Το πρόβλημα είναι ότι τον εναέριο χώρο της εσωτερικής αγοράς της Ε.Ε. μπορούν να χρησιμοποιούν αεροπορικές εταιρείες οι ιδιοκτήτες των οποίων ανήκουν στην πλειονότητά τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σε περίπτωση που αποχωρούσαν οι Βρετανοί από την Ε.Ε. στις περισσότερες βρετανικές αεροπορικές εταιρείες δεν θα ίσχυε κάτι τέτοιο. Αυτές οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα έπρεπε πλέον να προσεγγίζουν τα αεροδρόμια της Ε.Ε. και ούτε να πετούν μεταξύ δύο αεροδρομίων της Ένωσης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Κομισιόν πρότεινε στους Βρετανούς σε περίπτωση μη συμφωνίας μια ενδιάμεση λύση. Σε αυτά τα έκτακτα σχέδια, όμως, επιλύονται μόνο θέματα που αφορούν στις βασικές συνδέσεις, τονίζει η Ιζαμπέλ Μπούσκε, επικεφαλής του γραφείου της Ένωσης Καταναλωτών στις Βρυξέλλες. Εκτός αυτού οι Βρετανοί δεν έχουν λάβει ακόμη οριστικές αποφάσεις σχετικά με το Brexit.

Ένα άλλο πρόβλημα αφορά στις αεροπορικές εταιρείες που δεν ανήκουν στην πλειονότητά τους σε ιδιοκτήτες της Ε.Ε., ωστόσο εκτελούν πτήσεις εντός της Ε.Ε. Για παράδειγμα, η ισπανική Iberia, η οποία μαζί με την British Airways έχει συστήσει τον όμιλο IAG. Η Iberia ισχυρίζεται ότι παρά την προσχώρησή της στην IAG εξακολουθεί να είναι ισπανική εταιρεία, διότι μπορεί οικονομικά να προσχώρησε 100% στην IAG, ωστόσο τα πολιτικά δικαιώματα ανήκουν στην IAG μόνο κατά 49, 9%, ενώ η Ε.Ε. ζητεί το 50% και μία μετοχή.

Οι αεροπορικές εταιρείες καθησυχάζουν το επιβατικό κοινό αλλά…
H E.E. δεν θέλει να παρεκκλίνει από αυτόν τον κανόνα. Η Easyjet, για παράδειγμα, για να πετύχει το 50% σκοπεύει να εξαναγκάσει τους Βρετανούς μετόχους να μεταβιβάσουν τις μετοχές τους σε μετόχους από την Ε.Ε. Τον αποκλεισμό Βρετανών μετόχων σκέφτεται και η ανταγωνίστριά της Ryanair. Αξίζει να σημειωθεί ότι Βρετανοί έχουν και την πλειοψηφία των μετοχών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Από τη μεριά τους, οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να καθησυχάσουν το επιβατικό κοινό λέγοντας ότι έχουν εναλλακτικά σχέδια σε περίπτωση που οι διαπραγματεύσεις για το Brexit διαρκέσουν πολύ και δεν καταλήξουν σε συμφωνία. Ποια ακριβώς είναι αυτά τα σχέδια δεν θέλησαν πάντως να αποκαλύψουν.

Το σίγουρο, όμως, είναι ότι έχει δημιουργηθεί μια κατάσταση αβεβαιότητας όχι μόνο για τις αεροπορικές εταιρείες αλλά και για τους κατασκευαστές αεροσκαφών και ανταλλακτικών. Οι άδειες για τα αεροσκάφη και τα ανταλλακτικά τους δίνονται από την ευρωπαϊκή υπηρεσία EASA, μέλος της οποίας είναι ακόμη η Μεγάλη Βρετανία μέχρι το Brexit. Στη συνέχεια παραμένει ασαφές τι θα γίνει με την αδειοδότηση των αεροσκαφών που ανήκουν σε βρετανικά χέρια. Το θέμα ανησυχεί και την Airbus, διότι τα φτερά των αεροπλάνων κατασκευάζονται σε μεγάλο βαθμό στη Μεγάλη Βρετανία. Μετά το Brexit όμως δεν θα επιτρεπόταν στην Ε.Ε. και για αυτόν τον λόγο η Airbus γεμίζει προσωρινά τις αποθήκες της.

Με πληροφορίες από DW

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης