Ακόμη μία προσπάθεια για λύση στη διαχείριση «κόκκινων αγροτικών» δανείων συνολικού ύψους 1,75 δισ. ευρώ που είχαν λάβει 82.000 αγρότες και κτηνοτρόφοι από την πρώην Αγροτική Τράπεζα επιχειρούν τα εμπλεκόμενα υπουργεία.

Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς εκφράζουν επιφυλάξεις για το κατά πόσον μια τέτοια ρύθμιση μπορεί να αποδώσει στη συγκεκριμένη κατηγορία δανείων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η εμπεδωμένη αντίληψη μεταξύ των αγροτών είναι ότι αυτά δεν θα εισπραχθούν στο σύνολό τους και ότι τελικά θα τους χαρίσουν το μεγαλύτερο μέρος.

Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», πρόκειται για τον παράλληλο εξωδικαστικό μηχανισμό που αναμένεται να κάνει «πρεμιέρα» στις 20 Σεπτεμβρίου και παρέχει τη δυνατότητα διαγραφής σημαντικού μέρους του χρέους, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα περιουσιακά στοιχεία των αγροτών.

Το σχέδιο που εκπονείται με πρωτοβουλία του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Βασίλη Κόκκαλη, σε συνεννόηση την εταιρεία-εκκαθαριστή της πρώην ΑΤΕ, PQH, προβλέπει τη δυνατότητα διαγραφής κεφαλαίου μέχρι το ύψος της αξίας της περιουσίας του αγρότη-οφειλέτη μειωμένης κατά 10%.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για παράδειγμα, εάν ένας αγρότης έχει χρέος προς την τράπεζα ύψους 200.000 ευρώ και η πραγματική εμπορική αξία της ρευστοποιήσιμης περιουσίας του αποτιμάται στα 100.000 ευρώ, τότε θα πληρώσει το 90% της αξίας της περιουσίας του, δηλαδή θα διαγραφεί οφειλή ύψους 110.000 ευρώ.

Επαναπροσδιορισμός

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του ΥπΑΑΤ που επικαλείται η εφημερίδα, βασικοί άξονες του σχεδίου είναι η εξυπηρέτηση της βιώσιμης οφειλής, αλλά ο επανυπολογισμός και επαναπροσδιορισμός της (για όσους υπάγονται) σύμφωνα με τον γνωστό νόμο «περί πανωτοκίων» του Ν. 3259/2004.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην άμεση αντιμετώπιση θεμάτων που σχετίζονται με τα δάνεια τα οποία εγγυήθηκε το ελληνικό Δημόσιο, είτε σε φυσικά πρόσωπα είτε σε συνεταιρισμούς υπό το πρίσμα των σχετικών διατάξεων του Ν. 3259/2004. Σημειώνεται ότι η παρούσα διαδικασία ουδόλως εμποδίζει αγρότη-κτηνοτρόφο ή συνεταιρισμό να ζητήσει να υπαχθεί και στον εξωδικαστικό συμβιβασμό του Ν. 4469/2007.

«Συναισθανόμενοι την ανάγκη των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα να σταθούν στα πόδια τους και με βασικό στόχο την οριστική έξοδο από την κρίση, παρουσιάσαμε ένα σχέδιο-ανάσα για όσους εδώ και χρόνια ζουν με τον εφιάλτη του υπερδανεισμού. Με τον παράλληλο εξωδικαστικό μηχανισμό για αγρότες, κτηνοτρόφους και συνεταιρισμούς, βάζουμε τέλος στην ομηρία αυτών των ανθρώπων και επανεκκινούμε ουσιαστικά ένα παραγωγικό τμήμα της οικονομίας μας» επισήμανε σε δήλωσή του ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης.

Τα μυστικά

Η διάρκεια της ρύθμισης μπορεί να φτάσει μέχρι τα 10 έτη, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την ηλικία του οφειλέτη ή του εγγυητή, η οποία ωστόσο δεν πρέπει υπερβαίνει τα 75 έτη στη λήξη της ρύθμισης. Σχετικά με την αποπληρωμή, μπορεί να γίνει σε μηνιαίες, τριμηνιαίες ή ανισόποσες συμφωνούμενες με τον οφειλέτη δόσεις, ενώ απαραίτητη είναι η είσπραξη προκαταβολής, το ποσό της οποίας δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το διπλάσιο του ύψους της νέας δόσης ή τα 750 ευρώ.

Χαμηλό θα είναι και το επιτόκιο, καθώς, σύμφωνα με το σχέδιο που εκπονείται, διαμορφώνεται με euribor 6Μ + 4% (πλέον εισφορά Ν. 128/75). Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη σημερινή τιμή του euribor, το επιτόκιο υπολογίζεται στο 4%.

Σχετικά με το ποσό διαγραφής, αν η ρύθμιση τηρηθεί, το ποσό των εξωλογιστικών τόκων θα διαγραφεί με την εξόφληση του υπολοίπου. Σε αντίθετη περίπτωση, το ποσό καθίσταται απαιτητό.

Πεδίο εφαρμογής

Η ρύθμιση αφορά σε οφειλές πολιτών που ασκούν αγροτική, κτηνοτροφική και πτηνοτροφική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων των χρεών τους που καλύπτονται με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

Προϋπόθεση ισχύος ρύθμισης οφειλής που καλύπτεται με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου αποτελεί η προηγούμενη απόφαση του ελληνικού Δημοσίου ότι η παρασχεθείσα εγγύησή του ακολουθεί την οφειλή.

Οφειλές που εμπίπτουν στις διατάξεις του Ν. 3259/2004 (ρύθμιση για πανωτόκια) θα αναπροσαρμοσθούν κατά τις επιταγές του νόμου, εφόσον οι οφειλέτες προσκομίσουν όλα τα δικαιολογητικά που πιστοποιούν την υπαγωγή τους.

Συμβιβαστική εξόφληση οφειλών

Σύμφωνα με το σχέδιο που επεξεργάζεται ο εκκαθαριστής της πρώην ΑΤΕ σε συνεννόηση με το ΥπΑΑΤ, «ως συμβιβασμός νοείται η εντός τριμήνου, από την ημερομηνία έγκρισης του αιτήματος, καταβολή του τιμήματος προς οριστική διευθέτηση της απαίτησης, με διαγραφή μέρους της συνολικής απαίτησης, συμπεριλαμβανομένου τμήματος του λογιστικού υπολοίπου».

* Για συνολική οφειλή μέχρι 20.000, το ποσοστό έκπτωσης διαμορφώνεται στο 50% του λογιστικού υπολοίπου.

* Για συνολική οφειλή ίση ή μεγαλύτερη των 20.000 ευρώ, εφόσον:

α) είναι επαρκώς εξασφαλισμένη, δηλαδή ύψος οφειλής προς ποσό εξασφάλισης μικρότερο του 80%, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στο 90% της λογιστικής οφειλής

β) είναι μερικώς εξασφαλισμένη, δηλαδή ύψος οφειλής προς ποσό εξασφάλισης μεγαλύτερο από 80%, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στη σημερινή πραγματική αξία από τη ρευστοποίηση της εμπράγματης εξασφάλισης, μειωμένη κατά 10%

γ) είναι ανεξασφάλιστη, η εξόφληση δύναται να περιοριστεί στο 50% του λογιστικού υπολοίπου, εφόσον έχουν εξαντληθεί όλα τα περιθώρια πρόσθετης εξασφάλισης και δεν τεκμαίρεται από τα οικονομικά στοιχεία του οφειλέτη (λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης) βιώσιμη ρύθμιση.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης