Στις διαφορές μεταξύ ιερής εικόνας και θρησκευτικού πίνακα αναφέρεται το επιστημονικά τεκμηριωμένο και άριστα δομημένο δοκίμιο του Φοίβου Ι. Πιομπίνου, ο οποίος έχει μελετήσει ενδελεχώς ζητήματα της τέχνης. Μεταξύ των έργων του είναι εξάλλου το Έλληνες αγιογράφοι μέχρι το 1821 και Η διαφορετική πνευματική οπτική Ελλάδας και Δύσης μέσα από την τέχνη. Η μελέτη Περί των διαφορών Ιερής εικόνας και θρησκευτικού πίνακα, είναι το τελευταίο μίας σειράς δοκιμίων του Φοίβου Ι. Πιομπίνου, που έχουν ως στόχο να αναδείξουν τη διαχρονική συνέχεια του ελληνικού πολιτισμού από την άποψη της τέχνης.

Στο νέο του βιβλίο ο Φοίβος Ι. Πιομπίνος αναφέρεται στην εξελικτική πορεία από τα πορτρέτα του Φαγιούμ, που θεωρούνται «πρόγονοι των πρώιμων βυζαντινών εικόνων», στην πρωτοχριστιανική ζωγραφική των χριστιανικών τάφων και των κατακομβών, στην ψηφιδογραφία, τη νωπογραφία, τη διαμόρφωση των χαρακτηριστικών της βυζαντινής ζωγραφικής, στο λειτουργικό περιεχόμενο της ιερής εικόνας, αλλά και στην απώλεια της ιεροπρέπειας της θρησκευτικής τέχνης στη Δύση και την εκκοσμικευμένη κοσμοθεώρηση, την ώρα που η ορθόδοξη Ανατολή επέμενε στην πνευματικότητα της εικόνας. Ο συγγραφέας τεκμηριώνει την άποψή του ότι είναι «αβυσσαλέο, αγεφύρωτο (το) χάσμα (που) χωρίζει την εικονογραφία από τη θρησκευτική ζωγραφική», επισημαίνοντας ότι «τούτο είναι τελείως φυσικό, αφού αβυσσαλέο είναι επίσης λόγω έλλειψης αλληλοκατανόησης, το χάσμα μεταξύ αφενός της Ρωμαιοκαθολικής και αφετέρου της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και η Τέχνη δεν θα μπορούσε να μην αποτυπώσει, να μην εκφράσει αυτήν τη διάσταση».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το βιβλίο του Φοίβου Ι. Πιομπίνου κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις του Φοίνικα.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης