Πολλά έχουν αλλάξει χάρη στην τεχνολογία τα τελευταία είκοσι χρόνια. Σήμερα, σχεδόν όλοι έχουμε με τον έναν ή τον άλλο τρόπο καθημερινή επαφή με κάτι τεχνολογικής φύσεως, είτε πρόκειται για την χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, άμεσων μηνυμάτων, πλοήγηση στο Διαδίκτυο, είτε για σύνταξη κειμένων, πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων μέσω κινητού, βιντεο-συνομιλίες, ιντερνετικό ραδιόφωνο και η λίστα δεν έχει σταματημό. Οι συνθήκες όμως της καθημερινότητας ήταν τελείως διαφορετικές πίσω -στο μακρινό πλέον- 1995. Αλήθεια θυμάστε πως ήταν τότε τα πράματα; Που η βασικότερη πηγή πληροφοριών για την καθημερινότητα ήταν οι έντυπες εφημερίδες; Τότε, που αν θέλαμε να βρούμε έγκυρη πληροφόρηση έπρεπε να βυθιστούμε στους ογκώδεις τόμους κάποιας εγκυκλοπαίδειας; Όταν η ανταλλαγή μουσικής, οι φίλοι και τα ερωτευμένα ζευγάρια αντάλλασσαν κασέτες; Τότε που η λέξη «Διαδίκτυο» ήταν άγνωστη στους περισσότερους, ενώ οι λιγοστοί που την γνώριζαν και οι ακόμα το χρησιμοποιούσαν είχαν modem ταχύτητας σχεδόν ενός χιλιοστού της σημερινής, ενώ κιόλας έπρεπε να έχουν ιδιαίτερη γνώση της τεχνολογίας για να το χρησιμοποιήσουν; Πράγματι, όλα αυτά έχουν αλλάξει άρδην και χωρίς επιστροφή, λόγω της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας. Οι μεγαλύτεροι ηλικιακά σίγουρα θυμόνται πως ήταν οι τότε συνθήκες, ενώ οι νεότεροι ούτε καν μπορούν να τις φανταστούν!

Το Ericsson ConsumerLab γιορτάζει 20 χρόνια στον τομέα της έρευνας καταναλωτικών τάσεων με μια νοσταλγική σειρά από μικρά βίντεο που δείχνουν πώς οι νέες μορφές των μέσων ενημέρωσης και της τεχνολογίας έχουν επηρεάσει την καθημερινή ζωή σε αυτό το διάστημα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο βίντεο που ακολουθεί, παρακολουθούμε έναν νεαρό να φτιάχνει μια συλλογή τραγουδιών για την φίλη του. Όπως ήταν το σύνηθες τότε, χρησιμοποίησε το ραδιοκασετόφωνό του, ώστε να ηχογραφήσει τα τραγούδια από έναν ραδιοφωνικό σταθμό σε μια κασέτα. Κατόπιν, έγραψε με στυλό τα ονόματα των τραγουδιών στην μικρή σελιδούλα, που συνόδευε κάθε θήκη κασέτας…και την επόμενη μέρα θα έδινε χέρι με χέρι το mixtape (όπως ονομαζόταν) φίλη του Μάρτα. Σήμερα και μόνο στις ΗΠΑ, το 40% των χρηστών Διαδικτύου «στέλνουν» εβδομαδιαίως σε φίλους τις μουσικές επιλογές τους.

Τα πράγματα ήταν συνήθως πιο αργά πριν από 20 χρόνια, όπως για παράδειγμα η εύρεση συντρόφου. Τότε, η μοναδική επιλογή ήταν μέσω αγγελιών γνωριμίας μέσω εφημερίδων, κάτι που σήμαινε ο ενδιαφερόμενος/η να ανατρέξει στη λίστα, ώστε να βρει μια καταχώριση που να κεντρίσει του/της κεντρίσει το ενδιαφέρον. Φυσικά, ούτε λόγος για φωτογραφία δίπλα από την καταχώριση. Κατόπιν, μέσω κλασικού ταχυδρομείου απαντούσε, και κάπως έτσι ξεκινούσε ανταλλαγή αλληλογραφίας μέχρι το επιθυμητό πρώτο ραντεβού. Σήμερα, όλη αυτή η διαδικασία απαιτεί όχι μόνο λίγα κλικ σε μια υπηρεσία/ιστοσελίδα γνωριμιών μέσω υπολογιστή, ταμπλέτας ή κινητού τηλεφώνου, αλλά κιόλας είναι πολύ πιο κατατοπιστική, καθώς στο προφίλ υπάρχουν φωτογραφίες και προσωπικά στοιχεία. Στις ΗΠΑ, το 17 τοις εκατό των χρηστών smartphone χρησιμοποιούν εφαρμογές για ραντεβού τουλάχιστον μία φορά το μήνα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μια παρέα παιδιών βρίσκεται σε ένα βιντεοκλαμπ για να επιλέξει μια ταινία. Ράφια επί ραφιών και εκατοντάδες μακρόστενα κουτιά ταινιών, όπου στο πίσω μέρος τους έχουν λίγες φωτογραφίες και μια μικρή περιγραφή του έργου. Αυτές ήταν οι δυνατότητες που είχαμε τότε. Πλέον, διατίθενται υπηρεσίες «ροής βίντεο» (streaming), που με ένα κλικ στον υπολογιστή/ταμπλέτα/τηλέφωνο μπορούν να μας προβάλλουν μέσω Διαδικτύου την ταινία που επιθυμούμε, ενώ επιπλέον μπορούμε να δούμε τρέηλερ για να μας βοηθήσει στην επιλογή μας. Περίπου το 57% των Αμερικανών παρακολουθεί κινηματογραφικές ταινίες (αλλά και τηλεοπτικές σειρές), μέσω τέτοιων online υπηρεσιών.

Τέλος, παρακολουθούμε κάποιον να προσπαθεί να βρει μια πληροφορία σε έναν τόμο μιας εγκυκλοπαίδειας. Και γνωρίζετε, οι παλαιότεροι βεβαίως, αυτό τι σημαίνει: πρώτα ευρετήριο, να βρούμε την λέξη-κλειδί που ψάχνουμε, κατόπιν μεταβαίνουμε στην σελίδα που αναφέρεται και μετά διαβάζουμε μέχρι να βρούμε αυτό που θέλουμε. Σήμερα; Τίποτε από όλα αυτά, καθώς αρκεί μια αναζήτηση στο Διαδίκτυο σε μια από τις πολλές μηχανές αναζήτησης.

Η Anna Selander, Επικεφαλής του Ericsson ConsumerLab, αναφέρει: «Η αλλαγή ήταν ραγδαία τα τελευταία 20 χρόνια και ο ρυθμός προόδου συνεχίζει να αυξάνεται. Καθώς μπαίνουμε στη Διαδικτυωμένη Κοινωνία οι δυνατότητες για την ανάπτυξη ζωής είναι πέρα από τη φαντασία μας. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να προχωρήσουμε 20 χρόνια μπροστά και να αξιολογήσουμε τις αλλαγές που έγιναν από τότε». Αναμφισβήτητα, έχουμε πλέον το οριστικό τέλος της αναλογικής εποχής. Επίσης, μήπως μπορείτε να φανταστείτε πως θα είμαστε σε είκοσι χρόνια από σήμερα; Εμείς πάντως όχι, αναλογιζόμενοι πως ήμασταν το 1995 σε σχέση με σήμερα…

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης