Διαδικτυακοί τόποι στη Ρωσία βοηθούν υποψηφίους για θέσεις εργασίας να φτιάξουν το βιογραφικό τους με infographics. Ποια τα υπέρ και τα κατά; Ορισμένοι εργοδότες το θεωρούν σημαντικό εύρημα και άλλοι παγίδα.

«Οι πληροφορίες με γραφικές οπτικές αναπαραστάσεις (infographics) είναι ένα χρήσιμο εργαλείο, που μας βοηθά να αντιλαμβανόμαστε μια σύνθετη πληροφορία» αναφέρει ο Αντόν Ναντέι, δημιουργός της υπηρεσίας «Χάρτης του ταλέντου» στη Μόσχα. Ο ίδιος επισημαίνει ότι «το οπτικό βιογραφικό σε σύγκριση με το συνηθισμένο γραπτό κείμενο επιτρέπει να κατανοούμε ταχύτερα τις πληροφορίες για την προϋπηρεσία ενός ανθρώπου και να βλέπουμε τη δυναμική της επαγγελματικής του εξέλιξης».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Ναντέι είναι ένας από τους πρώτους που παρουσίασε τη δυνατότητα του οπτικού βιογραφικού για όσους Ρώσους αναζητούν εργασία. Η πρωτότυπη ιστοσελίδα του έχει εμφανιστεί από το 2009 και ονομαζόταν NOT4HR. Ήταν ένα σύστημα διαχείρισης των αιτήσεων για θέσεις εργασίας που επέτρεπε να αξιολογηθεί αυτόματα κατά πόσο η εργασιακή πείρα του υποψηφίου ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της κενής προτεινόμενης θέσης εργασίας. Το 2010, αποφάσισε να δημιουργήσει μια ξεχωριστή διεπαφή (interface) του συστήματος για τους υποψηφίους, το KartaTalanta.ru. Προς δημόσια χρήση, η ιστοσελίδα τέθηκε τον Ιούνιο του 2012.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η γραφική μορφή αποκτά νόημα όταν χρησιμοποιείται από τους υποψηφίους με μακρύ και ποικίλο ιστορικό καριέρας. «Στην ιδανικότερη περίπτωση, ο χρήστης μας είναι ένας έτοιμος επαγγελματίας με εργασιακή εμπειρία 10-15 ετών, ο οποίος έχει αλλάξει από τρεις έως πέντε εργοδότες, και τη στιγμή της δημιουργίας του βιογραφικού έχει φτάσει στο επίπεδο του εκτελεστικού ή γενικού διευθυντή» εξηγεί Αντέι, προσθέτοντας ότι «ενδιαφέρον είναι επίσης να δει κανείς σε οπτικοποιημένη μορφή την καριέρα ενός καταξιωμένου ειδικού, που έχει εργαστεί 20-30 χρόνια σε διάφορες βιομηχανίες».

Ο Εβγκένι Λισιακόφ, προϊστάμενος της διεύθυνσης απόκτησης έμψυχου δυναμικού της εταιρείας νομικών και λογιστικών Intercomp, πιστεύει ότι η εμφάνιση των οπτικών βιογραφικών αποτελεί πρόοδο. «Αν θυμηθούμε» λέει ο ίδιος «ότι κάποτε οι υποψήφιοι συνέτασσαν πρωτόγονα βιογραφικά σημειώματα με αναφορά στους στενούς συγγενείς, απαρίθμηση θέσεων και τόπων εργασίας, χωρίς καν να περιγράφουν τα καθήκοντά τους, τότε σίγουρα πρόκειται για πρόοδο».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Βασικό στοιχείο του σχηματοποιημένου οπτικού βιογραφικού είναι το διάγραμμα ανάπτυξης της καριέρας, όπως αναφέρει ο Αντέι. Πρόκειται για μια λωρίδα που παρουσιάζει το χρονικό διάστημα και περιλαμβάνει γραφικά πλαίσια. Κάθε πλαίσιο απεικονίζει και ένα μεμονωμένο γεγονός το οποίο αποτέλεσε τμήμα της καριέρας του ανθρώπου, π.χ., τον τόπο εργασίας, σπουδών κ.λπ.

Επιφυλάξεις

Σε γενικές γραμμές, πάντως, οι διευθυντές εργατικού δυναμικού αντιμετωπίζουν με επιφυλακτικότητα τη νέα πρακτική. Η Νατάλια Τσίσλερ, διευθύντρια επιλογής προσωπικού της εταιρείας τεχνολογιών πληροφορικής JetBrains, υποστηρίζει: «Στη δεκαετή καριέρα μου είδα αρκετές δεκάδες βιογραφικών σε γραφική απεικόνιση. Αυτή η μορφή πιθανόν είναι πιο κατάλληλη για τους ειδικούς στον τομέα του μάρκετινγκ και των πωλήσεων. Σε κάποιο βαθμό, και για τους σχεδιαστές, αλλά γενικά δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον χαρτοφύλακά τους».

Πρέπει να απέχουν από τα οπτικά βιογραφικά οι δικηγόροι και χρηματιστές, συμβουλεύει ο Ντμίτρι Μπουνκόφ, διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού της φαρμακευτικής εταιρείας Boehringer Ingelheim. Η γραφική αναπαράσταση των πληροφοριών εκφράζει την τάση του ανθρώπου να πειραματιστεί, αλλά από τους υποψηφίους αναμένονται συγκεκριμένα και αξιόπιστα στοιχεία.

Επιμέλεια: Κώστας Μπετινάκης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης