Πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Exeter στη Μ. Βρετανία ενισχύει την άποψη ότι οι αλλαγές που συμβαίνουν στο σώμα μας, όπως το σφίξιμο στο στομάχι, η ταχυπαλμία, η εφίδρωση, μπορούν σε μερικές περιπτώσεις να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο αισθανόμαστε αλλά και τις αποφάσεις που παίρνουμε.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, όταν οι συμμετέχοντες σε σχετικό πείραμα ένιωθαν «στο πετσί τους» ότι οι οικονομικές προσφορές που τους γίνονταν ήταν άδικες, τις απέρριπταν. Αυτό ίσχυε όχι μόνο όταν η συμφωνία ήταν άδικη για τους ίδιους αλλά και όταν ήταν άδικη για κάποιον άλλο, ακόμη και αν αυτό σήμαινε ότι οι ίδιοι θα έβγαιναν ωφελημένοι από τη συγκεκριμένη άδικη συμφωνία. Όσο εντονότερα σωματικά συμπτώματα παρουσίαζαν οι συμμετέχοντες που καλούνταν να αποδεχθούν μια άδικη (ανήθικη) οικονομική προσφορά, τόσο πιο πιθανό ήταν να την απορρίψουν.

Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν μια σημαντική παράμετρο του πειράματός τους, στο οποίο συμμετείχαν 51 άτομα που κλήθηκαν να δεχθούν ή να απορρίψουν διάφορες οικονομικές συμφωνίες. Οι άνθρωποι που ακολουθούσαν την ενστικτώδη αντίδραση του σώματός τους ήταν περισσότερο συντονισμένοι με το σώμα τους, δηλαδή το «άκουγαν» και έδιναν προσοχή στα σήματα που τους έστελνε.

Από την άλλη μεριά, όσοι επέλεγαν να μη συντονιστούν με το σώμα τους, ήταν πιθανότερο να αποδεχθούν ακόμα και μια άδικη για τους άλλους συμφωνία, η οποία όμως θα ωφελούσε τους ίδιους.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Cognitive, Affective, & Behavioural Neuroscience».

Επιμέλεια: Δήμητρα Μπιλάλη