Σύνταξη-Επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης

Οι LVMH, Zara, Nike και άλλοι κολοσσοί είναι πολύ πιθανό ότι συμβάλλουν στην καταστροφή των τροπικών δασών, με βάση τις συνδέσεις τους με τη βιομηχανία δέρματος. Μια νέα έρευνα πάνω στις πολύπλοκες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού της βιομηχανίας της μόδας δείχνει ότι μια σειρά από μεγάλες μάρκες μόδας έχουν απτές διασυνδέσεις με την βυρσοδεψεία και πολλές εταιρείες που ασχολούνται με την παραγωγή δέρματος και δερμάτινων ειδών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η έκθεση, που κυκλοφόρησε τη περασμένη εβδομάδα, ανέλυσε σχεδόν 500.000 σειρές τελωνειακών δεδομένων και διαπίστωσε ότι οίκοι μόδας όπως οι Coach, LVMH, Prada, H&M, Zara, Adidas, Nike, New Balance, Teva, UGG και Fendi έχουν πολλαπλές συνδέσεις με έναν κλάδο που υποστηρίζει και συμβάλλει στην αποψίλωση του Αμαζονίου.

Περισσότερες από 50 μάρκες έχουν πολλαπλούς δεσμούς εφοδιαστικής αλυσίδας με τον μεγαλύτερο εξαγωγέα δέρματος της Βραζιλίας, την JBS, η οποία είναι γνωστό ότι ασχολείται με την αποψίλωση των δασών του Αμαζονίου. Η JBS δεσμεύτηκε πρόσφατα να επιτύχει μηδενική αποψίλωση των δασών σε ολόκληρη την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού της έως το 2035, κάτι που οι περιβαλλοντικές οργανώσεις χαρακτήρισαν ανεπαρκές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η μελέτη διεξήχθη από την Stand.earth, μια ερευνητική εταιρεία εφοδιαστικής αλυσίδας. Τα ευρήματα είναι πραγματικά εκπληκτικά, εν μέρει επειδή ορισμένες από τις μάρκες που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν ανακοινώσει πρόσφατα διάφορες πολιτικές για να αποδεσμευτούν από τους συνήθεις παράγοντες της αλυσίδας εφοδιασμού. «Με το ένα τρίτο των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα να εφαρμόζουν κάποιο είδος πολιτικής, (θα περίμενε κανείς) αυτό να έχει κάποιο θετικό αντίκτυπο στην αποψίλωση των δασών», δήλωσε ο Greg Higgs, ένας από τους ερευνητές που συμμετείχαν στην έρευνα. «Ο ρυθμός αποψίλωσης των δασών αυξάνεται, επομένως οι πολιτικές δεν έχουν κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα», συμπλήρωσε. Οι ερευνητές ελπίζουν μια μέρα να επεκταθούν και σε άλλες βιομηχανίες, που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο δέρμα, όπως στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το 2019 και το 2020, η Βραζιλία αντιμετώπισε κριτική από παγκόσμιους ηγέτες επειδή δεν έκανε περισσότερα για την προστασία του δάσους του Αμαζονίου από τις μαινόμενες πυρκαγιές – ενώ η αποψίλωση των δασών στο κρίσιμο οικοσύστημα συνεχίζεται με ανησυχητικό ρυθμό. Η έρευνα έχει δείξει ότι η βιομηχανία βοοειδών είναι ο μοναδικός μεγαλύτερος παράγων αποψίλωσης των δασών του τροπικού δάσους του Αμαζονίου και η βιομηχανία της μόδας είναι ένα σημαντικό γρανάζι στη μηχανή εξαγωγής δέρματος. Στην πραγματικότητα, οι προβλέψεις δείχνουν ότι για να συνεχίσει να προμηθεύει τους καταναλωτές με πορτοφόλια, τσάντες και παπούτσια, η βιομηχανία της μόδας πρέπει να σφάζει 430 εκατομμύρια αγελάδες ετησίως μέχρι το 2025.

Η ανάλυσή τους δεν αποδεικνύει κάποια άμεση σχέση μεταξύ του κάθε οίκου μόδας και δραστηριότητες αποψίλωσης των δασών του Αμαζονίου. Οι ερευνητές όμως, βρήκαν διασυνδέσεις που αυξάνουν την πιθανότητα οποιουδήποτε μεμονωμένου ενδύματος να προέρχεται από εκτροφή βοοειδών στον Αμαζόνιο – την βιομηχανία που περιγράφεται ως ο Νο 1 ένοχος της αποψίλωσης των δασών στην περιοχή. Η έκθεση εντόπισε μάρκες μόδας που συμμετέχουν στην Ομάδα Εργασίας Δέρματος ή σε άλλες εθελοντικές κινήσεις, αλλά τονίζει ότι η Ομάδα αξιολογεί τα βυρσοδεψεία μόνο βάσει της ικανότητάς τους να εντοπίζουν το δέρμα πίσω στα σφαγεία – αλλά όχι στις φάρμες.

«Ο στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα σαφές σχέδιο (για τη βιομηχανία της μόδας)  προκειμένου να ενώσει τα στοιχεία», δήλωσε ο Jungwon Kim, αντιπρόεδρος στρατηγικής του Slow Factory, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού για την κλιματική δικαιοσύνη που συνεργάστηκε στην έκθεση. Από τις 84 εταιρείες που αναλύθηκαν στην έκθεση, οι 23 είχαν σαφείς πολιτικές για την αποψίλωση των δασών. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτές οι 23 εταιρείες είναι «πιθανόν» να παραβιάζουν τις δικές τους πολιτικές, με βάση τα ευρήματά τους. Ο οίκος μόδας LVMH, για παράδειγμα, διαπιστώθηκε ότι είχε υψηλό κίνδυνο συνδέσεων με την αποψίλωση των δασών του Αμαζονίου – παρά το γεγονός ότι νωρίτερα φέτος δεσμεύτηκε να προστατεύσει την ευάλωτη περιοχή σε συνεργασία με την Unesco.

Η Sônia Guajajara, εκτελεστική συντονίστρια της Συμμαχίας Ιθαγενών Λαών της Βραζιλίας (APIB), είπε ότι οι μάρκες έχουν «την ηθική ευθύνη, την επιρροή και τους οικονομικούς πόρους» να σταματήσουν να συνεργάζονται με προμηθευτές που συμβάλλουν στην αποψίλωση των δασών στον Αμαζόνιο σήμερα, «όχι σε 10 χρόνια ούτε το 2025». Οι επιπτώσεις των πρόσφατων πυρκαγιών στον Αμαζόνιο είχαν καταστροφικές συνέπειες για τις αυτόχθονες ομάδες, οι οποίες λένε πως ο πρόεδρος Jair Bolsonaro απομάκρυνε βίαια τους αυτόχθονες πληθυσμούς για να ανοίξει το δρόμο για τη γεωργία, την εξόρυξη και άλλες αναπτυξιακές δραστηριότητες.

Η Angeline Robertson, μια ερευνήτρια που εργάστηκε στη μελέτη, είπε στον Guardian πως ελπίζει ότι η βιομηχανία της μόδας θα λάβει στοιχεία από την ανάλυσή τους και «θα εργαστεί για το δικό της συμφέρον καθώς και την μακροχρόνια ευημερία της».

«Σε αυτή την εποχή έκτακτης ανάγκης για το κλίμα, αν η βιομηχανία της μόδας θέλει να είναι σχετική, αυτή είναι η μεγάλη ευκαιρία της», είπε. Η Céline Semaan, διευθύνουσα σύμβουλος και συνιδρύτρια του Slow Factory, είπε ότι οι οίκοι μόδας δεν πρέπει να χρησιμοποιήσουν τα ευρήματα της έκθεσης ως ευκαιρία για να συμβάλουν στην αποψίλωση των δασών αλλού, όπως η Γουατεμάλα ή το Μεξικό, αλλά να επενδύσουν και να εξετάσουν εναλλακτικές λύσεις που δεν είναι εξορυκτικές.

Με τις εναλλακτικές λύσεις που δημιουργούνται σε εργαστήρια να βρίσκονται σε άνοδο, είναι δυνατό ένα μέλλον όπου η αγαπημένη σας τσάντα ή τα αθλητικά παπούτσια δεν θα (επι)βαρύνουν το τροπικό δάσος του Αμαζονίου.

«Στο τέλος της ημέρας, πρέπει να βρούμε άλλες λύσεις και άλλα εναλλακτικά δέρματα που δεν προέρχονται από ζώα και δεν έχουν βάση το πλαστικό», είπε η Semaan. «Με τους πόρους που διαθέτουν οι εταιρείες μόδας, δεν υπάρχει πραγματικά καμία δικαιολογία», ολοκλήρωσε.

Πηγή: The Guardian 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης