Επιμέλεια: Μιχάλης Παπανίδης

Νέες αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων προαναγγέλλουν οι παράγοντες της αγοράς, καταγράφοντας ουσιαστικά την πλήρη απορρύθμιση της αγοράς, αφού το πλαφόν στα κέρδη αποδυναμώνει τον ανταγωνισμό και οι βενζινοπώλες έχουν αρχίσει να καταγγέλλουν προβληματικές πρακτικές από τα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ωστόσο, εκτιμάται ότι η επικείμενη αύξηση θα είναι περίπου ένα λεπτό του ευρώ ανά λίτρο, σταθεροποιώντας τη μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης πάνω από το 2,131 ευρώ ανά λίτρο, με άμεση τάση προς το 2,150 και σε ορισμένες περιοχές της Αθήνας το 2,20.

Τη σχετική πρόβλεψη έκανε νωρίς το πρωί της Πέμπτης, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του OPEN, ο πρόεδρος του συνδέσμου πρατηριούχων και εμπόρων καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου, ο οποίος διέψευσε όσους ανέμεναν έστω και μικρή αποκλιμάκωση των τιμών αμέσως μετά το τριήμερο της Πρωτομαγιάς, που ακολούθησε την έξοδο του Πάσχα.

Οι καταναλωτές διαμαρτύρονται, ακόμη, για την πρακτική που ακολουθούν διυλιστήρια, εταιρείες πετρελαιοειδών και βενζινοπώλες, η οποία συνοψίζεται στο «άμεση ανατίμηση με βάση τις διεθνείς τιμές, αργή αποκλιμάκωση».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Διατυπώνουν δηλαδή την άποψη ότι σπεύδουν να ανεβάσουν τις τιμές μόλις ανακοινωθεί διεθνής ανατίμηση του πετρελαίου, ενώ καθυστερούν να περάσουν στον καταναλωτή την όποια αποκλιμάκωση, γιατί πολύ απλά περιμένουν την επόμενη ανατίμηση. Κάτι σαν «βάστα Πούτιν» δηλαδή, κατά το κλασικό ιστορικό της Κατοχής «βάστα Ρόμελ».

Στη στρέβλωση της αγοράς επιδρά και το πλαφόν στα κέρδη του κυκλώματος διακίνησης και εμπορίας των υγρών καυσίμων που έχει επιβάλει η κυβέρνηση. Ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί και όλοι «συνωστίζονται» στο ανώτατο περιθώριο κέρδους, με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί επαρκώς ο ανταγωνισμός. Δεν είμαστε μακριά από τη στιγμή που η κυβέρνηση, επιχειρώντας να τιθασεύσει την τιμή των καυσίμων για να κινηθεί η οικονομία και να αντέξουν τα νοικοκυριά, θα επιδοτεί μέρος τουλάχιστον της στρέβλωσης που προκαλούν στην αγορά μια σειρά από «αφύσικοι παράγοντες».

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ακριβή ή μάλλον πανάκριβη βενζίνη ήρθε για να μείνει, καθώς οι αναλυτές δεν «βλέπουν» αποκλιμάκωση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, αλλά, αντίθετα, «ποντάρουν» σε σταθερά αυξητική τάση

Η χθεσινή ημέρα ήταν μια πρόγευση του τι πρέπει να περιμένουμε, καθώς, μετά τις ανακοινώσεις για την επέκταση των οικονομικών κυρώσεων (εμπάργκο) και στο ρωσικό πετρέλαιο, η τιμή του μαύρου χρυσού… πέταξε πάνω από τα 110 δολάρια, καταγράφοντας άνοδο 4,9% μέσα σε λίγες ώρες.

Σύμφωνα με τα μακροοικονομικά μοντέλα, η τιμή του πετρελαίου αναμένεται να φτάσει στα 113 δολάρια στο τέλος του τριμήνου, ενώ σε ορίζοντα 12 μηνών οι αναλυτές «βλέπουν» την τιμή του να πιάνει τα 124-125 δολάρια.

Όπως όμως έγινε γνωστό την Πέμπτη, ο OPEC+ προβλέπει πλέον πλεόνασμα παραγωγής κατά 1,9 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα το 2022, εν μέσω σταδιακού περιορισμού της ζήτησης εντός του έτους.

Η προηγούμενη εκτίμηση του Οργανισμού και των συμμάχων του προέβλεπε σαφώς μικρότερο πλεόνασμα, της τάξεως των 600 χιλ. βαρελιών την ημέρα, ωστόσο αναθεωρήθηκε ανοδικά με φόντο τον αντίκτυπο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, την αύξηση του πληθωρισμού και την «αναζωπύρωση» της πανδημίας στην Κίνα λόγω παραλλαγής Όμικρον.

Σε αυτό το κλίμα, το συμβόλαιο Ιουλίου του Brent ενισχύθηκε κατά 4,9% ή 5,17 δολάρια, για να διαμορφωθεί η τιμή του στα 110,14 δολ. το βαρέλι.

Παρομοίως, το αμερικανικό WTI είδε το δικό του πλέον ενεργό συμβόλαιο Ιουνίου να σημειώνει άνοδο 5,3% ή 5,40 δολαρίων, με την τιμή του να διαμορφώνεται στα 107,81 δολ. το βαρέλι.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης