Phoenix Point - Review: H μετουσίωση των πρώτων X-COM

Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου 2020, 22:29
Phoenix Point - Review: H μετουσίωση των πρώτων X-COM

Του Σωτήρη Σκουλούδη


Πληροφορίες


Τίτλος: Phoenix Point
Διαθέσιμο σε: PC / macOS / PlayStation 4 / Xbox One
Δοκιμάστηκε σε: PC
Εταιρεία Ανάπτυξης: Snapshot Games
Εκδότρια Εταιρεία: Snapshot Games
Είδος: Strategy / Turn-based Tactics
Ηλικίες: 16+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 3 Δεκεμβρίου 2019 (PC / macOS)
Εντός του 2020 (PS4 / Xbox One)

 

 

 

Η νοσταλγία των παλιών XCOM δημιούργησε ένα νέο παιχνίδι-σταθμό για τους strategy games. Ο πνευματικός διάδοχος του θρυλικού XCOM είναι επιτέλους εδώ και έχει την υπογραφή του δημιουργού της θρυλικής σειράς από τη δεκαετία του 1990! Το πολυαναμενόμενο Phoenix Point κυκλοφόρησε έπειτα από αρκετές αναβολές τον περασμένο Δεκέμβριο και ο… ενθουσιασμός μας διατηρείται από τη στιγμή που το κατεβάσαμε, μέχρι και την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές.


Ο Τζούλιαν Γκόλοπ, ο παραγωγός που έχει χαρίσει εκατοντάδες –ίσως και χιλιάδες- ώρες παιχνιδιού σε gamers είχε υποσχεθεί ότι… θα μας επαναφέρει στα παιδικά μας χρόνια, δημιουργώντας ένα παιχνίδι που θα μας θυμίζει τη μαγεία των παλιών XCOM, πατώντας παράλληλα στη συνταγή του υπερεπιτυχημένου πρόσφατου παιχνιδιού της Firaxis.


Το κατά πόσο καταφέρνει τελικά να ξεπεράσει τον παλιό του εαυτό και να μας προσφέρει μια ολόφρεσκη νέα εμπειρία αντιμετώπισης της εξωγήινης απειλής για τον πλανήτη, θα αποφασιστεί τελικά από τους gamers, αφού οι πρώτες αντιδράσεις κυμαίνονται από τον μεγάλο ενθουσιασμό, μέχρι όμως και την μερική απογοήτευση, τουλάχιστον των «σκληροπυρηνικών» του είδους, ή και αντιθέτως, αυτών που δεν είναι πολύ εξοικειωμένοι με αυτά τα παιχνίδια και είπαν να  τα δοκιμάσουν.
 


Η νέα ιδέα γύρω από τον πόλεμο της ανθρωπότητας με τους εχθρικούς εξωγήινους που επιβουλεύονται τον πλανήτη μας και θέλουν να μας εξοντώσουν, διαδραματίζεται σε λίγα χρόνια από τώρα, το 2047. Ένας ιός έχει αλλάξει τη Γη όπως τη γνωρίζουμε και έχει εξοντώσει το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας, με τους επιζώντες να επιβιώνουν σε πόλεις-καταφύγια σε διάφορα σημεία του πλανήτη. Και σαν να μην έφτανε αυτό, οι εξωγήινοι κάνουν την εμφάνισή τους και προσπαθούν να εξοντώσουν όσους έχουν απομείνει.


Κάπου εδώ έρχεστε εσείς, ο διοικητής του Phoenix Point, μιας οργάνωσης που προϋπήρχε μυστικά ήδη από τον Ψυχρό Πόλεμο και φρόντιζε να προστατεύει την ανθρωπότητα από τον κακό της εαυτό, μέχρι που αποκαλύφθηκε η δράση της και… καταργήθηκε. Τα γεγονότα του 2047 την επαναφέρουν όμως στο προσκήνιο και θα πρέπει πλέον εσείς, να συνεργαστείτε –ή και όχι- με τις τρεις διαφορετικές τάσεις ή «φατρίες» που κυριαρχούν στον πλανήτη, ώστε να βρείτε τα μυστικά του ιού και να εξουδετερώσετε τους εξωγήινους.


Το παιχνίδι εξελίσσεται ακολουθώντας την ίδια πετυχημένη και αγαπημένη συνταγή σε δύο μέρη: Από τη μία, στον παγκόσμιο χάρτη, όπου διαχειρίζεστε τις βάσεις σας και τον στρατό και πραγματοποιείτε εξερευνητικές αποστολές σε όλο τον κόσμο, προκειμένου να προστατέψετε τα τελευταία καταφύγια, να καταστρέψετε τις «φωλιές» των εξωγήινων, να εξερευνήσετε τον πλανήτη και να ανακαλύψετε περισσότερα για τον ιό, κι από την άλλη φυσικά στην τακτική turn based μάχη, που είναι και ο λόγος που το XCOM καθιερώθηκε ως μια από τις καλύτερες σειρές strategy όλων των εποχών.





Τους συμμάχους από κοντά, τους εχθρούς ακόμα από πιο κοντά…


Η πρωτοτυπία του σεναρίου εδώ έγκειται ακριβώς στις τρεις φατρίες και στον τρόπο αλληλεπίδρασης μαζί τους. Υπάρχουν οι «παραδοσιακοί», η New Jericho, που θεωρούν ότι με τα όπλα και τις συμβατικές μεθόδους θα ανακτήσουν τον έλεγχο του πλανήτη, οι… εξελιγμένοι δημοκράτες με ελληνικές καταβολές, το Synedrion, που πιστεύουν στη δημοκρατία, έχουν ηθικά διλήμματα και διερευνούν μέσω της επιστήμης την καλύτερη λύση για τη διάσωσή μας και, οι μυστηριώδεις Disciples of Anu, που είναι οι περισσότεροι, οι οποίοι είναι οι πιο προσαρμοστικοί: ο ηγέτης τους, που τον ακολουθούν σαν θεό, πιστεύει ότι αυτή η νέα τάξη πραγμάτων είναι η ευκαιρία της ανθρωπότητας για να εξελιχθεί και αποδέχεται –αν όχι επιζητά – τις μεταλλάξεις στο ανθρώπινο σώμα που προκύπτουν από τον ιό Pandora Virus. 


Με τις φατρίες αυτές θα επικοινωνήσετε, θα κάνετε εμπόριο, θα τις υπερασπιστείτε, ή θα τις αντιμετωπίσετε και στο πεδίο της μάχης! Όσο πιο καλά τα πάτε μαζί τους τόσο πιο καλά θα σας φέρονται, προσφέροντάς σας πόρους και στρατιώτες, αλλά και τη διαθέσιμη τεχνολογία τους, ενώ αν τα πράγματα στραβώσουν, θα σας κηρύξουν τον πόλεμο και τα πράγματα, λες και η απειλή των εξωγήινων δεν είναι αρκετή, θα γίνουν ακόμα πιο δύσκολα… Οι φατρίες όσο εξελίσσεται το παιχνίδι αλλάζουν και τις σχέσεις μεταξύ τους, μέχρι που μπορεί να γίνουν άκρως ανταγωνιστικές και να πολεμήσουν μεταξύ τους, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι ένα πράγμα είναι απέραντο στο σύμπαν: η ανθρώπινη ηλιθιότητα, αφού το είδος μας ούτε υπό αυτές τις συνθήκες δεν μπορεί να ενωθεί και να συνεργαστεί, ώστε να αντιμετωπίσει από κοινού την εξωτερική απειλή. 


Όλα αυτά γίνονται με ένα είδος συστήματος διπλωματίας, όπου παίρνετε ή χάνετε πόντους από την κάθε φατρία αναλόγως των αποφάσεων και της δράσης σας, ενώ μετράνε και οι απαντήσεις που θα δίνετε στα διάφορα ερωτήματα που θα σας θέτουν! Ο καλύτερος τρόπος να είστε φίλοι πάντως, είναι να τους προστατεύετε από τις εξωγήινες εισβολές και να αναλαμβάνετε τις αποστολές που σας προτείνουν. Συνήθως, όμως, αυτές είναι να… χτυπήσετε τον μη εξωγήινο αντίπαλό τους, οπότε και θα ανακαλύψετε ότι όπως ισχύει και στην πραγματική ζωή, τελικά δεν μπορείτε να τα έχετε με όλους καλά και θα πρέπει να πάρετε τις αποφάσεις σας…



Στο Geoscape επίσης θα αναπτύξετε τις βάσεις σας κατασκευάζοντας κτήρια που σας δίνουν πόρους, ή στα οποία αναρρώνουν και εκπαιδεύονται οι στρατιώτες σας. Εδώ θα κατασκευάσετε επίσης τον εξοπλισμό, μια μεγάλη ποικιλία δηλαδή από όπλα και πανοπλίες για κάθε τύπο στρατιώτη, ενώ, βεβαίως δεν θα έλειπε, υπάρχουν και τα επιστημονικά εργαστήρια στα οποία οι έρευνες σας οδηγούν το σενάριο του παιχνιδιού, αλλά και δημιουργούν νέα εξελιγμένα όπλα και δυνατότητες. Το αεροσκάφος σας – υπάρχουν 4 διαφορετικά είδη, ενώ έρχεται και DLC με αερομαχίες- μεταφέρει την ομάδα σας στον τόπο της δράσης ή της εξερεύνησης.
Μας άρεσε το concept της εξερεύνησης του κόσμου και των εκπλήξεων που μας επιφυλάσσει ο post-apocalyptic πλανήτης, ενώ η δυνατότητα να επιλέγουμε τι θα απαντήσουμε ή τι θα κάνουμε μπροστά σε ένα δίλημμα, προσδίδει στο παιχνίδι μια πιο «κινηματογραφική» διάσταση.


Στον παγκόσμιο χάρτη επίσης θα επισκεφτούμε τις πόλεις των επιζώντων, από όπου θα προσλάβουμε στρατιώτες και θα ανταλλάξουμε πόρους ή απλά θα τους… αρπάξουμε (με ότι συνέπεια μπορεί όμως να έχει αυτή  η επιλογή).


Η νέα γενιά των turn based μαχών


Κι ερχόμαστε στη μάχη. Αφού ετοιμάσετε την ομάδα σας, συνήθως από 5 έως 8 στρατιώτες ή και με τη συνοδεία ενός άρματος μάχης –μια καλοδεχούμενη και ενδιαφέρουσα προσθήκη στο είδος- σύντομα θα κληθείτε να βρεθείτε στο πεδίο της μάχης. Όσο πιο έμπειροι είναι οι στρατιώτες σας, αφού αποκτούν experience points, τόσο καλύτερα και τα στατιστικά και οι ειδικές ικανότητές τους.


Κι εδώ ακολουθείται το πετυχημένο σύστημα του XCOM –για αυτό άλλωστε περιμέναμε με τόση ανυπομονησία το παιχνίδι – με μερικές όμως, κατά βάση, σημαντικές αλλαγές και προσθήκες, που καταστούν το παιχνίδι ξεχωριστό. Πολλές διαφορετικές κλάσεις στρατιωτών, με ειδικές ικανότητες, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα η κάθε μία, είναι το πρώτο ευχάριστο στοιχείο που θα παρατηρήσετε, αλλά υπάρχει και ένα ακόμα ειδικό χαρακτηριστικό. Εκτός από τις συγκεκριμένες κινήσεις που μπορείτε να κάνετε σε κάθε γύρο –τα action points, δηλαδή… πυρ και κίνηση (και ανάποδα)-, θα μάθετε και το σύστημα των «πόντων θέλησης» (will points), που επιτρέπουν στους στρατιώτες σας να αξιοποιήσουν κάποιες ειδικές ικανότητες που, πιστέψτε μας, μπορούν να κάνουν τη διαφορά μεταξύ της θριαμβευτικής νίκης ή της… σφαγής στο πεδίο της μάχης. 



Οι snipers μπορούν να αυξήσουν τα ποσοστά ευστοχίας τους, οι heavy troopers να πετάξουν με τη στολή τους ή να «αδειάσουν» τον γεμιστήρα τους σε έναν και μόνο εχθρό, οι interceptors να γίνουν σχεδόν αόρατοι ή να δημιουργήσουν ένα ομοίωμά τους που θα δεχτεί τα εχθρικά πυρά ανώδυνα, οι technicians να εγκαταστήσουν πολύ χρήσιμα πολυβόλα στο έδαφος που ανοίγουν πυρ μόνα τους κατά των εχθρών, και πολλά ακόμη… Για τη δυνατότητα των ημι-μεταλλαγμένων στρατιωτών σας να ελέγξουν το μυαλό των εχθρών σας ή να τους πανικοβάλλουν, είπαμε; 


Και φυσικά ευχάριστη προσθήκη είναι τα 4 διαφορετικά άρματα μάχης, τα οποία μπορούν να εξολοθρεύουν τους αντιπάλους με πυραύλους από απόσταση, ή να τους «παραλύσουν» ώστε να τους φέρετε πίσω στη βάση σας ζωντανούς και να τους ανακρίνετε. Επίσης, μπορούν να μεταφέρουν τους στρατιώτες σας, μια επιλογή που μπορεί να τη βρείτε σωτήρια όταν θα χρειαστεί να διανύσετε σύντομα μεγάλες αποστάσεις -σε μία αποστολή ενέδρας, π.χ., όπου εμφανίζονται εξωγήινοι από παντού και πρέπει γρήγορα να φτάσετε στην evacuation zone.


Προσοχή όμως, όσο προχωράει το παιχνίδι, μαθαίνουν και οι εξωγήινοι, οι οποίοι εξελίσσονται και αυτοί ώστε να αντιστέκονται στις τακτικές σας! Υπάρχουν διάφορα είδη εντυπωσιακών εχθρών – θα μπορούσαν όμως να είναι και περισσότερα- με ειδικές τεχνικές το καθένα και ειδικό τρόπο αντιμετώπισης. Ο… «τρόμος» είναι οι σειρήνες, οι οποίες μπορούν σε έναν γύρο να ελέγξουν το μυαλό ακόμα και δύο στρατιωτών σας… Στοχεύστε στο κεφάλι τους!


Ακριβής στόχευση για πρώτη φορά


Η πραγματική καινοτομία όμως είναι αλλού και πρόκειται για το λεπτομερές σύστημα σκόπευσης – ναι, μπορείτε να στοχεύσετε στο χέρι του εχθρού σας ώστε να τον ακρωτηριάσετε και να μην μπορεί να χρησιμοποιήσει το όπλο που κρατάει εναντίον σας, να αιμορραγήσει και να τον αποτελειώσετε αργότερα, ή στο κεφάλι, ώστε να χάσει τα  «will points» του. Επίσης, όλα τα περιβάλλοντα των μαχών είναι destructible. Είναι ο εχθρός πίσω από έναν τοίχο; Ρίχνετε τον τοίχο! Είναι στον δεύτερο όροφο κτηρίου; Ισοπεδώστε τον ώστε να καταρρεύσει ο όροφος και ο εχθρός θα υποστεί περισσότερο damage πέφτοντας στο έδαφος!



Η τακτική μάχη γενικά είναι εξαιρετική, έντονη και με πολλές φρέσκιες ιδέες και ακόμη κι αν το βασικό σενάριο της επαναλαμβάνεται αρκετά στη διάρκεια των πολλών δεκάδων ωρών που θα χρειαστείτε για να τερματίσετε το παιχνίδι (υπερασπιστείτε μια πόλη, εξουδετερώστε την εξωγήινη φωλιά μετά ή αμυνθείτε σε μία βάση σας κτλ) , θα αργήσετε πολύ να βαρεθείτε, καθώς η κάθε μια μάχη αποτελεί και μια πραγματική πρόκληση.
Κι αυτό διότι το παιχνίδι, τόσο στο tactical κομμάτι του στις μάχες όσο και στον παγκόσμιο χάρτη της καμπάνιας, είναι εξαιρετικά δύσκολο από πολλές απόψεις και συνιστάται στους μη έμπειρους του είδους να το ξεκινήσουν οπωσδήποτε στο πιο εύκολο επίπεδο, όπου και πάλι τα πράγματα δεν είναι καθόλου απλά.


Γιατί το καλό δεν έγινε αριστούργημα


Δυστυχώς, το γεγονός ότι πρόκειται για ένα παιχνίδι που κατασκευάστηκε ουσιαστικά από μια startup, και ενώ υπήρχαν ήδη πολλές αναβολές στην κυκλοφορία του, συνεπάγεται ότι ο παίκτης θα αντιληφθεί σε πολλά σημεία ότι οι σχεδιαστές μάλλον βιάστηκαν για να μην χάσουν ακόμα ένα deadline. Υπάρχουν προβλήματα στο balance του παιχνιδιού σε πολλά στοιχεία, εντός και εκτός των μαχών, κάποιες λειτουργίες θα έπρεπε να γίνουν πιο user-friendly και άλλα πολλά, λιγότερο ή περισσότερο ενοχλητικά.


Δεν θα αναφερθούμε αναλυτικά στα πολλά bugs που υπάρχουν στο παιχνίδι – η εταιρεία μας καλεί να τα αναφέρουμε αμέσως ώστε να τα διορθώνει, καθώς κρίνουμε ότι ενώ μας εκνευρίζουν συχνά, συνολικά δεν είναι ικανά να μειώσουν την ποιότητά του. Εφόσον, βεβαίως, διορθωθούν όπως μας υπόσχονται… Το παιχνίδι άλλωστε βρίσκεται διαρκώς υπό εξέλιξη, με νέα DLC να έρχονται το επόμενο διάστημα που αναμένεται να το βελτιώσουν πολύ και να διορθώσουν πολλά από τα κακώς κείμενα. 



Μας άρεσαν, τέλος, οι πολλές και διάχυτες ελληνικές επιρροές στο παιχνίδι – ας μην ξεχνάμε ότι ο δημιουργός του είναι Βούλγαρος, και στη γειτονική χώρα αναπτύχθηκε το Phoenix Point. Εκτός από τα ελληνικά ονόματα των εξωγήινων (Σειρήνα, Χείρωνας, Σκύλλα), ορισμένες πόλεις έχουν ελληνικά ονόματα, αλλά… όχι αυτά που θα περιμένατε: «Εξάρχεια», «Μπελογιάννης», «Νέα Αθήνα» είναι κάποια από αυτά που εντοπίσαμε και… γελάσαμε! Προφανώς ο δημιουργός ήθελε να προσδώσει την κουλτούρα της αντίστασης, αλλά και της δημοκρατίας.


Α και το καλύτερο: Η αρχηγός του Synedrion (ξεκάθαρη παραπομπή του ονόματος σε δημοκρατικές διαδικασίες) είναι η Αθηνά, μια γυναίκα η οποία διαβάζουμε στην εγκυκλοπαίδεια του παιχνιδιού ότι ήταν κομμώτρια την εποχή της ελληνικής κρίσης οπότε και ανέπτυξε τις ιδέες της! Την κατασυμπαθήσαμε!


Συμπέρασμα


Συμπερασματικά, και κρίνοντας με μια σχετική επιείκεια το παιχνίδι λόγω του τρόπου που δημιουργήθηκε, αλλά και προσδοκώντας στις βελτιώσεις του, θεωρούμε ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικό strategy, το οποίο οι φαν του είδους θα λατρέψουν και θα ασχοληθούν πάμπολλες ώρες μαζί του. Ο βαθμός δυσκολίας του άλλωστε και οι διάφορες δυνατότητες και επιλογές που έχετε για να εξελιχθείτε, να εξερευνήσετε και να ακολουθήσετε ξεχωριστές τακτικές, το καθιστούν ως μια πραγματική πρόκληση. Το Phoenix Point είναι πιο «ανοιχτό» και πολύ λιγότερο «γραμμικό» στην εξέλιξη του από τα αμέσως προηγούμενα XCOM, και για αυτό άλλωστε ακριβώς μιλάμε για το «πνεύμα» των πρώτων παιχνιδιών της σειράς.


Ο Γκόλοπ έδειξε τελικά ότι ξέρει να… αναγεννά και να φρεσκάρει τις παλιές θρυλικές ιδέες του ώστε να μας προσφέρει με σύγχρονους όρους τις παιδικές μας απολαύσεις… Μέχρι την κυκλοφορία, αν και όποτε επέλθει, του XCOM 3, το 2020 σίγουρα οι fans αλλά και οι νέοι παίκτες που αρχίζουν να γνωρίζουν το είδος, έχουν να περάσουν δεκάδες ώρες διασκέδασης, οργάνωσης, στρατηγικής σκέψης και μάχης. 


Βαθμολογία:  8/10

 

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου 2020, 22:29