Μπορεί ο κινηματογράφος να αποτελέσει εργαλείο εκπαίδευσης για τα παιδιά; Το πρόγραμμα που υλοποίησε κατά τη διάρκεια της χρονιάς το Παιδικό & Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας απέδειξε ότι μπορεί, στοχεύοντας στην εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και δικαιωμάτων του Παιδιού.

Το Παιδικό & Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας ως φορέας διαχείρισης του έργου «Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Δημοτικού και Γυμνασίου σε θέματα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Δικαιωμάτων του Παιδιού» που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, ανέλαβε την επιμόρφωση 120 εκπαιδευτικών Δημοτικού και Γυμνασίου από όλη την Ελλάδα για θέματα προάσπισης δικαιωμάτων του παιδιού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Κάθε ταινία του Φεστιβάλ είναι μία ευκαιρία να μιλήσουμε για ένα ή περισσότερα Άρθρα από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Μέσα από την κινηματογραφική εκπαίδευση, οι μαθητές, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών τους, γίνονται ενεργοί θεατές όταν βλέπουν μία ταινία, ταυτίζονται με αυτό που ζουν οι πρωταγωνιστές, θέτουν ερωτήματα και μαθαίνουν να διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Έτσι γίνονται ταυτόχρονα και ενεργοί πολίτες» σημειώνει η Κάτια Παπασπηλιοπούλου, Διευθύντρια Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Σχολικών Προβολών του Φεστιβάλ.

Η ομάδα εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Φεστιβάλ επέλεξε δύο ταινίες μικρού μήκους: Για εκπαιδευτικούς Ε’ και Στ’ Δημοτικού παρουσιάστηκε η ταινία «My Letter to the Oil Men»/«Αγαπητοί Πετρελαιοπαραγωγοί» (Ολλανδία 2018, Ζάντερ ντε Μπερ) η οποία πραγματεύεται την παραβίαση των άρθρων 2 και 24 (φυλετικές και εθνικές διακρίσεις λόγω καταγωγής και περιουσιακής κατάστασης, δικαίωμα σε καθαρό πόσιμο νερό, κίνδυνοι της μόλυνσης περιβάλλοντος).

Ενώ για εκπαιδευτικούς Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου παρουσιάστηκε η ταινία «Jamila» / «Τζαμίλα» (Σουηδία, 2019, Σοφί Βούκοβιτς) η οποία πραγματεύεται την παραβίαση των άρθρων 2, 3, 9, 22 (φυλετικές, εθνικές διακρίσεις λόγω καταγωγής και περιουσιακής κατάστασης, εξασφάλιση προστασίας, φροντίδας και μέριμνα ώστε το παιδί να μην αποχωρίζεται τους γονείς του, προστασία του νομικού καθεστώτος του παιδιού πρόσφυγα).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 Κατά τη διάρκεια διαδικτυακών σεμιναρίων οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν τις ταινίες και στη συνέχεια μια διαδραστική παρουσίαση μεθοδολογίας με προσομοίωση τάξης, ομαδικές δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων κ.α. και έλαβαν τον σχετικό εκπαιδευτικό οδηγό ώστε να μπορέσουν να υλοποιήσουν με τη σειρά τους τη δράση στις τάξεις τους.

Έχοντας πλέον τα εργαλεία για δραστηριότητες και παιχνίδια ρόλων, ιδέες για project και δουλειά στο σπίτι, μια φιλική για τα παιδιά παρουσίαση των άρθρων της σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού και άλλο υλικό, οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να εκθέσουν τους μαθητές σε ταινίες που πραγματεύονται την παραβίαση των άρθρων της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Σύμφωνα με ανακοίνωση του Φεστιβάλ, έως σήμερα το πρόγραμμα έχει ήδη υλοποιηθεί στην τάξη από το 50% των εκπαιδευτικών που έλαβαν μέρος στα webinars σε 1.500 μαθητές από όλη την Ελλάδα, ενώ έχουν προγραμματιστεί μελλοντικές ημερομηνίες από περισσότερους εκπαιδευτικούς.

«Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα συνδέονται με την ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς την υποκειμενική ματιά του αφηγητή σε μια είδηση, ένα γεγονός, ή οποιοδήποτε οπτικοακουστικό έργο. Με τεχνικές και εργαλεία κριτικής ανάλυσης του κινηματογράφου, οι μαθητές ως ενεργοί και έξυπνοι θεατές, μαθαίνουν να διαβάζουν ανάμεσα στις γραμμές, να διαχωρίζουν τα fake από τα real news και να απορρίπτουν τη χειραγώγηση. Μέσω της δράσης αυτής, ο κινηματογράφος αποδεικνύει πως μπορεί να εκπαιδεύσει, να ευαισθητοποιήσει και να αφυπνίσει τα παιδιά με τον πιο δημιουργικό τρόπο» επισημαίνει η ανακοίνωση του Φεστιβάλ.

 Λίγα λόγια για το πρόγραμμα:

Το έργο «Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Δημοτικού και Γυμνασίου σε θέματα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Δικαιωμάτων του Παιδιού» υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα διαχείρισης το Παιδικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας.

   Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους €12 εκατ, χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το Solidarity Now.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης