Ούτε σε ανατολίτικο παζάρι τέτοια promotions.
 

Η Ανθρώπινη Ύπαρξη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με διαχρονικά ερωτήματα·

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

αναμφίβολα,

στην κορυφή αυτής τής περίοπτης λίστας

βρίσκεται η λέξη που εκφράζει με στωϊκό τρόπο τη συνειδητοποίηση τής θνητότητάς μας:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«ΓΙΑΤΙ;».

 

Σε ετούτο το -κατά Καββαδίαν- τρομαχτικό ταξίδι τού Χαμού,

το «Γιατί;» αποτελεί

την πλέον μινιμαλιστική και εύγλωττη διαμαρτυρία μας προς τον Θάνατο,

αλλά συνάμα έχει την ιδιότητα να μάς συνδέει διαρκώς με τη Ζωή,

καθώς αποτελεί το εφαλτήριο για να εντρυφούμε στην Αιτία των Πραγμάτων

και συνεπαγωγικώς να κατακτάμε τη Γνώση.

Τι αξία θα είχε η Ζωή χωρίς τη Γνώση;

 

Αμέσως μετά το «Γιατί;», ακολουθεί ένα ακόμη εξόχως κομβικό ερώτημα:

«Αλλάζει ο άνθρωπος;».

 

Οι προσεγγίσεις και οι απαντήσεις επί τού συγκεκριμένου ζητήματος ποικίλλουν

και παραπέμπουν στο γνωστό ανέκδοτο:

– Δεν μού λες, Τοτέ, η γυναίκα σου κάνει καλό σεξ;

– Μμμ, τι να σού πω; Άλλοι λένε «Ναι», άλλοι λένε «Όχι».

 

Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τις απαντήσεις στο ερώτημα αν ο άνθρωπος αλλάζει·

άλλοι λένε «Ναι» και άλλοι λένε «Όχι».

 

Προσωπικώς, τάσσομαι αναφανδόν και ασυζητητί υπέρ τού «Όχι»·

σύμφωνοι,

δεν αντιλέγω ότι συχνά

το περιβάλλον και οι συνθήκες παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωσή μας,

αλλά ο Χαρακτήρας, ο πυρήνας μας, είναι στοιχείο που προσδιορίζεται από το «DN.A.» μας.

 

Το Αληθές τού Λόγου,

το περιέγραψε πριν από αιώνες με συγκλονιστικόν τρόπο,

ένας από τούς σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών,

ο Μικελάντζελο Μπουοναρότι

(ο γνωστός στη χώρα μας ως «Μιχαήλ-Άγγελος»):

«Η εσωτερική μου γαλήνη, επέθανε μέσα μου την ημέρα τής γέννησής μου.».

 

Ο άνθρωπος ΔΕΝ αλλάζει· μόνο διαμορφώνεται.

Αλλά ακόμη κι αν δεχθούμε ότι υπάρχουν κάποιοι ελάχιστοι άνθρωποι

που έχουν την απεριόριστη εσωτερική δύναμη να υπερβούν την ίδια τους τη φύση,

σε αυτήν την επίλεκτη κλειστή ομάδα σίγουρα δεν ανήκει ο Γιώργος Λιάγκας.

 

Ο Λιάγκας είναι μικροαστός·

είναι ντιενεϊκά μικροαστός και τούτο δεν πρόκειται να αλλάξει

(ούτε καν να διαφοροποιηθεί επί τα βελτίω).

Τα χρήματα, τα πολλά χρήματα,

οι εκπομπές, οι πολλές εκπομπές,

οι ευκαιρίες, οι πολλές ευκαιρίες,

οι ευνοϊκές μεταχειρίσεις, οι πολλές ευνοϊκές μεταχειρίσεις,

δεν έχουν καταφέρει καν να εξευγενίσουν σε ανεκτό βαθμό τον Λιάγκα

κι ας έχει επί δεκαετίες την πλήρη και αμέριστη (υπο)στήριξη τού Συστήματος.

 

Ως μικροαστός που είναι,

ο Λιάγκας αδυνατεί να εντοπίσει, να χειριστεί και να αναδείξει λεπτομέρειες

που ξεφεύγουν από το -χαμηλού πήχεως- (τηλεοπτικό) υπόβαθρό του.

Έτσι, ουδεμία έκπληξη μού προκαλεί ο απαράδεκτος τρόπος,

με τον οποίο ο εν λόγω παρουσιαστής διαλαλεί την τρέχουσα «πραμάτεια» του.

 

Συγκεκριμένα,

αυτό το διάστημα η εκπομπή «Το Πρωϊνό» θέτει προς κλήρωση ένα αυτοκίνητο

(βεβαίως,

παρ’ ότι συστήνεται στους τηλεθεατές ως «δώρο», ουδόλως είναι δώρο,

αφού κάθε συμμετοχή -είτε τηλεφωνικώς, είτε με sms

που δίνει το δικαίωμα στη διεκδίκησή του, κοστίζει 3 ευρά).

 

Αναμφισβήτητα,

το κίνητρο να κερδίσεις ένα ακριβό αυτοκίνητο, είναι ισχυρό και σεβαστό.

Όμως, ο Λιάγκας εκχυδαΐζει τη διαδικασία,

καθώς επιδίδεται σε παντελώς φτηνιάρικο «promotion»

που παραπέμπει σε ανατολίτικο συνοικιακό παζάρι.

 

Οι διαρκείς και στερεότυπες προτροπές που απευθύνει προς τούς πολίτες-τηλεθεατές,

είναι έμπλεες κυνισμού  

και χαρακτηρίζονται από πλήρη απουσία συναίσθησης και ενσυναίσθησης:

«Τηλεφωνήστε πολλές φορές…», «Πάρτε πολλές φορές…», «Στείλτε πολλά sms…»,

λέει και επαναλαμβάνει και διατυμπανίζει ο τραγικός Λιάγκας.

 

Οποία ασέβεια προς την Κοινωνία,

οποία ασέβεια προς τις δραματικές εργασιακές και προσωπικές συνθήκες

που βιώνει -ιδίως στην τρέχουσα συγκυρία- ένα μεγάλο τμήμα τής Κοινωνίας.

Ο ανάλγητος τελάλης Λιάγκας νομίζει -μέσα στην αταλαντοσύνη του-

ότι προβαίνει σε σωστό, ουσιαστικό και εποικοδομητικό λανσάρισμα.

ΤΙ ΠΛΑΝΗ.

 

Όχι, δεν παραβλέπω ότι έχουμε να κάνουμε με μία προωθητική ενέργεια,

η οποία φέρει θεμιτή διπλή στόχευση· 

από τη μία, η εταιρεία που προσφέρει το αυτοκίνητο επιζητά τη διαφήμισή της,

από την άλλη, η παραγωγή τής εκπομπής και εν γένει ο «ΑΝΤ1»,

θέτουν το ιδιαιτέρως ελκυστικό προϊόν σε «λαχειοφόρο αγορά»,

προκειμένου να αποκομίσουν έσοδα που θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα

και -ει δυνατόν- την κερδοφορία τους.

 

Όμως, δεν είναι τρόπος αυτός.

Είναι ανεπίτρεπτο να απευθύνεσαι με τέτοιες διατυπώσεις

σε ανθρώπους που τιμούν την εκπομπή σου με τη θέαση και την ακρόασή τους,

και να τούς λες στυγνά ότι

«Ελάτε… Ξηλωθείτε…

Βάλτε το χέρι στη σχεδόν άδεια τσέπη σας και δώστε τα τελευταία ευρουλάκια σας,

προκειμένου να συνεχίσετε να μού εξασφαλίζετε το παντεσπάνι μου…».

 

Αυτό είναι Φτήνια. Αυτό είναι Χυδαιότητα. Αυτό είναι Αναλγησία.

Αλλά ακόμη κι αν αντιμετωπίσουμε το ζήτημα

αποκλειστικώς με όρους Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας,

πάλι ο Λιάγκας βαθμολογείται με «ΜΗΔΕΝ».

 

Σε μία εποχή

όπου όλες οι σοβαρές επιχειρήσεις αναπτύσσουν στο έπακρο την «Εταιρική Ευθύνη»,

σε μία εποχή

όπου όλες οι σοβαρές επιχειρήσεις προβαίνουν σε ενέργειες αλληλεγγύης

(είτε αυτές οι κινήσεις έγκεινται

στην ενίσχυση αδύναμων ανθρώπων και ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων,

είτε σε απόσυρση χορηγιών

από τηλεοπτικές εκπομπές που προάγουν πάσης φύσεως στρεβλά πρότυπα),

έρχεται ο μικροαστός «εισπράχτορας» Λιάγκας

να προσπαθεί να δελεάσει την ήδη φτωχοποιημένη κοινωνία.

 

Κι όμως, η Λύση βρίσκεται στην Απλότητα.

Φανταστείτε πόσο όμορφο θα ήταν

να ακούγαμε έναν παρουσιαστή να προμοτάρει το πανάκριβο «δώρο» με τα εξής λόγια:

«Πολλοί από εσάς θα επιθυμείτε να αποκτήσετε ένα αυτοκίνητο.

Εμείς, λοιπόν,

σάς εξασφαλίσαμε τη δυνατότητα να διεκδικήσετε μέσω κλήρωσης

αυτό το υπέροχο, πανάκριβο αυτοκίνητο.

Όμως, επειδή οι καιροί είναι δύσκολοι,

δεν θέλουμε να μπείτε σε έξοδα και να κάνετε ακόμη εντονότερο το υστέρημά σας.

Ένα τηλεφώνημα, ένα sms, αρκεί.

Έτσι, για το καλό, για να έχετε το δικαίωμα στην Τύχη,

ένα τηλεφώνημα ή ένα sms αρκεί.».

 

Με αυτές τις λέξεις,

θα παραγόταν σεβασμός προς την Κοινωνία και προς τούς τηλεθεατές,

με αντανακλαστική συνέπεια να ανέβαινε και ο παρουσιαστής-promoter στα μάτια μας·

μάλιστα, θεωρώ εκ των ων ουκ άνευ βέβαιο,

ότι έτσι θα έμπαιναν στη διαδικασία να συμμετείχαν με τον οβολό τους στην κλήρωση

και άνθρωποι που αλλιώς δεν θα έδιναν καν σημασία στο θέμα.

 

Ανθρωπιά. Σεβασμός. Ουσία. Προσωπική Ευθύνη.

Επικοινωνία. Μάρκετινγκ. Εταιρική Ευθύνη.

ΟΛΑ σε ΕΝΑ. Με απλές λέξεις. Με ευαισθησία. Με συναίσθημα.

 

Όμως, αυτό(ς) είναι ο Λιάγκας.

Όμως, αυτό(ς) ήταν, είναι και θα είναι ο Λιάγκας,

διότι «Ο άνθρωπος ΔΕΝ αλλάζει.».

 

Αυτό(ς) είναι ο Λιάγκας.

Ένας «τελάλης τού Συστήματος»,

που έχτισε την καριέρα του πάνω σε πομπές και σε πομπώδη κελεύσματα.

Ένας «τελάλης τού Συστήματος»

που κάποτε επαρουσίαζε δελτίο ειδήσεων με «on air» τσιτσιδώματα,

εσυνέχισε αντιδρώντας με χασκόγελα στην είδηση

ότι μία φοιτήτρια υπέστη -εν μέσω μαθήματος στο αμφιθέατρο τού «Α.Π.Θ.»-

εκσπερμάτιση στην πλάτη από έναν ψυχάκια,  

και απολύτως αναμενόμενα έχει φτάσει να εξωθεί

άνεργους, πένητες και χαμηλόμισθους συμπολίτες μας

σε «πολλά τηλεφωνήματα» και σε «πολλά sms».

 

Κατόπιν τούτων, λοιπόν,

επιστρέφουμε στο -πρώτο τη τάξει- ερώτημα

που χαρακτηρίζει την Ανθρώπινη Ύπαρξη:

ΓΙΑΤΙ;

 

Γιατί ο Λιάγκας εξακολουθεί να υφίσταται στην Ελληνική Τηλεόραση;

Γιατί ο -επί χρόνια καταρρέων- μικροαστός Λιάγκας

εξακολουθεί να υφίσταται στην Ελληνική Τηλεόραση;

Γιατί η Ελληνική Τηλεόραση εμμένει να συντηρεί στις οθόνες μας τον Λιάγκα;

Γιατί;

 

Ο Υπο-Κοσμικός

(Twitter: @Ypokosmikos

https://twitter.com/Ypokosmikos)

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης