Της Ελένης Δρίβα
 

Πληροφορίες‌

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τίτλος:‌ Mortal Shell
Διαθέσιμο‌ ‌σε:‌ PlayStation 4, Xbox One, PC
Δοκιμάστηκε‌ ‌σε:‌ PlayStation 4
Εταιρεία‌ ‌Ανάπτυξης:‌ Cold Symmetry
Εκδότρια‌ ‌Εταιρεία:‌ Playstack
Είδος:‌ Action role-playing
Ηλικίες:‌ ‌‌16+‌ ‌
Ημ/νία‌ ‌Κυκλοφορίας:‌ 18 Αυγούστου 2020
 

 

Όταν η FromSoftware σύστησε το gaming κοινό στο Souls franchise το 2009 κανείς δεν περίμενε ότι τρία entries και μερικά χρόνια αργότερα, άθελα της, θα κατάφερνε να δημιουργήσει ένα υπο-είδος “hardcore” παιχνιδιών γνωστά και ως Souls-like games. Και όμως, τα τελευταία χρόνια έχουμε δει πολλές προσπάθειες, από μικρά και μεγάλα στούντιο, που άντλησαν την έμπνευσή τους από τους τίτλους της ιαπωνικής εταιρείας.
 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Αύγουστος έρχεται για να προσθέσει άλλον έναν τίτλο στη λίστα των Souls-like, ο οποίος ακούει στο όνομα Mortal Shell. Παρά ταύτα, το συγκεκριμένο παιχνίδι έχει ξεχωρίσει μέσα στο πλήθος για δύο λόγους: πρώτον, έχει δημιουργηθεί από μια ομάδα 15 ατόμων, την Cold Symmetry, δεύτερον, αν και δανείζεται πολλές ιδέες από τα παιχνίδια της FromSoftware, η κεντρική του ιδέα είναι πρωτότυπη και πολύ ενδιαφέρουσα.
 

Στο Mortal Shell ο χαρακτήρας σας είναι ένα απρόσωπο ον (vessel), χωρίς ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και αναμνήσεις. Πρόκειται για μια συνειδητή επιλογή της ομάδας ανάπτυξης που έχει σχέση τόσο με την πλοκή, όσο και με το gameplay. Αναζητώντας το νόημα της ύπαρξής του, ο πρωταγωνιστής θα επισκεφθεί ναούς και άδυτα αφιερωμένα σε οντότητες που ξεπερνούν τα όρια του ανθρώπινου νου, θα συγκρουστεί με φανατικούς και θα δει τα τελευταία απομεινάρια της ανθρωπότητας να σβήνουν. Για να ανακαλύψει τον σκοπό του όμως θα χρειαστεί να “δανειστεί” τα άψυχα, πλέον, σώματα (mortal shells) τεσσάρων μαχητών, αποκτώντας παράλληλα τις πολεμικές τους ικανότητες, αλλά και τις αναμνήσεις τους…
 

Όλα περιστρέφονται γύρω από αυτήν τη βασική ιδέα, αυτή των shells, η οποία εφαρμόζει με πανέξυπνο τρόπο παντού. Ο πρωταγωνιστής μπορεί να είναι απλά ένας ενδιάμεσος, όμως καταλήγει να έχει πρόσβαση σε τέσσερις διαφορετικές προσωπικότητες. Μπορεί να είναι ένας κλέφτης, ένας λόγιος ή και ένας ιππότης. Κάθε “κουφάρι” ηχεί ακόμα με τα βιώματα του προκατόχου του, προσφέροντας απολαυστικά αποσπάσματα από τη ζωή του και ρίχνοντας φως στον κόσμο του παιχνιδιού.
 

Πολύ γρήγορα θα καταλάβετε πως σας χρειάζεται αυτό το “φως”, καθώς το Mortal Shell αγαπάει ιδιαίτερα την αινιγματική και λακωνική αφήγηση, αφήνοντας τους παίκτες να συνδέσουν το νήμα μόνοι τους. Όπως και τα Dark Souls όμως, το εγχείρημα της Cold Symmetry καταφέρνει να δημιουργήσει ένα γοητευτικό πέπλο μυστηρίου γύρω του, ακόμα και αν αυτό το κάνει λίγο αφιλόξενο. 
 

Δεν υπάρχουν μεγάλης διάρκειας cinematics και εκτενείς διάλογοι για να σας καθοδηγήσουν. Στο διάβα σας θα συναντήσετε επιγραφές αγνώστων, σύντομα οράματα και NPCs που θα σας προειδοποιούν το ένα για την αξιοπιστία του άλλου ή για συμφορές και κινδύνους, όμως κανείς δεν θα σας προσφέρει απλόχερα πληροφορίες και όλοι είναι το ίδιο υποβλητικοί, κάτι στο οποίο συμβάλλει ιδιαίτερα και το υψηλού επιπέδου voice acting. Αν δεν προσέξετε, ακόμα και μετά από ένα ταξίδι 17 περίπου ωρών (τόσο διήρκεσε το πρώτο μας playthrough), θα πάρετε κάποια απόφαση και δεν θα ξέρετε αν ήταν σωστή ή λάθος. Κάθε δίστιχο από lore θα σας βοηθάει και θα σας μπερδεύει εξίσου, η αξιοπιστία των NPCs δεν θα πάψει ποτέ να είναι υπό αμφισβήτηση και οι αναμνήσεις των shells θα δώσουν όνομα και πνοή στον κατά τα άλλα άδειο “ήρωα” του παιχνιδιού. Αφηγηματικά, το Mortal Shell πετυχαίνει τον σκοπό του.
 

Οι αναμνήσεις των shells κρύβονται πίσω από upgrades. Κάθε φορά που ξεκλειδώνετε ένα ability αποκτάτε πρόσβαση και σε ένα memory του μαχητή που κατοικείτε. Για να το κάνετε όμως αυτό πρέπει να έχετε στην κατοχή σας glimpses, τα οποία μπορείτε να αποκτήσετε τυχαία καθώς σκοτώνετε εχθρούς ή καταναλώνοντας glimpses διαφόρων ειδών που θα βρείτε σκορπισμένα στον κόσμο του παιχνιδιού.
 

Τα upgrades, φυσικά, σας βοηθούν και στη μάχη. Κάθε shell έχει δέκα perks που μπορείτε να ξεκλειδώσετε, κάποια από αυτά είναι κοινά για όλους τους μαχητές και κάποια είναι αποκλειστικά στον scholar, τον ιππότη και ούτω καθεξής. Ουσιαστικά, τα shells αποτελούν προκαθορισμένα builds των οποίων τα στατιστικά δεν μπορείτε να επηρεάσετε. Μπορείτε να επενδύσετε σε passive και μη ικανότητες, αλλά παραδείγματος χάρη δεν έχετε τη δυνατότητα να αυξήσετε τη stamina του shell που έχει υψηλό health. Θα πρέπει να βρείτε το στιλ που σας ταιριάζει περισσότερο και να μάθετε να χειρίζεστε τις καταστάσεις ανάλογα με τις δυνάμεις και τις αδυναμίες του κάθε shell. 
 

Βέβαια, αυτό προϋποθέτει ότι θα βρείτε και τα τέσσερα shells ώστε να μπορέσετε να έχετε πρόσβαση σε όλες τις επιλογές σας. Η Cold Symmetry έχει τοποθετήσει όλα τα shells στην πρώτη περιοχή ώστε να μπορείτε να παίξετε με αυτό που θέλετε στην πρώτη μια ώρα (ίσως και λιγότερο αν ξέρετε που πάτε και τι ψάχνετε). 
 

Τα τέσσερα shells συνοδεύονται και από τέσσερα melee όπλα, τα οποία θα χρειαστεί να πασχίσετε λίγο παραπάνω για να αποκτήσετε. Πρόκειται για ένα σπαθί μεσαίου μεγέθους, ένα σπαθί μεγάλου μεγέθους που ο χαρακτήρας σας κρατάει και με τα δύο χέρια, ένα mace και ένα σετ από αξίνα και καλέμι. Εφόσον βρείτε το όπλο που σας βολεύει περισσότερο, μπορείτε να το αναβαθμίσετε βρίσκοντας τα απαιτούμενα υλικά ώστε να αυξήσετε τη ζημιά που κάνει, να ξεκλειδώσετε νέες κινήσεις, αλλά και passive abilities. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στο μοναδικό ranged όπλο του παιχνιδιού, το Ballistazooka, το οποίο είναι μια βαλλίστρα-μπαζούκα και είναι όσο διασκεδαστικό ακούγεται, αν και αργό.
 

Συγκριτικά με ένα παιχνίδι που σας επιτρέπει να ρυθμίσετε τα stats σας, να επιλέξετε ανάμεσα σε δεκάδες πανοπλίες και όπλα, το Mortal Shell περιορίζει αισθητά τις επιλογές σας. Παρ’ όλα αυτά, τα shells διαφέρουν δραστικά μεταξύ τους, όπως και τα όπλα, δημιουργώντας αρκετούς ενδιαφέροντες συνδυασμούς. Τα perks που έχει επιλέξει η Cold Symmetry τονίζουν τα δυνατά σημεία των τεσσάρων shells και μόλις βρείτε τον μαχητή που σας ταιριάζει, τότε σας επιτρέπει να κάνετε… μαγικά. Χαρακτηριστικά, για το πρώτο μας playthrough επιλέξαμε τον Tiel, τον κλέφτη, με υψηλό stamina και χαμηλό health, σε συνδυασμό με τα pick and chisel, δημιουργώντας ένα build που στηριζόταν στο stunlock και το poisoning. Στο NG+, το οποίο αυξάνει τη δυσκολία, δοκιμάσαμε το tank της παρέας που έχει υψηλό HP, με το two-handed sword ώστε να μπορούμε να κάνουμε περισσότερο damage και παράλληλα να μπορούμε να δεχτούμε και περισσότερο.
 

Σε γενικές γραμμές, αν έχετε ασχοληθεί με τα Dark Souls, το Mortal Shell θα σας είναι απίστευτα οικείο. Η κίνηση του χαρακτήρα, η συμπεριφορά των εχθρών, ακόμα και τα προβλήματα με την κάμερα, όλα μοιάζουν, όμως υπάρχουν ορισμένες διαφοροποιήσεις. Για παράδειγμα, μπορείτε να κάνετε parry τις περισσότερες επιθέσεις των εχθρών και να ανταποδώσετε με μια δική σας επίθεση για υψηλό damage (riposte), αλλά θα χρειαστείτε resolve το οποίο γεμίζει είτε με ειδικά items, είτε χτυπώντας εχθρούς. Αν φτάσετε κοντά στον θάνατο, το παιχνίδι θα σας πετάξει έξω από το shell σας και θα σας δώσει μια ευκαιρία να επιστρέψετε σε αυτό, με γεμάτο το HP σας.
 

Πάνω από όλα, το Mortal Shell δεν έχει ένα σταθερό μέσο για να κάνετε heal (σαν το estus flask). Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι για να ανακτήσετε το HP σας, όμως όλοι κάνουν heal over time και όχι ένα συγκεκριμένο ποσοστό μόλις καταναλώσετε το αντικείμενο. Αν δεν προσέξετε είναι πολύ πιθανό ότι θα ξεμείνετε από healing items, για αυτό πάντα πρέπει να μαζεύετε ό,τι σχετικό βρίσκετε και να θυσιάζετε μερικά tar (το βασικό currency του παιχνιδιού) για να αγοράζετε επιπλέον αντικείμενα από τον αντίστοιχο vendor του παιχνιδιού.
 

Το παραπάνω το μάθαμε με τον πλέον “επίπονο” τρόπο αφού αναχωρήσαμε από την κεντρική περιοχή με 10 γιατρικά, καταλήξαμε να πολεμάμε το δεύτερό μας boss με μηδενικά γιατρικά για 3-4 προσπάθειες και έπειτα αναγκαστήκαμε να μαζέψουμε μανιτάρια (ένα από τα healing items του παιχνιδιού) έξω από την αρένα για να έχουμε μια ευκαιρία. Στα καλά νέα, τα μανιτάρια είναι μια σταθερή πηγή που μπορείτε να farm-άρετε αν περιμένετε να φυτρώσουν ξανά κάθε μερικά λεπτά (αν και είναι η έσχατη λύση). Στα κακά νέα, χρειάστηκε να κάνουμε όλη τη διαδρομή του γυρισμού χωρίς healing items γιατί δεν υπάρχει fast travel.
 

Ομολογουμένως, το fast travel μας έλειψε, ειδικά εφόσον η απουσία του ήταν κάτι που συνειδητοποιήσαμε με τον τρόπο που περιγράψαμε παραπάνω. Παίξαμε στρατηγικά, πεθάναμε, κάναμε πάλι τη διαδρομή με το άγχος πως θα πεθάνουμε και πάλι πριν πάρουμε πίσω το “σώμα” μας με αποτέλεσμα να χάσουμε τα tar μας, όμως τελικά τα καταφέραμε και ήταν ένας μικρός θρίαμβος όταν επιστρέψαμε στην κεντρική περιοχή, ένας θρίαμβος σαν εκείνους που γνωρίσαμε στο πρώτο Dark Souls όταν ακόμα πηγαίναμε στα τυφλά. Υπήρξαν στιγμές που το fast travel μάς έλειψε και αργότερα, γενικά λείπει από το παιχνίδι, όμως υπάρχει λόγος που συνδέεται με την πλοκή για την απουσία του και αυτό είναι κατανοητό (έχει και μια γοητεία, έως ένα σημείο).
 

Συνολικά, το Mortal Shell αποτελείται από τέσσερις μεγάλες περιοχές. Σαφώς υπάρχει ποικιλία, καμία τοποθεσία δεν μοιάζει με κάποια άλλη. Όλες έχουν ενδιαφέρον level design, το δικό τους backstory και lore και ουσιαστικά, μπορείτε να τις επισκεφθείτε με όποια σειρά θέλετε, αν και αξίζει να σας προειδοποιήσουμε πως δεν έχουν όλες την ίδια δυσκολία. Κάθε περιοχή έχει τους δικούς της εχθρούς, οι οποίοι επίσης παρουσιάζουν ικανοποιητική ποικιλία και έχουν ξεχωριστά επιθέσεις και κινήσεις ο κάθε ένας.
 

Παράλληλα, όπως προαναφέραμε, δεν λείπουν τα bosses. Δεν είναι πολλά, αλλά είναι σωστά φτιαγμένα, επιβλητικά, με πιο πολύπλοκα patterns και επιφυλάσσουν κάποιες… εκπλήξεις (το δυσάρεστες ή ευχάριστες θα το αποφασίσετε εσείς και η υπομονή σας). Γενικά, θα λέγαμε πως αυτός είναι ο ορισμός του Mortal Shell: “λίγα και καλά”. Δεν έχει ατελείωτους εχθρούς, έχει λίγους και προσεγμένους. Το ίδιο ισχύει για τα bosses, το ίδιο ισχύει και για τις περιοχές, τα shells και τα όπλα. Ίσως μπροστά σε άλλους τίτλους να λείπει η τεράστια ποικιλία, αλλά τουλάχιστον, σε αυτόν τον τομέα, αυτό που κάνει η Cold Symmetry το κάνει σωστά.
 

Αυτό που ακόμα δεν έχουμε δει από οποιοδήποτε souls-like είναι μια κάμερα που να αντεπεξέρχεται σε όλες τις προκλήσεις. Δυστυχώς, το Mortal Shell δεν αποτελεί εξαίρεση, αν και τα καταφέρνει καλύτερα από άλλους τίτλους. Συγκεκριμένα, η κάμερα δεν αντιμετωπίζει προβλήματα κατά την εξερεύνηση ή τις απλές μάχες, ούτε καν στα πιο περίεργα dodges και άλματα που θα κάνετε, το πρόβλημα δημιουργείται όταν αντιμετωπίζετε πολύ μεγαλύτερους εχθρούς. Αρχικά, σχεδόν πάντα δεν τους βλέπετε ολόκληρους εκτός αν είναι μακριά σας, κάτι που δεν εμποδίζει στη μάχη (αφού ακόμα βλέπετε αν επιτίθενται) αλλά είναι… αντιαισθητικό. Έπειτα, αν έρθουν κοντά σας υπάρχουν πιθανότητες η κάμερα να “μπει” στο πάτωμα προσπαθώντας να κεντράρει στο σημείο του lock-on ή αν είστε κοντά σε τοίχους, να βλέπετε πέτρες και λίγο από τους εχθρούς σας. Με λίγα λόγια, καμιά φορά η συμπεριφορά της κάμερας είναι ασταθής.  
 

Κάτι που κάνει αρκετά διαφορετικά από τα άλλα souls-like το Mortal Shell είναι η… γνωριμία με τα items που βρίσκετε. Τι εννοούμε με αυτό; Την πρώτη φορά που θα βρείτε ένα αντικείμενο το παιχνίδι θα σας προτρέψει να το χρησιμοποιήσετε για να μάθετε τι κάνει. Είναι καλό για τον χαρακτήρα σας; Είναι κακό; Σας είναι χρήσιμο; Θα το μάθετε μόνοι σας (μην ανοίξετε το wiki, σας βλέπουμε). Μάλιστα, αν χρησιμοποιήσετε αρκετές φορές ένα item θα σας γίνει οικείο (familiarity) και μπορεί να αλλάξει η χρησιμότητά του ή να γίνει πιο αποτελεσματικό σε αυτό που ήδη κάνει. Η περιέργεια γενικά ανταμείβεται (έκτος αν χρησιμοποιήσετε ένα shortcut που δεν ξέρετε που βγάζει και καταλήξετε σε έναν χώρο γεμάτο εχθρούς). Στη διαδρομή σας θα συναντήσετε easter eggs, κρυφά endings, μπορεί να πέσετε και “θύμα” κάποιας φάρσας που έχουν σκαρφιστεί τα NPCs, οι λεπτομέρειες υπάρχουν, αρκεί να μπείτε στον κόπο να ψάξετε.
 

Εξαιρετική είναι και η δουλειά που έχει γίνει στο soundtrack με δυσοίωνα, αγχωτικά και επιβλητικά ακούσματα όπου χρειάζεται, αλλά και πιο ανάλαφρες μελωδίες στα σωστά σημεία.
 

Λίγη παραπάνω προσοχή απαιτούσε ο τεχνικός τομέας. Το Mortal Shell είναι σε σημεία εντυπωσιακό, όμως χάνει στις λεπτομέρειες, θυμίζοντας ελαφρώς παιχνίδι από την αρχή της γενιάς. Πέρα όμως από το “αισθητικό” κομμάτι του, υπάρχουν και κάποια τυχαία τεχνικά προβλήματα και με το “τυχαία” εννοούμε πως μπορεί και να συμβούν, μπορεί και όχι. 
 

Χαρακτηριστικά, υπήρξαν φορές που ενώ πολεμούσαμε ο χαρακτήρας μας κόλλησε σε ένα αόρατο εμπόδιο και δεν μπορούσε να κουνηθεί. Ένα boss μας χτύπησε δυνατά και “πέσαμε” μέσα από το πάτωμα, ενώ την επόμενη φορά που μας χτύπησε με την ίδια επίθεση σηκωθήκαμε και συνεχίσαμε να πολεμάμε. Σε μια άλλη περίπτωση χάσαμε στιγμιαία τον ήχο. Σε επόμενη αναμέτρηση είχαμε γίνει ένα με το μοντέλο του boss και μας χτυπούσαν μόνο μερικές επιθέσεις του και σε μια περιοχή, μια συγκεκριμένη επίθεση ενός απλού εχθρού προκαλεί στιγμιαία frame drops λόγω των έντονων εφέ που το συνοδεύουν.
 

Συμπέρασμα

Η Cold Symmetry είναι μια ομάδα 15 ατόμων που με πείσμα κατάφερε κάτι αξιοθαύμαστο. Παρά τις δυσκολίες και τους περιορισμούς δημιούργησε ένα εντυπωσιακό, απαιτητικό και σε γενικές γραμμές προσεγμένο παιχνίδι που θα εκτιμήσουν όλοι οι λάτρεις των souls-like. Τα προβλήματα δεν λείπουν και για κάποιον λόγο από το 2009 όλοι οι τίτλοι του είδους ακόμα πασχίζουν να φτιάξουν μια απολύτως αξιόπιστη κάμερα, αλλά ο συγκεκριμένος τίτλος αποτελεί ένα από τα καλύτερα δείγματα του sub-genre. Το Mortal Shell θα σας θυμίσει την πρώτη φορά που παίξατε Dark Souls, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
 

Βαθμολογία:   8/10

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης