Όταν ο δημοσιογράφος Κωνσταντίνος Ζούλας, ως υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου της ΝΔ, ανακοίνωνε την τοποθέτηση του εαυτού του (sic) στη θέση του προέδρου της ΕΡΤ, κανείς δεν περίμενε ότι τα πράγματα θα πάνε τόσο άσχημα στον τομέα της αρμοδιότητάς του, σε αντίθεση με τον τομέα της ψυχαγωγίας, όπου η ΕΡΤ έκανε την έκπληξη. 

Οι κακές γλώσσες στη ΝΔ έλεγαν τότε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης τον «πάρκαρε» στην ΕΡΤ, γιατί ήθελε δίπλα του κάποιον ικανότερο στην επικοινωνία από την ώρα που κέρδισε τις εκλογές του Ιουνίου του 2019. Ο ίδιος ο Ζούλας φαίνεται ότι ταλαντεύτηκε αν θα έπαιρνε την καυτή πατάτα της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης στα χέρια του από ένα γραφείο του Ραδιομεγάρου, αντί να την εποπτεύει από το Μαξίμου. Η τελική απόφαση μάλλον δεν ήταν δική του. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το πρώτο ατόπημα ήταν ότι παρέκαμψε την τυπική διαδικασία του διαγωνισμού για τη θέση, ανακοινώνοντας ότι κέρδισε πριν καν γίνει η προκήρυξη. Στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής υποστήριξε
αργότερα ότι δεν υπήρχε περίπτωση να μην είναι αντικειμενικός στη θέση αυτή, καθώς «δεν θα διακύβευε ποτέ τη δημοσιογραφική του πορεία 30 ετών»…

Στην πραγματικότητα, η πορεία αυτή ήταν υποβοηθούμενη εξαρχής. Γιος του διευθυντή της Καθημερινής Στάμου Ζούλα, στενού συνεργάτη του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ανιψιός άλλων δύο δημοσιογράφων, ο νεαρός Κωνσταντίνος μεταπήδησε σχεδόν αυτόματα από τη Σχολή Μωραΐτη στον Αθήνα 9,84 και αργότερα στην Καθημερινή. Όχι και τόσο «άριστος» από σπουδές, πέρασε αξιοπρεπώς από την παρουσίαση δελτίων ειδήσεων και εκπομπών στον Ant1 και στην ΕΡΤ, ώσπου κατέληξε στον ΣΚΑΪ. Τελευταία του τηλεοπτική δουλειά, η παρουσίαση από κοινού με την πρωτοεμφανιζόμενη τότε Νίκη Λυμπεράκη της εκπομπής «Η Ελλάδα στον Καθρέφτη».

Τα κείμενά του δεν είχαν ποτέ κάτι το ιδιαίτερα λαμπερό, όπως και η τηλεοπτική του παρουσία. Ωστόσο, μετά από μια περίοδο έντονων κλυδωνισμών, λόγω του κλεισίματος της ΕΡΤ από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2013 και όσων ακολούθησαν, υπήρχε η ελπίδα ότι θα μπορούσε να επαναφέρει την ΕΡΤ στη λεγόμενη κανονικότητα. Τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν ακριβώς έτσι. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μετά τα αναμενόμενα πρώτα στραβοπατήματα, τα στελέχη που τοποθετήθηκαν στο Διοικητικό Συμβούλιο και στις διάφορες διευθύνσεις κατάφεραν να έχουν επιτυχίες στο πρόγραμμα και στο νέο τεχνολογικό προφίλ της ΕΡΤ. Οι σειρές μυθοπλασίας, το Ertflix, που προϋπήρχε ως ανεκμετάλλευτη τεχνολογία, και το εξαιρετικό Μουσικό Κουτί του Νίκου Πορτοκάλογλου, προσωπική επιλογή Ζούλα, άλλαξαν την εικόνα της ΕΡΤ στο ευρύ κοινό και απέσπασαν κολακευτικά σχόλια. 

Στην ενημέρωση, όμως, ακολουθήθηκε μια πολιτική απαξίωσης, με το σκεπτικό «όσο λιγότερη πολιτική, τόσο περισσότερα προβλήματα γλιτώνουμε». Μετά την περσινή αποτυχία της βραδινής ζώνης με την Όλγα Τρέμη, η ΕΡΤ δεν διαθέτει κανενός είδους πολιτικό talk show, ενώ επιχειρείται μια άκακη, light προσέγγιση της ειδησεογραφίας, ανάγλυφη σε όλες τις εκπομπές και στα δελτία. 

Τα γνωστά και δημοφιλή πρόσωπα της τηλεοπτικής ΕΡΤ, εκτός από ελάχιστα, τέθηκαν στο περιθώριο ή χάθηκαν σε κάποια γωνιά του προγράμματος. Αντιθέτως, έγιναν δεκάδες προσλήψεις δημοσιογράφων για να βοηθήσουν την παραγωγή δελτίων και εκπομπών, χωρίς κάποιο ιδιαίτερο αποτέλεσμα. Η ανεπάρκεια έγινε ακόμα πιο εμφανής, όταν διακόπηκε η ζωντανή ροή της μετάδοσης της εισβολής στο Καπιτώλιο, παρά την ευτυχή συγκυρία για την ΕΡΤ να συμβεί κατά τη διάρκεια του κεντρικού της δελτίου.

Την ώρα που δίνονται εκπομπές σε πρόσωπα χωρίς καμία τηλεοπτική απήχηση, αλλά με το λεγόμενο «bluetooth», όπως η Έλενα Κατρίτση, οι Γιαννούτσος-Βαμβακάρης ή η Ρέα Βιτάλη, δεν υπάρχει κανένας δημοσιογράφος που θα μπορούσε να σηκώσει την αποστολή μιας βαριάς συνέντευξης ή να προσελκύσει το χαμένο κοινό στη δημόσια ραδιοτηλεόραση. 

Οι χαμηλές επιδόσεις και οι γκάφες στην ενημέρωση, όπως το μέμο που απαγόρευε τη μετάδοση πλάνων από την επίσκεψη Μητσοτάκη στην Ικαρία, αλλά και οι καταγγελίες για λογοκρισία έχουν βαρύνει αρκετά το κλίμα για τον γενικό διευθυντή Ενημέρωσης Φώτη Καφαράκη, που δεν έχει αποκεφαλιστεί ακόμη για να μη θεωρηθεί υποχώρηση στον ΣΥΡΙΖΑ, που ζήτησε την απομάκρυνσή του. 

Κανένας στο Ραδιομέγαρο δεν φαίνεται ότι θέλει να τον υπερασπιστεί, καθώς η συμπεριφορά του προς τους περισσότερους συναδέλφους του τον έχει καταστήσει αντιπαθή και γενικά θεωρείται ότι φόρεσε ένα κοστούμι πάνω από τις δυνάμεις του. Το ακόμα χειρότερο όμως είναι ότι συζητείται σοβαρά η περίπτωση να αντικατασταθεί από τον ειδικό σε κίτρινες αποστολές Βασίλη Θωμόπουλο, που μόλις παραιτήθηκε από το Mega και διατείνεται ότι «έσπασε αυγά» επί ΝΕΡΙΤ, γιατί προώθησε διάφορες ψωνισμένες ξανθιές στο γυαλί. Ήδη από την Παρασκευή, οι έντονες αντιδράσεις από όσους έχουν συνεργαστεί μαζί του προμηνύουν άλλη μια αποτυχημένη επιλογή. Είναι δε πολύ πιθανόν ο Βασίλης Θωμόπουλος να εμφανιστεί ακόμα και σήμερα, Δευτέρα 17 Μαΐου, στο Ραδιομέγαρο για να πιάσει δουλειά.  

Παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες της διοίκησης, με αλλεπάλληλα δελτία τύπου, συνεντεύξεις και δημόσιες σχέσεις με δημοσιογράφους της αντιπολίτευσης, οι εντυπώσεις δεν αλλάζουν. Τα δελτία ειδήσεων είναι απαξιωμένα και χωρίς κανένα κύρος ή σχολιαστική απήχηση, ενώ από τις 10 το πρωί και μετά σπάνια θα συναντήσει κανείς εκπομπή ή πρόσωπο με το όποιο ενημερωτικό βάρος. 

Ο ρόλος όμως της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, που έχει ασύγκριτα μεγαλύτερες υποδομές και δυνατότητες από τα ιδιωτικά κανάλια, δεν είναι να τα ανταγωνίζεται, έστω και ποιοτικά, στην ψυχαγωγία. Γι’ αυτό άλλωστε και έχει τόσα πολλά δελτία ειδήσεων την ημέρα, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο κανάλι. Το να προσθέτεις τους θεατές τους, όπως γινόταν και επί διοικήσεων ΣΥΡΙΖΑ, για να δείξεις ότι υπάρχει κοινό δεν μπορεί να ξεπλύνει το γεγονός ότι η ΕΡΤ κάποτε είχε έως και τετραπλάσιους θεατές στη βραδινή της ενημέρωση. Και πάντως η σύγκριση με την προηγούμενη πενταετία δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι. 

Εντύπωση προκαλεί επίσης στο Ραδιομέγαρο της Μεσογείων η επιμονή για τόσες πολλές αναθέσεις και μεικτές παραγωγές, που συνεπάγονται και μεγάλα έξοδα και οι οποίες κάποτε δεν ήταν στις δυνατότητες της ΕΡΤ, ενώ την ίδια ώρα δεν δίνεται χώρος για το μεγάλο όπλο της ενημέρωσης. 

Ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Γαμπρίτσος, «γιες-μαν με ταλέντο στις δημόσιες σχέσεις», όπως τον χαρακτηρίζουν παλιοί του συνάδελφοι τεχνικοί, δεν έχει καμία ισχύ ή διάθεση να αντιδράσει. Όσοι έρχονται σε επαφή με τον Ζούλα, τον τελευταίο καιρό, έχουν να λένε ότι είναι ιδιαίτερα δύσθυμος και κακότροπος, καθώς αυξάνεται συνεχώς η ανασφάλεια για την κριτική που δέχεται. 

Η αίσθηση της «παρέας» και των προσωπικών προτιμήσεων, αντί της αξιοκρατίας, εντείνονται ιδιαίτερα από τους χειρισμούς στη ναυαρχίδα της ενημέρωσης, το κεντρικό δελτίο ειδήσεων. Η παρέλαση άχρωμων και τριτοκλασάτων παρουσιαστών εξηγείται μόνο από την επιμονή Ζούλα να φέρει την (πολύ) στενή του φίλη και πολλά υποσχόμενη Νίκη Λυμπεράκη στην παρουσίαση, εφόσον αυτή αποχωρήσει από το Open, καθώς αντιμετωπίζει πόλεμο εκ των έσω. Τουλάχιστον υποτιμητικό και σκανδαλώδες για μια ολόκληρη ΕΡΤ που περιμένει εδώ και δύο χρόνια…

Στο Open οι επιλογές είναι εξίσου τραγικές. Πέρυσι κυκλοφόρησε η φήμη ότι ο διευθυντής Ειδήσεων Χρήστος Παναγιωτόπουλος επιθυμούσε να αναλάβει το δελτίο η εντελώς αταίριαστη Πόπη Τσαπανίδου(!), ενώ φέτος η αντίστοιχη προσπάθεια έγινε με τη σύζυγο του προέδρου του ΕΟΔΥ Παναγιώτη Αρκουμανέα, Εύα Αντωνοπούλου, που όμως δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι δεν αποχωρεί από τον ΣΚΑΪ. Σύμφωνα με πληροφορίες της τελευταίας στιγμής, το OPEN δεν είναι διατεθειμένο να ανανεώσει το συμβόλαιο της Νίκης Λυμπεράκη. Η δημοσιογράφος ωστόσο ομολογεί πως θα προτιμούσε να παραμείνει στις εγκαταστάσεις της Παιανίας και να μη μετακινηθεί στη Δημόσια Τηλεόραση. Πλην όμως, το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον.

Πάντως, όπως έδειχναν τα πράγματα, αναμενόταν πως ο Βασίλης Θωμόμουλος θα «ξαναέσμιγε»  με την παρουσιάστρια την οποία ανέκαθεν προτιμούσε. Την Αντριάνα Παρασκευοπούλου. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι «Κασσάνδρες» στο Ραδιομέγαρο επέμεναν πως θα ξαναβλέπαμε να μεγαλουργεί «το ζευγαράκι της Αγίας Παρασκευής» κυριολεκτικώς δε ως προς τη χωροταξική διάσταση του πράγματος. Kαι για να μην πάει το μυαλό σας στο κακό, εννοούμε πως ο Βασίλης Θωμόπουλος ήταν αυτός που είχε αναδείξει τηλεοπτικά και δημοσιογραφικά την Αντριάνα Παρασκευοπούλου. Η διευκρίνηση αυτή είναι απαραίτητη γιατί συνήθως η δημοσιογραφική πιάτσα εύκολα διαστρεβλώνει τα πράγματα. Όμως να που τα πράγματα περιπλέκονται και η Νίκη Λυμπεράκη τελικά μπορεί να καταλήξει στην ΕΡΤ με γενικό κουμανταδόρο στο Δελτίο τον Θωμόπουλο. Η «συγκατοίκηση» θα είναι πάντως ενδιαφέρουσα. Μπορεί και περιπετειώδης.

Όλα αυτά είναι γνωστά στο Μαξίμου. Ο προηγούμενος καθ’ ύλην αρμόδιος Στέλιος Πέτσας άφησε τις χειρότερες εντυπώσεις με την αδιαφορία του και την άγνοιά του. Ο διάδοχός του Θεόδωρος Λιβάνιος, προερχόμενος από το ΠΑΣΟΚ, έχει στα χέρια του τη διόρθωση αυτής της κληρονομιάς. 

Μέχρι στιγμής πάντως, παρά τη δυσφορία τους, οι στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού δεν έχουν σταθεί ικανοί, δεδομένων και των συγκυριών και των αλλεπάλληλων κρίσεων, να του επισημάνουν το μέγεθος του προβλήματος. Ακριβώς όμως λόγω αυτών των μεγάλων γεγονότων και κρίσεων είναι ακόμα πιο εγκληματικές η αδράνεια και η αδιαφορία για την ενημερωτική αποστολή της ΕΡΤ. 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης