Επιτέλους,

ένα δελτίο που τιμά την Ενημέρωση και τη Δημοσιογραφική Δεοντολογία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Γράφει ο Γιώργος Μιχάλακας

 

*** Εμείς οι σημειολόγοι είμαστε παράξενα πλάσματα·

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

μάς τρέφουν ο Συνειρμός και η Λεπτομέρεια.

 

Ο Σημειολόγος δεν σταματάει να σκέφτεται, να φαντάζεται,

να πετάει από συνειρμό σε συνειρμό

και από λεπτομέρεια σε λεπτομέρεια· 

ακόμη όμως κι όταν αυτά τα στοιχεία απουσιάζουν,

δεν πτοείται και τα δημιουργεί ο ίδιος.

 

Υπό αυτό το καθεστώς ιδιότυπης και σουρεαλιστικής πνευματικής λειτουργίας,

ένα απόγευμα που παρηκολουθούσα το πρόγραμμα τού «Open»

έστησα ένα ιδιόμορφο παιχνίδι·

με βάση την ελληνική γραφή τής ονομασίας τού καναλιού («ΟΠΕΝ»), 

θα έπρεπε να χρησιμοποιούσα τα τέσσερα γράμματα ως αρχικά λέξεων

που θα συγκροτούσαν μία πρόταση με πλήρες νόημα.

 

Εβάδιζα στο Άγνωστο·

τα μόνα χνάρια που είχα

-προκειμένου να έβρισκα μιαν άκρη

σε αυτόν τον χαώδη πλούτο τής υπέροχης Ελληνικής Γλώσσας-

ήταν η εκτίμηση που τρέφω προς τον Ιβάν Σαββίδη

και ότι θα έπρεπε να έβρισκα λέξεις

-και να εσχημάτιζα μία αυθύπαρκτη φράση-

που να εμπεριείχε κεντρικά χαρακτηριστικά τής Τηλεόρασης. 

… 

 

Ποιο είναι, λοιπόν, το Απόλυτο Ζητούμενο τής Τηλεόρασης;

Η Νίκη. Η Επικράτηση επί τού Ανταγωνισμού.

 

Και επίσης, τι είναι η Τηλεόραση;

Μεταξύ των αναρίθμητων προσδιορισμών που την αφορούν,

μπορούμε να πούμε ότι «Η Τηλεόραση είναι ένα “παιχνίδι”».

Σκληρό παιχνίδι, συχνά ανθρωποφαγικό, άλλοτε λυτρωτικό,

ενίοτε με κανόνες, ενίοτε χωρίς,

κάποιες φορές «Καθρέφτης τής Κοινωνίας»

και κάποιες φορές «Παραμορφωτικός Φακός».

 

Εν τέλει, τα δεδομένα μου, τα χνάρια που είχα στη διάθεσή μου,

μετέτρεψαν το «Άγνωστο» σε «Γνωστό» μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα.

Οι Κινέζοι έχουν μία υπέροχη παροιμία που λέει

«Είναι εύκολο να δεις, αλλά δύσκολο να γνωρίσεις.»·

ε, λοιπόν, όταν εκτιμάς πρόσωπα και πράγματα,

οι δυσκολίες τής Γνωριμίας παύουν να υπάρχουν.

Έτσι, η λύση στον αυτοσχέδιο γρίφο που είχα θέσει στον εαυτό μου,

ευρέθη εν ριπή οφθαλμού..:

«ΟΠΕΝ» = «Όλοι Παίζουν, Ένας Νικάει»

 

*** Ο προσφάτως συσταθείς ιδιωτικός σταθμός έχει διαρκή άνοδο

και πολλά από τα προγράμματά του έχουν κατακτήσει την κορυφή

ή κινούνται στις παρυφές της·

το «ΟΠΕΝ» κυριαρχεί

-είτε σε απόλυτους αριθμούς, είτε με τηρούμενες τις αναλογίες-

στους πίνακες τής τηλεθέασης.

 

Όμως, πάνω από την Τηλεθέαση, πάνω από τη Θεαματικότητα,

υπάρχει ένα στοιχείο που είναι αφθάστως σημαντικότερο..:

Η Αξιοπρέπεια.

 

Το «ΟΠΕΝ» δεν κάνει απλώς πρωταθλητισμό·

κάνει «Πρωταθλητισμό ΜΕ Αξιοπρέπεια».

Τρανό παράδειγμα δε, αυτής τής ολοφάνερα κεντρικής επιλογής,

είναι το δελτίο ειδήσεων τού καναλιού.

 

Σε επίπεδο γενικόλογης καταγραφής,

δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι το «Δελτίο Ειδήσεων»

είναι η ναυαρχίδα τής (όποιας) σοβαρότητας διαθέτει ο εκάστοτε σταθμός·

σε αυτά τα χρόνια, λοιπόν,

που η Ελλάδα εβίωσε και συνεχίζει να βιώνει την πλήρη κατάπτωση των Αξιών,

σε αυτά τα χρόνια που η Ενημέρωση κατήντησε συνώνυμη με την «Προπαγάνδα»,

η Αλήθεια κατήντησε συνώνυμη με τη «Διαστρέβλωση»,

ο Πατριωτισμός κατήντησε «Έμμισθος Δωσιλογισμός»

και η Δημοσιογραφία έγινε ταυτόσημη με τη Γλοιωδία, με την Υποτέλεια

και με τη Διατεταγμένη Υπηρεσία,

το δελτίο ειδήσεων τού «ΟΠΕΝ» είναι πολυεπίπεδη αχτίδα αισιοδοξίας.

 

Με τη διττή ιδιότητά μου ως πολίτης και ως δημοσιογράφος

-αλλά και ως τηλεθεατής-

παρακολουθώ το συγκεκριμένο δελτίο επί καθημερινής βάσεως

(όπως και τα σεσημασμένα «καθεστωτικά» δελτία).

Δύναμαι, λοιπόν, να πω, μετά λόγου γνώσεως,

ότι το δελτίο τού «ΟΠΕΝ» σφύζει από υγεία

και εκφράζει τη σωστή αντίληψη περί Ενημέρωσης.

Δεν υπάρχουν θέματα που θάβονται,

δεν υπάρχουν φωνές που λογοκρίνονται

(πόσω μάλλον με τον επιδεικτικό τρόπο που γίνεται αλλού),

δεν μετατρέπεται η Δημοσιογραφία σε «Πορνείο τού Συστήματος».

 

Ιδίως κατά το τελευταίο διάστημα

που η χώρα μας αντιμετωπίζει τις ιμπεριαλιστικές ορέξεις τού φασίστα Ερντογάν,

το δελτίο τού «ΟΠΕΝ»

εκφράζει με σεμνό και εξόχως προσεκτικό τρόπο την Αγάπη για το Έθνος,

και δεν υποπίπτει σε εθνικιστικές-πατριδοκάπηλες κορώνες.

 

Οι συντελεστές του, είτε βρίσκονται στην Παρουσίαση, είτε στο Ρεπορτάζ,

εκπέμπουν μία αξιεκτίμητη αύρα δημοσιογραφικής ελευθερίας·

όχι, για να μην μπούμε σε ατέρμονες προσεγγίσεις, 

το στοιχείο που πιστώνω σε απόλυτο βαθμό στο «ΟΠΕΝ»

δεν είναι η Αντικειμενικότητα ,

αλλά η εντιμότητα που διαθέτει

να μη συστήνει την υποκειμενικότητά του ως «Αντικειμενικότητα».

 

Συνελόντι ειπείν,

έχουμε σιχαθεί τούς ιδιοτελείς και τούς ξεπουλημένους 

που διαχρονικώς αυτοσυστήνονται ως «αντικειμενικοί»· 

εξ ου και γουστάρουμε τις έντιμες υποκειμενικότητες.

 

*** Ως εκ τούτων,

το «ΟΠΕΝ» τού Ιβάν Σαββίδη προσφέρει στην Ελληνική Κοινωνία

ένα δελτίο που -όταν δεν είναι εφικτό να υπηρετήσει την Αντικειμενικότητα-

εκπέμπει έντιμη υποκειμενικότητα.

 

Ακόμη και στις ειδήσεις

για την «Εγκληματική Οργάνωση» που ταλανίζει τον Ελληνικό Αθλητισμό

και εν γένει την Ελληνική Κοινωνία

(και που -να θυμίσω-

τα ενεργούμενά της έχουν προσβάλει επανειλημμένα τον Ιβάν Σαββίδη,

αμφισβητώντας ευθέως την ποντιακή καταγωγή του

και αποκαλώντας τον -με σαφή υποτιμητική διάθεση- με τον προσδιορισμό «Ρώσος»),  

η προσέγγιση είναι αξιοθαύμαστα λιτή και ενημερωτική·

αιχμηρή μεν, αλλά χωρίς την παραμικρή εσάνς πλύσης εγκεφάλου.

 

Το δελτίο τού «ΟΠΕΝ» δεν κάνει πλύση εγκεφάλου στους πολίτες

και δεν έχει ως μέλημά του να εγκλωβίσει την Ελληνίδα και τον Έλληνα

σε δοκιμασμένα στερεότυπα μαζικής λοβοτομής.

Το «Φάντασμα τού Καναλάρχη» δεν πλανάται πάνω από τις ειδήσεις τού «ΟΠΕΝ»,

όπως έχουμε διαπιστώσει αναρίθμητες φορές να συμβαίνει σε άλλα κανάλια.

 

Ο Ιβάν Σαββίδης «εμφανίζεται» ελάχιστες φορές,

αποκλειστικώς για να διατρανώσει την ελληνική-ποντιακή καταγωγή του

(ταπεινά «Μνήμης Ένεκεν» τού δελτίου ειδήσεων στη «Γενοκτονία των Ποντίων»

και σεμνές αναφορές στη συγκλονιστική ιστορική σειρά «Κόκκινο Ποτάμι»).

Πώς να επικρίνεις τέτοιου είδους «παρεμβάσεις»; 

 

*** Τέλος,

θέλω να δώσω τα συγχαρητήριά μου στους υπευθύνους τού σταθμού,

που τιμούν με τον πλέον έμπρακτο τρόπο την Ισότητα

και έχουν προκρίνει το Γυναικείο Φύλο στην παρουσίαση των δελτίων·

η εξαιρετική Νίκη Λυμπεράκη

(η οποία, μάλιστα, ζει την πιο ιερή στιγμή της,

καθώς στις 6 Αυγούστου έγινε μητέρα, και τής εύχομαι τα κάλλιστα),

η ιδιαιτέρως έμπειρη Λίνα Δρούγκα,

αλλά και ταλαντούχες κοπέλες -όπως η Ευλαμπία Ρέβη-

που προσφάτως πήραν το «βάπτισμα τού πυρός»,

συγκροτούν ένα εξαιρετικό δημοσιογραφικό-ειδησεογραφικό δυναμικό

που -πέρα από τις όποιες αποσπασματικές ατέλειες θα μπορούσαμε να αναφέρουμε-

διαθέτουν και εκπέμπουν ένα ανεκτίμητο χαρακτηριστικό:
Υγεία.

 

ΥστερόΓιωργο..:

Τι να την κάνεις την τηλεθέαση

όταν προς χάριν της

-και προς χάριν των ιδιοτελειών και των συμφερόντων σου-

διασύρεσαι εσαεί..;

 

Τι να την κάνεις τη θεαματικότητα

όταν το δελτίο ειδήσεών σου είναι συνώνυμο με την Ξευτίλα

και οι δημοσιογράφοι σου έχουν πιστοποιηθεί με τον όρο «Ξευτίλες»

στο Συλλογικό Θυμικό..;

 

Τι να το κάνεις όταν η συμμετοχή σου στο «παιχνίδι»

αποτελεί την «Ντροπή τού Παιχνιδιού»..; 

 

Η μαγκιά είναι,

να είσαι πρώτος χωρίς να ξεπουλιέσαι,

η μαγκιά είναι,

να μην είσαι δακτυλοδεικτούμενος για τον (ακριβοπληρωμένο) γκεμπελισμό σου.

 

Το δελτίο ειδήσεων τού «ΟΠΕΝ»

είναι όπως ακριβώς πρέπει να είναι ένα δελτίο που σέβεται τον Πολίτη·

αυτός ο ανεβασμένος πήχυς (θα) πρέπει να αποτελεί την πυξίδα για τον σταθμό,

στην πορεία του για παγίωση στην Κορυφή.

 

Ούτως ή άλλως,

η «Κορυφή» έχει ήδη κατακτηθεί,

μέσω μίας αξίας

που ουδείς πίνακας τηλεθέασης δύναται να χωρέσει στην απόλυτη έκτασή της

και λέγεται «Αξιοπρέπεια».

 

Ως εκ τούτων,

η Σημειολογία που προέκυψε κάποιο απόγευμα

μέσα από το ανέμελο σουρεαλιστικό παιχνίδι ενός δημοσιογράφου,

δεν ήταν -εν τέλει- προϊόν φαντασίας,

αλλά η υποσυνείδητη αναγνώριση τής Πραγματικότητας:  

ΟΠΕΝ = Ολοι Παιζουν Ενας Νικαει

 

Γιώργος Μιχάλακας

Αλήτης -αλλά όχι ρουφιάνος- Δημοσιογράφος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης