Η ταχεία μείωση της βιοποικιλότητας καταδεικνύει ότι ο πλανήτης μας βρίσκεται στα πρώιμα στάδια της έκτης μαζικής εξαφάνισης της ζωής σε αυτόν, από τότε που εμφανίστηκαν τα πρώτα έμβια όντα, πριν από 3,5 δισεκατομμύρια χρόνια, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science.

Η ανθρώπινη δραστηριότητα και ο διπλασιασμός του πληθυσμού του είδους μας τα τελευταία 35 χρόνια είναι υπεύθυνη για τη μείωση των άλλων ζωικών πληθυσμών του πλανήτη, καταλήγει η συγκεκριμένη έρευνα.

«Εκτός από την εξαφάνιση συγκεκριμένων ειδών από τη Γη, παρατηρούμε μεγάλη διαφορά στη λειτουργία διάφορων οικοσυστημάτων, στα οποία τα ζώα διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο, και θα πρέπει να τα προσέξουμε όλα αυτά», τονίζει ο Rodolfo Dirzo, καθηγητής βιολογίας στο πανεπιστήμιο του Stanford και υπεύθυνος συγγραφέας της μελέτης.

Βασικό στοιχείο της μελέτης αποτελεί η μεγάλη μειώση των πληθυσμών μεγάλων θηλαστικών, όπως οι ελέφαντες, οι πολικές αρκούδες και οι ρινόκεροι, γεγονός το οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ανθρώπινη δραστηριότητα, σε ρυθμούς μάλιστα που «θυμίζει» τις πέντε προηγούμενες μαζικές εξαφανίσεις.

Όπως τονίζουν οι επιστήμονες, αυτή η μείωση επηρεάζει δραστικά ολόκληρα οικοσυστήματα, καθώς και πολλά άλλα είδη, μεταξύ των οποίων και το δικό μας… Χαρακτηριστικό είναι ότι από τα 71.000 είδη του πλανήτη, το 30% από αυτά θεωρούνται απειλούμενα ενώ με αυτούς τους ρυθμούς, το 2.400 μ.Χ. θα έχει ήδη συμβεί η έκτη μαζική εξαφάνιση των ειδών…

Οι επιστήμονες προτείνουν την ανάληψη σημαντικών πρωτοβουλιών πρόληψης αλλά και καλύτερης κατανόησης της φύσης γύρω μας, ώστε να αποτρέψουμε τη μεγάλη αυτή καταστροφή.

Επιμέλεια: Σωτήρης Σκουλούδης