Του Παύλου Κρούστη

Πληροφορίες

Τίτλος: God of War
Πλατφόρμες: PlayStation 4
Δοκιμάστηκε σε: PlayStation 4 Pro
Εταιρεία Ανάπτυξης: Sony Santa Monica Studio
Εκδότρια Εταιρεία: Sony Interactive Entertainment
Είδος: Action-Adventure
Ηλικίες: 18+
Ημ/νία Κυκλοφορίας: 20 Απριλίου 2018

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δεν υπήρχε τρόπος να σταματήσουμε οι fans να σκεφτόμαστε όλα αυτά τα χρόνια πότε θα βγει το επόμενο God of War. Από το τρίτο παιχνίδι και το σοκ που προκάλεσε το 2010 επί εποχής PlayStation 3, μέχρι και αυτές τις ημέρες, η δίψα για την επιστροφή του Kratos ήταν άσβεστη. Στα μάτια μερικών, το Ascension του 2013 είχε καταφέρει να κερδίσει τον τίτλο μιας επικής περιπέτειας. Σε όσους περιμέναμε όμως την πραγματική επιστροφή, δεν κατάφερε να φτάσει τα δυσθεώρητα ύψη των προηγούμενων τιτάνιων τίτλων. Η σειρά έμελλε να μπει στον πάγο για μερικά χρόνια και εμείς να αναρωτιόμαστε τι απέγινε ο Kratos, αφού συνέτριψε το Δωδεκάθεο, παίζοντας τα Collections και τα Remasters για πολλοστή φορά.

Μέχρι που μάθαμε ότι ο Cory Barlog, director του δεύτερου παιχνιδιού της σειράς (και του τρίτου για τους πρώτους 8 μήνες της ανάπτυξής του, μέχρι να αποχωρήσει) γύρισε πίσω στο Sony Santa Monica Studio. Οι ελπίδες αναπτερώθηκαν και επιτέλους o Kratos -ο ίδιος Kratos που γνωρίζαμε- θα επέστρεφε σε νέο sequel της σειράς, που δεν θα ονομαζόταν God of War 4 για πολλούς λόγους, αλλά λιτά, God of War.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι πληροφορίες μπόλικες. Όχι μόνο o “Ghost of Sparta” ήταν ζωντανός, αλλά… απέκτησε και γιο. Και όλα αυτά, ενώ άφησε πίσω του την ελληνική μυθολογία και ταξίδεψε αρκετά πιο βόρεια, στις σκανδιναβικές χώρες. Τι άλλο γνωρίζαμε; Τίποτα. Δεν ξέρουμε πώς βρέθηκε εκεί. Ποια είναι η μητέρα του γιου του και τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια. Αλλά ήρθε η ώρα να μάθουμε.

Η κυκλοφορία του νέου God of War δεν αποτελεί μόνο σημαντικό γεγονός για τους fans, αλλά για ολόκληρη τη βιομηχανία. Ένας τίτλος που στέκεται στο επίκεντρο της AAA single player εμπειρίας από ένα franchise εκατομμυρίων. Αναγνωρίσιμος πρωταγωνιστής και επαναφορά μιας σειράς, που όλοι ανυπομονούν να δουν πώς θα καταφέρει να επαναπροσδιοριστεί για την παρούσα γενιά.

Το νέο God of War είναι τόσο reboot, όσο και sequel. Επίσης έρχεται με ελληνικά μενού, υπότιτλους, αλλά και μεταγλώττισηΟ Kratos επέστρεψε. Η διαδικασία επαναπροσδιορισμού της σειράς μέχρι και τη στιγμή της κυκλοφορίας διήρκησε 5 χρόνια, με τον Cory Barlog καπετάνιο σε αυτήν την προσπάθεια. Ένας άνθρωπος που δηλώνει σε ρομαντικό βαθμό υπέρμαχος του ρίσκου και της καινοτομίας, ακόμα και σε ένα προϊόν τόσο σημαντικό όσο η σειρά αυτή και τόσο αγαπητό, που πολλοί fans κατά τα συνηθισμένα δεν δέχονται αλλαγές. Όμως ο Barlog ρίσκαρε. Και το ρίσκο απέδωσε τα μέγιστα.

Reboot ενός παιχνιδιού είναι η διαδικασία επαναπροσδιορισμού μιας καθιερωμένης συνταγής που χρησιμοποιείται, ώστε να συμβαδίσει πλέον με τη γενιά του, αλλά και να επανακαθορίσει τα σημεία-κλειδιά, που στην προκειμένη περίπτωση, καθόρισαν οι προκάτοχοί του. Μιλάμε για τον όρο του «επικού» στα video games, μιλάμε για τον ορισμό του badass χαρακτήρα, μιλάμε για τη βάση των 3D action games, όπως αυτά γεννήθηκαν από παιχνίδια σαν το πρώτο God of War και το Devil May Cry, αλλά και το βήμα εμπρός που μπορεί να προσφέρει το μέσο σε επίπεδο εξιστόρησης.

Το God of War καινοτομεί σε θεμελιώδες επίπεδο προσπαθώντας να τικάρει όσο περισσότερα κουτάκια χρειάζεται ώστε να καταφέρει να γίνει το καλύτερο σε όλα όσα προσπαθεί να κάνει. Ή και πρέπει να κάνει, καθώς οι απαιτήσεις είναι τρομακτικά υψηλές. Από τη βάση του λοιπόν, το νέο God of War είναι τόσο reboot, όσο και sequel.

Σενάριο

Αυτό ξεκινά από τη μεταφορά του Θεού του Πολέμου στη σκανδιναβική μυθολογία. Μια τέτοια αλλαγή φέρνει από μόνη της την ανάσα φρεσκάδας που θα περίμενε κανείς από τη σειρά. Ο Kratos ξεμπέρδεψε με τον Όλυμπο και τους θεούς του και αποφάσισε να έρθει να «ενοχλήσει» και τους θεούς ενός άλλου βασιλείου. Ποιοι κατοικούν εδώ; Ίσως κάποιοι γνωρίζετε από τη μυθολογία της Marvel και του σύμπαντος του Thor πιθανότατα, ενώ άλλοι μπορεί να έχετε ασχοληθεί εκτενέστερα με μια μυθολογία που διαθέτει ίσως και μεγαλύτερο βάθος από την ελληνική, όμως εδώ θα δείτε μια άλλη αναπαράστασή τους. Διαφορετική, σίγουρα πιο ωμή και ταυτόχρονα τόσο εξαιρετικά μπλεγμένη με τον «δικό μας» θεό, όσο και η αρχική τριλογία με την ελληνική μυθολογία.

Η Sony Santa Monica μελέτησε εις βάθος τα στοιχεία αυτού του κόσμου κάνοντας τον Kratos μέρος της και ταυτόχρονα διδάσκει τους μύθους τόσο στον πρωταγωνιστή, όσο και στον παίκτη μέσω του gameplay και της περιβαλλοντικής εξιστόρησης. Δεν ξέρετε ποιος είναι ο Odin και πώς δημιουργήθηκε αυτός ο κόσμος; Θα τα μάθετε όλα μέσω διαλόγων των χαρακτήρων, μέσω του οικογενειακού δράματος του πρωταγωνιστή μας, μέσω ιστοριών που θα βρείτε σε βιβλία, αλλά και διαβάζοντας ρούνους στο ταξίδι σας.

Το ταξίδι όμως είναι και αυτό που θα ορίσει την περιπέτειά μας. Ο Kratos ξεκινά με τον γιο του, Atreus, για να σκορπίσουν τις στάχτες της μητέρας του παιδιού στην υψηλότερη κορυφή του κόσμου. Γιατί; Ποια είναι η μητέρα του παιδιού; Πώς βρέθηκε εκεί ο Kratos; Τι του συνέβη από το τέλος του God of War 3 μέχρι εδώ; Τα ερωτήματα είναι άπειρα και σιγά σιγά, όσο προοδεύετε, τόσο θα λύνεται το νέο κουβάρι που έπλεξε η ομάδα του Barlog. Όπως αναφέρει και ο Kratos όμως χαρακτηριστικά «κάθε απάντηση γεννά δύο ακόμα ερωτήσεις». Αυτό το μυστήριο που πλανάται συνεχώς είναι και η κινητήριος δύναμη μαζί με τον απόλυτο στόχο σας: να φτάσετε την υψηλότερη κορυφή.

Είναι ο ίδιος Kratos, αυτός που έχουμε δει στα προηγούμενα παιχνίδια και αυτό είναι το καλύτερο στοιχείο του σεναρίουΟι χαρακτήρες που θα συναντήσετε στο ταξίδι σας είναι πρόσωπα που παρουσιάζονται φαινομενικά τυχαία στον δρόμο σας, όμως μόνο έτσι δεν είναι. Ο καθένας παίζει τον ρόλο του και φέρνει στοιχεία, που κάνουν την ιστορία μας πιο περίπλοκη και ταυτόχρονα απολαυστική. Οι νάνοι, οι θεοί και όλα τα υπόλοιπα πλάσματα που υπάρχουν σε αυτόν τον κόσμο βοηθούν στο να νιώσετε ότι βρίσκεστε βαθιά μέσα στο σύμπαν του νέου God of War και της σκανδιναβικής μυθολογίας. Οι κόσμοι τους, τα περιβάλλοντα και τα αντικείμενα, όλα έχουν ιστορίες να διηγηθούν, ώστε να καταλάβετε ακόμα καλύτερα τον τόπο που κατοικείτε πλέον.

Ένα από τα σημαντικότερα ρίσκα που πήρε ο Barlog ήταν ο τρόπος εξιστόρησης του τίτλου. Το παιχνίδι εξελίσσεται σε πραγματικό χρόνο και η σκηνοθεσία ακολουθεί τη λογική του μονοπλάνου. Αυτό σημαίνει ότι από τη στιγμή που θα πατήσετε τo «Νέο Παιχνίδι» στην εισαγωγική οθόνη, η κάμερα δεν θα κόψει κανένα πλάνο για να σας δείξει κάτι πιο μακρινό, αλλά πάντα θα είναι κοντά στον Kratos και τον Atreus, ώστε να σας μεταφέρει μια πολύ πιο προσωπική εμπειρία από οτιδήποτε θα περιμένατε από μια σειρά σαν αυτήν. Αυτή η τακτική έχει ακολουθηθεί ευλαβικά και κομμάτια της ιστορίας είναι σαφώς επηρεασμένα ώστε να εξυπηρετηθεί η καινοτομία αυτή. Το εγχείρημα κρίνεται άκρως επιτυχημένο. Η κάμερα δεν θα φύγει ποτέ μακριά σας, ώστε να μην ξέρετε τι γίνεται σε εσάς, αλλά ούτε και θα δείτε κάποια σκηνή από το τι γίνεται μακριά από εσάς, υποθετικά σε κάποιο σημείο, που εξελίσσεται η ιστορία μας από γεγονότα, στα οποία δεν παραβρίσκονται οι πρωταγωνιστές μας. Αυτό μεταδίδει μια εμπειρία που δεν έχουμε βιώσει ξανά, εξυψώνοντας την έννοια του immersion (ταύτισης παίκτη) σε νέα επίπεδα.

Η Santa Monica κατάφερε σε σεναριακό στάδιο να χτίσει ένα έπος, που παρουσιάζει εκ νέου μια μυθολογία, η οποία περιλαμβάνει και πάλι τον Kratos, διατηρώντας το επιμορφωτικό επίπεδο, αφού και ο Kratos θα μαθαίνει για τη μυθολογία αυτή μαζί με τον παίκτη. Οι ιδέες που παρουσιάζονται είναι ευφυείς σε πολλαπλά επίπεδα, καθώς καταφέρνουν να μας γνωρίσουν τον νέο αυτόν κόσμο, αλλά και να τον συνδέσουν με τον κόσμο του Kratos. Είναι ο ίδιος Kratos, αυτός που έχουμε δει στα προηγούμενα παιχνίδια και αυτό είναι το καλύτερο στοιχείο του σεναρίου. Οι σεναριογράφοι θα μπορούσαν πολύ εύκολα να τα αγνοήσουν όλα αυτά και απλά να παρουσιάσουν έναν «νέο» Kratos, όμως όλη η δύναμη της ιστορίας πηγάζει από αυτήν την έμπνευση. Reboot και sequel μαζί. To αποτέλεσμα είναι ένας πρωταγωνιστής στη μέση δύο μυθολογιών.

Ο ίδιος πρωταγωνιστής είναι το αποτέλεσμα ολόκληρων ετών γεμάτων από οργή και μια ζωή βουτηγμένη στην εκδίκηση. Τα χρόνια που πέρασαν έδωσαν στο «Φάντασμα της Σπάρτης» τη σοφία της σιωπής, με το βάρος των πράξεων να τον τυραννά και να προσπαθεί να κάνει μια νέα αρχή. Οι περιπέτειές του τον έκαναν αυτό που είναι και αυτό παίρνουμε και εμείς στη νέα ιστορία μας. Τα μυστικά του, η συγκρατημένη οργή, αλλά και η πατρότητα θα είναι οι πυλώνες της εξέλιξης του χαρακτήρα, η οποία διαφαίνεται πάντα σε συνάρτηση με την εξέλιξη του εταίρου πρωταγωνιστή, Atreus.

O «μικρός» είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Kratos και του νέου παιχνιδιού. Είναι η αντίδραση στη δράση του πατέρα του και η συντροφικότητα στη μοναχική του φύση. Δεν θα είστε ξανά μόνος. Ο Atreus το κάνει λιανό αυτό. Οι ανησυχίες όμως μπορούν να χαλαρώσουν. Οι παγίδες που στήνονται άθελα με τέτοιου είδους χαρακτήρες, εδώ, προσπερνιούνται με άνεση, καθώς αποφεύγονται τα περισσότερα κλισέ και καταστάσεις που έχουμε δει σε αντίστοιχα άλλα ζευγάρια.

Αυτό που μένει είναι μια μοναδική ιστορία οικογενειακού δράματος, που έχει το επικότερο περιτύλιγμα που έχουμε βιώσει σε οποιοδήποτε μέσο ψυχαγωγίας. Κάποιοι θα προσπαθούσαν να βρουν στο νέο God of War ψεγάδι στον τομέα της ιστορίας, όμως κάτι τέτοιο το βρήκαμε ανώφελο. Μάλιστα, αποτελεί ίσως την καλύτερη απεικόνιση της σχέσης γονέα-παιδιού, που έχουμε δει στο μέσο, με πολλαπλά επίπεδα εξέλιξης αυτής. Ακόμα κι αν μιλάμε για έναν φανταστικό κόσμο, η σχέση του Kratos με τον γιο του βασίζεται σε άκρως ρεαλιστικές πτυχές.

Gameplay

Το σενάριο και ο ιδανικά πλασμένος κόσμος του παιχνιδιού δεν είναι τα μόνα σημεία του όμως που μας συντάραξαν. Για την ακρίβεια, όλα τα επιμέρους στοιχεία του God of War το κατάφεραν αυτόΤο σενάριο και ο ιδανικά πλασμένος κόσμος του παιχνιδιού δεν είναι τα μόνα σημεία του όμως που μας συντάραξαν. Για την ακρίβεια όλα τα επιμέρους στοιχεία του God of War το κατάφεραν αυτό. Το gameplay είχε εξίσου δύσκολο έργο, καθώς έπρεπε επίσης να επανακαθοριστεί με τα μάτια όλης της βιομηχανίας στραμμένα πάνω του. Αν κάνει λάθος, θα καταδικαστεί μοιραία. Αν τα καταφέρει, μπορεί να δείξει ξανά τον δρόμο για να έρθει ένα νέο, φρέσκο κύμα 3D action τίτλων. Και πάλι τα κατάφερε.

Η συνταγή του gameplay απαρτίζεται πλέον τόσο από μάχες και επίλυση περιβαλλοντικών γρίφων, όσο εξερεύνηση ανοιχτού κόσμου και ολοκλήρωση ειδικών quests. Το God of War άνθισε. Οι προηγούμενοι τίτλοι φαντάζουν πλέον μονοδιάστατοι, αλλά παράλληλα όλα τα στοιχεία που αγαπήσαμε επιστρέφουν πιο καλά ρυθμισμένα από ποτέ. Το God of War ανήκει πλέον στα παιχνίδια open-world. Αφού αποφάσισε να προχωρήσει όμως σε μια τέτοια κατηγορία, έφερε μαζί του και τις αλλαγές που έπρεπε, ώστε να επανακαθορίσει πολλούς δεδομένους τομείς, που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στα παιχνίδια του είδους και γκρινιάζουμε για αυτά.

Για παράδειγμα το fast-travel είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το σενάριο και δεν προσβλέπει στην ευκολία της χρήσης του, αλλά στο ότι αποτελεί πιστευτό μέρος αυτού του κόσμου. Οι περιοχές είναι δομημένες βάσει ενός κεντρικού hub, το οποίο όμως και πάλι στηρίζεται στις ρίζες του σεναρίου. Το σενάριο εμπλέκει και πολλαπλά βασίλεια, τα οποία είναι μέρος αυτού του χάρτη, για τα οποία όμως δεν θα μιλήσουμε, αλλά θα σας αφήσουμε να ανακαλύψετε μόνοι σας.

Όπως σε προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, θα βρεθείτε μπροστά σε γιγαντιαίες κατασκευές. Θα απαιτούν τη λύση για να προοδεύσετε, με το σεναριακό κίνητρο πάντα να υποστηρίζει τις προσπάθειές σας, κάτι που δεν συμβαίνει πάντα στα περισσότερα παιχνίδια, αλλά πολλές φορές ούτε καν στα προηγούμενα της σειράς. Οι περιβαλλοντικοί γρίφοι συνδυάζονται με επιμέρους συλλογή πολλαπλών ειδών collectibles, που επίσης απαιτούν επίλυση άλλων γρίφων πολλές φορές, αλλά και χρήση των ικανοτήτων σας. Χωρίς να θέλουμε και πάλι να μπούμε σε λεπτομέρειες, το νέο God of War πλέον έχει metroidvania στοιχεία, αφού ο ανοιχτός κόσμος προδιαθέτει για κάτι τέτοιο, με τον Kratos και τον Atreus να αποκτούν νέες δυνάμεις και εξοπλισμό, ώστε να αποκτούν πρόσβαση σε νέες περιοχές και κρυμμένα αντικείμενα.

Το game design είναι τόσο σοφά υλοποιημένο, που και πάλι συνάδει με το σενάριο και αυτό το στάδιο της προσοχής στη λεπτομέρεια είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί. Συνήθως, οι developers από κάποιο σημείο και έπειτα απλά δίνουν περισσότερη «τροφή» στον παίκτη, χωρίς να την αιτιολογούν. Εδώ όμως όλα είναι μέρος ενός κόσμου που λειτουργεί οργανικά. Για παράδειγμα, αν θέλετε να παλέψετε με κάποιους εχθρούς που χρησιμοποιούν φωτιά, ίσως θα πρέπει να βελτιώσετε τα όπλα σας για να εξυπηρετήσουν τη μάχη σας αυτή. Τα εργαλεία που θα χρειαστείτε μπορεί να τα έχετε βρει σε κάποιο άλλο quest νωρίτερα ή να σας έχει μιλήσει κάποιος χαρακτήρας για το μέρος που θα τα βρείτε. Το side quest του παραδείγματος, πιθανώς να μπορείτε να το αγνοήσετε εντελώς. Για την ακρίβεια, μπορεί να μην έχετε αντιληφθεί καν ότι μπορεί να σας βοηθήσει κάτι στο έργο σας. Αυτά είναι στοιχεία ενός πολύ καλοσχεδιασμένου RPG τίτλου.

Ο κόσμος δεν είναι τόσο μεγάλος όσο έχουμε συνηθίσει σε άλλα παιχνίδια, όπως Horizon Zero Dawn ή The Witcher 3, όμως είναι ιδιαίτερα γεμάτος και με τεράστια ποικιλία. Μας πήρε περίπου 25 ώρες για να τερματίσουμε το story στο δεύτερο επίπεδο δυσκολίας “Δώσε μου μια ισορροπημένη εμπειρία” (για 100% θέλει πάνω από 40 ώρες και έχει συνολικά 4 επίπεδα δυσκολίας), ενώ ολοκληρώσαμε περίπου 6-7 side missions και εξερευνήσαμε ελαφρώς κάποιες περιοχές περισσότερο απ’ όσο χρειαζόταν. Νιώσαμε όμως την ανάγκη γιατί μας έδινε συνεχώς πράγματα και λόγους για να εξερευνήσουμε όπου κι αν βρισκόμασταν. Δεν θα νιώσετε καθόλου το συναίσθημα του άδειου κόσμου, το οποίο μαστίζει άλλα open world games. Περισσότερο μοιάζει σαν ένα τεράστιο Βatman Arkham παιχνίδι με περισσότερους κόσμους και πολύ πολύ πολύ μεγαλύτερους εχθρούς. Το κεντρικό hub στην ουσία είναι μια τεράστια λίμνη, στην οποία θα μετακινείστε με μια βάρκα. Όσο ταξιδεύετε με τη βάρκα, θα ακούτε ιστορίες για τον κόσμο αυτό ή θα ανακαλύπτετε νέα μέρη που θα κρύβουν ουσιώδη αντικείμενα για την εξέλιξή σας. Τα αντικείμενα που θα βρείτε έχουν να κάνουν είτε με την κύρια ιστορία, είτε με κλειδιά, που θα σας βοηθήσουν να αποκτήσετε πρόσβαση σε μέρη που δεν είχατε πριν ή το πιο σύνηθες: εξοπλισμό και υλικά για τις μάχες σας.

Οι προηγούμενοι τίτλοι φαντάζουν πλέον μονοδιάστατοι, αλλά παράλληλα όλα τα στοιχεία που αγαπήσαμε επιστρέφουν πιο καλά ρυθμισμένα από ποτέΤα όπλα και η πανοπλία του Kratos αλλά και του Atreus είναι πλήρως παραμετροποιήσιμα με πολλαπλά χαρακτηριστικά, που συνηθίζουμε να βλέπουμε σε RPG τίτλους και πάλι. Το σύστημα αυτή τη φορά μοιάζει πολύ με του Horizon, χρησιμοποιεί levels, αλλά και σπανιότητα για τον εξοπλισμό, ενώ ταυτόχρονα σας δίνει τη δυνατότητα να στολίσετε τις πανοπλίες και τα όπλα σας με πέτρες που δίνουν έξτρα δυνατότητες και διαμορφώνουν τα χαρακτηριστικά σας. Ο Kratos πλέον έχει μετρήσιμα χαρακτηριστικά, όπως δύναμη, ενέργεια, άμυνα και άλλα, τα οποία αλλάζουν αναλόγως του επιπέδου του χαρακτήρα, αλλά και του εξοπλισμού. Το ίδιο ισχύει και για τον Atreus. Η ρουνική μαγεία επίσης είναι μέρος αυτών των χαρακτηριστικών με τη φωτιά, τον πάγο και άλλα να χρησιμοποιούνται τόσο σε μάχες, όσο και σε γρίφους. Τις βελτιώσεις των όπλων και του λοιπού εξοπλισμού αναλαμβάνουν σε διάφορα σημεία του κόσμου οι δύο νάνοι: ο Brok και ο Sindri, οι οποίοι λειτουργούν και ως έμποροι για αγοραπωλησίες.

Ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια φυσικά στο νέο God of War είναι οι μάχες. Η αλλαγή προοπτικής φέρνει τα πάνω κάτω. Ξεχάστε τη μακρινή κάμερα που ακολουθούσε τον χαρακτήρα, αλλάζοντας γωνία στα προηγούμενα παιχνίδια. Εδώ έρχεται πάνω από τον ώμο του πρωταγωνιστή. Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι είχαμε τους ενδοιασμούς μας. Μόνιμος βραχνάς της συγκεκριμένης κάμερας, που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα τελευταία χρόνια είναι ότι δεν υπάρχει καλή άποψη για τον περιβάλλοντα χώρο και τις επιθέσεις εχθρών από πίσω. Η Santa Monica και πάλι δίνει λύσεις και δείχνει τον δρόμο. Με ένα βέλος γύρω από τον χαρακτήρα μπορείτε να ξέρετε ακριβώς που βρίσκεται ο κάθε εχθρός. Παράλληλα το βέλος κοκκινίζει όταν περιμένετε επίθεση, ενώ γίνεται μωβ όταν σας πετούν projectile.

Σε πολλούς όσους έχουν παρακολουθήσει τα gameplay videos που έχουν κυκλοφορήσει ίσως φανεί ότι το πλήθος των εχθρών μπορεί να είναι μικρότερο από τα προηγούμενα παιχνίδια, καθώς οδεύει προς μια Souls-like κατεύθυνση. Αυτό δεν ισχύει. Εγγυόμαστε ότι θα δείτε και πάλι τους εχθρούς να σας επιτίθενται κατά δεκάδες. Ο συνδυασμός μεγάλου πλήθους εχθρών, γιγαντιαίων εχθρών και της συγκεκριμένης κάμερας ίσως φοβίσει κάποιους, αλλά το σύστημα δουλεύει εξαιρετικά. Επίσης οι μάχες είναι πολύ πιο απολαυστικές όταν παίζετε σε σχέση με όταν βλέπετε απλά.

Το νέο βασικό όπλο του Kratos και οι κινήσεις βοηθούν αυτό το σύστημα ιδιαίτερα. Το τσεκούρι του, Leviathan, λειτουργεί σαν το σφυρί του Thor. Μπορείτε να το πετάξετε με αρκετούς διαφορετικούς τρόπους, μπορεί να παγώσει εχθρούς και μπορείτε να το επαναφέρετε στα χέρια σας, πατώντας το τρίγωνο, όπου κι αν είναι, με ένα πολύ ικανοποιητικό ήχο και δόνηση. Αν δεν έχετε το τσεκούρι στα χέρια σας, ο Kratos έχει ένα ολόκληρο διαφορετικό σύστημα, που μάχεται με το σώμα και την ασπίδα του, ενώ μπορείτε να συνδυάσετε τα διάφορα συστήματα και με μετέπειτα όπλα που θα αποκτήσετε, αλλά και με τις δυνάμεις του Atreus. Αφού ξεκλειδώσετε κινήσεις από το skill tree, θα μπορείτε να κάνετε μοναδικούς συνδυασμούς, όπως για παράδειγμα να τρέχετε, να κοπανάτε με δύναμη τους εχθρούς με την ασπίδα σας, να τους κάνετε stun και στη συνέχεια να πηδάτε στον αέρα, να σας έρχετε το τσεκούρι στα χέρια και να το καρφώνετε με δύναμη στο πάτωμα. Είναι λειτουργικό, καινοτόμο, αποκρίσιμο και απολαυστικό.

Οι συνδυασμοί που μπορείτε να κάνετε είναι φαινομενικά άπειροι. Το κάθε όπλο έχει δικά του combos, όχι πολύπλοκα, αλλά κάτι σαν τα προηγούμενα παιχνίδια περισσότερο ή τη σειρά Devil May Cry, ενώ έχετε δύο ειδικές κινήσεις, ανά πάσα στιγμή για το καθένα, οι οποίες ενεργοποιούνται με τα πλευρικά κουμπιά και τις σκανδάλες. Οι ειδικές αυτές επιθέσεις εξοπλίζονται στα όπλα με πέτρες που βρίσκετε, οι οποίες είναι δεκάδες. Οι βασικές επιθέσεις γίνονται με το R1 και R2 και το button mashing δεν προτείνεται. Η τακτική μέσω αντεπιθέσεων, αποφυγής και συγχρονισμένων αποφυγών επιβάλλεται, ενώ σε μετέπειτα μάχες πραγματικά θα αναγκαστείτε να μάθετε για το τι είναι ικανό να κάνει το σύστημα μάχης. Θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες μόνο για τις μάχες του παιχνιδιού. Υπάρχουν άκρως βίαια finishers, υπάρχει το Spartan Rage, υπάρχουν buffs επιθετικά και παθητικά και άλλα πολλά στοιχεία.

Η ποικιλία των εχθρών είναι εξαιρετική με πολλαπλά είδη εχθρών σε διάφορα μεγέθη και ποικιλία στο move set τους. Αντίστοιχα έχουμε μεγάλο πλήθος σε boss fights. Τα σημαντικά ίσως δεν είναι πάρα πολλά για τις 25+ ώρες που διαρκεί το main quest, ενώ κάποια επαναλαμβάνονται, όμως σίγουρα θα ανταπεξέλθουν στις προσδοκίες σας, καθώς πρόκειται για σήμα κατατεθέν της σειράς που διατηρείται και εδώ. Υπήρξαν στιγμές που σηκωθήκαμε από τον καναπέ και φωνάζαμε μόνοι μας με το μέγεθος της «επικότητας» που αντικρίσαμε. Ο τίτλος όμως, πέρα από αυτά είναι γεμάτος απίστευτες, ενδιαφέρουσες και αγωνιώδεις μάχες, που θα σας αναγκάσουν να μάθετε και να χρησιμοποιήσετε κάθε ίχνος του ιδιαίτερα πολύπλοκου συστήματος μάχης. Υπάρχει μάλιστα και αρένα στο παιχνίδι, που σας βοηθά να κερδίσετε υλικά για τον εξοπλισμό σας, αλλά και να εξασκηθείτε σε αυτές. Αυτό που εκτιμάμε ιδιαίτερα όμως είναι ο ρόλος ενός εκ των developers, που καθόρισε τα σενάρια στις μάχες σε όλο το παιχνίδι. Δεν θα παίξετε ποτέ την ίδια μάχη και πάντα θα υπάρχει εξέλιξη, που θα σας αναγκάσει να εκπαιδευτείτε σε νέες τακτικές. Αυτό είναι το σημείο κλειδί για όλα τα παιχνίδια του είδους και το God of War αποτελεί υπόδειγμα και σε αυτό το κομμάτι.

Υπήρξαν στιγμές που σηκωθήκαμε από τον καναπέ και φωνάζαμε μόνοι μας με το μέγεθος της «επικότητας» που αντικρίσαμεΟ ρόλος του Atreus στις μάχες και γενικότερα στο gameplay λειτουργεί πάντα συμπληρωματικά. Το κουμπί που του αντιστοιχεί είναι το τετράγωνο. Είτε χρειάζεστε τα βέλη του, είτε να σας διαβάσει ρούνους, είτε να ρίξει κάποια αλυσίδα για να σας βοηθήσει να ανεβείτε κάπου, όλα γίνονται με αυτό το κουμπί, αναλόγως περίστασης. Πρακτικά ο Atreus λειτουργεί συμπληρωματικά με τον Kratos και αποτελεί την προέκτασή του. Είναι το «έξτρα χέρι του». Διαθέτει το τόξο το οποίο ρίχνει βέλη όπου εσείς σημαδέψετε και σχεδόν πάντα λειτουργεί κατ’ εντολή σας, ενώ σας βοηθά και μόνος του στις μάχες. Αργότερα μπορείτε να τον εκπαιδεύσετε να μάχεται καλύτερα μέσα από το σύστημα των ικανοτήτων ή να σας γιατρεύει, κ.ο.κ. Η εξέλιξη του Atreus στο gameplay επίσης είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το σενάριο. Άλλο ένα στοιχείο που δείχνει πόσο οργανικά λειτουργεί ο τίτλος.

Τεχνικός Τομέας

Το μεγαλείο του παιχνιδιού συμπληρώνεται από τον απαράμιλλο οπτικοακουστικό του τομέα. Το God of War καταφέρνει και ξεπερνά σε πολλά σημεία τον άμεσο ανταγωνισμό του, καθώς βρίσκεται εκεί ψηλά μαζί με τα Uncharted 4/LL και Horizon Zero Dawn. Το μοντέλο του Kratos είναι το πιο λεπτομερές που έχουμε αντικρίσει ποτέ σε video game. Δείτε τις φλέβες και τους μύες του πώς τονίζονται, δείτε τις εκφράσεις του και τον ιδρώτα στα φρύδια του, τα απίστευτης ποιότητας textures που χρησιμοποιούνται για τις πανοπλίες του… Οι υπόλοιποι χαρακτήρες δεν πάνε πίσω. Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι αντίστοιχη λεπτομέρεια υπάρχει και στους εχθρούς, όσο ασήμαντοι κι αν είναι.

Τα μοντέλα των χαρακτήρων τονίζονται από την απίστευτη δουλειά που έχει γίνει και με την κάμερα, όπως αναφέραμε και νωρίτερα. Οι σκηνές μάχης διακρίνονται από την ωμή βία, που η κάμερα φροντίζει να έχει πάντα στο επίκεντρο, με τα cutscenes να ανεβάζουν την αδρεναλίνη και να μας κάνουν να νιώθουμε το κάθε χτύπημα.

Τα ασύγκριτης ποιότητας textures διακρίνονται και στα αριστουργηματικά περιβάλλοντα. Οι τοποθεσίες δεν θα σταματήσουν να σας εκπλήσσουν. Γενικά, από κάθε σπιθαμή του τίτλου φαίνεται ότι δεν υπήρξε έκπτωση ούτε σε budget, ούτε σε φαντασία. Η εικόνα που έχετε ανά πάσα στιγμή είναι εξαιρετικά γεμάτη λεπτομέρειες και συμπαγής. Η physical based rendering τεχνική προσομοιώνει τον φωτισμό στην κάθε υφή, είτε ξύλο, είτε πέτρα, είτε μάρμαρο με άκρως ρεαλιστικό τρόπο, θυμίζοντας τις εκπληκτικές επιφάνειες του Resident Evil 7. Η μαγεία του κόσμου σε συνδυασμό με αυτόν τον ρεαλισμό δημιουργεί ένα πρωτόγνωρο υπερθέαμα. Κάθε δέντρο είναι διαφορετικό, το χιόνι και η παραμόρφωσή του είναι η καλύτερη που έχουμε δει ως τώρα, τα ρουνικά σύμβολα καλύπτουν τεράστιες επιφάνειες και η καλλιτεχνία του κόσμου αυτού έχει χρησιμοποιηθεί για να στολίσει κάθε ίντσα. Ο φωτισμός παίζει τεράστιο ρόλο και πάλι με πολλαπλές τεχνικές τελευταίας τεχνολογίας. Ογκομετρικός φωτισμός ή το bounce lighting από τα περιβάλλοντα αποτελούν στοιχεία που θα σας βυθίσουν στον κόσμο του τίτλου. Δείτε πώς φωτίζεται το στέρνο του Kratos στην παρακάτω φωτογραφία από τη λάμψη των ξωτικών.

Το God of War είναι το πιο εντυπωσιακό παιχνίδι που έχουμε δει ως σήμερα. Οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά: το πώς στριφογυρνά το τσεκούρι του ο Kratos ή το πώς αντιδρά το μούσι του στον άνεμο. Κάθε τι έχει σωστή αίσθηση του βάρους και τα physics λειτουργούν άψογα. Όλα τα παραπάνω συνδυάζονται με τρομερή ποικιλία ανά περιοχή και απίστευτο post process τομέα. Motion blur ανά αντικείμενο και particles συνδυασμένα με alpha effects παντού γύρω σας σε δεκάδες υλοποιήσεις. Είναι απορίας άξιο πώς τρέχει κάτι τέτοιο στο PS4. Οι ειδικές κινήσεις χρησιμοποιούν διαφορετικά fps και είναι κάτι που έμαθε ο Barlog από τις σκηνές δράσης του τελευταίου Mad Max, οι οποίες προκαλούν μεγαλύτερες εντάσεις. Πρόκειται για τεχνικές που δεν έχουμε ξαναδεί σε video games. Το τεχνικό άλμα του νέου παιχνιδιού της σειράς διαμηνύει από κάθε κομμάτι του το χάσμα αυτής της γενιάς από την προηγούμενη. Αν δεν είχατε εντυπωσιαστεί ως τώρα από την 8η γενιά, ετοιμαστείτε να εκπλαγείτε.

Ο τίτλος δεν κάνει σχεδόν καθόλου εκπτώσεις στο απλό PlayStation 4, με ανάλυση 1080p native και σχεδόν σταθερά 30fps. Στο PlayStation 4 Pro δίνεται η επιλογή (με το patch 1.03 που παίξαμε) για βαρύτητα στην ανάλυση ή βαρύτητα στις επιδόσεις. Στην επιλογή για ανάλυση, τρέχει με checkerboard rendering στα 2160p (4K) και σχεδόν πολύ σταθερά στα 30fps με ελάχιστα framedrops πάρα πολύ σπάνια. Και όταν λέμε ελάχιστα, εννοούμε ελάχιστα: σε κάποια σημεία που μπορεί να έχουν περιβάλλοντα με χρήση εφέ τα οποία θα συμπίπτουν με μάχες με πολλούς εχθρούς. Στις 30 ώρες παιχνιδιού δηλαδή, ζήτημα να εντοπίσαμε 4-5 φορές. Στην επιλογή για τις επιδόσεις, το παιχνίδι τρέχει στα 1080p και με ξεκλείδωτο framerate γύρω στα 40-45 fps. Σαφώς βελτιώνει την απόκριση, όμως υπάρχει ένα ελαφρύ judder που ενδεχομένως να ενοχλήσει κάποιους αφού δεν συγχρονίζει με το ρυθμό ανανέωσης της οθόνης. Είναι ασύλληπτο πώς ένα παιχνίδι με τη λεπτομέρεια αυτή μπορεί να τρέχει με τέτοιες επιδόσεις στο PS4 και στο PS4 Pro.

Ο ήχος είναι στα ίδια τρομακτικά υψηλά επίπεδα. Οι κλαγγές των όπλων, οι φωνές των θηρίων, αλλά και το αγγλικό voice over είναι κορυφαίου επιπέδου, με τον Christopher Judge να παίρνει τα σκήπτρα από τον T.C. Carson και να ενσαρκώνει τον Kratos με μεγάλη επιτυχία στην πιο ώριμη (και απαιτητική) μορφή του. Η μουσική ακολουθεί τα επικά μοτίβα που θα περιμέναμε, ενώ αυτήν τη φορά έχουν χρησιμοποιηθεί παραδοσιακά σκανδιναβικά όργανα, όπως το hurdy-gurdy για να πιάσουν το ύφος. Δεν υπάρχει το επικό theme της πρώτης τριλογίας, όμως υπάρχουν κι εδώ αξιομνημόνευτα κομμάτια. Έτσι φτάνουμε σε ένα από τους πιο σημαντικούς τομείς αυτού του review: τη μετάφραση και τη μεταγλώττιση.

Ελληνική μετάφραση και μεταγλώττιση

 Όπως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν, το God of War αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς τίτλους για την PlayStation Greece, η οποία πλέον είναι σε θέση να λαμβάνει budget για τον πλήρη εξελληνισμό των τίτλων της Sony Interactive Entertainment για το PlayStation 4. Κάτι τέτοιο θα βοηθήσει επιτέλους να ευχαριστηθούν gamers που δεν γνωρίζουν καλά Αγγλικά το παιχνίδι και την ιστορία του σε βάθος. Όλα τα μενού είναι στα Ελληνικά, κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί για τίτλο τέτοιου μεγέθους, αφού υπάρχουν αμέτρητα κείμενα προς μετάφραση και διάλογοι, ενώ υπάρχουν υπότιτλοι, αλλά και ελληνική μεταγλώττιση από all-star cast. Όμως, η δουλειά που έχει γίνει είναι… απλά επαρκής. Ή όπως αναφέρεται σε διαλόγους του παιχνιδιού… «επαρκές».

Ο όγκος της δουλειάς που χρειάστηκε είναι τεράστιος και δεν μπορούμε να φανταστούμε καν πόσο δούλεψε η ελληνική ομάδα για το αποτέλεσμα, αφού μιλάμε για έναν τίτλο με RPG στοιχεία, που διαθέτει δικές του εγκυκλοπαίδειες και άλλα κείμενα εντός του. Υπάρχει όμως ένα τεράστιο «αλλά». Σε πρώτο επίπεδο, δεν υπήρξε εκτενής ποιοτικός έλεγχος στις μεταφράσεις, συμπεριλαμβανομένων των κειμένων και των διαλόγων. Εντοπίσαμε ένα ορθογραφικό λάθος στο μενού των χαρακτηριστικών του Kratos, που είναι σχεδόν μόνιμα μπροστά στον παίκτη, στο βασικό μενού, αλλά μπόλικα συντακτικά και άλλα λάθη στους διαλόγους και σε κείμενα. Κάποιες ονομασίες έχουν μεταφραστεί και κάποιες άλλες όχι. Το World Serpent… γιατί; Πολλές μεταφράσεις δυστυχώς δεν είναι εύκολο να γίνουν από τα Αγγλικά για το παιχνίδι, αφού οι δύο γλώσσες δεν είναι ιδιαίτερα συμβατές. Για παράδειγμα, μπορεί στα Αγγλικά να έχουμε τον διάλογο: – Is he coming? – Yes, he is. Η αντίστοιχη μετάφραση εντός του παιχνιδιού θα ήταν: – Έρχεται; – Ναι, είναι. Πολλά λάθη υπάρχουν και στις αντωνυμίες, ενώ αυτά τα λάθη είναι πολύ τραγικότερα όταν μεταφέρονται στις μεταγλωττίσεις.

Το έργο των ηθοποιών είναι εξαιρετικό παρόλα αυτά με την παράσταση να κλέβουν ο μετρ του είδους, Ακίνδυνος Γκίκας, με του οποίου τη φωνή πολλοί από εμάς έχουμε μεγαλώσει, αλλά και η Αγγελική Δημητρακοπούλου που έδωσε την απαραίτητη αγωνία στην ερμηνεία της. Εκπληκτικοί και πολύ διασκεδαστικοί ήταν και οι Χρήστος Θάνος και Τηλέμαχος Κρεβάικας στους ρόλους των Μπροκ και Μιμίρ αντίστοιχα.

Φτάνουμε έτσι στο πρωταγωνιστικό δίδυμο: Ο Δημήτρης Χαβρές στον ρόλο του Κράτου, αν μη τι άλλο ήταν υποβλητικός, όμως ο συνδυασμός των λαθών της μετάφρασης και η κάποιες φορές υπερβολική ανάσα στην ερμηνεία του χρειάζονταν μια επιπλέον ρύθμιση. Σαν συνολική ερμηνεία όμως και με τον ταιριαστό όγκο της φωνής του καταφέρνει να κερδίσει τις εντυπώσεις και θα θέλαμε να τον δούμε με βελτιωμένες σκηνοθετικές οδηγίες στην αναμενόμενη συνέχεια.

Το βασικό λάθος της μεταγλώττισης ήταν δυστυχώς το ατυχές casting του Ατρέα, ο ηθοποιός Παναγιώτης Αποστολόπουλος, ο οποίος ανεξαρτήτως των δυνατοτήτων του ήταν καταδικασμένος από την αρχή. Είναι αδιανόητο ένα παιδί με την ηλικία και τη μορφή του Ατρέα να έχει τη φωνή του Αποστολόπουλου, όσο και να την προσαρμόσει ο ηθοποιός. Ίσως το casting κάποιου μικρού έφηβου νεαρού να ήταν αδύνατο, αλλά έχουμε δει κι άλλες λύσεις σε αντίστοιχες μεταγλωττίσεις στο παρελθόν.

Η τιτάνια προσπάθεια της ελληνικής ομάδας των 35 ατόμων με τις 400 ώρες μεταγλώττισης είναι πραγματικά αξιέπαινη. Τα παραπάνω σχόλια αποτελούν καλοπροαίρετο σχολιασμό προς βελτίωση μιας απίστευτης δουλειάς που ήδη έχει γίνει, ώστε να μην χωρά πλέον καμία αμφιβολία για τις δυνατότητες της ελληνικής ομάδας σε τέτοια εγχειρήματα. Έγινε μια εξαιρετική αρχή, αφού πλέον θα έχουμε όλους τους σημαντικούς -και όχι απλά μεμονωμένους όπως στο παρελθόν- τίτλους εξελληνισμένους από την PlayStation Greece, όπως γνωρίζουμε, και αποτελεί προνόμιο για τους Έλληνες gamers να μπορούμε επιτέλους να βιώσουμε τόσο σημαντικούς τίτλους στη γλώσσα μας.

Συμπέρασμα

Το God of War είναι η πραγμάτωση των ονείρων κάθε fan της σειράς που περίμενε την επιστροφή του Kratos. Είναι ένα παιχνίδι  που χρησιμοποιεί κάθε πόρο του προς ικανοποίηση του παίκτη. Ο Cory Barlog και η ομάδα του κατάφεραν όχι μόνο το απίστευτα δύσκολο εγχείρημα του επιτυχημένου reboot, αλλά και της άκρως επιτυχημένης συνέχισης της σειράς και του σερί των AAA τίτλων από την Sony για το PlayStation 4. O Kratos χάραξε τη δική του πορεία για το πάνθεο των video games.Το God of War δεν είναι μόνο το τέλειο μοντέρνο action game, αλλά δείχνει στην υπόλοιπη βιομηχανία ότι αξίζει και πρέπει να παίρνει ρίσκα, ακόμα και με ένα προϊόν τόσο αγαπητό, όσο αυτή η σειρά.

Το παιχνίδι πάει μπροστά όλα τα action adventure games χρησιμοποιώντας φρέσκες τεχνικές εξιστόρησης και σαστίζει με τον ρεαλισμό που βρίσκει κανείς σε αυτόν τον απίστευτο μαγικό κόσμο. Ο χαρακτήρας του Kratos αποτελεί ορόσημο πλέον για το συναίσθημα της ταύτισης του παίκτη σε ένα σενάριο που ρέει σαν χείμαρρος για 25 ώρες, ενώ για μία ακόμα φορά η Sony Santa Monica ήρθε να διδάξει πώς γεννιέται ένα ολοκαίνουργιο στιβαρό σύστημα μάχης με τα δεδομένα του σήμερα. Όλα δουλεύουν άψογα και καλύτερα από το αναμενόμενο. Δεν υπάρχει ούτε ένα πράγμα να σας ενοχλήσει. Και το σημαντικότερο είναι ότι όλα λειτουργούν σε πλήρη αρμονία χάρις στο εξαιρετικό game design. Το ότι θα παίζετε με κατεβασμένα σαγόνια σε όλη τη διάρκεια από την ποιότητα των γραφικών είναι απλά το κερασάκι.

H Sony έχει στα χέρια της ακόμα ένα «10άρι» για αυτήν τη χρονιά. Έχει γίνει πλέον σύνηθες να συζητάμε για τις αποκλειστικότητες του PlayStation 4 με τις προσδοκίες τόσο ψηλά, αλλά το God of War είναι ο λόγος που περιμένουμε κάθε χρονιά με ανυπομονησία αυτές τις αποκλειστικότητες. Δεν είναι απλά το πιο εντυπωσιακό παιχνίδι που έχουμε δει ως σήμερα, το καλύτερο παιχνίδι της σειράς αυτονόητα, εξαιρετικά πλασμένο ως το καλύτερο reboot και μία από τις πιο εμπνευσμένες ΑΑΑ παραγωγές που δίνει ελπίδα στο δημιουργικό τομέα της βιομηχανίας, αλλά είναι δίχως αμφιβολία το καλύτερο παιχνίδι του PlayStation 4 αυτήν τη στιγμή και ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών.

Βαθμολογία:  10/10

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του Review.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης