Κατά πλειοψηφία υπερψηφίσθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών « Πλαίσιο χορήγησης μικροχρηματοδοτήσεων, ρυθμίσεις χρηματοπιστωτικού τομέα και άλλες διατάξεις» και κατά την διαδικασία της δεύτερης ανάγνωσής του, από την αρμόδια επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.

Υπέρ του νομοσχεδίου ψήφισαν η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ, ο ΣΥΡΙΖΑ και η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην ολομέλεια, ενώ αρνητική ψήφο έδωσαν το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ 25.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο νομοσχέδιο έχουν κατατεθεί δύο υπουργικές τροπολογίες: Η πρώτη που συνυπογράφεται από τους υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας, αφορά μέτρα στήριξης κατοίκων ορεινών και μειονεκτικών περιοχών, καθώς και ρυθμίσεις για την απασχόληση προσωπικού στα Κέντρα Πρόνοιας, στο Θεραπευτήριο Χρονίων Παθήσεων Ευρυτανίας, στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, στο Εθνικό Ίδρυμα Κωφών καθώς και στα παραρτήματά τους. Η δεύτερη υπουργική τροπολογία που συνυπογράφεται από τους υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας και Αγροτικής Ανάπτυξης, εμπεριέχει διατάξεις που αφορούν τον εποπτικό έλεγχο της ΤτΕ στα ιδρύματα των μικροπιστώσεων, και νομοθετικές προσθήκες στο νομοσχέδιο, καθώς και μια διάταξη με την οποία παρέχεται η δυνατότητα χρηματοδοτήσεων των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών, από πιστωτικά και λοιπά χρηματοδιτικά ιδρύματα, με ποσά μέχρι 25.000 ευρώ, χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση ασφαλιστικής ενημερότητας. 

Γ. Ζαββός: Δημιουργούμε ένα θεσμό που όλοι θέλουμε να πετύχει στην πράξη

O υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός, εξειδίκευσε και παρουσίασε μια σειρά από προσθήκες και βελτιώσεις στις οποίες προτίθεται το υπουργείο να προχωρήσει, μετά την διαβούλευση και την κοινοβουλευτική επεξεργασία του σχεδίου νόμου από την επιτροπή της Βουλής. Ειδικότερα, ανέφερε πως με τροπολογία που φέρνουμε, προχωράμε σε ρυθμίσεις για την αξιολόγηση της καταλληλότητας των μετόχων, ή των ανθρώπων που θα συστήνουν μία εταιρεία μικροχρηματοδοτήσεων. Θα υπάρξει νομοτεχνική τροποποίηση του νόμου για το ξέπλυμα του μαύρου χρήματος, ώστε να είναι ακόμα πιο σαφής η σχετική αρμοδιότητα που έχει μέχρι τώρα η Τράπεζα της Ελλάδος. Επίσης, «συμφωνούμε ότι είναι καλό να γνωρίζει η Τράπεζα της Ελλάδος το σύνολο των μετόχων και όσων προτίθενται να συμμετάσχουν σε ένα ίδρυμα χρηματοδοτήσεων». Η υποχρέωση γνωστοποίησης των μελών των διοικήσεων προβλέπεται ήδη ρητά για όλα τα χρηματοδοτικά ιδρύματα που λειτουργούν στην Ελλάδα και εκτιμούμε ότι η υπάρχουσα νομοθεσία διασφαλίζει, αφενός γνώση και αφετέρου δυνατότητα ελέγχου είπε ο υφυπουργός. Ωστόσο, «ο έλεγχος της ειδικής συμμετοχής είναι κατανοητός, κυρίως, στις Ανώνυμες Εταιρείες και στις άλλες μορφές, όπως στις αστικές – και θα ελέγχονται» εφόσον αυτό ζητήθηκε από όλες τις παρατάξεις. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Γ. Ζαββός, ανέφερε εξάλλου, πως «με νομοτεχνική βελτίωση θα θεσπίσουμε την υποχρέωση της Τράπεζας της Ελλάδος και του υπουργείου Οικονομικών να εκπονούν μία έκθεση ανά διετία, η οποία θα στέλνεται στην εθνική αντιπροσωπεία» προκειμένου η Βουλή να έχει τη δυνατότητα να πληροφορείται την πορεία του θεσμού και να προτείνονται βελτιώσεις.

Με την τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο, μειώνεται το αρχικό κεφάλαιο για την ίδρυση ιδρυμάτων μικροπιστώσεων από 400.000 ευρώ στα 250.000 ευρώ, ενώ εκτός από ιδρύματα με την μορφή ανώνυμης εταιρείας, πλέον θα μπορούν να συσταθούν και με την μορφή αστικής εταιρείας – ενώ στους δικαιούχους προστέθηκαν και οι φορείς κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας του νόμου 4330/2016. 

Απαντώντας για το ζήτημα καθορισμού του ανώτατου επιτοκίου χρέωσης, ο κ. Ζαββός επανέλαβε πως «είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις, μελετούμε διάφορους τρόπους και εναλλακτικές λύσεις, δεν είναι όμως εύκολο να γίνουν παρεμβάσεις στην αγορά και στην ιδιωτική οικονομία, καθώς, όταν καθορίζεται ένα πλαφόν, όλοι πάνε σε αυτό και έτσι χάνεται ο ανταγωνισμός».

Ο υφυπουργός επίσης ανέφερε, πως με προσθήκη στο νομοσχέδιο, δίνεται αναδρομική ισχύς από τις 11 Μαρτίου στην παράταση θητείας των διοικητικών συμβουλίων των αστικών συνεταιρισμών, με σκοπό να συμπεριλάβουμε όλες τις περιπτώσεις που οι θητείες τους έληξαν μέσα στην πανδημία. Αναφερόμενος, στις μεταβατικές διατάξεις του νομοσχεδίου, είπε ότι «με νέες νομοτεχνικές βελτιώσεις στην παράγραφο του 1 του άρθρου 45, αναφερόμαστε σε εταιρείες που είναι εγκατεστημένες σήμερα στην Ελλάδα, έχουν πιστοποίηση από τον κώδικα καλής πρακτικής και παρέχουν μικροπιστώσεις μέσω των τραπεζών. Επίσης, εισακούοντας τις παρατηρήσεις των φορέων, δήλωσε πως με νομοτεχνική βελτίωση που κατατίθεται, καταργούμε και την παράγραφο 3 του άρθρου 45 για την αποφυγή παρεκτροπών, ώστε στο μέλλον να μην υπάρχουν θέματα όπως της FOLLIE-FOLLIE με αυτές τις εταιρείες των μικροπιστώσεων».

Ο υφυπουργός Οικονομικών, προανήγγειλε ότι εντός των επόμενων ημερών, η κυβέρνηση θα καταθέσει στην Βουλή σχέδιο νόμου που θα αφορά την εταιρική διακυβέρνηση, με σαφείς διατάξεις ενίσχυσης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σε θέματα διαφάνεια και έλεγχου, και με διατάξεις οι οποίες θα αυστηροποιούν τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται σε ορκωτούς και άλλους λογιστές, αναφέρει το ΑΠΕ- ΜΠΕ.

Κλείνοντας της παρέμβασή του, ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Ζαββός, ανέφερε πως με το νομοσχέδιο δημιουργούμε ένα θεσμό, που όλοι θέλουμε να πετύχει στην πράξη, και έχουμε τη δυνατότητα, εάν χρειαστεί, να προχωρήσουμε και σε διορθωτικές κινήσεις.

Η αξιωματική αντιπολίτευση

Δύο τροπολογίες κατέθεσε στο νομοσχέδιο και ο ΣΥΡΙΖΑ. Με την πρώτη ζητείται να συμπεριληφθούν οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα επιμελητήρια στους δυνητικούς μετόχους των ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων. Η δεύτερη αφορά τον έλεγχο καταλληλότητας των μετόχων και των διοικήσεών τους. 

Ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Χάρης Μαμουλάκης, αναφερόμενος στο νομοσχέδιο, τόνισε πως ο θεσμός των μικροχρηματοδοτήσεων ήταν στον πυρήνα του σχεδίου της προηγούμενης κυβέρνησης και ζήτησε να υπάρξουν μεγαλύτερες πρόνοιες ελέγχου, για να μην γίνει πεδίο νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες οικονομικές δραστηριότητες. Υπογράμμισε πως ο «μόνος τρόπος για να υπάρξει αυτό, είναι να γίνεται έλεγχος καταλληλόλητας σε όλα τα μέλη των διοικήσεων και σε όλους του μετόχους του οργανισμού». Καταλόγισε επίσης, «υποχωρήσεις» στο ζήτημα του περιεχομένου της αίτησης για έκδοση της προσωρινής άδειας λειτουργίας, δημιουργώντας έτσι «ένα περιβάλλον όπου επιτρέπεται να γίνουν έκτροπα. Καθώς με δύο αχυρανθρώπους, θα μπορεί ο οποιοσδήποτε έμπορος ναρκωτικών, ο οποιοσδήποτε μεγάλος φοροφυγάς που έχει βγάλει τα λεφτά του στο εξωτερικό, να τα νομιμοποιήσει με μπόνους από τους τόκους».  

Η χώρα, τόνισε ο εισηγητής της μειοψηφίας «δεν μπορεί να γυρίσει πίσω σε ζητήματα διαφάνειας». Καταλαβαίνουμε είπε, πως «κάποιες από τις προβλέψεις, όπως ότι η ΤτΕ θα είναι ο εποπτεύων φορέας, είναι η επιλογή της κυβέρνησης – αλλά το ζήτημα της διαφάνειας είναι για εμάς κόκκινη γραμμή». Ο κ. Χ. Μαμουλάκης, πάντως, εξέφρασε φόβους για υπερβολικά υψηλές χρεώσεις επιτοκίων από τους οργανισμούς μικροχρηματοδοτήσεων και επιφυλάχθηκε για λογαριασμό του κόμματός του, να καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ τροπολογία στην ολομέλεια για το συγκεκριμένο θέμα.

Τα κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης

Ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, από την πλευρά του ανέφερε, πως το κόμμα του από χθες, με αίτημα που κατέθεσε, ζητάει την σύγκλιση της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου προκειμένου η πρόεδρος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και οι εκπρόσωποι των τραπεζικών ιδρυμάτων να ενημερώσουν για την πορεία υλοποίησης των εργαλείων ρευστότητας που εξήγγειλε η κυβέρνηση.

Αναφορικά με το νομοσχέδιο, ο κ. Κατρίνης είπε ότι είναι θετικό που το υπουργείο άκουσε τις παρατηρήσεις και προχώρησε σε προσθήκες και βελτιώσεις, όπως στην συμπερίληψη των φορέων της κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας στους δικαιούχους. Δεν έκρυψε ωστόσο την ανησυχία για το ύψος του επιτοκίου, επανέφερε το θέμα των εγγυήσεων ζητώντας να αποσαφηνιστούν οι όροι, και επέμεινε ότι για τους ελεγχους αυτών των ιδρυμάτων, χρειάζεται μια εποπτική συνεργατικότητα της κυβέρνησης με την Τράπεζα της Ελλάδος. Τέλος, αναφορικά με την φορολόγηση των αναδρομικών των συνταξιούχων, εξέφρασε επιφυλάξεις για το εάν θα πρέπει να πληρώσουν οι συνταξιούχοι αναδρομικά – έστω και με μειωμένη φορολογία – τα οποία έλαβαν πολύ καθυστερημένα.

Το ΚΚΕ κατέθεσε τροπολογία στο νομοσχέδιο για την επαναφορά του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, με τον βουλευτή του Μανώλη Συντυχάκη να τονίζει πως «η προσωρινή διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ με αλλεπάλληλες ρυθμίσεις, μόνο στα 5 νησιά μέχρι 31/12 του 2020 και με πρόφαση το προσφυγικό, είναι μια ενέργεια νομιμοποίησης των επικίνδυνων και αντιδραστικών επιλογών της Ε.Ε.» 

Ο βουλευτής του ΚΚΕ, αναφορικά με το νομοσχέδιο, επέμεινε ότι «είναι υποκρισία να λέει η κυβέρνηση και τα υπόλοιπα κόμματα που συνηγορούν, ότι πρόκειται για τη σωτηρία των αυτοαπασχολούμενων, μικρών επαγγελματιών και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, για εξασφάλιση ρευστότητας, όταν την ίδια στιγμή αδιαφορούν μπροστά στα οξυμένα προβλήματα τους. Η κοροϊδία φτάνει στο απόγειό της. Η σύγκρουση μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, πάντα καταλήγει σε αυτό που λέει ο λαός, ότι το μεγάλο ψάρι το τρώει το μικρό. Είναι σαν τους λαγοκέφαλους που με τη δηλητηριώδη τοξίνη τους προκαλούν τη μυϊκή παράλυση και το θάνατο»

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλειος Βιλιάρδος, εξέφρασε επιφυλάξεις για το νομοσχέδιο, καθώς όπως ανέφερε, υπάρχουν – παρά τις βελτιώσεις – πολλά ακόμα σημεία που έχουν μείνει αδιευκρίνιστα, δεν υπάρχουν ρυθμιστικές βαλβίδες στις αυξήσεις κεφαλαίου, στην αλλαγή της μετοχικής βάσης, ενώ έχει αποσυρθεί και η απαίτηση έγκρισης της γνωστοποίησης για αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο αυτών των ιδρυμάτων. 

Ο κ. Βιλιάρδος ρώτησε επίσης, «γιατί να μπορούν να συμμετέχουν τράπεζες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εάν οι εταιρείες αυτές θα μπορούν να λειτουργούν από άλλη χώρα, και ποιο θα είναι το ύψος του κόστους της Τράπεζας της Ελλάδας για την εποπτεία». Ερωτήματα, όπως είπε, «για τα οποία δεν έχουν υπάρξει απαντήσεις μέχρι τώρα».

Τέλος, ο αγορητής του ΜέΡΑ 25, Κρίτων Αρσένης, υποστήριξε πως το νομοσχέδιο έχει πολλά κενά και παραλήψεις, που το καθιστούν «έναν Δούρειο Ίππο για την είσοδο μαφιών, ύποπτων στοιχείων που θα ελέγχουν μέσω χρέους, λόγω ανεξέλεγκτων χρεώσεων, ευάλωτους πολίτες» και κάλεσε την κυβέρνηση να απαντήσει πειστικά στα θέματα που έθεσαν κατά την διαβούλευση του νομοσχεδίου, τόσο το ΕΚΠΟΙΖΩ, όσο και η εκπρόσωπος της ΤτΕ και οι άλλοι φορείς, προκειμένου να αποτραπεί μια αθρώα είσοδος κακοποιών στοιχείων στην πιστοληπτική αγορά της χώρας. 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης