*** Φίλες και Φίλοι,
έχω βάλει και ακούω το «Cocaine In My Brain» τού Dillinger,
για να απολαπαδοποιηθώ
από τον βομβαρδισμό ανίας που υπέστην προ ολίγου
παρακολουθώντας το μεταμεσημβρινό δελτίο ειδήσεων τής «Ε.Ρ.Τ.1».

* Εσείς που διαβάζετε συχνά τη στήλη,
γνωρίζετε την αδιαπραγμάτευτη αγάπη μου για την Ελληνική Γλώσσα.
Επίσης,
γνωρίζετε και τον απόλυτο σεβασμό που τρέφω προς τη Δημόσια Τηλεόραση,
την οποία αρνούμαι να προσδιορίζω ως «κρατική»,
διότι αυτή η λέξη εμπεριέχει στυγνό κομματισμό, ρασπουτινισμούς, βόλεμα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

* Το πρόβλημα είναι ότι τις τελευταίες δεκαετίες
(δηλαδή από τότε που οι ιδιωτικοί σταθμοί μπήκαν στη ζωή μας
και έσπασαν το «μονοπώλιο»),
η Δημόσια Τηλεόραση δεν έχει βρει τον τρόπο
να αντεπεξέλθει στα «νέα» δεδομένα
και παραμένει δέσμια μίας θολής κουλτούρας
που κάθε άλλο παρά ελκυστική είναι.

* Αφορμή για τον συγκεκριμένο πρόλογο
είναι η επιλογή των ιθυνόντων τού δελτίου τής Ε.Ρ.Τ.1,
να παρουσιάσουν ένα ενημερωτικό ένθετο με τίτλο
«Πανελλαδικές Εξετάσεις 2018 – Οι λύσεις των θεμάτων».
Σήμερα, λοιπόν,
φιλοξενούμενος στο στούντιο ήταν ένας φιλόλογος
που εκπροσωπούσε την «Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος»
και ανέλαβε να μάς αναλύσει το θέμα
που αφορούσε στο μάθημα τής Νεοελληνικής Γλώσσας,
και δη, στην Έκθεση.

* Στην αρχή τον άκουγα να αναγιγνώσκει κάποιες καρτέλες
και επειδή η διαδικασία ήταν απολύτως μηχανική
δεν έδινα ιδιαίτερη σημασία•
όμως, οι κεραίες μου ορθώθηκαν όταν εξεστόμισε τη φράση
«…Κάποια χαρακτηριστικά σημεία στην παράγραφο,
στα οποία οπωσδήποτε έπρεπε να αναφέρει το παιδί.».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

* «Ωπ, τι έγινε εδώ;», σκέφτηκα.
«Φιλόλογος στη Δημόσια Τηλεόραση
και μπερδεύει στην εκφορά τού λόγου του
την Ενεργητική με την Παθητική Φωνή;».
Εν’ πάση περιπτώσει,
σκέφτηκα ότι αντί να πει
«…στα οποία οπωσδήποτε έπρεπε να αναφερθεί το παιδί…»,
τού εξέφυγε τού ανθρώπου ο σολοικισμός
λόγω τής πίεσης που (εξ)ασκεί η Τηλεόραση
σε όποιον δεν είναι εξοικειωμένος μαζί της.

* Όμως,
πλέον είχα στρέψει το βλέμμα μου στην οθόνη
και έδινα προσοχή σε ό,τι συνέβαινε.
Οι καρτέλες ήταν κακογραμμένες•
έλειπαν πολλά σημεία στίξης,
έννοιες αναφέρονταν με πεζό -αντί με κεφαλαίο- το πρώτο τους γράμμα,
και εν’ γένει αυτό που συνέβαινε ήταν αφόρητα κουραστικό.

* Ο καθηγητής-φιλόλογος έκανε σπικάζ
πάνω σε αναλύσεις που αποτελούσαν ύμνο στην Παπαγαλική Παιδεία.
9 ολόκληρα λεπτά διήρκησε το συγκεκριμένο ένθετο,
το οποίο -όπως ήταν δοσμένο- ελάχιστους θα μπορούσε να ενδιαφέρει.

* Μιλάμε για τηλεοπτικό μαρτύριο.
9 λεπτά ανάγνωση και μάλιστα μέσα σε δελτίο ειδήσεων.
Ποιος «σοφός» το επενόησε αυτό;

* Και μετά αναρωτιόμαστε γιατί ο κόσμος δεν βλέπει τη Δημόσια Τηλεόραση•
αν εγώ που έχω κόλλημα με την Ελληνική Γλώσσα
και με τα συμπαρομαρτούντα της,
ένοιωσα τέτοιαν πλήξη, ανία, βαργεστημάρα,
κάποιος που δεν έχει ανάλογη αγάπη στην Παιδεία και στην Εκπαίδευση,
πώς θα έβρισκε τη δύναμη να παραμείνει πάνω από δύο λεπτά
και να μη φύγει τρέχοντας;
(και όπως δυνάμεθα να αντιληφθούμε όλοι,
όταν από κάπου φεύγεις τρέχοντας, δεν ξαναγυρνάς)

*** Δεν θα προβώ σε εκτενή ανάλυση των προβλημάτων
που υπάρχουν στη Δημόσια Τηλεόραση,
ούτε θα αναπτύξω τούτην την ώρα
τις παθογένειες τής εκκωφαντικώς ελλιπούς Ελληνικής Παιδείας•
θα σταθώ μόνο, σε μία κοινή τους παθογένεια.
Η Ελληνική Δημόσια Τηλεόραση και η Ελληνική Παιδεία
αδυνατούν να συνδυάσουν την Ποιότητα με την Εμπορικότητα.
Έχουν δαιμονοποιήσει τη συνύπαρξη αυτών των δύο εννοιών,
με συνέπεια να παράγουν τη Θολή Κουλτούρα.

*** Το εξαιρετικά θετικό στοιχείο που εισήγαγε στη ζωή μας το Διαδίκτυο,
είναι ότι ο Νέος Άνθρωπος έχει -επιτέλους- τον Πρώτο Λόγο
(όπως, δηλαδή,
πρέπει να συμβαίνει σε μία παγκόσμια κοινωνία,
που όσο περισσότερο ενηλικιώνεται,
τόσο περισσότερο εξηλιθιοποιείται και αποβλακώνεται).

* Πώς, λοιπόν, ο Νέος Άνθρωπος, ο Πιτσιρικάς,
θα καθίσει να δει και να ακούσει ένα δελτίο ειδήσεων
που επί 9 λεπτά παίζει ένα «ακαταλαβίστικο» ένθετο;
Πώς εν’ μέσω καλοκαιρινού καύσωνα και μεσημεριανής σιέστας
θα αντέξει επί 9 λεπτά έναν φιλόλογο ο οποίος ομιλεί την «Καθηγητικήν»
και όχι μία γλώσσα άμεση, με σαφήνεια, με φιλικότητα;
Πώς;

* Ας μάς πει ένας από αυτούς που προέβησαν στη συγκεκριμένη επιλογή,
αν ο ίδιος βρήκε την αντοχή να παρακολουθήσει το τηλεοπτικό αποτέλεσμα
ή αν χασμουριόταν και παρεκάλαγε
πότε θα ετελείωνε αυτό το ελληνικό μαρτύριο τής φιλολογικής σταγόνας.

* Όχι,
δεν εναντιώνομαι στην ενημέρωση των μαθητών και των γονέων τους
για τα θέματα που τούς αφορούν.
Θέλεις να συνεισφέρεις ως Δημόσια Τηλεόραση σε αυτόν τον τομέα;
Αφιέρωσε τον ίδιο χρόνο
και βάλε το ένθετο αμέσως μετά το δελτίο ειδήσεων•
έτσι,
ούτε τίθεσαι εκτός χρονικού προγραμματισμού,
ενώ συνάμα δεν αποδιώχνεις άπαντες τούς ενδιαφερόμενους•
το γεγονός ότι μάς αρέσουν πολύ τα μακαρόνια
και ότι μάς αρέσει πολύ και το γαλακτομπούρεκο,
δεν σημαίνει ότι τα μακαρόνια με γαλακτομπούρεκο είναι υπέροχο φαγητό.
Γκέγκε;

*** Φεύγω για να σάς λείψω
και θα επιστρέψω για να μη σάς λείπω…


*** Ες σήμερον τα σπουδαία, ες Δευτέραν τα σπουδαιότερα…

*** Καλό Σαββατοκύριακο να έχετε. Τα λέμε τη Δευτέρα…

Ο Υπο-Κοσμικός

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης