Δ. Παύλου Μελά: Μουσικά ραντεβού στους Βυζαντινούς Νερόμυλους

Δ. Παύλου Μελά: Μουσικά ραντεβού στους Βυζαντινούς Νερόμυλους

Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για το τριήμερο 30 και 31 Αυγούστου, 1 Σεπτεμβρίου 2019 και η αυλαία για τις εφετινές εκδηλώσεις Σεπτέμβριος όπως … Πολιτισμός του Δήμου Παύλου Μελά θα ανοίξει με το Φεστιβάλ Βυζαντινών Νερόμυλων που θα βρεθεί στο προσκήνιο των πολιτιστικών δράσεων της Θεσσαλονίκης.

Μνήμη, τόπος, τοπίο, άνθρωποι, πολιτισμός, συμπλέκονται και το κοινό έχει τη δυνατότητα να απολαύσει τρεις μοναδικές μουσικές εμπειρίες στο Ανοιχτό Θέατρο των Βυζαντινών Νερόμυλων Πολίχνης, όλες με ελεύθερη είσοδο.

Ώρα έναρξης: 20.30

Παρασκευή 30 Αυγούστου: Μουσική, μουσική, μουσική με τον Δημήτρη Ζερβουδάκη

Ο Δημήτρης Ζερβουδάκης, με την τρυφερή του φωνή και την πλούσια δισκογραφία, μας συναντά με γνώριμα κομμάτια όπως «Τα Ανείπωτα», «Γράμμα σε έναν ποιητή», «Σεντόνια δίχτυα», «Βαριά ποτά» και άλλα.

Έχοντας διαγράψει μια σημαντική πορεία στο χώρο της μουσικής, έχει καταφέρει να συνδυάσει το παλιό με το νέο χτίζοντας έτσι μια ειλικρινή και άμεση επαφή με το κοινό.

Την αισθαντική φωνή του και την χαρακτηριστική ερμηνεία του συνοδεύουν εκλεκτοί μουσικοί, διαμορφώνοντας μια παράσταση γεμάτη συναίσθημα, δυναμισμό κι ανατρεπτική διάθεση.

Συμμετέχουν: Παναγιώτης Κουτσούρας (τρίχορδο μπουζούκι), Δημήτριος Οικονομίδης (πιάνο), Χρήστος Τσαπράζης (μπάσο), Νίκος Παπαδόπουλος (κιθάρες), Γιώργος Μακρής (πνευστά), Θανάσης Αρχανιώτης (τύμπανα), Μάκης Δρακόπουλος (ηχοληψία).

Οργάνωση Παραγωγής: Artonica Productions

Σάββατο 31 Αυγούστου: Το Κουιντέτο του Ross Daly

O Ross Daly, ενώνοντας τη φυσική ροή των αρχαίων παραδόσεων με τις πιο σύνθετες ανάγκες του σύγχρονου ακροατή, προσφέρει σε κάθε του εμφάνιση μια μοναδική υπερβατική και πνευματική μουσική εμπειρία, καθιστώντας όσους την παρακολουθούν κοινωνούς της ουσίας της μουσικής, που δεν έχει κανένα φυσικό όριο κι εκτείνεται πέρα από το χώρο και τον χρόνο.

Το μαγικό πλέξιμο των δύο τοξωτών, του Ross Daly (λύρα, σάζι, τάρχου) και της Κέλυς Θωμά (λύρες), αγκαλιάζεται με μοναδικό τρόπο από το τσέλο της Σοφίας Ευκλείδου, το ούτι του Ταξιάρχη Γεωργούλη και τα κρουστά του Βαγγέλη Καρίπη. Το σχήμα αυτό διακρίνεται τόσο από τη δεξιοτεχνία όσο και από τη μουσικότητά του και υπόσχεται μια ιδιαίτερη εμπειρία.

Το ταξίδι του Ross Daly στις μουσικές του κόσμου είναι ταυτόχρονα μια πορεία ζωής. Γεννημένος στην Αγγλία από Ιρλανδούς γονείς, ταξιδεύει μαζί τους σε πολλές χώρες και σύντομα αναδύεται το βαθύ του ενδιαφέρον για τη μουσική. Το πρώτο του όργανο είναι ένα τσέλο, ενώ στα δώδεκά του, στην Ιαπωνία, ξεκινά τη μελέτη της κιθάρας. Στα τέλη της δεκαετίας του '60 βρίσκεται στο San Francisco. Έχοντας βιώσει την κλασική πειθαρχία, αλλά και το κλίμα ελευθερίας και πειραματισμού της εποχής, έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με τη μουσική παράδοση της Ανατολής, γεγονός που άλλαξε ριζικά τη ζωή του... Ιδιαίτερο ενδιαφέρον γι' αυτόν είχε η Ινδική κλασική μουσική, η οποία έτυχε να είναι η πρώτη μη δυτική παράδοση την οποία μελέτησε εμπράκτως. Στα χρόνια που ακολούθησαν ταξίδεψε εκτενώς, μελετώντας μια ποικιλία μουσικών οργάνων και παραδόσεων. Την εποχή αυτή δίνει έμφαση στη μουσική της Ινδίας και του Αφγανιστάν.

Το 1975 ταξίδεψε στην Κρήτη, την οποία είχε προηγουμένως επισκεφθεί για ένα σύντομο διάστημα το 1970 και το 1972, όπου είχε εντυπωσιαστεί πολύ από τη λύρα. Έπειτα από μία εξάμηνη περιήγηση από χωριό σε χωριό, όπου έρχεται σε επαφή με λαϊκούς μουσικούς, εγκαταστάθηκε στα Χανιά και ξεκίνησε να μελετά την κρητική λύρα με το μεγάλο δάσκαλο Κώστα Μουντάκη. Η μαθητεία του διήρκεσε πολλά χρόνια. Την ίδια περίοδο επισκεπτόταν συχνά την Τουρκία όπου μελέτησε την Κλασική Οθωμανική καθώς και την λαϊκή τουρκική μουσική. Έπειτα από αρκετά χρόνια εντατικής εκπαίδευσης σε διάφορες μουσικές παραδόσεις , το ενδιαφέρον του Ross Daly στρέφεται έντονα στη σύνθεση δίνοντας έμφαση στις διάφορες πηγές τις οποίες είχε μελετήσει. Σήμερα έχει κυκλοφορήσει περισσότερους από εικοσιπέντε δίσκους με συνθέσεις του, όσο και με δικές του διασκευές διαφόρων παραδοσιακών μελωδιών που είχε συγκεντρώσει κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του. Η Κρήτη εξακολουθεί να αποτελεί μία βάση για την προσωπική και τη μουσική του έρευνα, ενώ ταυτόχρονα ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο δίνοντας συναυλίες με περιεχόμενο τη μουσική του.

Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου: Έξι γυναικεία μουσικά πορτραίτα από τη Σοφία Αβραμίδου

Η Σοφία Αβραμίδου τραγουδά την Amalia Rodrigues, την Mercedes Sosa, την Cesaria Evora, την Fayrouz, την Lucilla Galeazzi και την Στέλλα Χασκίλ.

Έξι φωνές που η καθεμία έχει διαγράψει τη δική της μοναδική ιστορία στο τραγούδι.

Στο πιάνο ο Σάκης Κοντονικόλας.

Η Σοφία Αβραμίδου είναι ελληνίδα συνθέτρια και τραγουδίστρια, απόφοιτη του Τμήματος Σύνθεσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της Εθνικής Ακαδημίας της Santa Cecilia στη Ρώμη.

Πρόσφατα έγινε δεκτή από το Ινστιτούτο Έρευνας και Συντονισμού στην Ακουστική (IRCAM) του Παρισιού, για την παρακολούθηση του μεταπτυχιακού προγράμματος-Cursus στη Σύνθεση και τη Μουσική Υπολογιστών.
Κατά τη διάρκεια των κλασικών σπουδών της, ασχολήθηκε εκτενώς με την παραδοσιακή μουσική και τον αυτοσχεδιασμό. Το πρώτο της άλμπουμ «Binôme» είναι το αμάλγαμα των σύγχρονων τεχνικών σύνθεσης και του παραδοσιακού / Folk στυλ.

Έχει συμπράξει με πολλά μουσικά σύνολα και καλλιτέχνες μεταξύ των οποίων η Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, η Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων δήμου Πατρών και η Dulce Pontes.

Είναι νικήτρια του Διεθνή Διαγωνισμού Σύνθεσης για Ακορντεόν «Francisco Escudero» (1ο βραβείο, 2016) στην Ισπανία, καθώς και του Διαγωνισμού Σύνθεσης "Δημήτρης Δραγατάκης" (1ο βραβείο, 2014) στην Ελλάδα.

Μεταξύ των καταξιωμένων συνθέσεών της είναι η μουσική για την ταινία "Obscuro Barroco" της Ευαγγελίας Κρανιώτη, που απέσπασε το Teddy Award από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου (2018) καθώς και η Όπερα που συνέθεσε για την Μπιενάλε της Βενετίας (2018).

Η Σοφία Αβραμίδου είναι η νικήτρια του Βραβείου Goffredo Petrassi, που απονεμήθηκε από τον Πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας (2019).

Πρόσβαση στους Βυζαντινούς Νερόμυλους Πολίχνης

Η πρόσβαση στους Βυζαντινούς Νερόμυλους Πολίχνης Δήμου Παύλου Μελά γίνεται και με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ δρομολόγια 1, 2, 28, 29 στάση Βυζαντινοί Νερόμυλοι.

Οδικώς, η πρόσβαση γίνεται από την περιφερειακή οδό μέσω της εξόδου για το Γενικό Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και το 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο.

Ο Νερόμυλος: Μια σοφή μηχανή στο Μυλοτόπι Πολίχνης

O Nερόμυλος ήταν μια σοφή στη σύλληψη της μηχανή, με απλή κτηριολογική δομή και εξοπλισμό. Λειτουργούσε απολύτως οικολογικά δίνοντας νερό ο ένας στον άλλο. Στηριζόταν στη μετατροπή της δύναμης της υδατόπτωσης σε κινητική ενέργεια και στη μεταφορά της περιστροφικής κίνησης της φτερωτής και του κάθετου άξονα στη μυλόπετρα, χωρίς την παρεμβολή γραναζιού.

Οι νερόμυλοι αποτελούσαν την πιο διαδεδομένη μηχανή των βυζαντινών και μεταβυζαντινών χρόνων, που αντικατέστησε τη βαριά χειρωνακτική εργασία.

Κατείχαν πρωτεύουσα σημασία στο βυζαντινό οικονομικό σύστημα, δεδομένου ότι αποτελούσαν τη βάση της πρωτογενούς παραγωγής και εισέφεραν σημαντικά φορολογικά έσοδα στα κρατικά ταμεία.

Χρησιμοποιήθηκαν ανά τους αιώνες για άλεση καρπών, αλλά και σύνθλιψη μπαρούτης και ελαιοκάρπων για παραγωγή ελαιόλαδου, σφυρηλάτηση μετάλλων, επεξεργασία υφασμάτων, πριόνισμα, κίνηση κεραμικού τροχού κ.λ.π.

 

Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 24 Αυγούστου 2019, 10:44