Η γερμανική εταιρεία Fraport βρίσκεται πίσω από κάθε πτυχή της λειτουργίας του διεθνούς αεροδρομίου της Φραγκφούρτης στο κρατίδιο της Έσσης, ενός υποδειγματικού αεροδρομίου στον τομέα της ασφάλειας των αερομεταφορών, αλλά και ενός από τους πλέον κερδοφόρους γερμανικούς επενδυτικούς ομίλους.

Το δυνατό του σημείο είναι τα πρωτοπόρα συστήματα ασφαλείας «Made in Germany», η υψηλή τεχνογνωσία, το επιτυχημένο διαχειριστικό «know-how» αλλά και το κερδοφόρο εμπορικό του τμήμα, που προσελκύει πλήθος μεγάλων ονομάτων του διεθνούς επιχειρηματικού κόσμου. Το ένα τρίτο των κερδών του το 2014 προήλθε από φόρους, με τα έσοδα να ανέρχονται στα 251,8 εκατομμύρια ευρώ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αυτά είναι μερικά από τα στοιχεία που συνθέτουν το προφίλ της Fraport, ενός περιζήτητου επενδυτή ανά τον κόσμο. Ο γερμανικός κολοσσός καλείται πλέον να αναλάβει δράση και στην Ελλάδα, εάν βέβαια όλα προχωρήσουν βάσει των αρχικών σχεδιασμών.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, είχε παγώσει την προγραμματισμένη ανάληψη της διαχείρισης 14 περιφερειακών ελληνικών αεροδρομίων από την κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζος. Η γερμανο-ελληνική κοινοπραξία ελπίζει ωστόσο, στο διάλογο που συνεχίζεται. Πάντως, η εταιρία διαχείρισης αεροδρομίων Fraport δεν ανησυχεί για τα κεφάλαια που έχει επενδύσει στην Ελλάδα.

Αξίζει φυσικά να σημειωθεί ότι τo μεγαλύτερο μέρος του μετοχικού κεφαλαίου της Fraport ανήκει στο γερμανικό κράτος. Ειδικότερα μάλιστα το 51% ανήκει στο κρατίδιο της Έσσης καθώς και στον δήμο Φραγκφούρτης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Περί τα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ -σύμφωνα με την αρχική υσμφωνία- θα διέθετε η Fraport για τη διαχείρηση των αεροδρομίων.

Το χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ότι το φθινόπωρο του 2015 τα περιφερειακά αεροδρόμια θα περνούσαν στη διαχείριση της κοινοπραξίας Fraport-Copelouzos.

Από ότι όλα δείχνουν όμως, η απελθούσα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν της άποψης ότι «η Fraport μάλλον διαπραγματεύθηκε με «λάθος» εκπροσώπους». Συνεπώς δεν αποκλείεται η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές, να επιθυμεί διαπραγματεύσεις με διαφορετικούς όρους.

Ο επικεφαλής της Fraport Στέφαν Σούλτε υποστήριξε για το ζήτημα, απευθυνόμενος στους μετόχους:
«Η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων θα πρέπει να αντικατοπτρίζει τα νέα οικονομικά δεδομένα στα δημοσιονομικά, καθώς και τους οικονομικούς συσχετισμούς στη χώρα».

Στη συνέλευση των μετόχων ωστόσο δεν έγινε αναφορά στην πιθανότητα μειοψηφικής συμμετοχής της Fraport στην διαχείριση. Ο Στέφαν Σούλτε είπε μόνο ότι η όλη επένδυση παραμένει «σε κάποιο βαθμό μετέωρη».

Εάν οριστικοποιηθεί και τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια παραχωρηθούν τελικά στην Fraport , η κρατική στο πλειοψηφικό της πακέτο εταιρία, θα κατέχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσή τους για περισσότερα από 40 χρόνια.

Το Νοέμβριο του 2014 η Fraport ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για τη διαχείριση των 14 αεροδρομίων στον διεθνή διαγωνισμό του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου.

Ωστόσο η συμφωνία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, αν και θεωρείται σχεδόν βέβαιη και επωφελής, τουλάχιστον για τα γερμανικά συμφέροντα.

Αρκετά ζητήματα παραμένουν ακόμη ανοιχτά, ενώ το κλίμα πολιτικής και δημοσιονομικής αβεβαιότητας στην Ελλάδα δυσχεραίνει την κατάσταση, επισημαίνουν οι Γερμανοί οικονομικοί σχολιαστές.

Αναμένοντας μεγάλα κέρδη

Σε τουριστικά νησιά, όπως η Ρόδος, η Μύκονος, η Σάμος ή η Σαντορίνη ο εγχώριος επιχειρηματικός κόσμος αναμένει πάντως ήδη ότι θα δοθούν νέες ευκαιρίες μέσω της δημιουργίας εμπορικών καταστημάτων εντός των αναβαθμισμένων αεροδρομίων. «Είμαστε σε θέση να αξιοποιήσουμε την εμπειρία που έχουμε αποκτήσει στην Φραγκφούρτη διεθνώς και να βοηθήσουμε την τοπική κοινωνία ώστε να επωφεληθεί όσο το δυνατόν περισσότερο από τα αεροδρόμια. Φυσικά και εμείς θέλουμε να έχουμε κέρδη από την όλη διαδικασία» αναφέρει ο Στέφαν Σούλτε, διευθύνων σύμβουλος της Fraport AG.

Ο χριστιανοδημοκράτης πρωθυπουργός του κρατιδίου, Φόλκερ Μπούφιερ χαιρετίζει θερμά το νέο άνοιγμα της Fraport, διότι, όπως αναφέρει, μια τέτοια κίνηση ενισχύει τη θέση και του ίδιου του γερμανικού αερολιμένα διεθνώς.

Την ίδια άποψη συμμερίζεται βλέπει και ο επικεφαλής των Σοσιαλδημοκρατών στην τοπική βουλή, Τόρστεν Σέφερ Γκούμπελ. «Μόνο προς τα συμφέροντά μας μπορεί να είναι ένα τέτοιο επενδυτικό άνοιγμα της Fraport. To θέτω ευθέως: η Ελλάδα χρειάζεται επενδύσεις σε θέσεις εργασίας και υποδομές. Εδώ και χρόνια λέμε ότι χρειάζονται περισσότερες ιδιωτικοποιήσεις. Τώρα επιτέλους ήρθε η ώρα».

Η Aριστερά κατά της παραχώρησης των ελληνικών αεροδρομίων

Οι εκπρόσωποι των Πρασίνων στο κοινοβούλιο της Έσσης βλέπουν το θέμα από μία κάπως διαφορετική σκοπιά, καταλήγοντας όμως στο συμπέρασμα ότι οι επενδυτικές δραστηριότητες της Fraport στην Ελλάδα συμφέρουν εν τέλει και την τοπική κοινωνία της Έσσης και για έναν επιπρόσθετο λόγο. Σύμφωνα με τον βουλευτή των Πρασίνων Φρανκ Κάουφμαν το επενδυτικό άνοιγμα της Fraport θα οδηγήσει στην αποσυμφόρηση της εναέριας κυκλοφορίας πάνω από το γερμανικό κρατίδιο και ειδικότερα πάνω από την πόλη της Φραγκφούρτης, που επιβαρύνεται ήδη αρκετά. «Μήπως θα έπρεπε να επενδύσει κάποιος και σε άλλες περιοχές της κεντρικής Γερμανίας και της υπόλοιπης Ευρώπης όπου η εναέρια κυκλοφορία αυξάνεται;», διερωτάται.

Πάντως, επικριτική στάση τηρεί το κόμμα της Αριστεράς, το οποίο τίθεται ανοιχτά κατά μιας μακροχρόνιας επενδυτικής συμφωνίας μεταξύ Fraport και ελληνικής κυβέρνησης για την παραχώρηση των συγκεκριμένων 14 ελληνικών αεροδρομίων. Σύμφωνα με τους βουλευτές του κόμματος δεν είναι σωστό μία γερμανική κρατική εταιρεία να αντλεί οφέλη από την «ελληνική μιζέρια». Τα ελληνικά αεροδρόμια θα μπορούσαν κάλλιστα να λειτουργήσουν επικερδώς υπό τη διαχείριση του ελληνικού δημοσίου. Σύμφωνα με τον Χέρμαν Σάους, επικεφαλής της τοπικής Κ.Ο. της Αριστεράς: «Πρώτα απ´όλα η Ελλάδα έχει πολλά περισσότερα αεροδρόμια. Εκτός από τα προσοδοφόρα 14, τα υπόλοιπα 30 που είναι ζημιογόνα θα παραμείνουν στο ελληνικό δημόσιο».

Για τον γερμανό πολιτικό πρόκειται για ένα αντιπαραγωγικό επενδυτικό μοντέλο, που εν τέλει ζημιώνει το ελληνικό κράτος αντί να το βοηθά να ορθοποδήσει και να αποπληρώσει τα χρέη του.

Πληροφορίες από Deutsche Welle / DLF
Σύνταξη: Κ. Μπετινάκης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης