Σε ευρωπαϊκά «χέρια» με συμμετοχή του Ιβάν Σαββίδη το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 24 Απριλίου 2017, 18:17
Σε ευρωπαϊκά «χέρια» με συμμετοχή του Ιβάν Σαββίδη το λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Σημαντικά βελτιωμένη προσφορά υπέβαλε η ένωση των εταιρειών "Deutsche Invest Equity Partners GmbH", "Belterra Investments Ltd." και "Terminal Link SAS" για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε., όπως ανακοίνωσε σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ,

Το Ταμείο κάνει λόγο για "εξέλιξη – ορόσημο για το ΤΑΙΠΕΔ, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ελληνικού δημοσίου και την Βόρεια Ελλάδα" και σημειώνει:

«Η βελτιωτική δεσμευτική προσφορά προβλέπει την καταβολή τιμήματος ύψους Ευρώ Διακοσίων Τριάντα Ενός Εκατομμυρίων Εννιακοσίων Είκοσι Έξι Χιλιάδων (€231.926.000), για την απόκτηση του 67% της εταιρείας ΟΛΘ Α.Ε. Κατά την αξιολόγηση της βελτιωτικής οικονομικής προσφοράς, το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε υπόψη καθεμία από τις αποτιμήσεις, τις οποίες εκπόνησαν δύο (2) διαφορετικοί αποτιμητές για τον ΟΛΘ Α.Ε. και ανακήρυξε την ανωτέρω ένωση ως πλειοδότη.

Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε €1,1 δισ. και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ανωτέρω προσφορά των €231.926.000, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους €180 εκατ. την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε.), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των €170 εκατ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2051».

Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας συνολικά.

Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.

Η Morgan Stanley και η Τράπεζα Πειραιώς ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, οι Freshfields Bruckhaus Deringer LLP και Αλεξίου – Κοσμόπουλος Εταιρεία Δικηγόρων ενήργησαν ως νομικοί σύμβουλοι, οι Hamburg Port Consulting (HPC) και Marnet ενήργησαν ως τεχνικοί σύμβουλοι, για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ

"Ξεπερνά το 75% το premium που προκύπτει από το συμφωνηθέν τίμημα της εξαγοράς του ΟΛΘ καθώς το τελευταίο είναι σημαντικό μεγαλύτερο σε σχέση με την αποτίμηση του 67% της εταιρείας, βάσει της αξίας της μετοχής του ΟΛΘ τον Ιανουάριο", σημείωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ, Κωνσταντίνος Μέλλιος.

"Η αξία της μετοχής ήταν 19,6 ευρώ/μετοχή και η πώληση έγινε στα 34,34 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι είχαμε premium 75% και κάτι. Με βάση τα ισχύοντα στην παγκόσμια αγορά λιμένων, το premium σε τέτοιες περιπτώσεις είναι γύρω στο 30%, κάτι που θα σήμαινε ότι με βάση τον κανόνα, το τίμημα για το 67% του ΟΛΘ θα έπρεπε να ήταν στα 25 ευρώ ανά μετοχή, αλλά ξεπέρασε τα 34. Το αντίστοιχο premium για το λιμάνι του Πειραιά ήταν 60%, οπότε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης το ξεπέρασε σημαντικά", υπογράμμισε ο κ.Μέλλιος.

Όπως είπε, το προσφερόμενο τίμημα, "κατάφερε να αναδείξει την πραγματική αξία του λιμανιού". Κατά τον κ.Μέλλιο, ξεκινά νέα εποχή όχι μόνο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά και για την πόλη και τη Βόρεια Ελλάδα συνολικά.
Ο ίδιος επισήμανε πως αποδείχτηκε επί του πρακτέου ότι "ήταν ο πρώτος διαγωνισμός επί πολλά έτη, στον οποίο συμμετείχαν τρία σοβαρά σχήματα και υπήρξε ισχυρός ανταγωνισμός".

Ερωτηθείς αν ανέμενε αυτή την ανατροπή -αφού μέχρι την Παρασκευή όλα έδειχναν ότι η διαδικασία θα πάει σε τρίτο γύρο και ο πλειοδότης θα ανακηρυχθεί τον Μάιο- ο κ. Μέλλιος επισήμανε ότι, προφανώς, αντί να "παίξει" συντηρητικά στον δεύτερο γύρο, ώστε να εξαντλήσει τα περιθώρια προσφοράς στον τρίτο, το κοινοπρακτικό σχήμα αποφάσισε τελικά να "καθαρίσει" το παιχνίδι με μια δυνατή προσφορά.

Κατά τον ίδιο, η ολοκλήρωση αυτής της φάσης της διαδικασίας περίπου 15 ημέρες νωρίτερα από το αναμενόμενο, φέρνει αντίστοιχα πιο κοντά και την ημερομηνία εγκατάστασης του αναδόχου στο λιμάνι (αναμενόταν τον Οκτώβριο, οπότε πάει για Σεπτέμβριο).

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 24 Απριλίου 2017, 20:03