Μια νέα αρχαιολογική έκθεση με τίτλο «Κρήτη. Αναδυόμενες Πόλεις: Άπτερα-Ελεύθερνα-Κνωσός. Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν» εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, εμπλουτισμένες με πλούσιο οπτικό και ηχητικό υλικό, οθόνες, χάρτες αλλά και χρήση των μέσων της νέας τεχνολογίας. Η έκθεση εστιάζει, με μία ανατρεπτική παρουσίαση, σε τρεις σημαντικές πόλεις με βάση τα κοινά τους χαρακτηριστικά: τη δημιουργία τους, την ακμή, την παρακμή, την καταστροφή, την εγκατάλειψή τους κι εν τέλει τη λήθη.

Γιώργος Αναστασάκης © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Περιλαμβάνει 500 περίπου αρχαιότητες από παλαιές και νέες ανασκαφές, ευρήματα κάθε είδους που χρονολογούνται από τα νεολιθικά έως και τα βυζαντινά χρόνια και βγαίνουν, τα περισσότερα, για πρώτη φορά στο φως: αγάλματα, ανάγλυφα, ειδώλια, επιγραφές, αγγεία, όπλα, εργαλεία, κοσμήματα και νομίσματα, από διαφορετικά υλικά: λίθο, μάρμαρο, πηλό, μέταλλο, φαγεντιανή, γυαλί, ελεφαντόδοτο.

Ελεύθερνα, Πήλινος Αμφορέας, 700-675 π.Χ., Φωτογραφία: Γιώργος Αναστασάκης © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Μεταξύ των αρχαιοτήτων ξεχωρίζουν αυτές που σχετίζονται με τους ιδρυτικούς μύθους κάθε πόλης όσο και με συγκεκριμένες ανθρώπινες φιγούρες: από την Άπτερα ο Σωτήριος Ελευθερναίος, από την Ελεύθερνα ο νέος που δεν γεύτηκε τον έρωτα και από την Κνωσό το παιδί με τα παιχνίδια του.
Τα μηνύματα είναι ξεκάθαρα, απευθύνονται στον καθένα και είναι προσβάσιμα σε όλους, ειδικούς και ευρύ κοινό, ενώ τα αντικείμενα, που είναι ομαδοποιημένα σε διακριτές ενότητες, αρθρώνουν λόγο, αφηγούνται τον νέο κύκλο ζωής των πόλεων, ανέφερε στη συνέντευξη τύπου η Γενική Γραμματέας ΥΠ.ΠΟ.Α, Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τμήμα ελεφαντοστέινης πλάκας με ανάγλυφη παράσταση οπλίτη πάνω σε δίφρο τεθρίππου άρματος 4ος αι. Μ.Χ. & Ελεφαντοστέινο πλακίδιο, 4ος αι. Μ.Χ., Φωτογραφία: Γιώργος Αναστασάκης © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης χάρτες και αναγεννησιακά βιβλία μεταξύ των οποίων και τον χάρτη του Coronelli (1707) με τον περίφημο φρουτοπλοχμό του, τη γιρλάντα του και τα ονόματα των εκατό πόλεων της Κρήτης που αναφέρονται στον Όμηρο, από τις οποίες ανασύρονται οι τρεις.

Στο πάτωμα της έκθεσης είναι αποτυπωμένη η μεγαλόνησος και οι τρεις εμβληματικές της πόλεις, κι έτσι ο επισκέπτης «περπατά» πάνω στα χώματά τους, ενώ κοιτάζει τα εκθέματα και παρακολουθεί τα βίντεο.

 Σύνταγμα χάλκινου γλυπτού Αρτέμιδος και μαρμάρινου γλυπτού Απόλλωνος επάνω σε λίθινη βαθμιδωτή βάση. Άπτερα, 1ος - 2ος αι. μ.Χ.
Τέλος, μια έκπληξη περιμένει τον επισκέπτη, που δεν είναι άλλη από δύο κεφαλές ταύρων: μία από τα χέρια ενός Μινωίτη δημιουργού και μία του Πικάσο. Έτσι δίδεται και η σκυτάλη στην επόμενη έκθεση που θα εγκαινιαστεί το ερχόμενο καλοκαίρι και θα φέρει τον τίτλο «Πικάσο και Αρχαιότητα: Γραμμή και πηλός».

Πήλινο ρυτό σε μορφή ταυροκεφαλής, τελετουργικό σκεύος για υγρές προσφορές Κνωσός, περ. 1450-1375 π.Χ. & Pablo Picasso, Ταυροκεφαλή Vallauris, 12 Ioυλίου 1960  Φωτογραφία: Γιώργος Αναστασάκης © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Μαρμάρινη κεφαλή ανδρικής μορφής, πιθανώς του Δία, Κνωσός, 31 π.Χ. – 324 μ.Χ.

Χάλκινη οκτώσχημη πόρπη. Κνωσός, τέλη 8ου αι. π.Χ.

Χάλκινος λύχνος με μορφή θηλυκού πάνθηρα, πάνω στον οποίο εικονίζεται ο Διόνυσος Ελεύθερνα, 2ος/1ος αι. π.Χ. − 1ος/2ος αι. μ.Χ.

Χρυσό περίαπτο (μενταγιόν) με γυναικεία μορφή, κάτω από την οποία αποδίδονται σε σειρά τρία αγγεία. Ελεύθερνα, πριν τα μέσα του 7ου αι. π.Χ.

Πήλινη πυξίδα με σκηνή μουσικού δρώμενου, όπου εικονίζεται ανδρική μορφή με κλαδί στο ένα χέρι και κιθάρα ή λύρα στο άλλο. Άπτερα, περ. 1300 − 1250 π.Χ.

Πήλινο τελετουργικό σκεύος σε μορφή ειδωλίου Σειρήνας. Άπτερα, 2ος − 1ος αι. π.Χ.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου 2019.

ΛΟΥΚΙΑ ΣΤΑΥΡΟΥ
ΜΑΡΙΑ ΜΙΣΣΙΑ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης