Συνέντευξη στη Σπυριδωνία Κρανιώτη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

H Αγγελίτα Τσούγκου μια νέα και ταλαντούχα καλλιτέχνις σκηνοθετεί την παράσταση «Σεξ Λεξικόν: Η επιστήμη του έρωτα», η οποία επιστρέφει στη μεγάλη σκηνή του Θεάτρου 104 στις 2 Οκτωβρίου με νέα διανομή και πολλές ανατροπές.

Με χιούμορ, τρυφερότητα και φρέσκια ματιά η σκηνοθέτις Αγγελίτα Τσούγκου διεισδύει σ΄έναν ξεχασμένο χρόνο για να θυμίσει στο κοινό λέξεις, έννοιες, σκέψεις, μια ολόκληρη υπέροχη εποχή.

Η Φωτεινή Αθερίδου και ο Σπύρος Χατζηαγγελάκης πρωταγωνιστούν στη sold out επιτυχία της περσινής θεατρικής σεζόν «Σεξ Λεξικόν: Η επιστήμη του έρωτα». Μια κωμική ιστορία με άξονα την πρώτη ερωτική εμπειρία δύο νέων ανθρώπων και με έναν ήπιο πολιτικό σχολιασμό στις άκαμπτες ερωτικές πεποιθήσεις και προκαταλήψεις της παλιάς Ελλάδας, του 20ου αιώνα – όπου η γυναίκα δεν επιτρέπεται να έχει «ανεξέλεγκτες σεξ-επαφές» και ο άντρας «πρέπει να αποφεύγει την αυτοϊκανοποίηση για να μην πάθει νευρώσεις».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το «Σεξ Λεξικόν: Η Επιστήμη του Έρωτα» είναι ένα νεοελληνικό έργο από τον Σπύρο Δ. Μιχαλόπουλο, δημοσιογράφο και βραβευμένο με το βραβείο Μπότση.

Η πολυτάλαντη καλλιτέχνις μίλησε στο zougla.gr για την επιτυχία της παράστασης, τα μελλοντικά της σχέδια και αποκάλυψε τι ονειρεύεται για την καλλιτεχνική της διαδρομή.

Ερωτήσεις:

Tι σας ώθησε να επιλέξετε το συγκεκριμένο έργο και γενικότερα με ποια κριτήρια επιλέγετε τα έργα που σκηνοθετείτε;

Μου αρέσει να διαβάζω και να βλέπω όλα τα σύγχρονα ελληνικά έργα, όσα μπορώ να βρω δηλαδή. Αποτελούν μια ακτινογραφία που απεικονίζει το πώς σκεφτόμαστε, πού βρισκόμαστε, τι πρεσβεύουμε ως κοινωνία. Είμαστε εμείς ή μάλλον μια πτυχή μας.

Σε ένα σύγχρονο ελληνικό έργο με ενδιαφέρει πρωτίστως πώς τοποθετείται σε ζητήματα όπως ο έρωτας, η ζωή, ο θάνατος, ο ρατσισμός και άλλα. Θέλω να συμφωνώ με το θέμα του έργου, με τον πυρήνα του αλλιώς χάνω το κέφι μου. Όχι ότι δεν έχω σκηνοθετήσει και έργα με τα οποία δεν συμφωνώ ιδεολογικά, αλλά θα ήθελα όσο μπορώ στο μέλλον να το αποφεύγω.

Το Σεξ Λεξικόν είναι ένα σύγχρονο ελληνικό έργο, γραμμένο από τον Σπύρο Μιχαλόπουλο, το οποίο είχα την τιμή να σκηνοθετήσω αμέσως αφού γράφτηκε, και το οποίο έχει πολλά δυσεύρετα χαρίσματα:

πρωτότυπη ιδέα, εξαιρετική χρήση της ελληνικής γλώσσας, κωμικά στιγμιότυπα χωρίς ίχνος λαϊκισμού και ένα άλλο βασικό στοιχείο που σπανίζει στη σύγχρονη ελληνική δραματουργία: αριστοτεχνικά δομημένη πλοκή.

Στα ξένα έργα, νομίζω ότι επιλέγω πιο συναισθηματικά. Ανεβάζω έργα ή συγγραφείς που έχουν στιγματίσει κατά κάποιον τρόπο το ποια είμαι: Σύλβια Πλαθ, Γιούκιο Μισίμα, Βιρτζίνια Γουλφ, Γκυ ντε Μοπασάν.

Πού οφείλεται η επιτυχία της παράστασης; Ποια είναι τα στοιχεία του έργου που έγιναν αιτία να ακολουθήσει ο κόσμος και να αγαπήσει το «Σεξ Λεξικόν: Η Επιστήμη του Έρωτα»

Η επιτυχία του έργου οφείλεται στο ότι μιλάει για ένα θέμα που μας αφορά όλους: την πρώτη μας φορά. Επίσης, μεγάλο μέρος της επιτυχίας είναι ότι πρόκειται για ελληνικό έργο και οι θεατές ταυτίζονται με τις περιγραφές, τους δρόμους, τις μουσικές, την ατμόσφαιρα, τους χαρακτήρες, τη σχέση τους. Η οικειότητα δημιουργεί την κωμικότητα, αλλά και τη συγκίνηση.
Η επιτυχία μιας παράστασης βέβαια εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τους ηθοποιούς. Η Φωτεινή Αθερίδου και ο Σπύρος Χατζηαγγελάκης δεν είναι μόνο σπάνια ταλέντα, αλλά έχουν εξαιρετική χημεία μεταξύ τους. Τι καλύτερο για μια παράσταση με τέτοιο θέμα;



Το έργο αναφέρεται σε μία εποχή που χαρακτηριζόταν από προκαταλήψεις, ταμπού, πουριτανισμό. Υπάρχουν σήμερα όλα αυτά;

Το έργο διαδραματίζεται το 1978, όπου κυριαρχούν πολλά στερεότυπα σε σχέση με τον άντρα και τη γυναίκα. Έχουν ασφαλώς αρχίσει να αμφισβητούνται, αλλά όχι επί της ουσίας. Το Σεξ Λεξικόν ήταν ένα βιβλίο υπαρκτό, μια όγκώδης εγκυκλοπαίδεια με ενημερωτικό σκοπό που, εν τούτοις τρομοκρατούσε και σφράγιζε αντιλήψεις άκρως ρατσιστικές σε σχέση με τη γυναίκα.

Τι να πω για σήμερα… Έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Πάρα πολύ. Ασφαλώς έχουν βελτιωθεί τα πράγματα αλλά έχουμε επαναπαυτεί στην προφανή και αυτονόητη βελτίωση. Επειδή έχουμε δικαίωμα να ψηφίζουμε και να εργαζόμαστε, σημαίνει ότι υπάρχει πραγματική ισότητα; Δεν νομίζω. Το πρόβλημα είναι ότι στην εποχή μας, εν ονόματι της κατ’επίφαση ισότητας, που σε σχέση με το παρελθόν έχουμε κατακτήσει, πολλές φορές ακόμη και οι γυναίκες αγνοούν την κρυμμένη ανισότητα γύρω από την οποία είναι κατασκευασμένη ολόκληρη η κοινωνία.

Το βιβλίο, το Σεξ Λεξικόν ανήκει σε μία παλαιότερη εποχή. Έχει εκλείψει η ανάγκη σήμερα για τέτοιους «οδηγούς»;

Όχι βέβαια. Απλώς έχει αντικατασταθεί. Από την τεχνολογία. Όμως, όπως το ίδιο το έργο Σεξ Λεξικόν πρεσβεύει, ο έρωτας δεν χωράει σε οδηγούς, διότι κάθε οδηγός το μόνο που καταφέρνει είναι να δημιουργεί προκαθορισμένες απαιτήσεις που δεν «οδηγούν» πουθενά.

Τελικά τους δύο ερωτευμένους νέους της παράστασης τους βοηθάει το Σεξ Λεξικόν;

Τους βοηθάει να γνωριστούν καλύτερα. Όταν για παράδειγμα διαβάζουν το λήμμα για την ομοφυλοφιλία, η κοπέλα εξαγριώνεται, προσβάλλεται. Το ίδιο παθαίνει όταν διαβάζει ότι η γυναίκα είναι «κάτι που πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό». «Κάτι»! Το λεξικό λοιπόν γίνεται αιτία να συμφωνήσουν και να διαφωνήσουν. Εξαιτίας του λεξικού θα κινδυνεύσουν και να χωρίσουν. Οπότε… μάλλον δεν τους βοηθάει και πολύ

Είστε ηθοποιός, σκηνοθέτις και έχετε βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς σεναρίου. Τι σας συγκινεί περισσότερο και τι ονειρεύεστε για την καλλιτεχνική σας διαδρομή;

Θέλω να κάνω τη δουλειά μου, όσο καλύτερα μπορώ. Θέλω να υπάρχουν οι συνθήκες ώστε να μπορώ να κάνω ακριβώς αυτό. Ονειρεύομαι να κάνω κινηματογράφο και θέατρο με συνεργάτες με τους οποίους μοιραζόμαστε το ίδιο εργασιακό ήθος και επαγγελματισμό.

Ποιες διαφορές στη δυνατότητα έκφρασης διακρίνετε ανάμεσα στο θέατρο και τον κινηματογράφο;

Ο κινηματογράφος με τρομοκρατεί, την ίδια ώρα που με σαγηνεύει. Στον κινηματογράφο όλα γράφονται και καταγράφονται άπαξ. Μεγάλη ευθύνη. Γι’ αυτό και είναι πολύ δύσκολο να κάνει κανείς μία καλή ταινία.
Το θέατρο είναι πιο ανθρώπινο, τα λάθη συγχωρούνται πιο εύκολα. Στο θέατρο νιώθω άνετα, οικεία, ελεύθερα.

Πώς βλέπετε την πορεία του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου;

Εξαιρετικά ελπιδοφόρα. Οι θεατρικές ομάδες από νέους καλλιτέχνες έχουν αποκτήσει οντότητα, κύρος, άποψη. Πάμε καλά.

Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει ένας νέος καλλιτέχνης στην Ελλάδα της κρίσης; Μπορεί να βιοποριστεί από το θέατρο;

Πολύ δύσκολα να βιοποριστεί ο έλληνας αυτή τη στιγμή ό,τι και να κάνει. Το θέατρο δεν αποτελεί εξαίρεση.

Ετοιμάζετε κάτι άλλο;

Μόλις έγραψα ένα σενάριο για μικρού μήκους ταινία και είμαι πανευτυχής.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης