*** Φίλες και Φίλοι,
στη ζωή όσο και να θέλεις ν’ αγιάσεις, δεν γίνεται.
Δεν σάς κάνω τον άγιο, αχ, αμάρτησα•
δεν είχα στο πρόγραμμα να ασχολούμουν σήμερα
με την αγαπημένη μας κωμωδία, το «Ντανουάζ»,
αλλά αρκεί να πέσω πάνω του για μερικά δευτερόλεπτα,
και τσουπ, αμέσως μού δίνει δικαιώματα να γελάσω και να καγχάσω…

* Κάνω, που λέτε, ζάπινγκ χθες το βράδυ,
και πέφτω στη σκηνή που ο Νικόλας (Ανδρέας Γεωργίου)
έχει μόλις ζευγαρώσει με την υπερμιλφάρα Βέρα (Εβελίνα Παπούλια)
και αγκαλιασμένοι απολαμβάνουν το Chill-Out τού Έρωτα.
«Γιατί ήθελες να μείνεις στο Μπουένος Άιρες;», τον ρωτάει.
Και εκεί κάνει την εμφάνισή του καλπάζοντας
το ανιστόρητο σεναριογραφικό φληνάφημα..:
«Γιατί ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά (ΟΚ., μέχρις εδώ).
Ξέρεις, οι πιο πολλοί νομίζουν ότι η Αργεντινή είναι τριτοκοσμική χώρα•
δεν ισχύει.
Εκεί οι άνθρωποι έχουν περάσει πολλά,
αλλά παραμένουν, ανοιχτόμυαλοι, ανοιχτόκαρδοι
και πάνω απ’ όλα ελεύθεροι… (τόινγκ)».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

* Πράγματι,
στον κόσμο τής «Μανίνας» και τής «Σούπερ-Κατερίνας»
οι άνθρωποι στην Αργεντινή παραμένουν πάνω απ’ όλα ελεύθεροι.
Πάμε να δούμε, όμως, τι λέει και η ιστορία γι’ αυτό..:
Σε πολιτικό επίπεδο (οπότε, κατ’ επέκτασιν και σε κοινωνικό),
η Αργεντινή είναι συνώνυμη με τη Δικτατορία.
Πραξικοπήματα επί πραξικοπημάτων,
ακραία βία που έλκει τις ρίζες της στο παρελθόν και φτάνει μέχρι και σήμερα,
εκκωφαντικός υπερπληθωρισμός, εξαθλιωμένος λαός.
Χαρακτηριστικό τής… ελευθερίας που απολαμβάνουν οι Αργεντίνοι,
είναι το περιστατικό που είχε συμβεί πριν από μερικά χρόνια
μετά από ποδοσφαιρικό ντέρμπι•
το σκορ είχε λήξει με 2-0,
οι χούλιγκανς τής ηττημένης ομάδας βγήκαν από το γήπεδο,
σκοτώσαν’ δύο αντίπαλους οπαδούς, και έγραψαν σε τοίχους «2-2».

* Όλα αυτά, βεβαίως, «εξαλείφονται» με την ερώτηση τής Βέρας:
«Είναι αλήθεια ότι χορεύουν στους δρόμους τάνγκο;».
Ως εκ τούτου,
περιμένουμε σε επόμενο επεισόδιο να ακούσουμε
ότι και στη Σομαλία οι άνθρωποι παραμένουν ελεύθεροι,
διότι πού και πού κάνουν καμιά διακοπούλα από τον Εμφύλιο
και χορεύουν στους δρόμους… καλαματιανό.

* Κλείνω αυτήν την αναφορά μου με ένα τηλεοπτικό συμπέρασμα,
το οποίο θα εκφράσω με τρόπο αντλούμενο από την Ιστορία.
Το 431 π.Χ., στο τέλος τού πρώτου έτους τού Πελοποννησιακού Πολέμου,
ο Περικλής εξεφώνησε τον περίφημο «Επιτάφιό» του,
για να τιμήσει τούς πρώτους πεσόντες Αθηναίους
και να εξυψώσει το ηθικό των υπολοίπων.
Είχε, λοιπόν, πει τη φράση
«Φιλοκαλούμεν τε γαρ μετ’ ευτελείας καὶ φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας.»
(που σημαίνει
«Αγαπάμε το Ωραίο με απλότητα και φιλοσοφούμε χωρίς μαλθακότητα»).
Ε, στην Ελληνική Τηλεόραση,
το «άνευ» γίνεται «με» και το «με» γίνεται «άνευ».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

*** Πάμε στον ΑΝΤ1,
ο οποίος βρίσκεται στη χειρότερη στιγμή τής ιστορίας του,
καταγράφοντας τη χαμηλότερη θέση στις τηλεθεάσεις
από τη μέρα που εξεκίνησε να λειτουργεί πριν από 28 χρόνια.
Ο πάλαι ποτέ κραταιός σταθμός τού Αμαρουσίου
είναι 4ος στις μετρήσεις θεαματικότητας,
με απανωτές λανθασμένες επιλογές σε πρόσωπα και σε εκπομπές,
με συνέπεια
να προχωρήσει χθες σε λύση τής συνεργασίας με τον Γιάννη Λάτσιο.

* Εντύπωση προκαλεί η απόλυτη ψυχρότητα,
που ακόμη κι ο πιο ανυποψίαστος παρατηρητής δύναται να διακρίνει
στην επίσημη ανακοίνωση τού καναλιού..:
«Ο ΑΝΤΕΝΝΑ ανακοινώνει την από κοινού απόφαση με τον Γιάννη Λάτσιο
να διακόψουν τη συνεργασία τους.

Ευχαριστούμε πολύ,
Διεύθυνση Εταιρικής Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων».

* Αφού σημειώσω ότι ακόμη και το «Ευχαριστούμε πολύ»
δεν απευθύνεται στον αποχωρήσαντα,
πρώην Γενικό Διευθυντή Προγράμματος, Marketing και Επικοινωνίας,
αλλά στους δημοσιογράφους,
να μείνω στην αύρα που εκπέμπεται από την ανακοίνωση•
δεν χρειάζεται ιδιαίτερη αντιληπτική ικανότητα προκειμένου να καταλάβουμε
ότι πλέον ο Γιάννης Λάτσιος θεωρείται «persona non grata» για τον «ΑΝΤ1».
Όσο κι αν είναι ευφυής άνθρωπος και με μεγάλη πείρα στην Τηλεόραση,
εφέτος υπέγραψε ένα πρόγραμμα
που φέρει τη σφραγίδα τής πανωλεθρίας.

* Και τι δεν είδαμε μέσα στη σεζόν…
Αποτυχημένες σειρές,
αποτυχημένες αλλαγές προβολής εκπομπών
(κραυγαλέο παράδειγμα το «Ρουκ-Ζουκ»,
το οποίο μεταφέρθηκε από τις 3 που έκανε θραύση στις 5 που εθραύσθη
και εν τέλει επέστρεψε στην προτέρα ώρα),
αποτυχημένα «shows»
(το «Late Night Show» έκανε μεν τηλεθεάσεις,
αλλά εχαντάκωνε το προφίλ τού σταθμού,
ενώ παταγώδης ήταν η αποτυχία τού πολυδιαφημισμένου «Sunday Live»,
το οποίο εξεμέτρησε το ζην μετά από τέσσερις εβδομάδες).
Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε και την εμμονή σε συγκεκριμένα πρόσωπα
(τα οποία είναι φθαρμένα στην τηλεθεατική συνείδηση),
φτάνουμε εύκολα στη χθεσινή κατάληξη.

* Επειδή η 25ετής εμπειρία μου στα Μ.Μ.Ε.
μού επιτρέπει να έχω γνώση των τρόπων που λειτουργεί το μιντιακό σύστημα,
θέλω να φύγουμε από τα εσωτερικά προβλήματα τού ΑΝΤ1
και να μιλήσουμε με διεισδυτικό τρόπο για Τηλεόραση.
Όχι, δεν θα χρησιμοποιήσω σύνθετους όρους και πολύπλοκες σκέψεις,
δεν θα μπω σε προσωπικές συμπάθειες και αντιπάθειες•
το μόνο που θα κάνω είναι να θέσω
σε εσάς τις αναγνώστριες και τούς αναγνώστες,
στις τηλεθεάτριες και στους τηλεθεατές,
ένα ρητορικό ερώτημα•
ένα ερώτημα που παύει να είναι ρητορικό και μετατρέπεται σε ευθεία μομφή
όταν απευθυνθεί στα τηλεοπτικά στελέχη.

* Λοιπόν…
Ας υποθέσουμε ότι ένας απλός πολίτης
είχε τη δυνατότητα να εμπνευστεί όλα τα πετυχημένα concepts
που παίζουν τώρα στην Ελληνική Τηλεόραση
και τα επρότεινε στους καναλάρχες και στους Διευθυντές Προγράμματος.
Πόσα από αυτά θα έπαιρναν έγκριση;
Εγώ λέω πως ούτε ένα θα έπαιρνε έγκριση. Ούτε ένα.
Και ο λόγος είναι απλός• απλούστατος..:
Διότι το μιντιακό σύστημα δεν λειτουργεί έτσι.
Το μιντιακό σύστημα τρέμει την Αξιοκρατία.
Υπάρχουν άτομα που έχουν ξεπουλήσει κάθε ηθική αξία
για να έχουν μία θεσούλα, μία «καρεκλίτσα»,
σε αυτόν τον χλιδάτο και λαμπερό κόσμο,
και δεν έχουν την παραμικρή διάθεση
να σού δώσουν την ευκαιρία να αναδείξεις το ταλέντο σου•
θα σού δώσουν την ευκαιρία μόνο αν είσαι «δικός τους»,
μόνο αν έχουν υπεραξιακό συμφέρον από εσένα.
Την ίδια ιδέα που θα απορρίψουν πανηγυρικά αν τούς την καταθέσεις εσύ,
την ίδια ακριβώς ιδέα θα την αγοράσουν από το εξωτερικό,
δίνοντας, μάλιστα, υπέρογκα ποσά.

* Πρόκειται για Σύστημα που τρέφεται με τη «Βιτρίνα».
Ο Γάλλος εικαστικός καλλιτέχνης Κριστιάν Μπολτάνσκι
έχει περιγράψει με έξοχο τρόπο το «Φαινόμενο τού Θεαθήναι»:
«Κάθε βιτρίνα και μια νεκρή κουλτούρα».

* Εσάς, φίλες και φίλοι,
η Τηλεόραση δεν σάς θέλει για κάτι παραπάνω
εκτός από τη θέαση που τής προσφέρετε.
Σιγά μην κάτσει να δέχεται τις εμπνεύσεις σας, τις καινοτομίες σας,
τις πρωτοτυπίες σας, τις ιδέες σας.
Η Ελληνική Τηλεόραση στηρίζεται σε εσάς,
αλλά στην πλειοψηφία τους τα στελέχη της δεν σάς εκτιμούν•
γι’ αυτό και σάς προσδιορίζουν μέσα από τη θλιβερή
και γκετοποιητική λέξη «νούμερα».
Η Ελληνική Τηλεόραση σάς θεωρεί νούμερα
και σάς προσφέρει νεκρή κουλτούρα.
Αυτή είναι η Αλήθεια.

*** Ες σήμερον τα σπουδαία, ες Δευτέραν τα σπουδαιότερα…

*** Καλό Σαββατοκύριακο. Τα λέμε τη Δευτέρα…

Ο Υπο-Κοσμικός

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης