Έτοιμοι οι «κυνηγοί προσφορών» με την ευκαιρία της «Black Friday»

Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2019, 14:12
Έτοιμοι οι «κυνηγοί προσφορών» με την ευκαιρία της «Black Friday»

Έτοιμοι να «κυνηγήσουν» προσφορές με την ευκαιρία της άτυπης εκπτωτικής ημέρας «Black Friday» στις 29 Νοεμβρίου είναι σε ποσοστό 34% οι Έλληνες καταναλωτές, ενώ αυτοί που τελικά θα πραγματοποιήσουν κάποια αγορά δεν αποκλείεται να ξεπεράσουν το 70%, αφού ένα 40% των ερωτηθέντων στο πλαίσιο έρευνας δηλώνει «αναποφάσιστο» για το αν τελικά θα επιδιώξει να αποκτήσει κάτι τη συγκεκριμένη ημέρα.

Σε ποσοστό 70% κατά μέσο όρο οι υποψήφιοι αγοραστές κρίνουν ως ικανοποιητικό το ποσοστό έκπτωσης που τη συγκεκριμένη ημερομηνία παρουσιάζουν (οι εμπορικές επιχειρήσεις) στις προσφορές τους.

«Τα πράγματα φαίνεται πως είναι ιδιαίτερα αισιόδοξα για τη συγκεκριμένη ημέρα και εφέτος, αφού υπάρχει αρκετά μεγάλη πρόθεση να κάνουν αγορές (σ.σ.: οι Έλληνες καταναλωτές), το ποσό δε το οποίο προτίθενται να διαθέσουν είναι αρκετά υψηλό» επεσήμανε λίγα εικοσιτετράωρα πριν από την άτυπη εκπτωτική ημέρα της ερχόμενης εβδομάδας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9FM» η δρ Μαρίνα Ψιλούτσικου, Research Associate του Εργαστηρίου «Αγορά» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Οι συγκεκριμένες τάσεις βρίσκονται στον πυρήνα των βασικών συμπερασμάτων της πανελλαδικής έρευνας σε 2.379 συμμετέχοντες που πραγματοποίησε το συγκεκριμένο Εργαστήριο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, συμπερασμάτων που προέκυψαν από τις απαντήσεις των ερωτηθέντων στο διάστημα 15-17 Νοεμβρίου 2019.

Τις ερωτήσεις σχεδίασαν και τις απαντήσεις επεξεργάστηκαν η δρ Μαρίνα Ψιλούτσικου και ο καθηγητής και διευθυντής του Εργαστηρίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Ι. Σιώμκος.

Από τα ενδιαφέροντα συμπεράσματα που προέκυψαν είναι και αυτό της διαφορετικής καταναλωτικής στόχευσης ανδρών και γυναικών: «Το αποτέλεσμα που είδαμε στο τμήμα της έρευνας που αφορούσε στις πρόσφατες ενδιάμεσες εκπτώσεις ήταν χαρακτηριστικό, ένα ερευνητικό αποτέλεσμα αντίθετο από αυτό που ενδεχομένως θα φανταζόμασταν, καθώς οι άνδρες και ξόδεψαν περισσότερα (σ.σ.: τις ενδιάμεσες εκπτώσεις), αλλά και προτίθενται να ξοδέψουν περισσότερα στην Black Friday» εξήγησε η κα Ψιλούτσικου, η οποία πάντως διατύπωσε την εκτίμηση πως το συγκεκριμένο είναι ένα εύρημα που ενδεχομένως συνδέεται με τις διαφορετικού τύπου αγορές των ανδρών σε σχέση με τις γυναίκες.

Σύμφωνα με την επιστήμονα, τα μεγαλύτερα ποσά στην περίπτωση των ανδρών καταναλωτών ενδέχεται να σχετίζονται με τον μειωμένο αριθμό αγορών από αυτούς κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους, με άλλα λόγια με το ότι άνδρες αγοράζουν διαφορετικά πράγματα, μεγαλύτερου κόστους, λιγότερο συχνά σε σύγκριση με τη μέση γυναίκα καταναλώτρια και αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα την ημέρα της Black Friday.

Ο Έλληνας «ήδη θεωρεί πως η μέρα αυτή είναι θεσμός και έχει εξελιχθεί ως μια παράδοση τρόπον τινά, το να πάει να κάνει αγορές με φίλους και συγγενείς. Εάν δε, μέσα σε μόλις τρία χρόνια, ήδη το 14% θεωρεί ήδη την πραγματοποίηση αγορών στην Black Friday παράδοση για εκείνους και τους φίλους τους ή την οικογένειά τους, αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό ποσοστό» ανέφερε η επιστήμονας του Εργαστηρίου «Αγορά» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Οι αγορές των πιο ακριβών προϊόντων γίνονται κατά την «Black Friday»

«Οι καταναλωτές δεν αγοράζουν με άλλο τρόπο (αναλόγως γεωγραφικής περιοχής), δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις, π.χ. μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, αλλά και άλλων πόλεων, σε ό,τι αφορά στα είδη που αγόρασαν οι καταναλωτές, και οι άνδρες και οι γυναίκες, σε όλη την επικράτεια, όπως είδαμε στο τμήμα της έρευνας που αφορούσε στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, όταν και αγόρασαν πράγματα που χρησιμοποιούμε καθημερινά, όπως ρούχα και παπούτσια.

»Για την Black Friday η πρόθεση διαφοροποιείται, αφού το καταναλωτικό κοινό προτίθεται να αγοράσει πιο ακριβά πράγματα, αντικείμενα που δεν αγοράζουμε συνέχεια, όπως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά αντικείμενα ή ακόμη και είδη πολυτελείας, που κατά τους καταναλωτές είναι 'ευκαιρία', όπως λένε, να αγοράσουν σε σχετικά προσιτές τιμές» επεσήμανε η κα Ψιλούτσικου, με την έρευνα του Εργαστηρίου «Αγορά» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών να ανεβάζει τον φετινό προϋπολογισμό για την «Black Friday».

To ποσοστό έκπτωσης πάντως αναδεικνύεται για το 94% ως το σημαντικότερο κίνητρο για αγορές στην «Black Friday», ενώ σύμφωνα με την πανελλαδική έρευνα στο συγκεκριμένο Εργαστήριο του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών περισσότεροι από τέσσερις στους 10 (σ.σ.: ποσοστό 43%) θα συνδυάσουν εξίσου φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, το 20% θα επιλέξει μόνον φυσικά καταστήματα και μόλις το 3% θα απευθυνθεί αποκλειστικά σε ηλεκτρονικά καταστήματα.

Με βάση την έρευνα του ειδικού Εργαστηρίου, είδη ένδυσης και υπόδησης προτίθενται να αγοράσουν περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο είδος και τα δύο φύλα, με τα αντίστοιχα ποσοστά να ανέρχονται στο 80% για τις γυναίκες και στο 68% για τους άνδρες, ενώ η αμέσως επόμενη δημοφιλέστερη επιλογή είναι για τις μεν γυναίκες τα καλλυντικά και τα είδη προσωπικής περιποίησης (48%), για τους δε άνδρες οι ηλεκτρικές συσκευές (64%).

Επτά στους δέκα άνδρες (ποσοστό 69,5%) και περισσότερες από τρεις στις τέσσερις γυναίκες (77%) σκοπεύουν να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες της «Black Friday» για αγορά δώρων, με το ποσοστό των δώρων επί των συνολικών αγορών που προτίθενται να πραγματοποιήσουν τα δύο φύλα να είναι 29,5% για τις γυναίκες και 28,6% για τους άνδρες, σύμφωνα με τα στοιχεία της συγκεκριμένης έρευνας.

Την ίδια ώρα, «το 34% του συνόλου έχει δηλώσει πως θα προβεί σε κάποια αγορά, ένα 40% δηλώνει αναποφάσιστο και το 25% περίπου δεν προτίθεται να αγοράσει κάτι», εξηγεί η κα Ψιλούτσικου. Συνεπώς, ένα 70% και πλέον των ερωτηθέντων δεν αποκλείεται να πραγματοποιήσει αγορές.

Μεταξύ αυτών που δεν θα πραγματοποιήσουν αγορές ένας στους τρεις σημειώνει ότι δεν θα αγοράσει κάτι στην Black Friday 2019 επειδή δεν χρειάζεται κάτι (35%) και επειδή δεν έχει ή δεν θέλει να διαθέσει χρήματα (31%).

«Όλα αυτά σημαίνουν πως όχι μόνο οι περισσότεροι έχουν προγραμματίσει τις αγορές τους, αλλά ''κρατούν στην άκρη'' και το budget για να κάνουν τις αγορές αυτές στην Black Friday» εξήγησε η ερευνήτρια του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Άγνωστη ακόμη η ημέρα εορτασμού της εργένικης ζωής - Singles' Day

Οι εκτιμήσεις για τις αγορές που προτίθενται να κάνουν στην Black Friday φαίνονται πιο ισόρροπα κατανεμημένες. Τα είδη ένδυσης και υπόδησης εξακολουθούν να συγκεντρώνουν τη μεγαλύτερη προτίμηση (75%), αλλά το 44% προτίθεται να κάνει αγορές σε ηλεκτρονικά είδη (Η/Υ, κινητά κ.ά.).

Συγκεκριμένα, σε σχέση με το 2018, περισσότερα ή σημαντικά περισσότερα χρήματα υπολογίζει να ξοδέψει στην Black Friday 2019 το 45,5% των ερωτηθέντων, ενώ μόλις το 17% εκτιμά ότι θα ξοδέψει λιγότερα ή σημαντικά λιγότερα.

Το, δε, 77% «έχει προγραμματίσει τις αγορές του για τη συγκεκριμένη ημέρα, ενώ ένας στους δύο (43%) θα κάνει αγορές εξίσου σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα» ανέφερε η κα Ψιλούτσικου, η οποία είπε πως είναι αξιοσημείωτο πως μέσα σε μόλις τρία χρόνια το ποσοστό αναγνωρισιμότητας της συγκεκριμένης ημέρας «είναι τεράστιο, αφού σχεδόν το 90% των Ελλήνων ξέρει την ημέρα, πότε είναι πριν ακόμη γίνει, λόγω των διαφημιστικών προγραμμάτων των εταιρειών».

Τέλος, ακόμη ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία της συγκεκριμένης έρευνας ήταν πως στην Ελλάδα για την ώρα δεν είναι διαδεδομένη η επονομαζόμενη Singles' Day, μια «εκπτωτική ημέρα που ξεκίνησε και είναι διαδεδομένη στην Ασία, που είχε, μόνο στις συγκεκριμένες περιοχές, έσοδα 30 δισ. δολάρια, πόσο που φτάνει αυτό της Black Friday», όπως εξήγησε η κα Ψιλούτσικου. Μόλις το 12% των Ελλήνων γνώριζε την 11/11 ως ημέρα εορτασμού της εργένικης ζωής, το 9,1% γνώριζε ότι πρόκειται για ημέρα προσφορών διεθνώς, ενώ μόλις το 2,6% ενημερώθηκε για κάποιο κατάστημα στην Ελλάδα που πραγματοποίησε εκπτώσεις και προσφορές την ημέρα εκείνη, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Εργαστηρίου «Αγορά» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2019, 15:02