Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης προτείνει την αναδρομική έκθεση «Η γοητεία του οικείου» του Βίκτωρα Ν. Ιωαννίδη στο Σπίτι της Κύπρου.

Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, το Ίδρυμα Βίκτωρα Ν. Ιωαννίδη και το Σπίτι της Κύπρου στην Αθήνα οργανώνουν αναδρομική έκθεση του πρωτοπόρου Κύπριου καλλιτέχνη Βίκτωρα Ιωαννίδη (1903-1984). Η έκθεση, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κου Νίκου Αναστασιάδη, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης δρος Ελένης Σ. Νικήτα, θα πραγματοποιηθεί στον εκθεσιακό χώρο του Σπιτιού της Κύπρου στην Αθήνα από τις 16 Μαρτίου έως τις 5 Απριλίου 2020.  Τα εγκαίνια θα τελέσει η Πρώτη Κυρία της Κυπριακής Δημοκρατίας, κα Άντρη Αναστασιάδη, την Πέμπτη, 26 Μαρτίου 2020, στις 7.30 μ.μ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα 89 έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση, σκιαγραφούν την μακρόχρονη καλλιτεχνική πορεία ενός από τους σημαντικότερους Κύπριους ζωγράφους του 20ού αιώνα. Ενός σκαπανέως καλλιτέχνη, ο οποίος συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων, οι οποίοι με προσωπικές θυσίες έθεσαν τα θεμέλια της έντεχνης εικαστικής δημιουργίας.

Ο Βίκτωρ Ιωαννίδης σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1923 έως το 1929, εγκαινιάζοντας τους στενούς και μακροχρόνιους καλλιτεχνικούς δεσμούς που συνδέουν μέχρι σήμερα την Κύπρο με την Ελλάδα. Είχε καθηγητές τους Γεώργιο Ιακωβίδη, Σπυρίδωνα Βικάτο και Νίκο Λύτρα, και συμφοιτητές, μεταξύ άλλων, τους Γιώργο Ζογγολόπουλο, Σπύρο Βασιλείου και Αλέκο Κοντόπουλο. Καθόλα τα χρόνια της παραμονής του στην Αθήνα εργαζόταν ως σκιτσογράφος και γελοιογράφος σε διάφορες αθηναϊκές εφημερίδες και από το 1929 που περάτωσε τις σπουδές του, μέχρι το 1931 που επέστρεψε στην Κύπρο, συνεργάστηκε ως εικονογράφος με την Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια.  Υπήρξε δε, μαζί με τους Φωκίωνα Δημητριάδη, Νίκο Καστανάκη και Αντώνη Πρωτοπάτση, ένας εκ των ιδρυτών του Συνδέσμου Σκιτσογράφων Αθηναϊκών Εφημερίδων. Η ενασχόλησή του με τη σκιτσογραφία αποδείχθηκε καθοριστική για τη μετέπειτα καλλιτεχνική του πορεία, διότι αποτέλεσε σημαντική άσκηση στη συνοπτική και εύστοχη απόδοση της έκφρασης, των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και εν γένει του χαρακτήρα των ατόμων που απεικόνιζε.

Επιστρέφοντας στην Κύπρο, ο Ιωαννίδης ανέπτυξε μια έντονη καλλιτεχνική δραστηριότητα. Αξιοποιώντας τα εφόδια με τα οποία τον προίκισε η μαθητεία του στη Σχολή Καλών Τεχνών, χάραξε τη δική του εικαστική πορεία, ερευνώντας και εφαρμόζοντας εναλλακτικούς τρόπους και τεχνικές για την ανάδειξη της φωτεινότητας και της διαύγειας των χρωμάτων και την επίτευξη ιδιαίτερων φωτισμών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα θέματά του καθημερινά και οικεία, καλύπτουν όλες τις θεματογραφικές περιοχές: Την προσωπογραφία, το τοπίο με ή χωρίς την ανθρώπινη παρουσία, τις σκηνές από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων, τη νεκρή φύση και το γυμνό.  Στην έκθεση παρουσιάζονται χαρακτηριστικά δείγματα  όλων των θεματογραφικών ειδών με τα οποία ασχολήθηκε.  Στόχος του Ιωαννίδη υπήρξε η ανάδειξη της ομορφιάς που κρύβουν ακόμη και τα πιο ταπεινά αντικείμενα και οι πιο καθημερινές ανθρώπινες δραστηριότητες, ανάγοντας την αισθητική απόλαυση σε μέγιστο μέλημά του.  Μεγάλος αριθμός έργων του εξυμνούν την αρμονική συνύπαρξη του ανθρώπου, των ζώων και της φύσης, μεταφέροντας στον θεατή το εξιδανικευμένο ήθος της παραδοσιακής αγροτικής Κύπρου.

Η οργάνωση στην Αθήνα της αναδρομικής αυτής έκθεση του Βίκτωρα Ιωαννίδη ύστερα από 89 χρόνια απουσίας, ας θεωρηθεί η μεγάλη μεταθανάτια επιστροφή του στην πόλη που του έδωσε τα πρώτα απαραίτητα καλλιτεχνικά εφόδια για το μακρύ και γόνιμό του ταξίδι στους δρόμους της μακρόχρονης εικαστικής του δημιουργίας.  Μια μεταθανάτια επιστροφή με έργα που μας υπενθυμίζουν την αισθητική απόλαυση που έχουν τη δύναμη να μεταδίδουν και τη γοητεία που κρύβουν τα καθημερινά και τα οικεία.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης