Tρόποι για να αυξηθεί ο αριθμός των σπερματοζωαρίων

Tρόποι για να αυξηθεί ο αριθμός των σπερματοζωαρίων

Εδώ και πολλές δεκαετίες, οι έρευνες δείχνουν ότι η ποιότητα σπέρματος και τα ποσοστά γονιμότητας μειώνονται στα περισσότερα δυτικά κράτη. Οι λόγοι, ωστόσο, που έχουν οδηγήσει σε αυτήν τη μείωση καθώς και ο τρόπος αντίστροφής της δεν είναι ακόμα γνωστοί.

Από τους αρχαίους ακόμα χρόνους είχαν αναπτυχθεί κάποιες φυτικές μη φαρμακευτικές συνταγές για την ενίσχυση της γονιμότητας. Η σχετική έρευνα έχει δείξει ότι πολλοί από τους παραδοσιακούς τρόπους ενίσχυσης της γονιμότητας όντως αυξάνουν τον αριθμό των σπερματοζωαρίων. Παρακάτω αναφέρονται 14 φυσικοί τρόποι για να αυξήσει ένας άνδρας που επιθυμεί να τεκνοποιήσει τη συγκέντρωση των σπερματοζωαρίων στο σπέρμα του:

1. Η φυσική άσκηση και ο καλός ύπνος: Αρκετές είναι οι μελέτες που συνδέουν την απώλεια βάρους και την τακτική άσκηση με τη βελτίωση του αριθμού σπερματοζωαρίων σε υπέρβαρους και παχύσαρκους άνδρες. Η επιστημονική σύνδεση του δείκτη μάζας σώματος με τη φυσιολογική συγκέντρωση σπερματοζωαρίων όμως είναι ακόμα αδύναμη.

2. Η μείωση του στρες: Το στρες μπορεί να θέσει τον οργανισμό σε κατάσταση άμυνας και κατανάλωσης ενέργειας. Σε καταστάσεις στρες ο οργανισμός επικεντρώνεται στην επιβίωση και θέτει σε δεύτερη μοίρα την αναπαραγωγή. Η διαχείριση του στρες προϋποθέτει την αντιμετώπιση των αιτίων που το προκαλούν. Μπορούν επίσης να βοηθήσουν η ισορροπημένη διατροφή και η τακτική φυσική δραστηριότητα. Κάποιες φορές ίσως χρειάζεται να χορηγηθεί από ιατρό ένα αγχολυτικό ή αντικαταθλιπτικό φάρμακο.

3. Η διακοπή του καπνίσματος: Μια ανασκόπηση του 2016 διερεύνησε τα αποτελέσματα 20 διαφορετικών μελετών και με συνολικό δείγμα 6000 συμμετεχόντων βρήκε ότι το κάπνισμα μείωνε τον αριθμό των σπερματοζωαρίων.

4. Η αποφυγή της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ και ναρκωτικών: Ο αριθμός των μελετών που διερευνούν τη σχέση μεταξύ της υγείας του σπέρματος και της χρήσης ουσιών είναι περιορισμένη, ωστόσο κάποιες μελέτες έχουν αναδείξει σε παγκόσμιο επίπεδο τη σύνδεση της χρήσης ουσιών, όπως είναι το αλκοόλ, η μαριχουάνα και η κοκαΐνη, με τη μειωμένη παραγωγή σπερματοζωαρίων.

5. Η αποφυγή της λήψης φαρμάκων: Στα φάρμακα που ενδέχεται προσωρινά να μειώσουν την παραγωγή σπερματοζωαρίων περιλαμβάνονται κάποια αντιβιοτικά, τα αντιανδρογόνα, τα αντιφλεγμονώδη, τα αντιψυχωτικά, τα κορτικοστεροειδή, τα αναβολικά στεροειδή, η τεστοστερόνη όταν λαμβάνεται εξωγενώς και η μεθαδόνη.

6. Η λήψη συμπληρώματος τριγωνέλλας: Η τριγωνέλλα (Fenugreek) χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια ως φυσική θεραπεία για τη φτωχή ποιότητα σπέρματος. Σε μια μελέτη του 2017 βρέθηκε ότι οι σπόροι τριγωνέλλας βελτιώνουν σημαντικά τη συνολική ποιότητα σπέρματος και τον αριθμό των σπερματοζωαρίων.

7. Η επάρκεια σε βιταμίνη D και ασβέστιο: Οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακριβώς γιατί, αλλά φαίνεται ότι η βιταμίνη D και το ασβέστιο ορού επηρεάζουν σημαντικά την υγεία του σπέρματος. Κάποιες μελέτες δείχνουν ότι μια δίαιτα χαμηλή σε D αντιστοιχεί σε μικρότερο αριθμό σπερματοζωαρίων.

8. Η πρόσληψη ινδικού τζίνσενγκ: Το ινδικό τζίνσενγκ χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια ευρέως στο πλαίσιο των παραδοσιακών ιατρικών ως θεραπεία για διάφορους τύπους σεξουαλικής δυσλειτουργίας. Μια μελέτη του 2016 βρήκε ότι όταν 46 άνδρες με μειωμένο αριθμό σπερματοζωαρίων έλαβαν 675 (mg) καθημερινά για 90 ημέρες, αύξησαν τον αριθμό των σπερματοζωαρίων τους κατά 197%.

9. Η αυξημένη πρόσληψη αντιοξειδωτικών μέσω της διατροφής: Τα αντιοξειδωτικά είναι μόρια που βοηθούν την απομάκρυνση ή απενεργοποίηση των ελεύθερων ριζών κι άλλων συστατικών που καταστρέφουν τα κύτταρα. Διάφορες βιταμίνες και αρκετά ιχνοστοιχεία έχει βρεθεί ότι ενεργούν ως αντιοξειδωτικά και πολλές είναι οι μελέτες που συνδέουν την κατανάλωση αντιοξειδωτικών με τον αυξημένο αριθμό σπερματοζωαρίων. Στα πιο γνωστά αμινοξέα που ενδέχεται να συμβάλουν στην αύξηση της συγκέντρωσης των σπερματοζωαρίων στο σπέρμα είναι το σελήνιο, η βιταμίνη C, η βιταμίνη Ε, το συνένζυμο Q10, η γλουταθειόνη και η λ-καρνιτίνη.

10. Η αυξημένη πρόσληψη καλών λιπαρών οξέων: Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, όπως είναι τα ωμέγα 3 και ωμέγα 6, είναι πολύ σημαντικά για την ανάπτυξη της μεμβράνης των σπερματοζωαρίων. Κάποιες μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα θα πρέπει να λαμβάνουν σε ισάξιες ποσότητες τα δύο αυτά καλά λιπαρά, ώστε να επιτύχουν την ιδανική ανάπτυξη των σπερματοζωαρίων και να επωφεληθούν από τις αντιοξειδωτικές ιδιότητες.

11. Η μείωση της πρόσληψης των ανθυγιεινών λιπαρών οξέων: Σε μια μελέτη του 2014, στην οποία συμμετείχαν 209 υγιείς Ισπανοί άνδρες ηλικίας 18-23 ετών, βρέθηκε ότι όταν αύξαναν την πρόσληψη των κορεσμένων λιπαρών οξέων, υπήρχε ανάλογη μείωση του αριθμού των σπερματοζωαρίων. Αρκετές μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι τα κορεσμένα λιπαρά οξέα εμποδίζουν τα πολυακόρεστα να ενσωματωθούν στις μεμβράνες των σπερματοζωαρίων, το οποίο είναι ένα κρίσιμο στάδιο της ανάπτυξής τους.

12. Η αποφυγή ή η περιορισμένη έκθεση σε τοξικές και μολυσματικές ουσίες: Τόσο το μολυσμένο ατμοσφαιρικό περιβάλλον όσο και η έκθεση σε τοξικά χημικά έχουν συνδεθεί με την κακή υγεία του σπέρματος. Η αποφυγή τους συμβάλλει τόσο στη γενική όσο και στην αναπαραγωγική υγεία.

13. Η αποφυγή της υπερκατανάλωσης σόγιας ή άλλων τροφών πλούσιων σε φυτοοιστρογόνα, καθώς έχει βρεθεί ότι μειώνουν την παραγωγή σπερματοζωαρίων.

14. Η επαρκής πρόσληψη ψευδαργύρου και φολικού οξέος, καθώς έχει βρεθεί σε περιορισμένες μελέτες ότι ο συνδυασμός τους αυξάνει τη γενική υγεία του σπέρματος, συμπεριλαμβανομένου και του αριθμού των σπερματοζωαρίων.

www.andrologia.gr

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 12 Ιουνίου 2019, 11:19