Απεργία μαζική και μακράς διαρκείας στους σιδηροδρόμους, νέα αναστάτωση στις πτήσεις της Air France: η Γαλλία προετοιμάζεται για μια «μαύρη Τρίτη» στις μεταφορές, την ώρα που αυξάνεται η κοινωνική δυσαρέσκεια για τις μεταρρυθμίσεις του προέδρου Μακρόν.

Έπειτα από πολλές ημέρες κινητοποιήσεων, η απεργία των σιδηροδρομικών γίνεται τώρα διαρκείας, με αποτέλεσμα ο Γάλλος πρόεδρος να αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη πρόκληση της θητείας του από την άνοδό του στην εξουσία, τον Μάιο 2017.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα συνδικάτα της δημόσιας επιχείρησης σιδηροδρόμων SNCF διαμαρτύρονται για την κατάργηση των προσλήψεων με ειδικό καθεστώς, για τον τρόπο με τον οποίο ανοίγει ο τομέας στον ανταγωνισμό, καθώς και για τη μετατροπή της SNCF σε ανώνυμη εταιρεία, γεγονός που ανοίγει – σύμφωνα με τους ίδιους – τον δρόμο για μια μελλοντική ιδιωτικοποίηση, κάτι που αρνείται η κυβέρνηση.

Το σχέδιο μεταρρύθμισης «έχει στόχο να καταστρέψει τη δημόσια σιδηροδρομική υπηρεσία από καθαρό ιδεολογικό δογματισμό» και «δεν θα λύσει το ζήτημα του χρέους ούτε αυτό των δυσλειτουργιών», υποστηρίζουν τα συνδικάτα.

Η κινητοποίηση, η οποία προβλέπει 36 ημέρες απεργίας μέσα σε τρεις μήνες, ποντάρει στην κόπωση της κοινής γνώμης που, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, εκτιμά προς το παρόν ότι η απεργία αυτή είναι αδικαιολόγητη, όμως, όπως ελπίζουν οι σιδηροδρομικοί, θα μπορούσε να μεταστραφεί, αν η κυβέρνηση συνεχίσει να επιδεικνύει την ίδια αδιαλλαξία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η διεύθυνση της SNCF προβλέπει μια πολύ σκληρή σύγκρουση. Αύριο αναμένει ότι θα κυκλοφορήσουν κατά μέσο όρο μία TGV (αμαξοστοιχία υψηλής ταχύτητας) στις οκτώ και ένα περιφερειακό τρένο στα πέντε. Μόνο η διεθνής κυκλοφορία θα αντιμετωπίσει μικρά προβλήματα, με τρία Eurostar στα τέσσερα να κυκλοφορούν. Σχεδόν ομαλή θα είναι η κυκλοφορία στα Thalys που εκτελούν δρομολόγια προς το Βέλγιο.

Αντιθέτως, κανένα τρένο δεν θα εκτελέσει δρομολόγια προς την Ισπανία, την Ιταλία ή την Ελβετία. Για τους 4,5 εκατομμύρια καθημερινούς ταξιδιώτες της SNCF, οι ερχόμενες εβδομάδες προαναγγέλλονται περίπλοκες.

Την ώρα που ξεκινάει το μπρα-ντε-φερ, η κυβέρνηση επιδεικνύει την αποφασιστικότητά της να εκσυγχρονίσει έναν τομέα που θα αντιμετωπίσει προσεχώς τον ανταγωνισμό, υπενθυμίζοντας πως «το να κινηθεί ένα τρένο στη Γαλλία κοστίζει 30% πιο ακριβά απ’ ό,τι αλλού».

«Ουδείς μπορεί να καταλάβει γιατί τα συνδικάτα των σιδηροδρομικών αρχίζουν μια μακρά και τιμωρητική απεργία την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται σε διάλογο» δήλωσε η υπουργός Μεταφορών Ελιζαμπέτ Μπορν, εκφράζοντας τη λύπη της.

Ο πρόεδρος Μακρόν, ο οποίος έχει δεσμευθεί να «μεταμορφώσει τη Γαλλία σε βάθος», έχει στοιχηματίσει σ’ αυτό το εμβληματικό θέμα, στο οποίο πολλές κυβερνήσεις έχουν κάνει πίσω στο παρελθόν, ιδιαίτερα αυτή της Δεξιάς το 1995, όταν μια μαζική απεργία είχε παραλύσει τη χώρα για εβδομάδες.

Ο αρχηγός του κράτους έχει καταγγείλει την ακινησία και τον φόβο για μεταρρυθμίσεις των προκατόχων του σε τέτοιο βαθμό, ώστε δύσκολα μπορεί τώρα να υπεκφύγει χωρίς να διακινδυνεύσει μεγάλη πολιτική ζημιά.

«Σύγκλιση των μαχών»

Για τα συνδικάτα επίσης, το αγωνιστικό τους «ραντεβού» έχει κρίσιμη σημασία για να μπορούν να ελπίζουν ότι στο μέλλον θα μετράει η γνώμη τους σε άλλα μεταρρυθμιστικά προγράμματα που έχουν στόχο κυρίως τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους.

Ο Φιλίπ Μαρτινέ, ο επικεφαλής του μεγαλύτερου γαλλικού συνδικάτου, της CGT, κάλεσε σε «σύγκλιση των μαχών», την ώρα που η δυσαρέσκεια υποβόσκει και στους συνταξιούχους, τους φοιτητές ή ακόμη στους οδοκαθαριστές και στους εργαζομένους στον ενεργειακό τομέα, οι οποίοι απεργούν επίσης αύριο.

Το ίδιο και στον ιδιωτικό τομέα, όπως στην Air France. Αύριο οι οργανώσεις προσωπικού της εταιρείας απεργούν για τέταρτη φορά σε λίγο περισσότερο από έναν μήνα για να ζητήσουν γενική αύξηση των μισθών κατά 6%.

Τρεις άλλες απεργίες προβλέπεται να πραγματοποιηθούν στις 7, 10 και 11 Απριλίου. Η κινητοποίηση αυτή δεν έχει άμεση σχέση με τις μεταρρυθμίσεις του Μακρόν.

Όμως, ενισχύοντας τις τάξεις των δυσαρεστημένων, συμβάλλει στην άσκηση πίεσης στην κυβέρνηση.

«Η Γαλλία είναι κουρασμένη. Ποιος θα την κουράσει περισσότερο; Μια συνδικαλιστική οργάνωση που επιμένει πεισματικά να κρατάει τα παλιά της οχυρά; Ή η προεδρική βούληση να γυρίσει οριστικά τη σελίδα;» αναρωτιέται στο κύριο άρθρο της η περιφερειακή εφημερίδα «Sud-Ouest».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης