Πλούσιο παρασκήνιο κρύβεται πίσω από την πρόσφατη απόφαση της Fortress Investment Group να μετατρέψει το ομολογιακό της δάνειο προς την Attica Group σε μετοχές της, σύμφωνα με την έντυπη έκδοση της «Καθημερινής».

Η ακτοπλοϊκή έχει δικαίωμα να προχωρήσει τώρα στην εξαγορά του μετατρέψιμου αυτού ομολογιακού δανείου έναντι 87 εκατ. ευρώ, προκειμένου να μην περάσει το περίπου 28% του μετοχικού της κεφαλαίου στα χέρια της Fortress.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Και για τον σκοπό αυτό, μάλιστα, θα δανειστεί. Ολα ξεκίνησαν νωρίτερα φέτος, όταν η Τράπεζα Πειραιώς, που ελέγχει τη Marfin Investment Group (MIG), η οποία με τη σειρά της ελέγχει τη συντριπτική πλειοψηφία (89,38%) της Attica Group, φέρεται να ζήτησε ως αντάλλαγμα για την πώληση της Attica Group ποσό σημαντικά υψηλότερο από αυτό που ήταν διατιθεμένη να δώσει η Fortress, σε μετρητά και χρέος.

Το τίμημα που ζητήθηκε φέρεται να ήταν έως και 30% υψηλότερο από αυτό που είχε προσδιοριστεί στις άτυπες μεταξύ τους επαφές. Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί πως η Fortress δεν είναι πιστωτής μόνον της Attica Group (και συγκεκριμένα της θυγατρικής της Blue Star Ferries) αλλά και της MIG. Τις θέσεις αυτές απέκτησε, μεταξύ άλλων, εξαγοράζοντας προ ολίγων ετών χορηγήσεις της Citi και της Eurobank προς την ακτοπλοϊκή και τη μητρική της αντιστοίχως.

Σύμφωνα με άριστα ενημερωμένες πηγές, στο σχήμα εξαγοράς της Attica, μαζί με τη Fortress, είχε κατ’ αρχήν συμφωνήσει να συμμετάσχει με περίπου 20% και η Goldman Sachs. Ομως αργότερα υπαναχώρησε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι λόγοι για αυτό αποδίδονται τόσο στο ρίσκο χώρας και στο ρίσκο μεταφοράς εκατομμυρίων ατόμων ετησίως όσο και στο υπερβολικά ρυθμισμένο πλαίσιο της ελληνικής ακτοπλοϊκής αγοράς αλλά, βέβαια, και στη μεγάλη άνοδο των τιμών των καυσίμων που επιβάρυναν το λειτουργικό αποτέλεσμα των μεταφορών εν γένει.

Ως αποτέλεσμα, κάποια υψηλόβαθμα στελέχη της Fortress αποθαρρύνθηκαν από την αποχώρηση της Goldman και κυρίως από το υψηλό τίμημα που αξίωσαν οι μέτοχοι της Attica. Σύμφωνα πάντοτε με τις ίδιες πηγές, αποφασίστηκε τότε πως δεν υπήρχε περιθώριο προσέγγισης του ζητούμενου τιμήματος και επιλέχθηκε η εξάσκηση του δικαιώματος μετατροπής του ανταλλάξιμου ομολόγου αφενός για να σηματοδοτηθεί η αποφασιστικότητα της και αφετέρου διότι είτε πάρει το 28% του μετοχικού κεφαλαίου είτε τα 87 εκατ. υπολογίστηκε πως είναι κερδισμένη από τη συγκεκριμένη επένδυση.

Σημειώνεται πως από το ομολογιακό η Fortress, από το 2014 μέχρι και φέτος, εισέπραττε και τοκομερίδιο έως και 8% ετησίως σε μια περίοδο πολύ χαμηλών επιτοκίων παγκοσμίως. Επιπλέον, ακόμα και εάν τελικά αποπληρωθεί με τα 87 εκατ. η εμπλοκή της στην Attica Group δεν σταματάει εδώ: επενδυτικά κεφάλαια της Fortress είναι κοινοί ομολογιούχοι δανειστές της MIG με ανεξόφλητο υπόλοιπο 142,5 εκατ. ευρώ, το οποίο εξασφαλίζεται με ενέχυρο επί μετοχών, μεταξύ άλλων, της Attica.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενέχυρο αυτό ανέρχεται στο περίπου 50% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica. Το εν λόγω ομολογιακό δάνειο προς την MIG λήγει περίπου σε ένα χρόνο, οπότε και αναμένεται να παιχτεί η δεύτερη πράξη του ιδίου έργου, εκτός εάν έχει μέχρι τότε βρεθεί κάποιο άλλο μοντέλο συναλλαγής.

Πρέπει να σημειωθεί πως η Fortress παρείχε κρίσιμη χρηματοδοτική στήριξη στην Attica Group στα «πέτρινα» χρόνια του 2013 και του 2014, όταν όλες οι τράπεζες πωλούσαν τα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια και η ακτοπλοϊκή δυσκολευόταν να εξασφαλίσει χρηματοδότηση ακόμα και για την εξόφληση και την παραλαβή του νεότευκτου τότε Blue Star Patmos.

Όπως επίσης και ότι η σημερινή κίνηση των μεγαλομετόχων της Attica να διασφαλίσουν τα ποσοστά τους στην εταιρεία εξηγείται ξεκάθαρα από τα μεγέθη και την κυρίαρχη θέση που αυτή έχει αποκτήσει στην αγορά και η οποία κάλλιστα μπορεί να αξιοποιηθεί με υψηλό αντάλλαγμα σε δεύτερο χρόνο με την πώληση σε άλλο αγοραστή. Αρκεί να μην έχουν επιδεινωθεί οι συνθήκες για τον κλάδο, όπως με νέα μεγάλη άνοδο των τιμών των καυσίμων.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης