Σύνταξη-Επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης

Τι είναι πιο σημαντικό; Η ταχύτητα ή ο πλανήτης;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εάν θέλουμε να σώσουμε τον πλανήτη, πρέπει να εγκαταλείψουμε ορισμένες συνήθειες του γρήγορου τρόπου ζωής μας. Όπως, «Το Όριο Ταχύτητας της Νίκης», επιβράδυνε τα αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου προκειμένου να καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, οι σχεδιαστές ρωτούν σήμερα: «Θα ξόδευες λίγο περισσότερο χρόνο για να ταξιδέψεις κάπου αν ήξερες ότι θα ήταν καλύτερο για το περιβάλλον»;

Και αυτή είναι η ερώτηση που θέτει η Google στην τελευταία έκδοση των Google Maps.

Στο εγγύς μέλλον, η Google θα αλλάξει ριζικά τη λογική αυτών των χαρτών. Αντί να δείχνει την ταχύτερη διαδρομή από το σημείο Α μέχρι το Β, θα δείχνει την πιο πράσινη, από προεπιλογή. Αναφερόμενη σε δεδομένα από την Υπηρεσία Εθνικής Ανανεώσιμης Ενέργειας του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ, η Google θα υπολογίσει παράγοντες όπως η κατανάλωση καυσίμου, η οδική κλίση και η κυκλοφοριακή συμφόρηση – για να προτείνει τη διαδρομή που είναι όσο το δυνατόν πιο φιλική προς το περιβάλλον. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ως επί το πλείστον, η διαφορά δεν θα είναι αισθητή. Η Google θα καταγράφει τη φιλική προς το κλίμα διαδρομή όταν το ETA (estimated time of arrival) της  θα είναι περίπου το ίδιο με αυτό μιας λιγότερο φιλικής προς το περιβάλλον διαδρομής. Ωστόσο, σε περιπτώσεις όπου η χρήση της διαδρομής οικολογικής συνείδησης συνεπάγεται σημαντικά περισσότερο χρόνο, η Google θα προσφέρει εναλλακτική επιλογή μεταξύ διαδρομών για να επιλέξει κανείς αυτήν που θα προτιμούσε. Θα εξακολουθήσει να ισχύει η δυνατότητα αλλαγής των ρυθμίσεων, αν κάποιος επιθυμεί να έχει ως προεπιλογή πάντα την ταχύτερη διαδρομή. Αλλά είναι απίθανο να το κάνει. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι το 95% των χρηστών δεν αλλάζει ποτέ τις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις των εφαρμογών.

Εδώ και χρόνια, η Google αξιοποιεί την απροθυμία μας να ψάξουμε και να αλλάξουμε τις προεπιλογές, προκειμένου να συλλέγει δεδομένα μας. Τώρα, αξιοποιεί αυτές τις τάσεις  δίνοντας προτεραιότητα στο περιβάλλον. Είναι μια αναζωογονητική μεταστροφή.

Για να σηματοδοτήσει τις φιλικές προς το περιβάλλον διαδρομές, η Google επιλέγει ένα εικονίδιο πράσινου φύλλου   – στερείται πρωτοτυπίας αλλά είναι εύκολα αναγνωρίσιμο. Η εταιρεία έχει ακόμη επιλέξει να συμπεριλάβει μετρήσιμα στατιστικά στοιχεία, στην προσπάθεια της  να προωθήσει την πιο πράσινη επιλογή όταν είναι διαθέσιμη. Για παράδειγμα, η Google παραθέτει δύο διαδρομές: μια γρήγορη διαδρομή 15 λεπτών και μια πράσινη διαδρομή 17 λεπτών. Στη συνέχεια, επισημαίνει ότι η πράσινη διαδρομή έχει κατά μέσο όρο 8% χαμηλότερες εκπομπές CO2.

Τι γίνεται όμως με τα ποδήλατα και τα τρένα τα οποία είναι ακόμα καλύτερα από την οδήγηση; Η Google πρόκειται να συμπεριλάβει και αυτούς τους τρόπους μεταφοράς στο πρόγραμμα εκπομπών CO2, ως εναλλακτικές επιλογές, με τρόπο παρόμοιο με αυτόν που χρησιμοποιεί σήμερα. Η εταιρεία λέει πως θα χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη προκειμένου να καταλάβει εάν είναι κάποιος συχνός ποδηλάτης ή χρήστης λεωφορείου, για να εμφανίσει  αυτές τις διαδρομές ως προεπιλογή. Θα υπάρχει επίσης η δυνατότητα να μεταβεί κανείς στις ρυθμίσεις των Google Maps και να επισημάνει τους τρόπους μεταφοράς που προτιμά, έτσι ώστε να μην εμφανίζονται συνεχώς λεωφορεία όταν η προτίμηση του είναι να πάρει το τρένο.

Με τις ρυθμίσεις αυτές, η νέα σχεδίαση των Google Maps θα ωθεί, εξ απαλών ονύχων, προς πιο πράσινες συμπεριφορές. Μερικές φορές, οι επιρροές αυτές θα είναι αόρατες (θα εμφανίζεται απλά η πιο πράσινη διαδρομή από προεπιλογή). Άλλες πάλι φορές, η διεπαφή χρήστη θα παραθέτει τα δεδομένα και θα αναγκάζει τον χρήστη να επιλέξει, αν είναι ώρα να είναι πράσινος ή γρήγορος.

Το μόνο ερώτημά είναι, αν αυτές οι επιλογές των Google Maps θα μπορούσαν να έχουν ακούσιες συνέπειες. Η εφαρμογή Waze της Google έχει επικριθεί – επανειλημμένως – για διοχέτευση οδηγών, σε ώρες αιχμής, σε ήσυχους γειτονικούς δρόμους που δεν είναι πραγματικά σχεδιασμένοι για υψηλά επίπεδα κυκλοφορίας. Θα μπορούσε να συμβεί το ίδιο και με τις πράσινες διαδρομές; Μήπως οι διαδρομές που είναι τώρα πράσινες μετατραπούν μια μέρα, λόγω της ώθησης της Google, σε συμφορημένες και λιγότερο πράσινες από τις  άλλες;

Παρομοίως, υπάρχει το ερώτημα αν η Google μπορεί να βρει τη σωστή ισορροπία, ώστε με ένα ελαφρύ άγγιγμα να μας ωθεί να βελτιώσουμε τη συμπεριφορά μας, προς όφελος του περιβάλλοντος. Για παράδειγμα, οδηγοί οχημάτων μεγάλου κυβισμού που απενεργοποιούν τις επιλογές δημόσιας συγκοινωνίας, θα μπορούν να συνεχίσουν να επιλέγουν «πράσινες» διαδρομές οδήγησης. Θα συνεχίζουν να βλέπουν πράσινα φύλλα, φυσικά, τα οποία θα ανταμείβουν την συμπεριφορά τους, όταν ίσως αυτοί οι οδηγοί θα έπρεπε να εξετάσουν την χρήση ποδηλάτου  ή της δημόσιας συγκοινωνίας.

Το γεγονός είναι ότι η Google επηρεάζει την ανθρώπινη συμπεριφορά σε μια κλίμακα που λίγες εταιρείες μπορούν. Το κάνουν παντού, από τις δικές τους καφετέριες και σνακ μπαρς, όπου κρύβουν πολύχρωμα, δελεαστικά M&Ms μέσα σε αδιαφανείς κάδους, μέχρι τα email μας, όπου το λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης της Google συμπληρώνει αυτόματα τις προσωπικές μας σημειώσεις με αλγοριθμικές προτάσεις. Εάν πράγματι παραδίδουμε την αυτονομία μας στις αποφάσεις μιας ηλεκτρονικής μηχανής, χρειαζόμαστε αυτή τη μηχανή να δίνει προτεραιότητα στην ευημερία μας με κάθε έννοια της λέξης – αν και ίσως όχι, εάν μας καθυστερεί για τη μετάβαση στη δουλειά.

Πηγή: The Fast Company

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης