Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εξέφρασε ενδιαφέρον για την απόκτηση γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών τύπου Rafale κορυφαίας γενιάς, σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν στις 16 Ιουλίου.

Το τηλεφώνημα δεν ήταν στη δημόσια ατζέντα του Μακρόν. Σε επικοινωνία με τη EURACTIV, το γαλλικό υπουργείο Άμυνας δήλωσε ότι «δεν έχει να κάνει κανένα σχόλιο για το θέμα αυτό». Η Dassault Aviation, η οποία κατασκευάζει τα Rafales, δεν απάντησε στο αίτημα της EURACTIV για σχόλια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Ερντογάν έχει δείξει αυξανόμενο ενδιαφέρον για την εμβάθυνση της αμυντικής συνεργασίας με τους ηγέτες της δυτικής Ευρώπης. Αυτό συμβαίνει καθώς στους κύκλους του Ερντογάν επικρατεί έντονη ανησυχία ότι το αίτημα της Τουρκίας για 40 αμερικανικά αεροσκάφη F-16 Viper και 80 παλαιάς γενιάς F-16C/D θα απορριφθεί από το αμερικανικό Κογκρέσο, παρά την υποστήριξη του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν.

Το αμερικανικό Κογκρέσο φέρεται να τηρεί συντηρητική στάση από τη στιγμή που η Τουρκία αγόρασε πέρυσι ρωσικά συστήματα αεράμυνας S-400, αποκλείοντας εκ των πραγμάτων τη χώρα από το πρόγραμμα των αμερικανικών μαχητικών αεροσκαφών F-35.

Τον περασμένο Νοέμβριο, ο Ερντογάν είχε ήδη ανακοινώσει ότι η Τουρκία, η Γαλλία και η Ιταλία θα κάνουν «θετικά βήματα» για την αντιπυραυλική άμυνα και θα συμμετάσχουν στο γαλλο-ιταλικό αντιπυραυλικό σύστημα SAMP/T.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τον Μάρτιο, Τούρκοι διπλωμάτες είχαν επίσης επισημάνει ότι εξετάζουν την απόκτηση Eurofighter Typhoon. Τον Μάιο, ο αρχηγός του επιτελείου της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας Χασάν Κουτσουκακιούζ συναντήθηκε με τον Βρετανό ομόλογό του για να συζητήσουν περαιτέρω το θέμα.

Οι μακροχρόνιες ελληνοτουρκικές εντάσεις

Η αγορά της κορυφαίας γενιάς Dassault Rafale θα έφερνε τη γαλλοτουρκική αμυντική συνεργασία σε νέο επίπεδο και θα σηματοδοτούσε ένα σημαντικό διπλωματικό πισωγύρισμα με την Ελλάδα.

Η Αθήνα παρήγγειλε 18 Rafale τον Ιανουάριο του 2021 έναντι συνολικού ποσού 1,92 δις ευρώ, ενώ ακολούθησαν άλλα έξι ένα χρόνο αργότερα. Ο στόχος είναι σαφής: η δημιουργία μιας «αποτρεπτικής δύναμης», σύμφωνα με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

«Τα πρώτα Rafale που παραλάβαμε τώρα [τον Ιανουάριο του 2022] αποτελούν ένα αεροπορικό πλεονέκτημα έναντι της γειτονικής μας» Τουρκίας, αν και ο Μητσοτάκης πρόσθεσε ότι «οι αμυντικές συμφωνίες με ισχυρά κράτη δεν στοχεύουν σε κάποια χώρα συγκεκριμένα».

Η συμφωνία αυτή αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατιωτικής συμφωνίας μεταξύ της Γαλλίας και της Ελλάδας που υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο και η οποία κατοχυρώνει μια ρήτρα αμοιβαίας άμυνας.

Οποιαδήποτε ανακοίνωση ότι η Γαλλία και η Τουρκία πρόκειται να συνάψουν συμφωνία για τα Rafale θα επιδεινώσει πιθανότατα τις εντάσεις στην περιοχή, καθώς η Τουρκία παίζει σκληρά παιχνίδια με την Ελλάδα και οι μακροχρόνιες εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών αρχίζουν να σιγοβράζουν για άλλη μια φορά.

Τους τελευταίους μήνες, η Τουρκία έχει κλιμακώσει τις εντάσεις στην περιοχή, αμφισβητώντας δημοσίως την εδαφική κυριαρχία αρκετών ελληνικών νησιών και παραβιάζοντας τον εναέριο χώρο της Ελλάδας.

Ο Μακρόν είχε δηλώσει τον Ιούνιο ότι η Ελλάδα έχει «την πλήρη υποστήριξη της ΕΕ και ιδιαίτερα της Γαλλίας». «Η τουρκική παραβίαση της ελληνικής εδαφικής ακεραιότητας πρέπει να καταδικαστεί γρήγορα», πρόσθεσε.

Πώς αντιδρά η Αθήνα

Σε επικοινωνία με τη EURACTIV Ελλάδας, το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών δήλωσε ότι γενικά δεν σχολιάζει δημοσιεύματα του Τύπου.

Από την πλευρά του, το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ΣΥΡΙΖΑ αναμένει επίσημη απάντηση από το Παρίσι.

Πηγή του ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε στη EURACTIV Ελλάδας ότι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας έθεσε στην κυβέρνηση κατά την τελευταία του ομιλία στη Βουλή των Ελλήνων τόσο το θέμα του αντιαεροπορικού πυραυλικού συστήματος SAMP/T όσο και την πώληση μαχητικών αεροσκαφών στην Τουρκία.

«Αυτό είναι κάτι που η κυβέρνηση δεν έχει διασφαλίσει στην αμυντική συμφωνία Ελλάδας-Γαλλίας για τη δημιουργία μιας στρατηγικής εταιρικής σχέσης και συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας και της άμυνας», δήλωσε η πηγή.

Πηγή: euractiv.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης