήτη; Το Three Kingdoms από την αρχή φροντίζει να μας μάθει με εύκολο και πολύ δημιουργικό τρόπο όλα όσα χρειάζεται για να μπούμε στο κλίμα της ταραχώδους περιόδου του 2ου αιώνα μ.Χ, να γνωρίσουμε τους σημαντικότερους χαρακτήρες και να απολαύσουμε το σενάριο έτσι όπως ξεδιπλώνεται, ανάλογα πάντα βέβαια με τις πράξεις, τις νίκες και τις ήττες μας!

Και τελικά διαπιστώσαμε ότι αυτή είναι η πρώτη φορά στη σειρά των παιχνιδιών που αυτό γίνεται σε τόσο μεγάλο «βάθος», μιας και πλέον απαιτούνται πολλά περισσότερα από το να είμαστε καλοί στη μάχη, και να αναβαθμίζουμε εγκαίρως τα κτίρια μας, κρατώντας παράλληλα ικανοποιημένο και χορτασμένο τον λαό μας. Ισχύουν και αυτά, όπως σε όλα τα μέρη της σειράς, αλλά πλέον πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πολλά περισσότερα. 

Η νέα εποχή Total War έφτασε

Ακριβώς… Διότι όλα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, έχουν αλλάξει και έχουν εξελιχθεί, καθιστώντας το Three Kingdoms το πιο εξελιγμένο και, σίγουρα, «στρατηγικό» Total War που έχει υπάρξει ποτέ.

Τα κτίρια που κατασκευάζουμε στις πόλεις που κατακτάμε -όχι μόνο με τα όπλα, αλλά και με την… καλή μας φήμη!- προσφέρουν μια τεράστια ποικιλία από πλεονεκτήματα στη φυλή μας. Πέρα από τα βασικά που έχουμε συνηθίσει, υπάρχουν πολλές ακόμη επιλογές (θυμίζει κάτι από… Civilization), όπερ σημαίνει ότι θα πρέπει να να σκεφτόμαστε πιο σύνθετα, λαμβάνοντας πολλές παραμέτρους υπόψιν, και να ακολουθούμε έναν πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα δράσης.

Η διπλωματία  επιτέλους, έγινε σε αυτό το παιχνίδι… πολιτική. Ξεχάστε τις απλές «φιλίες» ή τις απλές συμφωνίες εμπορίου με τον γείτονα, την κήρυξη πολέμου και την απλή εκεχειρία. Πλέον η διπλωματία έχει τόσο βάθος, που αποτελεί μια ξεχωριστή ασχολία, σχεδόν σε κάθε γύρο. Καλλιεργώντας τη σχέση με τους γείτονες, μπορείτε πλέον να συμφωνήσετε σε συγκεκριμένες συμμαχικές -και πολυεπίπεδες -δράσεις, να κάνετε εμπόριο συγκεκριμένων αγαθών – ακόμα και unique όπλων για τους ήρωες σας! – να ενώσετε τα βασίλειά σας με έναν γάμο, να ανταλλάξετε εδάφη και πολλά ακόμα, που θα σας κάνουν να σκεφτείτε ότι η διπλωματία στα προηγούμενα μέρη της σειράς ήταν σε πρωτόγονο επίπεδο… Ο χάρτης της καμπάνιας και η κατοχή των εδαφών αποκτά πλέον πολύ διαφορετικό νόημα.

Σαν κατασκοπευτικό θρίλερ

Οι σπουδαίες αλλαγές όμως είναι αλλού… Και αναφερόμαστε στους χαρακτήρες και τους στρατηγούς σας. Εκτός από τα στοιχεία της προσωπικότητάς τους και των ικανοτήτων που εξελίσσονται α λα… RPG, πλέον οι ήρωες διατηρούν φιλίες ή έχθρες μεταξύ τους, κάτι που πρέπει να λάβετε σοβαρά υπόψη πριν τους στείλετε μαζί σε κάποια εκστρατεία! Όλα αυτά φαίνονται με όμορφα σχεδιαγράμματα «σχέσεων», στα οποία αναλύεται ποιος τα πάει καλά με ποιον και γιατί (οι κοινές εμπειρίες σφυρηλατούν, ως γνωστόν, βαθιές φιλίες), πόσο ικανοποιημένος είναι ο καθένας με τον ρόλο του και τη συμμετοχή στην εκστρατεία σας (εάν δεν είναι βρείτε πώς θα τον κάνετε, γιατί μπορεί να σας προδώσει και τελικά να πάει με τον αντίπαλο!) 

Και ερχόμαστε στο… υποπαιχνίδι μέσα στο παιχνίδι, και θα καταλάβετε γιατί το λέμε έτσι. Πρόκειται για την κατασκοπία, που σε αυτό το μέρος της σειράς των Total War γνωρίζει πεδίο δόξης λαμπρό… Ξεχάστε τις απλές αποστολές που ζητούσαμε από τον κατάσκοπο να μειώσει τις προμήθειες του αντίπαλου στρατού ή να ανοίξει κρυφά την πύλη της υπό πολιορκίας πόλη. Εδώ μιλάμε για δαιδαλώδεις επιλογές με πολύ μεγάλη σπουδαιότητα στην εξέλιξη των στόχων μας, «διπλούς» κατασκόπους, αναλυτική “καλλιέργεια” των χαρακτήρων μας, που μπορούν να μας κάνουν ισχυρούς ακόμα κι αν υστερούμε σε αριθμό στα παραδοσιακά στρατεύματα…

Όπως συμβαίνει και στην πραγματικότητα, δεν αρκεί να δώσουμε στον κατάσκοπο -που μπορεί να είναι μέλος της οικογένειας μας- την εντολή για μια ενέργεια: Θα πρέπει πρώτα να διευσδύσει στο εχθρικό έδαφος, να κερδίσει την εμπιστοσύνη των αντιπάλων, ακόμα και… ανέβει στην ιεραρχία τους, ώστε στη συνέχεια η ζημιά που θα μπορεί να επιφέρει ή οι πληροφορίες που θα σας παρέχει να είναι ακόμα πιο σημαντικές! Εάν βεβαίως δεν ικανοποιηθεί με τη νέα του ζωή και σας παραμείνει πιστός, διότι αλλιώς, ετοιμαστείτε για το… αντίθετο, ακόμα και να υποψιάζεστε τον καλύτερο σας στρατηγό, ότι τελικά μπορεί να λειτουργεί προς όφελος του στυγνού δικτάτορα!

Όσο εξελίσσεται μάλιστα ο αρχηγός της φυλής μας και ανεβαίνει σε αξιώματα, τόσο περισσότερες δυνατότητες διανοίγονται για την ανάπτυξη του κατασκοπευτικού μας δικτύου, ενώ οι γνωστές τεχνολογίες που επιλέγουμε να αναπτύξουμε, προσφέρουν ολοένα και περισσότερες δυνατότητες.

Όλα αυτά όπως καταλαβαίνετε προσθέτουν ένα τεράστιο βάθος στο campaign παιχνίδι, ασύγκριτο με όλα τα προηγούμενα, που απαιτεί από εμάς να σκεφτόμαστε πιο πολύπλοκα, περισσότερα πράγματα, και σίγουρα πιο… «πονηρά». Δεν αρκεί να είστε καλοί στρατηγοί στο πεδίο της μάχης – είναι σημαντικότερο να δημιουργήσετε τις συνθήκες ώστε να είστε ο σίγουρος νικητής, όταν τελικά η μάχη θα είναι αναπόφευκτη, ή θα γίνει υπό τους δικούς μας όρους…

Κάτι ήξερε τον 6ο π.Χ. αιώνα ο συγγραφέας της Τέχνης του Πολέμου (που διδάσκεται ακόμα σε σχολές πολέμου), Σουν Τζου, όταν έγραφε: «Η μεγαλύτερη τέχνη στον πόλεμο είναι να υποτάξεις τον εχθρό χωρίς μάχη». 

Bad Romance…

Και ερχόμαστε στις μάχες. Καμία δυσάρεστη έκπληξη κι εδώ: Οι λόγοι που μας έκαναν να λατρέψουμε το Total War ισχύουν και έχουν βελτιωθεί, και χαρακτηρίζονται από το απίστευτα υψηλό επίπεδο ρεαλισμού των μαχών, τα πολλά διαφορετικά units της εποχής, τον τρόπο που πρέπει να τα συνδυάζουμε και οι τακτικές που πρέπει να ακολουθούμε, τις εντυπωσιακές πολιορκίες (όπου βρίσκουμε την επιλογή να κατασκευάσουμε… λαγούμια για να προσπεράσουμε τα τείχη!).  Όλα αυτά παρουσιάζονται σε ένα άρτιο οπτικοακουστικά αποτέλεσμα, σύμφωνα πάντα με την εποχή αλλά και σε όσα μας έχει συνηθίσει η εταιρεία. Και το ίδιο ισχύει και για το campaign map, όπου το ανάγλυφο του χάρτη είναι σαν 3D animation, ενώ υπέροχα απεικονίζονται και οι αλλαγές των τεσσάρων εποχών.

Και πάμε τώρα στη… «ρομαντική» καινοτομία, Σας άρεσε που στο Warhammer οι στρατηγοί ήταν από μόνοι τους πανίσχυρες μονάδες μάχης, προσδίδοντας έτσι έναν πιο επικό και ηρωικό (στον βαθμό του RPG) χαρακτήρα στο παιχνίδι; Ε οι δημιουργοί βρήκαν έναν τρόπο να δικαιολογήσουν το ίδιο στοιχείο σε ένα μη φανταστικό παιχνίδι πολέμου!

Γιατί όσο… λογικό κι αν σας φαίνεται ο απέθαντος χαρακτήρας στο Warhammer να μπορεί μόνος του να ξεπαστρεύει κατά δεκάδες τα αντίπαλα στρατεύματα, τι γίνεται με τις «πραγματικές» συνθήκες μάχης, εδώ στη Γη, των κοινών θνητών;

Στην αρχή της καμπάνιας μπορούμε να επιλέξουμε μεταξύ του κανονικού mode και του…« Ρομαντικού», όπερ σημαίνει πως οι χαρακτήρες μας θα είναι στην ουσία σούπερ-ήρωες! Κι εδώ τα πράγματα όμως πηγαίνουν ένα τεράστιο βήμα πιο πέρα σε σχέση με το Warhammer. Κατά τη διάρκεια της μάχης, μπορείτε να προκαλέσετε -ή να προκληθείτε- από τον αντίπαλο στρατηγό σε μια μονομαχία, κατά την οποία θα πολεμήσουν μεταξύ τους οι Ήρωες, χωρίς την παρέμβαση των στρατιωτών τους! Γιατί να χυθεί τόσο αίμα, όταν η νίκη ή η ήττα μπορούν να καθοριστούν μόνο από τους αρχηγούς των στρατών; Εξολοθρεύστε τον αντίπαλο στρατηγό με αυτόν τον τρόπο και δείτε τον στρατό του να υποχωρεί φοβισμένος, κερδίζοντας κι εσείς έτσι σε απώλειες και κούραση, ενώ ο νικητής στρατηγός σας θα ανεβαίνει δοξασμένος τα αξιώματα.

Εξαιρετική ιδέα, αρκεί να μην… υπερενθουσιαζόμαστε και χάσουμε τον αρχηγό της φυλής μας, σε μια μάχη που υπερτερούμε, μόνο και μόνο από… εγωισμό!

Συμπέρασμα

Το Three Kingdoms, πατώντας στην πετυχημένη συνταγή των προηγούμενων Total War, φέρνει τόσες φρέσκες ιδέες στο τακτικό αλλά και στο real time σκέλος του παιχνιδιού, που μιλάμε σίγουρα για την απαρχή της νέας εποχής στην αγαπημένη μας σειρά. Διατηρώντας όλα αυτά τα στοιχεία που την καθορίζουν ως την κορυφαία σειρά παιχνιδιών στρατηγικής μάχης, με απλό, ύστερα από τις απαραίτητες ελάχιστες ώρες εξοικείωσης, τρόπο, το Gameplay διαθέτει πια τεράστιο βάθος, με το παιχνίδι να εμπλουτίζεται από το καλοδουλεμένο σενάριο, σπουδαία cut scenes, βελτιωμένα γραφικά και τακτικές μάχης, ενδιαφέρουσες  αποστολές και φυσικά πολλές… ίντριγκες.

Total War Reloaded. 

Βαθμολογία:  9/10

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από τη Zegetron S.A. για τις ανάγκες του Review.
 

Θα κλείσουμε με μερικά ακόμα αποφθέγματα του σπουδαίου Σουν Τζου:

“Όλος ο πόλεμος βασίζεται στην παραπλάνηση. Θα νικήσει αυτός που ξέρει πότε να πολεμήσει και πότε να μην πολεμήσει. Οι αρχαίοι πολεμιστές πρώτα έκαναν τους εαυτούς τους αόρατους. Μετά περίμεναν τη στιγμή που ο εχθρός ήταν ευάλωτος.”

 

 

 

 

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης