Στο ανακαινισμένο ιστορικό θέατρο της Κατερίνας Βασιλάκου, ιδρύεται φέτος η παιδική σκηνή της Μαριάννας Τόλη. Το φθινόπωρο, θα παρουσιάσει  το δημοφιλέστατο έργο «Η παπλωματού», ένα μιούζικαλ εμπνευσμένο από το βραβευμένο παραμύθι των Τζεφ Μπραμπώ και Γκέηλ Μάρκεν, σε διασκευή και σκηνοθεσία της ίδιας. Η ιστορία, που διδασκόταν στα σχολεία για πολλά χρόνια, υπήρξε αγαπημένη παιδιών και  μεγάλων. Το θέμα του έργου είναι η καλοσύνη και η γενναιοδωρία, ενώ μέσα από τις συναρπαστικές εικόνες του μιούζικαλ, καταλύονται οι ταξικές διαφορές και η προσφορά χωρίς όρια φέρνει την ευτυχία. Οι πλούσιοι ηθελημένα  γίνονται φτωχοί και βιώνουν τη χαρά της προσφοράς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόκειται για μία θεατρική παραγωγή της οποίας τα μαγικά σκηνικά, η υπέροχη μουσική και οι ονειρικές εικόνες, με χορό, χιούμορ και ευαισθησία θα αγγίξουν τις καρδιές μικρών και μεγάλων, υμνώντας την ανθρωπιά που τόσο λείπει από τις μέρες μας. Το ρόλο της μικρής παπλωματούς θα ερμηνεύσει η Αντιγόνη Ψυχράμη και το ρόλο της μεγάλης παπλωματούς η Μαριάννα Τόλη. Στο ρόλο του άπληστου και αστείου βασιλιά ο Σωκράτης Μαιδώνης και στο ρόλο της μοδίστρας η Άννα Φιλιππάκη.

Η zougla.gr συνάντησε την Μαριάννα Τόλη, η οποία μας μίλησε για το νέο της εγχείρημα, αλλά και για την σημαντικότητα του παιδικού θεάτρου γενικότερα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που μετατρέπουν ένα παραμύθι ή μία ιστορία σε καλή παιδική παράσταση;

Νομίζω πως είναι πάντα πολύ χρήσιμο, αν είναι βέβαια εφικτό, ο διασκευαστής του παραμυθιού να είναι και ο σκηνοθέτης της παράστασης γιατί όλα εξαρτώνται από την φαντασία του. Η φαντασία δημιουργεί τη μαγεία, η φαντασία δημιουργεί εικόνες που εντυπώνονται για πολλά χρόνια στο αγνό μυαλό ενός παιδιού. Ο σκηνοθέτης φαντάζεται και ντύνει το έργο με κατάλληλη μουσική, στιγμές συγκίνησης, κίνηση και λόγο. Έχοντας αυτά στο μυαλό του βοηθάει τους συνεργάτες του , ηθοποιούς, σκηνογράφους, χορογράφους να κατανοήσουν την ολοκληρωμένη εικόνα αυτού του συγκεκριμένου έργου. Νομίζω πως ο λόγος που μου είναι τόσο εύκολο να μετατρέψω ένα παραμύθι σε μία παράσταση που να αγαπηθεί από τα παιδιά είναι ίσως η γνώση που έχω στην μουσική και στον χορό. Επίσης σημαντική είναι και η γνώση που πρέπει να έχει ένας διασκευαστής των θεατρικών διαλόγων ώστε να ακούγονται απλοί, μεστοί χιουμοριστικοί και συγκεκριμένοι για να μπορούν να ερμηνευτούν ανάλογα από τους ηθοποιούς και να φτάσουν στους μικρούς θεατές αλλά και στους γονείς τους..

Τι είναι αυτό που σας ωθεί να συνεχίσετε να ασχολείστε με το παιδικό θέατρο;

Είναι μια ελευθερία και έλλειψη ορίων στην φαντασία που μου επιτρέπει να δημιουργώ αυτή την μαγεία που σε άλλα ήδη θεάτρου δεν θα μπορούσα. Προσωπικά έχω μεγάλη ανάγκη να μην κρατώ τα πλαίσια και τα όρια σε μία δημιουργική δουλειά. Έχουμε πολλά όρια και πλαίσια στη ζωή μας. Ας ζήσουμε λίγο το παραμύθι μαζί με τα παιδιά μας. Βέβαια για να υπερβαίνουμε τα όρια, τους νόμους και τους κανόνες, πρέπει πρώτα να τους ξέρουμε καλά. Τους σέβομαι αλλά επιθυμώ διακαώς να τους υπερβαίνω.

Ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει το θέατρο για παιδιά;

Είναι μία και μοναδική. Αλήθεια, αλήθεια, αλήθεια. Αλήθεια και φώς.

Γιατί διαλέξατε την παπλωματού;

Η Παπλωματού είναι γεμάτη βαθιά νοήματα και αισθήματα που λείπουν πολύ από τις κοινωνίες όλου του κόσμου. Καλοσύνη, προσφορά, πίστη, αισιοδοξία, ευγένεια, δικαιοσύνη, αντίσταση στο σκοτάδι και αντίσταση ενάντια στην απληστία. Μας χρειάζονται όλα για να ζωντανεύει η μνημοσύνη και να θυμάται ο Άνθρωπος πως από αυτά τα δώρα είναι φτιαγμένος και δομημένος και πως του ανήκουν και με αυτά πρέπει να πορεύεται.

Γιατί μιούζικαλ; Είναι επειδή είναι πιο «εύκολο» στα παιδιά;

Το μιούζικαλ είναι ένα πραγματικά δύσκολο είδος που απαιτεί πολλές δεξιότητες. Είναι χρήσιμο για τα παιδιά να ταυτίζονται με αυτές τις δεξιότητες και να φαντάζονται πως και αυτά υπερβαίνουν το απλό και καθημερινό και πως η μουσική, ο χορός και το ποιοτικό θέατρο είναι μόνο μια ανάσα από το άγγιγμά τους. Χρόνο με το χρόνο, αν εκπαιδεύονται σωστά, αλλάζει η αισθητική τους και έτσι γίνονται εκείνοι δάσκαλοι των γονιών τους.

Το μιούζικαλ γνωρίζει άνθηση στις μέρες μας. Θεωρείται ότι οι παραγωγές που ανεβαίνουν στην Αθήνα, είναι αντάξιες αντίστοιχων του εξωτερικού;

Ίσως ποτέ δεν θα γίνομε αντάξιοι των παραστάσεων του εξωτερικού. ‘Έχουν απίστευτα μέσα και μια μεγάλη εμπειρία στο είδος. Τεράστια θέατρα, προγραμματισμό χρόνων για μία μόνο παράσταση και πολυάριθμους ηθοποιούς χορευτές και τραγουδιστές που κατέχουν το είδος και υπηρετούν μόνο αυτό. Αυτό όπως δεν σημαίνει πως και εμείς δεν έχουμε κάνει άλματα στις καινούργιες παραγωγές του είδους. Κάθε χρόνο και καλύτερα. Απόδειξη πως ο Έλληνας πια συρρέει για να τις παρακολουθήσει ενώ παλιότερα τον ξένιζε το μιούζικαλ γιατί δεν το ήξερε.

Παράλληλα υπάρχουν και πολλές παιδικές παραστάσεις, ποια είναι τα κριτήρια, κατά την άποψή σας πάντα, που πρέπει να έχει ένας γονιός προκειμένου να αποφασίσει ποια παράσταση να παρακολουθήσει με το παιδί του;

Ο γονιός πρέπει να είναι ευαισθητοποιημένος και γνώστης του καλού θεάτρου πριν πάει το παιδί του να δει κάποια παράσταση. Το θέατρο είναι μίμηση ζωής και η μόνη ζωή που πρέπει να δείχνουμε στα παιδιά μας είναι αυτή που διέπεται από τους κανόνες της αρετής. Σεβασμός στην ψυχή του παιδιού ο κυριότερος κανόνας. Να μη το τραυματίζουμε να του δίνουμε φωτεινά παραδείγματα, να το συγκινούμε. Γνωρίζοντας τι θα ήθελε για το παιδί του ένας γονιός πρέπει να διαλέγει ανάλογα και όχι στην τύχη.

Υπάρχει κάποια επαγγελματική επιλογή σας για την οποία να έχετε μετανιώσει;

Επαγγελματική όχι, συναισθηματική ναι!

Η σχέση σας με την τηλεόραση; Πως θα την χαρακτηρίζατε; Στο παρελθόν έχετε κάνει σημαντικές τηλεοπτικές δουλειές. Υπάρχει περίπτωση να δούμε κάποιο project σας στην tv στο κοντινό μέλλον;

Αγάπησα την τηλεόραση όταν ήταν και εκείνη πολύ φρέσκια και εγώ πολύ φρέσκια. Πραγματικά είχα τότε κάτι σημαντικό να δώσω και η χαρά της δημιουργίας μεγάλη. Τώρα οι κοινωνικές αξίες μας διαφέρουν αισθητά από εκείνη την εποχή. Τότε υπήρχαν δύο κανάλια και οι παραγωγοί δεν είχαν την αγωνία τους ανταγωνισμού και ως εκ τούτου πάσχιζαν για ποιοτικές δουλειές. Τότε δεν μοιράζανε χρήματα για να δελεάσουν τον κόσμο. Τότε υπηρετούσαμε τον κόσμο και τους τηλεθεατές που δεν είχαν ακόμα διαφθαρεί με το πολύ πάρε δώσε. Ποιος θα ήθελε στις μέρες μας να ακούσει βαθιές έννοιες και να αφεθεί στην ποιότητα η να σκεφτεί; Προτιμάμε να μαγειρεύουμε λες και οι συνταγές ή, η απόλυτη επιστροφή στην ύλη θα σβήσει όλα μας τα άγχη. Δε λέω το μαγείρεμα είναι θεραπευτικό αλλά ας μη το παρακάνουμε. Υπάρχουν και τα βιβλία συνταγών! Πολλά κρύβονται πίσω από τις εκπομπές στην τηλεόραση αλλά δεν υπάρχει φωνή να αντισταθεί. Ούτε κανάλι να διακινδυνέψει την αλλαγή. Δεν κρίνω αλλά δεν επικροτώ.

Κυρία Τόλη σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας

Και εγώ σας ευχαριστώ πολύ.

Στοιχεία της παράστασης:

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία – Διασκευή: Μαριάννα Τόλη
Επιλογή μουσικής – Στίχοι: Μαριάννα Τόλη
Χορογραϕίες: Αλέξανδρος Κουζίτσκιν
Μουσικές ενορχηστρώσεις – Μουσική Διδασκαλία: Αλέκος Μπαζάνης
Σκηνικά: Μιχάλης Σδούγκος
Κοστούμια: Μιχάλης Σδούγκος – Μαριάννα Τόλη
Βίντεο: Χρήστος Δήμας
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Διεύθυνση Παραγωγής: Νικόλας Λιβιεράτος Θεοτοκάτος
Σχεδιασμός: Ήχου: Βαγγέλης Παπακύριος
Υπεύθυνη Θεάτρου: Γεωργιάννα Τσακίρη

Διανομή:
Παπλωματού: Μαριάννα Τόλη
Μικρή Παπλωματού: Αντιγόνη Ψυχράμη
Άπληστος Βασιλιάς: Σωκράτης Μαιδώνης
Μοδίστρα – Πουλί: Άννα Φιλιππάκη
Δικαστής – Αγόρι: Στέλιος Κέλερης
Παλιατζής: Σταύρος Βόλκος
Κορίτσι: Βερονίκη Κυριακοπούλου
Αρκούδα: Γιώργος Μπούντας
Πλούσια Κυρία: Κέλλυ Γιακουμάκη
Ένορκος- Αυλικός: Γιάννης Πλιάκης
Κυρία της Αυλής: Δήμητρα Γιακουμόγλου
Κυρία της Αυλής: Μαρία Δελετζέ

Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου
Προφήτη Δανιήλ 3-5 και Πλαταιών, Κεραμεικός
Τηλ.: 2103470707


Συνέντευξη στον Νικόλα Αρώνη

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης