Παρά τη μεγάλη ζήτηση και το ενδιαφέρον που υπάρχει και φέτος για τη χώρα μας, ο ελληνικός τουρισμός φαίνεται να… χάνει τουρίστες από τη Ρωσία στην έναρξη, σχεδόν, της τουριστικής περιόδου.

«Αυτό που όλοι φοβόντουσαν» συνέβη, σχολιάζει χαρακτηριστικά η Ένωση Ρώσων tour operator, ATOR, αναφερόμενη στο γεγονός ότι πολλοί Ρώσοι που ήθελαν να έρθουν στην Ελλάδα (Κρήτη, Κέρκυρα, Χαλκιδική) για διακοπές το Πάσχα και τις πρώτες ημέρες του Μαΐου δεν θα τα καταφέρουν, λόγω της αδυναμίας του ελληνικού Προξενείου στη Μόσχα να ανταποκριθεί στην επεξεργασία των αυξημένων αιτήσεων για έκδοση βίζας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ


Μόλις κυκλοφόρησαν οι πληροφορίες για αδυναμία έκδοσης βίζας στους Ρώσους επισκέπτες, οι κρατήσεις έπεσαν κατακόρυφα
Μολονότι το πρόβλημα ήταν ήδη γνωστό, το προξενείο δεν έχει ακόμη στελεχωθεί με εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, το οποίο θα κάλυπτε τις ανάγκες για έγκαιρη χορήγηση της νέας βιομετρικής θεώρησης ΣΕΓΚΕΝ (Βίζα) σε Ρώσους τουρίστες, που επιθυμούν να επισκεφτούν τη χώρα μας, με αποτέλεσμα ο ελληνικός τουρισμός να υποστεί ένα ισχυρό πλήγμα, σε μια περίοδο που δεν χωρούν λάθη και καθυστερήσεις…

Ο Γιώργος Βερνίκος γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), μίλησε στο zougla.gr για το θέμα αυτό καθώς και για τις διαβεβαιώσεις που έλαβαν από το Υπουργείο Εξωτερικών για την άμεση επίλυσή του.


Ακούστε τις δηλώσεις του:

 

Παρά τα θετικά μηνύματα για αύξηση του αριθμού Ρώσων τουριστών προς την Ελλάδα μετά την έκθεση της Ρωσίας ΜΙΤΤ 2016 (23-26/3) στη Μόσχα, και τις υψηλές προσδοκίες με αφορμή και τον εορτασμό του έτους «2016: η Ελλάδα στη Ρωσία», φαίνεται ότι δεν έγιναν οι απαραίτητες προετοιμασίες και δεν υπάρχει η κατάλληλη οργάνωση για να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες αιτήσεις για βίζα από Ρώσους τουρίστες. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, Νίκος Χαλκιαδάκης, που συμμετείχε στην έκθεση στη Ρωσία μίλησε στο zougla.gr για τις επιπτώσεις που έχει στον κλάδο τους και στην άφιξη των Ρώσων τουριστών, κατά την έναρξη της τουριστικής περιόδου, η ελλιπής οργάνωση στην έκδοση βίζας.

Όπως λέει χαρακτηριστικά: «Από όλα αυτά που μας είχαν πει οι αρμόδιοι του Yπουργείου τα περισσότερα ήταν ψέματα, εκτός από τον αριθμό των visa centers, αλλά και αυτά είναι χωρίς στελέχη, έκαναν τον διαγωνισμό τελευταία στιγμή και δεν πρόκειται να βρουν υπαλλήλους γιατί έχουν βάλει τόσο χαμηλούς μισθούς και το πρόγραμμα που έχει αγοραστεί για τα visa centers είναι απαρχαιωμένο, παλιό και μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο 800-1000 άτομα την ημέρα, ενώ στις μεγάλες πόλεις έχουμε πάνω από 2500 χιλιάδες αιτήσεις την ημέρα.»

Όσο για τις επιπτώσεις των καθυστερήσεων της έκδοσης βίζας αναφέρει «Οι πρώτες επιπτώσεις ήδη υπάρχουν, οι tour operators βάζουν μικρότερα αεροσκάφη για να κινηθεί ο κόσμος τους».

Τόνισε επίσης «ότι θα μπορούσε η ελληνική αγορά τουρισμού να κερδίσει τουρίστες από τη Ρωσία λόγω των προβλημάτων τους με την Τουρκία και Αίγυπτο και είναι κρίμα που δεν λειτουργούμε σωστά και χάνουμε αυτό το πλεονέκτημα.»

Ακούστε τις δηλώσεις του:

Όπως σημείωσε ο Δήμαρχος Ρόδου, Φώτης Χατζηδιάκος, ενώ ο αρχικός στόχος ήταν η έκδοση 10.000 θεωρήσεων την ημέρα, σήμερα μετά βίας χορηγούνται 1.000.

Από την πλευρά του Υπουργείου Εξωτερικών, επικοινωνήσαμε με τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Ξυδάκη, αρμόδιο για τις Ευρωπαϊκές Υποθέσεις και μας είπε ότι δουλεύουν για να μην υπάρξει ούτε ένας Ρώσος τουρίστας που θα ακυρώσει το ταξίδι του επειδή δεν πήρε έγκαιρα βίζα και δήλωσε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με ακυρώσεις κρατήσεων μέχρι στιγμής. Δεν θέλησε να κάνει περισσότερες δηλώσεις και μας παρέπεμψε στην ανακοίνωση του Υπουργείου εξωτερικών.

Αυτούσια η ανακοίνωση:

Σχετικά με την έκδοση θεωρήσεων εισόδου και φωτογραφίες με μεγάλο αριθμό αιτούντων, έξω από το ένα εκ των δύο ιδιωτικών Κέντρων Υποβολής Αιτημάτων που λειτουργούν στη Μόσχα, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

Το Υπουργείο Εξωτερικών εδώ και μήνες εφαρμόζει συστηματικό σχέδιο με σκοπό την ενίσχυση των Προξενικών μας Αρχών (σε Ρωσία, Τουρκία, Κίνα, Ουκρανία, Ιράν και άλλες χώρες) ενόψει της υιοθέτησης από όλα τα κράτη-μέλη του χώρου Σένγκεν ενός αναβαθμισμένου και ασφαλέστερου συστήματος παροχής θεωρήσεων. Κεντρική θέση στον προγραμματισμό του Υπουργείου Εξωτερικών είχαν οι τρεις Προξενικές μας Αρχές στη Ρωσία (Γενικά Προξενεία Μόσχας, Αγίας Πετρούπολης, Νοβοροσίσκ), καθώς φέτος υπάρχει προσδοκία αυξημένης τουριστικής κίνησης από τη Ρωσία.

Ιδιαίτερα το Γενικό Προξενείο Μόσχας έχει ήδη ενισχυθεί με 8 εκπαιδευμένους υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών, επιπροσθέτως των εκεί υπηρετούντων, ενώ θα αποσπασθούν 15 ακόμα υπάλληλοι του Υπουργείου Προστασίας Πολίτη το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου και άλλοι 15 έως το τέλος Μαΐου. Έχουν, επιπλέον, προβλεφθεί 55 θέσεις εποχικών υπαλλήλων που θα προσληφθούν επιτοπίως (ήτοι τα 2/3 των συνολικά 84 εποχικών που τοποθετούνται σε όλες τις Προξενικές Αρχές της χώρας στο εξωτερικό). Οι πρώτοι 10 εξ αυτών θα προσληφθούν τις επόμενες μέρες, ενώ οι προσλήψεις στη συγκεκριμένη κατηγορία θα συνεχιστούν στο ρυθμό που κρίνεται απαραίτητος από την ίδια την Προξενική μας Αρχή, στην οποία έχει δοθεί οδηγία για διαρκή εκτίμηση της κατάστασης.

Επίσης, από τα μέσα Απριλίου έχουν αυξηθεί οι σταθμοί εργασίας για την έκδοση των θεωρήσεων από 32 σε 47 και έχει επεκταθεί το κέντρο θεωρήσεων σε δύο ορόφους, ενώ είναι σε εξέλιξη προμήθεια και εγκατάσταση 30 επιπρόσθετων σταθμών εργασίας έως τις αρχές Ιουνίου.

Από 20 Κέντρα Υποβολής Αιτημάτων που λειτουργούσαν τον Δεκέμβριο του 2015, πλέον λειτουργούν 28 σε όλη τη Ρωσία και προγραμματίζεται περαιτέρω αύξηση του αριθμού τους. Τέλος, αναβαθμίστηκε ο απαραίτητος τεχνολογικός και υποστηρικτικός εξοπλισμός (γραμμές μεταφοράς δεδομένων, γκισέ επισκεπτών κλπ.), ενώ συνεχίζεται η αναβάθμιση του λογισμικού έκδοσης θεωρήσεων, εξέλιξη που θα επιτρέψει τη δραστική συντόμευση του χρόνου επεξεργασίας κάθε αίτησης.

Με αυτές τις ενέργειες, και όσες άλλες κριθούν απαραίτητες στην πορεία, το Υπουργείο Εξωτερικών στηρίζει έγκαιρα και αποτελεσματικά τις Προξενικές Αρχές, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ενδιαφερόμενοι να επισκεφθούν τη χώρα τουρίστες και να επωφεληθεί η εθνική οικονομία.

Στόχος είναι οι προξενικές μας Αρχές να εξακολουθήσουν να εκδίδουν θεωρήσεις εντός του προβλεπόμενου από το νόμο χρονικού ορίου, ήτοι 10 ημέρες. Σε καμία περίπτωση δεν έχει υπάρξει υπέρβαση του ορίου αυτού, ενώ φυσικά καταβάλλεται προσπάθεια οι θεωρήσεις να χορηγούνται το συντομότερο δυνατόν. Το Γενικό Προξενείο της Μόσχας έχει ζητήσει από τα τουριστικά πρακτορεία να εξασφαλίζουν την έγκαιρη υποβολή αιτήματος εκ μέρους των ταξιδιωτών, ενώ σε γνώση του Γενικού Προξενείου δεν έχει περιέλθει απολύτως καμία «ακύρωση» πτήσης ή έστω ταξιδιού μεμονωμένου τουρίστα λόγω καθυστέρησης στην έκδοση θεώρησης.

Οι φωτογραφίες με μεγάλο αριθμό ενδιαφερομένων έξω από Κέντρο Υποβολής Αιτημάτων, αφορούν στην μία και μοναδική περίπτωση που ένα, εκ των δύο ιδιωτικών Κέντρων Υποβολής Αιτημάτων, με τα οποία συνεργάζεται το Γενικό Προξενείο Μόσχας, δέχθηκε τους αιτούντες χωρίς ραντεβού, αντίθετα με την καθιερωμένη τακτική. Ήδη την ίδια μέρα, από την Προξενική μας Αρχή δόθηκε οδηγία η πρακτική αυτή να μην επαναληφθεί και τα δύο Κέντρα Υποβολής Αιτημάτων να λειτουργούν αποκλειστικά και μόνο με ραντεβού για την καλύτερη εξυπηρέτηση των αιτούντων.

Για τη διαμόρφωση πληρέστερης εικόνας, σημειώνεται ότι μέχρι πρόσφατα στη Μόσχα λειτουργούσε ένα μόνο Κέντρο Υποβολής Αιτημάτων που συνεργαζόταν με το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας. Ήδη έχει ξεκινήσει η λειτουργία δεύτερου, καθώς και άλλων 7 ακόμα Κέντρων Υποβολής Αιτημάτων σε όλη τη Ρωσία, προκειμένου να χορηγηθούν περισσότερες θεωρήσεις και να υποστηριχθεί το αυξημένο, όπως αναμένεται φέτος, τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα.

Το ιστορικό και η συγγνώμη του Προξενείου

Την περασμένη Παρασκευή υπήρχαν ουρές Ρώσων, που περίμεναν πάνω από οκτώ (!) ώρες για να καταθέσουν τα έγγραφα έκδοσης βίζας στο ελληνικό visa center. Η Γενική Πρόξενος Ελένη Μιχαλοπούλου ζήτησε συγγνώμη από τα ταξιδιωτικά γραφεία για αυτήν την κατάσταση, δηλώνοντας ότι θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για να εξετασθούν όλες οι αιτήσεις.

Όμως, ενώ το κέντρο λειτούργησε το Σάββατο, το προξενείο ήταν κλειστό και, ως εκ τούτου, με δεδομένες τις αργίες της Μεγάλης Εβδομάδας, εκφράζονται φόβοι ότι πολλοί Ρώσοι δεν θα λάβουν βίζα εγκαίρως.

Μόνο την Παρασκευή, ελήφθησαν 2.600 αιτήσεις, 1.800 από ταξιδιωτικά γραφεία και 900 μεμονωμένους Ρώσους χωρίς ραντεβού. Υπολογίζεται ότι έχουν συσσωρευτεί περίπου 10.000 αιτήσεις για βίζα για διακοπές τον Μάιο.

Το Προξενείο εκτιμάται ότι μπορεί να διεκπεραιώσει 800 αιτήσεις την ημέρα, επομένως η εξέταση πολλών αιτήσεων, παραπέμπεται κατόπιν εορτής.

Η ζήτηση για Ελλάδα κορυφώθηκε τις τελευταίες εβδομάδες, με αρκετούς tour operator να αναφέρουν αύξηση 40% στη ζήτηση σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2015. Ωστόσο, μόλις κυκλοφόρησαν οι πληροφορίες για αδυναμία έκδοσης βίζας οι κρατήσεις έπεσαν κατακόρυφα. Ο διευθύνων σύμβουλος της «Tez Tour Greece» Δημήτρης Χαριτίδης είπε στο RIA News ότι την Κυριακή επικοινώνησε με το γραφείο της αναπληρώτριας υπουργού Τουρισμού Έλενας Κουντουρά και έλαβε τη διαβεβαίωση ότι από χθες (Δευτέρα) η κατάσταση θα διορθωθεί.

Υπενθυμίζεται ότι οι εργασίες για τα νέα κέντρα έκδοσης βίζα έχουν ξεκινήσει από τις 28 Μαρτίου του 2016 για τις περιοχές Arkhangelsk, Novgorod, Vologda, Voronezh, Petrozavodsk, Pskov και Smolensk.

Ποιες χώρες επιλέγουν οι Ρώσοι

Επιπλέον, άνοιξε και ένα νέο κέντρο έκδοσης βίζας στη Μόσχα που θα επεξεργάζεται αιτήσεις από ανεξάρτητους ταξιδιώτες. Έτσι, από τα τέλη Μαρτίου, στη Ρωσία υπάρχουν 28 κέντρα έκδοσης ελληνικής βίζας. Οι Έλληνες διπλωμάτες υποσχέθηκαν τη χορήγηση βίζα διάρκειας τριών ετών στους Ρώσους, η έκδοση της οποίας στην Αγία Πετρούπολη, έχει ήδη ξεκινήσει.

Επιμέλεια: Γεωργία Μόσιου

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης