Πληροφορίες

Τίτλος: Super Mario Odyssey
Διαθέσιμο σε: Nintendo Switch
Δοκιμάστηκε σε: Switch
Εταιρεία Ανάπτυξης: Nintendo EPD
Εκδότρια Εταιρεία: Nintendo
Είδος: Platformer
Ηλικίες: 7+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 27 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εισαγωγή
Ο αγαπημένος υδραυλικός της Nintendo πάντα έδινε το “παρών” στις κονσόλες της εταιρείας, είτε αυτές ήταν οικιακές, είτε φορητές. Φυσικά μιλάμε για τον Mario που μας έχει χαρίσει πολλές και ευχάριστες gaming εμπειρίες. Ένα από τα μεγαλύτερα “μπαμ” στις οικιακές κονσόλες έγινε με το Nintendo 64 όταν και κυκλοφόρησε το Super Mario 64, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά έναν τρισδιάστατο τίτλο στη σειρά. Από τότε, όλες οι οικιακές κονσόλες είχαν τουλάχιστον έναν 3D τίτλο της σειράς Super Mario με το Sunshine στο GameCube, το Galaxy και Galaxy 2 στο Wii και το 3D World στο Wii U. Κάπως έτσι ήρθε και η σειρά του Nintendo Switch, με την εταιρεία να μας παρουσιάζει το Super Mario Odyssey με έναν αρκετά περίεργο τρόπο και συγκεκριμένα με πραγματικούς ανθρώπους δίπλα στον Mario, αλλά μέχρι και… δεινόσαυρους. Άραγε καταφέρνει να μας αφήσει μια ξεχωριστή εμπειρία όπως έκανε με τη πλειοψηφία των τίτλων της σειράς; Πάντως, η έντονη προβολή του New Donk City στα trailers μας προβλημάτισε.

Αν θέλετε να δείτε περισσότερα για το Super Mario Odyssey, πατήστε εδώ.

Σενάριο/Concept
Η ιστορία μας ξεκινά πάνω στο πλοίο του Bowser με ένα cutscene, μέσα από το οποίο βλέπουμε τον Mario να προσπαθεί να σώσει την πριγκίπισσα Peach. Καθώς πολεμούν, ο Bowser -ο οποίος έχει ντυθεί γαμπρός- χρησιμοποιεί το καπέλο του προκειμένου να εκτοξεύσει τον Mario εκτός πλοίου, και το καταφέρνει. Με το καπέλο του να κομματιάζεται από τις προπέλες του, ο αγαπημένος -πρώην- υδραυλικός πέφτει στο κενό. Όταν η Peach αρχίζει και φωνάζει τον Mario παρατηρούμε πως το στέμμα της έχει μάτια. Κάπου εδώ μπαίνει ο συμπρωταγωνιστής του Mario, o Cappy ο οποίος έχει δει όλα αυτά που έλαβαν χώρα στο πλοίο του Bowser.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Mario καταλήγει σε ένα βασίλειο που δεν έχουμε δει στο παρελθόν, και συγκεκριμένα στο Cap Kingdom. Εκεί βρίσκει τον Cappy και του εξηγεί πως ο Bowser έχει απαγάγει την αδερφή του, δηλαδή το στέμμα που φορούσε η Peach. Έτσι, οι δύο ήρωες προσπαθούν να βρουν ένα αερόπλοιο και να κυνηγήσουν τον Bowser που ετοιμάζεται να παντρευτεί την πριγκίπισσα. Όταν το βρουν ανακαλύπτουν και τους διοργανωτές του γάμου που θα προσπαθήσουν να τους σταματήσουν αρκετές φορές, οι Broodals, τέσσερα κουνέλια που θα κάνουν τη ζωή των πρωταγωνιστών δύσκολη.

Το ταξίδι ξεκινά και ο Mario, με τον Cappy στο πλευρό του, κυνηγάει τον Bowser στα διάφορα βασίλεια από τα οποία περνάει προκειμένου να γίνουν όλες οι απαραίτητες προετοιμασίες για τον γάμο του. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει σε κάθε στάση τους να τροφοδοτούν το αερόπλοιο με φεγγάρια, τα οποία συλλέγουμε μέσα σε κάθε βασίλειο και αποτελούν τον κύριο σκοπό του παιχνιδιού. Το Super Mario Odyssey περιλαμβάνει πάνω από δέκα διαφορετικά βασίλεια, με κάθε ένα από αυτά να έχει μια διαφορετική θεματική ενότητα προσφέροντας έτσι πλούσιο υλικό που μας κράτησε απασχολημένους για δεκάδες ώρες. Η δομή τους είναι τύπου open-world με σημαίες να χρησιμοποιούνται για fast travelling σε διάφορα σημεία. Φυσικά, εκτός από τις ανοικτές περιοχές που βλέπουμε, υπάρχουν δωμάτια και πύραυλοι σε αυτές που εμπλουτίζουν την περιήγηση μας.

Κάθε βασίλειο κρύβει πάρα πολλά φεγγάρια, ωστόσο δεν χρειάζονται όλα για να προχωρήσει κανείς παρακάτω. Συνήθως, έχουμε μια κύρια αποστολή που αφορά στα Broodals και τον Bowser, οι οποίοι προσπαθούν να κλέψουν κάτι από το εν λόγω βασίλειο, είτε αυτό είναι το νυφικό της Peach, είτε η… σαμπάνια που θα σερβίρουν στον γάμο. Οι εχθροί δεν σταματούν εδώ, μιας και τα βασίλεια κρύβουν ειδικά boss fights που μας άφησαν εξαιρετικές εντυπώσεις και μας ευχαρίστησαν με τη δημιουργικότητα τους. Πολλές φορές βγήκαμε εκτός δρόμου, και τις περισσότερες φορές ασυνείδητα, προκειμένου να εξερευνήσουμε το περιβάλλον μιας και σε προκαλεί να ψάξεις την κάθε του γωνιά. Γενικότερα, κάποια φεγγάρια απαιτούν κοινά πράγματα σε όλους τους κόσμους, όπως το να αγοράσει κανείς κάποιο από το κατάστημα ή να παίξει «φρουτάκια» σε ειδικά δωμάτια, αλλά κατά κύριο λόγο τα περισσότερα βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία και απαιτούν διαφορετικά πράγματα για να τα αποκτήσει κανείς.

Gameplay
Μια μεγάλη ενότητα του τίτλου είναι ο Cappy ο οποίος προσφέρει νέες ικανότητες στον Mario. Εκτός από το κλασικό πήδημα και γενικότερα τις κινήσεις του Mario, μπορούμε πλέον να χρησιμοποιήσουμε το καπέλο μας για να επιτεθούμε σε εχθρούς και να πηδήξουμε πάνω του για να διασχίσουμε μεγάλα κενά. Μια ακόμη ικανότητα του Cappy είναι να παίρνει τον έλεγχο των εχθρών του. Αυτό δεν γίνεται σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά ένα μεγάλο μέρος των εχθρών που συναντήσαμε μπορούσαν να γίνουν «δικοί» μας προσφέροντας μια τεράστια ποικιλία ικανοτήτων. Για παράδειγμα, μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο ενός ψαριού προκειμένου να μην χρειαζόμαστε αέρα όταν κολυμπάμε κάτω από το νερό, ή να πάρουμε τον έλεγχο ενός δεινοσαύρου -όπως είχαμε δει και στα trailer- και να καταστρέψουμε το περιβάλλον γύρω μας. Το θετικό και σπάνιο στην όλη υπόθεση είναι πως τίποτα δεν επαναλαμβάνεται. Σε κάθε κόσμο παίρνουμε στον έλεγχο μας νέους εχθρούς που κάνουν διαφορετικά πράγματα, και ταυτόχρονα καλούμαστε να ολοκληρώσουμε διαφορετικά puzzles για τα φεγγάρια.

Ένα ακόμα μεγάλο κομμάτι είναι τα 2D μέρη του παιχνιδιού, μέσα από τα οποία ο Mario παίρνει την παλιά του μορφή και μπορεί μονάχα να πηδάει και να τρέχει, πηγαίνοντας μας πίσω στους πρώτους τίτλους του. Σε αυτά έχουμε τη δυνατότητα να πάρουμε φεγγάρια και να συλλέξουμε κέρματα, ενώ αρκετές φορές τα βρήκαμε στον δρόμο μας προς την κυρία αποστολή. Είναι σίγουρα ένα κομμάτι που «χτυπάει» την πόρτα της νοσταλγίας, ενώ γίνεται με έναν ευφυή και δημιουργικό τρόπο. Τα easter eggs δεν σταματούν εδώ, μιας και βρίσκουμε φεγγάρια που για να τα αποκτήσει κανείς πρέπει να κάνει ενέργειες που έχουν άμεση σύνδεση με το Super Mario 64, ενώ υπάρχουν πίνακες που μας μεταφέρουν σε άλλες περιοχές. Οι αναφορές φτάνουν ακόμα και στο 3D World, τον πιο πρόσφατο τίτλο της σειράς Super Mario που είχε κυκλοφορήσει στο Wii U και τον spin-off τίτλο Captain Toad.

Τα καταστήματα δεν λείπουν από τον τίτλο με κάθε βασίλειο να έχει ένα από αυτά. Εκεί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα κλασικά κίτρινα κέρματα ή το αντίστοιχο νόμισμα του βασιλείου το οποίο βρίσκουμε μόνο μέσα σε αυτό και σε περιορισμένο αριθμό. Με τα νομίσματα μπορούμε να αγοράσουμε αμφιέσεις για τον ήρωα που δεν επηρεάζουν άμεσα το gameplay, αλλά μπορούν να φανούν χρήσιμες για κάποια μέρη που κρύβουν φεγγάρια. Οι περισσότερες αμφιέσεις αφορούν άμεσα στο βασίλειο, στο οποίο βρισκόμαστε και δεν φαίνονται σε καμία περίπτωση άσχημες, αντιθέτως κάνουν τους δύο πρωταγωνιστές να δέσουν με αυτό. Εκτός αυτών, μπορούμε να αγοράσουμε φεγγάρια και επιπλέον προσωρινή ζωή. Ένα τελευταίο επιπλέον χαρακτηριστικό είναι το snap mode μέσα από το οποίο μπορούμε να τραβήξουμε φωτογραφίες καθώς παίζουμε. Μέσα από τη συγκεκριμένη δυνατότητα μπορούμε να ρυθμίσουμε τη θέση της κάμερας, να αφαιρέσουμε το UI και να βάλουμε φίλτρα στις φωτογραφίες μας. Δυστυχώς, η μετακίνηση της κάμερας είναι αρκετά περιορισμένη, ωστόσο είναι μια αξιόλογη προσπάθεια προκειμένου να μοιραστούμε τις εμπειρίες μας.

Όλα αυτά τα απολαύσαμε με αρκετούς τρόπους. Ξεκινήσαμε στην docked λειτουργία της κονσόλας και παίζοντας με τα motion controls των Joy Cons, τα οποία επιτρέπουν τη ρίψη του καπέλου σε διάφορες κατευθύνσεις και να πραγματοποιήσουμε ειδικές κινήσεις με τους εχθρούς, τους οποίους ελέγχουμε όταν έχουμε χρησιμοποιήσει τον Cappy πάνω τους. Περνάμε στη φορητή έκδοση, όπου και ξοδέψαμε λίγες παραπάνω ώρες. Εκεί τα πράγματα ήταν εξίσου ευχάριστα. Χρησιμοποιώντας πλέον τα απλά κουμπιά για τις κινήσεις του καπέλου μπορούμε να πούμε πως ήταν εξίσου βολικό, εκτός από τις ειδικές κινήσεις που απαιτούν ακόμα και σε αυτή τη μορφή το κούνημα των χειριστηρίων, άρα ολόκληρης της κονσόλας. Ευτυχώς, αυτές οι κινήσεις δεν χρησιμοποιούνται συχνά, άρα δεν είναι μεγάλο το… πλήγμα.

Το να πει κάποιος ότι ο χειρισμός του Super Mario Odyssey είναι ομαλός και ότι ανταποκρίνεται σε κάθε μας κίνηση θα ήταν απλά υποβάθμιση. Για ακόμα μια φορά η Nintendo δίνει το παράδειγμα στον τομέα του χειρισμού με έναν 3D τίτλο που αποτελεί υπόδειγμα. Με κάποιο μαγικό τρόπο η εισαγωγή του Cappy στο gameplay του τίτλου ενισχύει το ήδη εξαιρετικό gameplay του Mario ανεβάζοντας το σε νέα ύψη. Αν συνδυάσουμε τον άψογο χειρισμό του τίτλου με τον εκπληκτικό σχεδιασμό των πιστών και την μεγαλύτερη δυσκολία τους έχουμε στα χέρια μας ένα παιχνίδι που ξεχειλίζει από το υψηλό του replayability και γίνεται όλο και καλύτερο όσο το προχωράμε. Χωρίς ίχνος υπερβολής το Super Mario Odyssey ανεβάζει σε νέα επίπεδα τον πήχη για τις 3D πλατφόρμες αποτελώντας ίσως τον κορυφαίο τίτλο της αγοράς στο είδος αυτό.

Τεχνικός Τομέας
Στο τεχνικό κομμάτι του και συγκεκριμένα στον τομέα της ανάλυσης, είναι δύσκολο να μιλήσουμε με βεβαιότητα, ωστόσο ο τίτλος φαίνεται να ακολουθεί τα πρότυπα των περισσότερων αποκλειστικών τίτλων του Nintendo Switch και να τρέχει στα 900p όταν η κονσόλα βρίσκεται στη βάση της. Στη φορητή της μορφή, ο τίτλος πέφτει στα 720p με ορισμένες λεπτομέρειες στο βάθος να μειώνονται χωρίς, όμως, να επηρεάζει αρνητικά την εμπειρία. Το Super Mario Odyssey τρέχει στα 60 fps καθώς παίζουμε, ενώ πέφτει στα 30 fps όταν βλέπουμε κάποιο cutscene. Αυτό που μπορούμε να πούμε με σιγουριά είναι ότι το παιχνίδι είναι πανέμορφο -σίγουρα ο πιο όμορφος Mario τίτλος- και ότι είναι εξαιρετικά προσαρμοσμένο στις δυνατότητες της κονσόλας.

Συμπέρασμα
Οι ανησυχίες που μου είχαν δημιουργήσει τα trailers του Super Mario Odyssey με την New Donk City όχι απλά εξαφανίστηκαν, αλλά έδωσαν τη θέση τους σε ενθουσιασμό και ευχάριστες ώρες δράσης με τον Mario και τον νέο του φίλο Cappy. Το να παίρνεις στον έλεγχο σου εχθρούς προσθέτει πολλά στο gameplay και ξεφεύγει από τις συνηθισμένες κινήσεις που έχουμε δει σε προηγούμενους τίτλους.

Το Super Mario Odyssey αποτελεί έναν άξιο πνευματικό διάδοχο του Super Mario 64, με πλούσιο υλικό που σίγουρα θα προσφέρει πολλές ώρες διασκέδασης και ακόμη περισσότερες αν κάποιος προσπαθήσει να συλλέξει όλα τα φεγγάρια από όλους τους κόσμους. Σίγουρα μιλάμε για έναν από τους καλύτερους τίτλους της σειράς Super Mario, αν όχι από την Nintendo γενικότερα, η οποία μαζί με το The Legend of Zelda: Breath of the Wild κατάφερε να “εξοπλίσει” το Nintendo Switch με δύο αποκλειστικά παιχνίδια που είναι αντάξια για τον τίτλο του “Παιχνιδιού της Χρονιάς”.

Βαθμολογία:  10/10

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την Nintendo Distributor Hellas (CD Media) για τις ανάγκες του Review.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης