Η Ελλάδα κατόρθωσε να εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις της, να κλείσει τις εκκρεμότητες και τελικά να είναι έτοιμη να εισπράξει το ένα δισ. ευρώ περίπου από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που διακρατούν κυρίως οι κεντρικές τράπεζες των χωρών-μελών της Ένωσης.

«Η Ελλάδα έχει λάβει τα αναγκαία μέτρα για την εκπλήρωση όλων των ειδικών μεταρρυθμιστικών δεσμεύσεων με προθεσμία έως τα τέλη του 2018». Αυτό είναι το γενικό συμπέρασμα της έκθεσης της Κομισιόν για την Ελλάδα που ανακοινώθηκε σήμερα και οδεύει προς τη σύνοδο του Eurogroup.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς ανέφερε σχετικά:

«Η Επιτροπή ενέκρινε την επικαιροποίηση της δεύτερης έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας για την Ελλάδα, η οποία αναφέρει λεπτομερώς την πρόοδο της εφαρμογής των δεσμεύσεων από τη δημοσίευση της έκθεσης στις 27 Φεβρουαρίου 2019».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επίσης, ο κ. Σχοινάς υπογράμμισε πως η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα έχει κάνει «τις απαραίτητες ενέργειες» για την εκπλήρωση όλων των «συγκεκριμένων μεταρρυθμιστικών δεσμεύσεων» και ότι οι ελληνικές Αρχές πρέπει να συνεχίσουν να εφαρμόζουν τις συμφωνημένες μεταρρυθμίσεις.

«Το περιεχόμενο της έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας της 27ης Φεβρουαρίου 2019 και της μετέπειτα επικαιροποίησής της θα χρησιμοποιηθεί επίσης από το Eurogroup, όπου θα συζητηθεί η αποδέσμευση της πρώτης δόσης από τα μέτρα χρέους που έχουν συνδεθεί με την εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών» καταλήγει η σχετική ανακοίνωση της Επιτροπής.

Αυτά είναι τα «καλά νέα» για τη χώρα μας, αλλά δεν είναι όλα ρόδινα.

Η περιγραφή της προόδου της κυβέρνησης, στο διάστημα από τις 27 Φεβρουαρίου -οπότε και είχαμε την πρώτη έκδοση της έκθεσης – έως τώρα, περιλαμβάνει αναλυτική παράθεση της κατάστασης, των πράξεων που έχουν γίνει αλλά και αυτών που παραμένουν ως «ουρές» για την επόμενη αξιολόγηση.

Ο «αγώνας» της ελληνικής πλευράς δεν φαίνεται να τελειώνει…

Ειδική αναφορά γίνεται στο τραπεζικό σύστημα και στις διατάξεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Ειδικά στον νόμο Κατσέλη, η αναφορά είναι πάρα πολύ σαφής και αυστηρή. Η Επιτροπή επισημαίνει ότι «οι Αρχές έχουν θεσπίσει νομοθετικά ένα σύστημα για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Ενώ το σύστημα έχει τη δυνατότητα να στηρίξει την αναδιάρθρωση των ΜΕΔ, οι κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την πειθαρχία στις αποπληρωμές έχουν μετριαστεί σε κάποιο βαθμό, αλλά δεν έχουν εξαλειφθεί». Έτσι, υπογραμμίζεται ότι «θα απαιτηθεί στενή παρακολούθηση και τα θεσμικά όργανα θα υποβάλουν εκ νέου έκθεση στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας».

«Η μοναδικότητα του καθεστώτος δημιουργεί αβεβαιότητα σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του στην πράξη και, συνεπώς, σχετικά με την κλίμακα και τη δυνατότητα ποσοτικοποίησης των συναφών κινδύνων» αναφέρει η Κομισιόν.

«Στα επόμενα στάδια της διαδικασίας, οι εναπομένουσες τεχνικές λεπτομέρειες, ιδίως όσον αφορά στις επιχειρησιακές και λειτουργικές δυνατότητες της πλατφόρμας, θα πρέπει να οριστικοποιηθούν με ταχείς ρυθμούς και η τεχνική υλοποίηση θα πρέπει να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν» προσθέτει.

Η Κομισιόν εξηγεί ότι η εφαρμογή «θα πρέπει να παρακολουθείται στενά όσον αφορά στις επιχειρησιακές πτυχές (λειτουργία της πλατφόρμας, ταχύτητα εξυγίανσης), τον αντίκτυπο στο κεφάλαιο των τραπεζών, τον αντίκτυπο στην επιβολή και τις διαφορές, καθώς και το δημοσιονομικό κόστος της επιδότησης.
Τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα θα παρέχουν ενημερώσεις σχετικά με την εφαρμογή του καθεστώτος και τις πιθανές ανησυχίες στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας».

Επίσης, «οι ελληνικές Αρχές καλούνται να δεσμευτούν ότι δεν θα επεκτείνουν περαιτέρω τη διάρκεια ή το πεδίο εφαρμογής του νέου καθεστώτος και ότι θα λάβουν διορθωτικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης νομοθεσίας, σε περίπτωση που ανακύψουν προβλήματα εφαρμογής ή νομικά προβλήματα σχετικά με το καθεστώς. Τέλος, υπενθυμίζεται ότι το νέο καθεστώς θα πρέπει να λάβει την έγκριση της Επιτροπής βάσει των διατάξεων για τις κρατικές ενισχύσεις».

Η Κομισιόν αναφέρει ότι «αναμένεται να αντιμετωπιστούν τα εμπόδια στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και να υποβληθεί ένα επικαιροποιημένο σχέδιο δράσης για τη συσσώρευση υποθέσεων αφερεγγυότητας των νοικοκυριών σε σχέση με τον νόμο Κατσέλη στο πλαίσιο του τρίτου κύκλου ενισχυμένης εποπτείας, λαμβανομένου επίσης υπ’ όψιν του αναθεωρημένου πλαισίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας».

Τα άλλα μέτωπα

Επίσης, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δίδονται δεσμεύσεις από την κυβέρνηση για την επιτάχυνση της αποπληρωμής των οφειλών προς ιδιώτες, και ζητούνται νέες προθεσμίες για τις λιγνιτικές μονάδες. Παράλληλα, εκφράζονται ανησυχίες για τον κατώτατο μισθό και ειδικά «για τις προοπτικές απασχόλησης (ιδίως για τους νέους και τους ηλικιωμένους ανειδίκευτους εργαζομένους) και για την ανταγωνιστικότητα μεσοπρόθεσμα».

Κριτική ασκείται για τις καθυστερήσεις στη στελέχωση του Δημοσίου, ενώ γίνεται σαφές ότι «τα θεσμικά όργανα έχουν εκφράσει την ανησυχία ότι η προτεινόμενη τροποποίηση για την επέκταση της επονομαζόμενης “προσωπικής διαφοράς” θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα την υπονόμευση των γενικών αρχών της μεταρρύθμισης του ενιαίου μισθολογίου».

Η Επιτροπή αναφέρει ότι «η παρούσα επικαιροποίηση αξιολογεί τις εξελίξεις όσον αφορά στην υλοποίηση των συγκεκριμένων μεταρρυθμιστικών δεσμεύσεων με προθεσμία έως τα τέλη του 2018 μετά την έγκριση της έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας στις 27 Φεβρουαρίου 2019».

Ειδικότερα, περιγράφοντας ανά πεδίο την πρόοδο, επισημαίνει ότι η Ελλάδα:

i) έχει θεσπίσει πρωτογενές και παράγωγο δίκαιο για την ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων

ii) έχει προβλέψει σημαντικές επικαιροποιήσεις των μέτρων για τη στήριξη της εξυγίανσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) και της σταθερότητας του τραπεζικού τομέα (ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, κρατικές εγγυήσεις, σχέδιο δράσης για την αφερεγγυότητα νοικοκυριών)

iii) έχει θεσπίσει πράξεις πρωτογενούς δικαίου και έχει δεσμευθεί να θεσπίσει συντόμως παράγωγο δίκαιο σχετικά με νέο καθεστώς για την προστασία της πρώτης κατοικίας

iv) έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την πλήρωση των κενών θέσεων στο ΤΧΣ

v) έχει επαναπροκηρύξει τον διαγωνισμό για την εκποίηση τμήματος του λιγνιτικού ηλεκτροπαραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ

vi) έχει θεσπίσει τη νομοθεσία για την αναδιάρθρωση της ΔΕΠΑ

vii) έχει προωθήσει μέτρα για την άρση των εμποδίων στη συναλλαγή για την Εγνατία, και

viii) έχει εγκρίνει σειρά μέτρων για την προώθηση της μεταρρύθμισης της δημόσιας διοίκησης.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης