Οι ήρωες από Μέταλλο σε διάλογο με το παρόν και το παρελθόν

Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2021, 21:59
Οι ήρωες από Μέταλλο σε διάλογο με το παρόν και το παρελθόν

Λίγα μέτρα μετά την είσοδο στον εκθεσιακό χώρο όπου φιλοξενείται η Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» το βλέμμα του επισκέπτη σταματά και στέκεται μπροστά στη 2,5μ ύψους Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα. Δεν έχει πρόσωπο. Τη μορφή της δημιουργεί ένα ένδυμα φτιαγμένο από χιλιάδες κομμάτια αλουμινίου, που προέρχεται από διάφορα κουτάκια. Δίπλα στις παραδοσιακές ενδυμασίες που ορθώνονται πίσω από τις βιτρίνες εδώ και χρόνια, ήρθαν να προστεθούν οι Ήρωες από Μέταλλο που συνθέτουν τη νέα έκθεση του εικαστικού Νίκου Φλώρου και η οποία μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2021 παρουσιάζεται στον εν λόγω εκθεσιακό χώρο στην Καλαμάτα, στο πλαίσιο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Η πρόταση για τη συγκεκριμένη έκθεση, όπως αναφέρει ο κ.Φλώρος, έγινε από την Βικτώρια Καρέλια ιδρυτικό μέλος και επί σειρά ετών πρόεδρο του Λυκείου των Ελληνίδων Καλαμάτας (Λ.Ε.Κ.) που μετά από 45 χρόνια ασταμάτητης προσπάθειας, κατάφερε να δημιουργήσει μια έκθεση με αυθεντικές παραδοσιακές ελληνικές ενδυμασίες και να καταστήσει το μουσείο πόλο έλξης.

Οι Ήρωες από Μέταλλο που συναντά ο επισκέπτης είναι η Δέσπω Τζαβέλα, σε ανάγλυφο πορτρέτο ανάμεσα στις παραδοσιακές ενδυμασίες της Πελοποννήσου, τμήμα της μόνιμης συλλογής του μουσείου, η σχεδόν 2 μέτρα Πανωραία Χατζηκώστα, γνωστή και ως «Ψαροκώσταινα», αρχόντισσα από το Αϊβαλί και το ανάγλυφο πορτρέτο του Γέρου του Μοριά που μοιάζει με ένα ψηφιακό πίνακα. Από τη συλλογή δεν λείπει η Ελληνική σημαία, που σε αυτή της την αναπαράσταση δεν είναι μόνο γαλανόλευκη. Έχει το κόκκινο από το αίμα που χύθηκε και ξέφτια στο κάτω μέρος της, ως σύμβολο του πλήγματος που δέχθηκε. Αποκορύφωμα η Ελευθερία, που στέκει περήφανη με ολόχρυσο στεφάνι.

Ο σύγχρονος καλλιτέχνης κάνει τη δική του επανάσταση μεταφέροντας το μήνυμα της αφύπνισης μέσα από την τέχνη του, σύμφωνα με τον Νίκο Φλώρο. Έχοντας δουλέψει εντατικά, μοναχικά και ατελείωτες ώρες, προσπαθώντας να πλάσει και να πλέξει το μέταλλο έζησε μια περίοδο διαλογισμού όπως λέει, που συνέπεσε και με την καραντίνα της πανδημίας: «Μέσα από αυτήν τη διαδικασία και βλέποντας το μέλλον που έρχεται, πιστεύω ότι ο άνθρωπος είναι πολύ κοντά στο να χάσει την ανθρώπινη επαφή, να απομακρυνθεί από τις πνευματικές αξίες και να βαυκαλίζεται "καλωδιωμένος". Αυτή είναι όμως η στιγμή που πρέπει αντιδράσει και να είναι η επανάστασή του, να διεκδικήσει την ελευθερία του, να ζει χωρίς φόβο και με καθαρή σκέψη», λέει μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Για εμάς είναι μια πολύ σημαντική έκθεση, καθώς ο κ.Φλώρος είναι ενας πολύ καταξιωμένος καλλιτέχνης, έχει ασχοληθεί με το ένδυμα -με τη δική του οπτική βέβαια σαν εικαστικός - και είναι ένα θέμα που ταιριάζει πάρα πολύ στο δικό μας αντικείμενο», σημειώνει η Τζίνα Καρέλια, πρόεδρος του Λυκείου Ελληνίδων Καλαμάτας και προσθέτει: «Νομίζω ότι το αποτέλεσμα μας δικαίωσε. Έχουμε έναν συνδυασμό του σύγχρονου με το νέο, του υφάσματος με το μέταλλο, και παράλληλα το θέμα της έκθεσης είναι σαφώς επετειακό. Στη συνέχεια η έκθεση θα ταξιδέψει στη Ρωσία, Μόσχα και Πετρούπολη, καθώς ο κ.Φλώρος είναι καλεσμένος του υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσίας και σε άλλα μέρη του κόσμου».

Ο εκθεσιακός χώρος του Λ.Ε.Κ -Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτώρια Καρέλια» είναι ένα σημείο αναφοράς για την πόλη της Καλαμάτας, όπως επισημαίνει ο δήμαρχος Θανάσης Βασιλόπουλος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Είναι ένας χώρος που κοσμεί την πόλη μας και είμαστε πολύ τυχεροί για αυτό ενώ η εξαιρετική έκθεση του Νίκου Φλώρου έρχεται να προστεθεί ως ένας διάλογος με το παρελθόν μέσα από την ιστορία».

Βικτώρια Καρέλια: Χρειάστηκαν 45 χρόνια για να ολοκληρωθεί η συλλογή ελληνικών ενδυμασιών

Εντυπωσιασμένη από την αισθητική γυναικών, τα χρώματα, τους συνδυασμούς, τα υφάσματα και τη λεπτοδουλειά, σε μια εποχή όπου η Ελλάδα ήταν σκλαβωμένη, όπως λέει η Βικτώρια Καρέλια, άρχισε σταδιακά να αναζητά και να συλλέγει όσα σήμερα απαρτίζουν την συλλογή της. Οδηγός της το πάθος για να μείνει ζωντανή στον πέρασμα του χρόνου αυτή η πολύτιμη κληρονομιά από γυναίκες που δημιουργούσαν αριστουργήματα, μη έχοντας ούτε τα μέσα ούτε ζώντας στις πιο εύκολες συνθήκες.

Αυτό το πάθος αναφέρει, πρέπει να έχει οποιοδήποτε νέο άτομο που αποφασίζει να επιλέξει ένα επάγγελμα, διότι ό,τι και να κάνεις πρέπει να σου δίνει χαρά και να σε κινητοποιεί.

Η συλλογή που φιλοξενείται σε ένα τριώροφο ιστορικό κτίριο στην Καλαμάτα, είναι μία από τις πληρέστερες συλλογές ελληνικών ενδυμασιών σε πανελλήνιο επίπεδο. Περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό πλήρων ενδυματολογικών συνόλων, γυναικείων και ανδρικών, από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, καθώς και έναν αριθμό μεμονωμένων ενδυματολογικών εξαρτημάτων. Ανάμεσα στα τελευταία ξεχωρίζουν οι ομάδες των χρυσοκέντητων επενδυτών, των χρυσοΰφαντων ανατολίτικων καβαδιών και των κοσμημάτων, που δεν καλύπτουν απλώς τις ανάγκες συμπλήρωσης και στολισμού των ενδυμασιών, αλλά αποτελούν αυτόνομα και σημαντικά σύνολα της συλλογής.

Όπως εξηγεί η κ. Καρέλια, ήθελε μια έκθεση που θα την αγαπήσουν τα παιδιά και οι νέοι. Για αυτό από την αρχή απέρριψε οποιαδήποτε πρόταση αφορούσε το έντυπο και επέλεξε την ψηφιακή μορφή παρουσίασης και την κίνηση. «Πρέπει να είναι κάτι ελκυστικό για την νέα γενιά. Χρέος μας είναι με έξυπνους τρόπους να την κάνουμε να ενδιαφερθεί και να μάθει την ιστορία της. Χωρίς αυτό δεν γίνεται. Είναι σαν μου λέτε ότι ένα δένδρο δεν έχει επαφή με τις ρίζες του», αναφέρει χαρακτηριστικά η κ. Καρέλια.

Χρειάστηκαν 45 χρόνια για να ολοκληρώσει τη συλλογή αλλά όπως είπε, αυτό το πάθος και η αγάπη, ήταν πάντα κινητήριος δύναμη. Ωστόσο εκείνο που την εμπνέει σήμερα είναι το απλό: «Όταν ξυπνάω το πρωί και βλέπω τον ουρανό, λέω Θεέ μου σε ευχαριστώ για τον ουρανό που βλέπω. Έχει μεγάλη ομορφιά το "απλό"».

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2021, 21:59