«Κόκκινη κάρτα» βγάζουν οι θεσμοί στο Υπουργείο Υποδομών για τον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και τις σημαντικές καθυστερήσεις που καταγράφονται στην υλοποίησή του, με δεδομένο ότι η προκήρυξή του πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2017!

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη συνάντηση που πραγματοποίησαν σήμερα οι επικεφαλής των θεσμών με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, τέθηκε επιτακτικά το ζήτημα των σοβαρών καθυστερήσεων σε μια σειρά δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα για τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόκειται για δεσμεύσεις που αφορούν την κατασκευή των νέων σταθμών διοδίων της Εγνατίας (συνολικά 18 μετωπικά και 20 πλευρικά) και τις οποίες πρέπει να υλοποιήσει το Υπουργείο Υποδομών με βάση με το τελευταίο αναθεωρημένο Μνημόνιο του Ιουνίου 2018 χωρίς ακόμη να έχουν εκπληρωθεί.

Επιπλέον, ακόμη και για νέα διόδια που έχουν ήδη κατασκευαστεί, το υπουργείο Υποδομών δεν προβαίνει στην υπογραφή και έκδοση της σχετικής Διυπουργικής απόφασης αδειοδότησης της λειτουργία τους, όπως αυτά σε Ασπροβάλτα (ολοκληρώθηκαν 11 Οκτωβρίου 2018) και Ωραιοκάστρου (ολοκληρώθηκαν στις 20 Νοεμβρίου 2018), ενώ άλλα υπουργεία, μεταξύ των οποίων το Οικονομίας, έχουν υπογράψει.

Υπόψιν των θεσμών είναι και άλλες κινήσεις του υπουργείου, όπως οι προωθούμενες μετατάξεις προσωπικού από την Εγνατία Οδό ΑΕ και τη μεταφορά του στο Υπουργείο Υποδομών και σε άλλες οντότητες του δημόσιου τομέα. Δεδομένης της αβεβαιότητας που καταγράφεται για την εταιρεία (σ.σ. αν και δεν ιδιωτικοποιείται η Εγνατία Οδός ΑΕ, αλλά παραχωρείται ο αυτοκινητόδρομος) είναι πολύ πιθανό οι εργαζόμενοι να εκφράσουν με διάφορους τρόπους το ενδιαφέρον τους, κάτι που έχουν επισημάνει και τα Σωματεία των Εργαζομένων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κίνδυνος που ελλοχεύει, αναφέρουν πηγές με γνώση του αντικειμένου, είναι να καταστεί η Εγνατία Οδός ΑΕ έχει άδειο “κέλυφος”, καθιστώντας αδύνατη τη συναλλαγή, δεδομένου ότι το περιουσιακό στοιχείο πρέπει να λειτουργεί πλήρως και σε κατάλληλη τεχνική κατάσταση πριν από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, ενώ οι προκαταρκτικές ενέργειες (κατασκευή σταθμών διοδίων, αδειοδότηση σηράγγων, παροχή δεδομένων κ.λπ.) απαιτούνται επίσης πριν από την ημερομηνία υποβολής προσφορών.

Να σημειωθεί πως στις αρχές Ιανουαρίου 2019, ο Υπουργός Υποδομών απέστειλε, σύμφωνα με πληροφορίες, επιστολή στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Εγνατίας Οδού Α.Ε. δίνοντάς τους “κατευθύνσεις” σχετικά με τη διαχείριση των ταμειακών αποθεμάτων της εταιρείας σε άλλες δραστηριότητες που πιθανόν να επιθυμεί το Υπουργείο και όχι στην συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, ως οφείλουν.

Υπολογίζεται ότι η εταιρεία διαθέτει στο “ταμείο” της περί τα 188 εκατ. ευρώ, τα οποία είναι απαραίτητα για τη λειτουργία της, ενώ παράλληλα, ο αυτοκινητόδρομος χρειάζεται εκτεταμένες παρεμβάσεις που μπορεί να ξεπεράσουν και τα 5,5-6 δισ. ευρώ και αφορούν δομική αποκατάσταση των οδοστρωμάτων, συντήρηση των τεχνικών έργων και αναβάθμιση των στηθαίων ασφαλείας προκειμένου να ικανοποιεί υψηλά standards οδικής ασφάλειας σύμφωνα με τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα και δεν πληροί σήμερα.
Μάλιστα, μόνο για την περίοδο 2018-2019 τα έργα συντήρησης που είχαν προϋπολογιστεί ήταν άνω των 150 εκατ. ευρώ.

Τέλος, οι θεσμοί δεν κατέγραψαν πρόοδος ούτε στο θέμα των 33 σηράγγων κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου, εκ των οποίων μόνο οι δύο είναι πλήρως αδειοδοτημένες, ενώ οι υπόλοιπες λειτουργούν υπό καθεστώς προσωρινής αδειοδότησης και με απαγόρευση διέλευσης επικίνδυνων φορτίων, η οποία ωστόσο δεν τηρείται.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης