Πώς φτάσαμε μέσα σε δύο μόλις δεκαετίες να έχουμε πρόσβαση σε τόσο πολλές υπηρεσίες online;

Πώς φτάσαμε μέσα σε δύο μόλις δεκαετίες να έχουμε πρόσβαση σε τόσο πολλές υπηρεσίες online;

Τον 5ο αιώνα π.Χ. δημιουργήθηκαν στην αρχαία Ελλάδα οι πρόσφορες εκείνες συνθήκες που όχι μόνο επέτρεψαν στη δημοκρατία να λάμψει σαν πολίτευμα, αλλά και στην κοινωνία να προοδεύσει στις επιστήμες, τις τέχνες και τα γράμματα. Εκείνη την περίοδο ήταν που δημιουργήθηκαν επίσης οι πρώτες τράπεζες, με ένα νέο είδος εμπόρων που το αγαθό τους δεν ήταν κάποιο προϊόν, αλλά τα νομίσματα.

Μέχρι τον 2ο αιώνα π.Χ. στον Ελλαδικό χώρο υπήρχαν περισσότερες από 35 ιδιωτικές τράπεζες, με τις πιο επιφανείς να εδράζουν στη Δήλο (ήταν συνηθισμένο οι τράπεζες να λειτουργούν μέσα σε ναούς). Από τότε και μέχρι περίπου την Αναγέννηση, το τραπεζικό σύστημα εξελισσόταν αργά και σταθερά. Η πραγματική έκρηξη συνέβη τον 21ο αιώνα, ωστόσο, καθώς πολλές διαφορετικές τεχνολογίες ωρίμασαν σε τέτοιο βαθμό, ώστε άλλαξαν για πάντα την έννοια της τράπεζας όπως την γνωρίζαμε: κι έτσι γεννήθηκε η ψηφιακή τραπεζική (digital banking).

Αυτό που οι περισσότεροι αντιλαμβανόμαστε ως ψηφιακή τραπεζική στη βασικότερη μορφή της είναι το online banking που απλοποιεί κάθε μας συναλλαγή, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για κάτι πάρα πολύ σύνθετο: Μια ολόκληρη πλατφόρμα που συνδέει το ένα άκρο (τράπεζα) με το άλλο (πελάτης) με πολλούς ενδιάμεσους κόμβους που λειτουργούν σε αρμονία για να γίνουν όλα χωρίς λάθη, με απόλυτη ασφάλεια και με τη μέγιστη ταχύτητα.

Ως πρόδρομος της ηλεκτρονικής τραπεζικής θεωρείται η εφεύρεση του ΑΤΜ και των καρτών, τη δεκαετία του 1960. Χάρη σε αυτά τα δύο στοιχεία η τράπεζα μπόρεσε να αποκτήσει δύο πολύ βασικές ιδιότητες: να είναι διαθέσιμη όλο το 24ωρο και να επιτρέπει συναλλαγές χωρίς μετρητά.

Για την ιστορία, αναφέρουμε ότι ο John Shepherd-Barron, ο εφευρέτης του ΑΤΜ, συνέλαβε την ιδέα όπως ο Αρχιμήδης (ενώ έπαιρνε το μπάνιο του), εκνευρισμένος από το γεγονός ότι έφτασε στην τράπεζα ένα λεπτό μετά τη λήξη του ωραρίου και δεν μπόρεσε να εξυπηρετηθεί. Ταυτόχρονα, εκείνη τη δεκαετία ήταν που άρχισαν να αναπτύσσονται ραγδαία και άλλες τεχνολογίες, ιδιαίτερα στις τηλεπικοινωνίες: το Internet, η ασύρματη τηλεφωνία, οι βιντεοκλήσεις – αν και ακόμη βρίσκονταν μακριά από τη μαζική υιοθέτηση. Ας μην ξεχνάμε και την επανάσταση των προσωπικών υπολογιστών που έκαναν εφικτή την πραγματικότητα που γνωρίζουμε σήμερα.

Τη δεκαετία του 1980, όταν πολλά νοικοκυριά έβαλαν στον οικογενειακό προϋπολογισμό την αγορά ενός υπολογιστή, εμφανίστηκαν οι πρώτες μορφές ηλεκτρονικής τραπεζικής σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οι αμερικανικές τράπεζες το ονόμασαν «οικιακή τραπεζική» (homebanking) επειδή ο χρήστης μπορούσε να αποκτήσει πρόσβαση σε μερικές βασικές τραπεζικές υπηρεσίες χρησιμοποιώντας ένα τερματικό (υπολογιστής, τηλεόραση), ένα πληκτρολόγιο (αριθμητικό) και μια τηλεφωνική γραμμή. Ήταν μια πολύ απλή μορφή, όπου ο πελάτης μπορούσε μόνο να στείλει μια εντολή προς την τράπεζα (μια πληρωμή ή μεταφορά σε λογαριασμό), χωρίς φυσικά να υπάρχει αλληλεπίδραση σε πραγματικό χρόνο.

Ήταν αρχές της δεκαετίας του 1990 όταν οι συνδέσεις Internet άρχισαν να μπαίνουν σε κάθε σπίτι, προσθέτοντας επιπλέον αξία και λειτουργικότητα στους οικιακούς υπολογιστές. Σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ, οι τράπεζες δημιούργησαν την πρώτη μορφή αυτού που σήμερα γνωρίζουμε ως online banking.

Το κοινό, όμως είχε αρχικά δισταγμούς για τις onlineυπηρεσίες, κάτι που πολύ σύντομα άλλαξε όταν απογειώθηκε το ηλεκτρονικό εμπόριο και ο κόσμος πείστηκε όχι μόνο για την ευκολία των ηλεκτρονικών πληρωμών, αλλά και για την ασφάλειά τους.

Ωστόσο, έπρεπε να ξεπεράσουμε το κομβικό σημείο του millenniumγια να απογειωθεί πραγματικά η ηλεκτρονική τραπεζική, με υψηλές ταχύτητες Internet και την κινητή τηλεφωνία που τότε έκανε τα πρώτα της βήματα.

Το digital banking σε κάθε μορφή του, είτε e-banking είτε mobile banking έχει καταφέρει κάτι μοναδικόΗ επόμενη δεκαετία όχι μόνο καθιέρωσε το digital banking ως το σύγχρονο και μοναδικό πρόσωπο της τράπεζας, αυτής που είναι κάθε στιγμή διαθέσιμη στον πελάτη, αλλά και που βρίσκεται εκεί όπου βολεύει τον πελάτη: στον υπολογιστή, στο κινητό, σε οποιαδήποτε συσκευή μπορεί να συνδεθεί στο Internet.

Το digital banking σε κάθε μορφή του, είτε e-banking είτε mobile banking έχει καταφέρει κάτι μοναδικό, που σπάνια αναλογιζόμαστε: Έχει αφαιρέσει τους φυσικούς τοίχους από την τράπεζα κι από ένα κατάστημα την έχει μετατρέψει σε υπηρεσία.

Ας σκεφτούμε για λίγο πόσα μπορούμε να κάνουμε πλέον χάρη στις ψηφιακές τραπεζικές υπηρεσίες: Αρκεί μια εντολή μέσω κινητού για να γίνουν δεκάδες συναλλαγές: από πληρωμές λογαριασμών, καταβολή φόρου εισοδήματος καιδιαχείριση δανείων και καρτών, μέχρι την αποστολή χρημάτων σε έναν φίλο ή συγγενή, γνωρίζοντας απλά τον αριθμό του κινητού του.

Με υπηρεσίες ηλεκτρονικού πορτοφολιού όπως το Masterpass, οι ηλεκτρονικές αγορές γίνονται άμεσα, χωρίς να χρειάζεται να συμπληρώσεις διεύθυνση αποστολής ή άλλα στοιχεία. Όλα αυτά και πολλά ακόμη γίνονται με σύγχρονες τραπεζικές εφαρμογές όπως το νέο Eurobank Mobile App, το οποίο προσφέρει την ίδια εμπειρία και λειτουργίες με το περιβάλλον desktop και μέγιστη ασφάλεια, καθώς επιτρέπει είσοδο με σάρωση δακτυλικού αποτυπώματος ή αναγνώριση προσώπου. Σήμερα δεν απαιτείται καν επίσκεψη στο κατάστημα και αναμονή για τους κωδικούς πρόσβασης – αρκεί να έχεις ήδη δηλώσει τον αριθμό του κινητού σου και να εχεις μια πιστωτική ή χρεωστική κάρτα της τράπεζας!

Αλλά και οι επαγγελματίες, που πραγματοποιούν περισσότερες συναλλαγές καθημερινά οι οποίες απαιτούν τη μεσολάβηση χρηματοπιστωτικού ιδρύματος, δεν μπορούν να μείνουν παραπονεμένοι.

Υπηρεσίες όπως το v-Banking τους δίνουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν όλες τις μη εγχρήματες εργασίες της επιχείρησής τους online και σε πραγματικό χρόνο από τον υπολογιστή τους, χωρίς να μεταβούν στην τράπεζα. Επιπλέον, μπορούν να έχουν προσωπική επικοινωνία με τον Επαγγελματικό τους σύμβουλο μέσω βιντεοκλήσης, με ραντεβού που έχει προγραμματιστεί μέσω του online ημερολογίου, αλλά και να ανεβάσουν αρχεία και να παρακολουθούν την οικονομική ανάλυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε ένα απόλυτα ασφαλές περιβάλλον. Το καλύτερο; Η είσοδος στην υπηρεσία γίνεται μόνο με τη χρήση των κωδικών του e-Banking.

Σήμερα, 70% των Ευρωπαίων χρησιμοποιούν υπηρεσίες ψηφιακής τραπεζικής, και η πλειονότητα από το κινητό τους. Λίγο πριν περάσουμε στη δεκαετία του 2020, η ηλεκτρονική τραπεζική βρίσκεται στο κατώφλι ακόμη μεγαλύτερων καινοτομιών. Τεχνολογίες όπως το Blockchain και η ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων θα δημιουργήσουν υπηρεσίες τόσο προσωποποιημένες ώστε ο καθένας θα έχει πρόσβαση στην προσωπική του τράπεζα, φτιαγμένη ακριβώς με τον τρόπο που τον εξυπηρετεί. Και δεν απέχουμε τόσο μακριά από αυτή τη μέρα…

Τελευταία ενημέρωση: Τρίτη, 19 Φεβρουαρίου 2019, 14:14