H επιφάνεια της Σελήνης παρουσίασε ξαφνική μικρή αύξηση της θερμοκρασίας της, στην δεκαετία του 1970, προκαλώντας προβληματισμό στους επιστήμονες εδώ και δεκαετίες, για τα αίτια που την είχαν προκαλέσει.

Οι επιστήμονες τώρα μελέτησαν στοιχεία που είχαν συλλέξει οι αστροναύτες στις αποστολές ‘Apollo 15΄ το 1971 και ‘Apollo 17’ το 1972, κάνοντας μετρήσεις για να διαπιστώσουν τις επιπτώσεις της εσωτερικής θερμοκρασίας στην επιφάνεια της Σελήνης και τι ομοιότητες παρουσίαζε με της Γης.

Η μελέτη οκτώ χρόνων ξεχασμένων στοιχείων από τις αποστολές εκείνες, έδωσε την ευκαιρία στους επιστήμονες να διαπιστώσουν τα αίτια της αλλαγής εκείνης της θερμοκρασίας.

Το συμπέρασμα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Geophysical Research: «Η ανθρώπινη παρέμβαση είναι ένοχη για τις επιπτώσεις στην θερμοκρασία των πλανητών».

Η μελέτη της θερμοκρασίας στην επιφάνεια της Σελήνης, όσο και κάτω από αυτήν, ως το 1977 σύμφωνα με τα στοιχεία που εστάλησαν στο διαστημικό κέντρο Johnson Space Center της ΝΑSΑ στο Χιούστον του Τέξας ήταν καλά φυλαγμένη σε ξεχασμένες μαγνητοταινίες που είχαν αρχειοθετηθεί και άλλες που θεωρούνταν χαμένες.

Ο αστροναύτης David Scott  στην πλαγιά του Hadley Delta στην αποστολή του Apollo 15.

Στα 2010, ομάδα επιστημόνων που απασχολούσε το ζήτημα της θερμοκρασίας στην επιφάνεια των πλανητών αναζήτησαν τις μαγνητοταινίες της περιόδου 1975-1977, ελπίζοντας να τους δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματά τους. Ιδιαίτερα για το φαινόμενο της ξαφνικής αύξηση της θερμοκρασίας στην επιφάνεια της Σελήνης.

Ορισμένοι επέμεναν ότι η αύξηση της θερμοκρασίας οφειλόταν στην παρουσία των αστροναυτών, ενώ άλλοι στις αλλαγές της τροχιάς της Σελήνης.

Το  Lunar Roving Vehicle εξερεύνησε την επιφάνεια της Σελήνης μετά την μεταφορά του εκεί από το Apollo 15.

Με την ανακάλυψη 440 μαγνητοταινιών της εποχής Απριλίου-Ιουνίου 1975 που βρέθηκαν στο Εθνικό Αρχείο της Ουάσινγκτον στο Suitland του Μέριλαντ, τους δόθηκε η ευκαιρία, μετά από μακρόχρονη μελέτη, να καταλάβουν τα αίτια της ξαφνικής μεταβολής της θερμοκρασίας στην επιφάνεια της Σελήνης.

Οι επιστήμονες αναλύοντας όλα τα στοιχεία που είχαν στη διάθεσή τους κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η αιτία της αύξησης της θερμοκρασίας, υπήρξε η παρουσία των αστροναυτών από τις αποστολές «Apollo». Οι περιπατητές του διαστήματος προκάλεσαν αναταραχή στην επιφάνεια της Σελήνης, προκαλώντας αύξηση της θερμοκρασίας της κατά 1-2 βαθμούς Celsius (1.8-3.6 βαθμούς Fahrenheit).

«Η μελέτη έδειξε πως είναι σχεδόν αδύνατον να στείλεις αστροναύτες και υλικό στη Σελήνη, χωρίς να διαταράξεις το θερμικό περιβάλλον της επιφάνειάς της», δήλωσε ο πλανητικός επιστήμονας Seiichi Nagihara, επικεφαλής της ομάδας των μελετητών στο Πανεπιστήμιο ‘Texas Tech’.

Σύνταξη: Κ. Μπετινάκης