Του Λουκά Παπαλάμπρου

Για αυτούς που έχουν μεγαλώσει συνεπαρμένοι από την ομορφιά του βουνού και τη γοητεία του, η χθεσινή ημέρα 15 Ιανουαρίου ήταν μια ημέρα ντροπής. Μια μερίδα ανθρώπων κατάφεραν να προκαλέσουν χάος, ταλαιπωρώντας χιλιάδες εκδρομείς και απαξιώνοντας τα πάντα στο μεγαλύτερο χιονοδρομικό κέντρο της Ελλάδας, το οποίο μέχρι πρότινος χαρακτηριζόταν ως το αρτιότερο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η μέρα ήταν εξαιρετική, τα πράγματα όμως έγιναν εφιαλτικά

Αυτοί που έκαναν το λάθος να ανέβουν στον Παρνασσό με τους φίλους, τη σύντροφο, τη γυναίκα και τα παιδιά τους θα θυμούνται για πάντα αυτήν την ημέρα. Είναι χαρακτηριστικό πως για να καλύψουν οι εκδρομείς μια απόσταση  διάρκειας 20 λεπτών από το λιβάδι Παρνασσού έως το χιονοδρομικό χρειάστηκαν τουλάχιστον δύο ώρες.  Πολλοί έφτασαν σε απόγνωση, άλλοι έκαναν αναστροφή και γυρνούσαν πίσω και άλλοι εξαντλούσαν την υπομονή τους. Όσοι κατάφεραν να φτάσουν μέχρι το βουνό όμως, έζησαν απίστευτες στιγμές.

Έρμο… Courcevel τι σου έμελλε να πάθεις!

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ουρές χιλιομέτρων προς το βουνό. Τρομερό μποτιλιάρισμα που διήρκησε ώρες

Καταγράψαμε ότι ακριβώς συνέβη αυτήν την ντροπιαστική Κυριακή, την πρώτη μεγάλη παγκόσμια ημέρα χιονιού (world snow day). Όλα ξεκίνησαν περίπου στις 9.00 π.μ. Χιλιάδες αυτοκίνητα είχαν μποτιλιαριστεί στον δρόμο λόγω παγετού σε ορισμένα σημεία. Οι πάντες ήταν ακινητοποιημένοι, οδηγοί τοποθετούσαν αντιολισθητικές αλυσίδες οπουδήποτε, καθώς δεν υπήρχε κανείς για να βάλει μια τάξη, ενώ οι ιθύνοντες γνώριζαν πως η προσέλευση θα ήταν μεγάλη.

Φθάνοντας στη θέση Κελάρια, το απόλυτο χάος από το πάρκινγκ κιόλας. Ορισμένοι, μεταξύ των οποίων και ο υπογράφων, αποφασίζουμε να προχωρήσουμε για Φτερόλακα. Μέγα λάθος όπως αποδείχθηκε. Ο χώρος στάθμευσης ήταν κλειστός! Κανείς δεν είχε προνοήσει να τον ανοίξει και όγκοι χιονιού κάλυπταν το σημείο όπου ήταν παραδοσιακά το πάρκινγκ.  Όπως ήταν φυσικό, δημιουργήθηκε μια ουρά χιλιομέτρων από αυτοκίνητα, σταθμευμένα στη μέση του δρόμου, με χιονοδρόμους να κινούνται με τα πόδια, διακινδυνεύοντας τη σωματική τους ακεραιότητα.

Στο ταμείο λειτουργούσε ένα γκισέ, με τη μοναδική ταμία να προσπαθεί να εξυπηρετήσει εκατοντάδες ανθρώπους που περίμεναν υπομονετικά στην ουρά, δίνοντας και την τελευταία ικμάδα των δυνάμεων της.

Η ώρα έχει φτάσει 12.00 μ.μ. και οι περισσότεροι κρατούν τα πέδιλα του σκι και τις χιονοσανίδες στον ώμο, χωρίς να μπορούν να προσεγγίσουν τον κεντρικό αναβατήρα. Πάνω στο βουνό, λειτουργούν ελάχιστα λιφτ, η κατάσταση ξεφεύγει, καθώς είναι αδύνατο να πραγματοποιήσει κάποιος μια κατάβαση σε εύλογο χρονικό διάστημα.  Άλλοι τσακώνονται μεταξύ τους, φωνάζουν, χειροδικούν. Τα διευθυντικά στελέχη λάμπουν διά της απουσίας τους και οι εργαζόμενοι, χωρίς να φταίνε σε τίποτα «πληρώνουν το μάρμαρο». Στο video που ακολουθεί, κάποια στιγμή ακούγεται από κάποιον η λέξη «χωριάτες».

Αν ο ευγενής κύριος αναφέρεται στους χειριστές, κάνει πολύ μεγάλο λάθος. Αυτά τα χωριατόπαιδα αναλαμβάνουν την ευθύνη που τους αναλογεί, όπως κάθε αξιοπρεπής άνθρωπος. Άλλοι κρύβονται πίσω από τα αξιώματα.

Αρκετοί αποφασίζουν να μην μπουν καν στην τηλεκαμπίνα, έχοντας ενημερωθεί για την κατάσταση που επικρατεί στις πίστες. Παίρνουν τον δρόμο της επιστροφής, εμφανώς ταλαιπωρημένοι και απηυδισμένοι για αυτά που εκτυλίσσονται μπροστά τους.

Όλα είναι στον αέρα

Οι ντόπιοι είναι ιδιαίτερα ανήσυχοι καθώς επηρεάζονται άμεσα από όλα αυτά που συμβαίνουν στο ΧΚΠ

Στην Αράχωβα οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες είναι ανάστατοι. Άπαντες έχουν ενημερωθεί για αυτό που συμβαίνει. Φοβούνται ότι πλησιάζει το τέλος και δεν το κρύβουν. Τα στόματα ανοίγουν καθώς όλο αυτό επηρεάζει τα μαγαζιά τους. Μια ευγενέστατη κυρία, ιδιοκτήτρια καταστήματος ενοικίασης σκι, δεν μπορεί να κρύψει την απογοήτευσή της. Ζητά συγνώμη από τους πελάτες χωρίς να φταίει σε κάτι. Αρνείται να πάρει χρήματα, σε μια επίδειξη ευγένειας και μεγαλοσύνης.

Κάτοχος καφέ-μπαρ είναι εξοργισμένος. Οι ντόπιοι δίπλα του, ακριβώς το ίδιο. Δηλώνουν απερίφραστα πως η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ, διαχειρίστρια του Χιονοδρομικού Κέντρου και οι επικεφαλής της, διαλύουν τον Παρνασσό.

Οι πάντες γνώριζαν τις ελλείψεις και τα λάθη. Τώρα όμως μιλάνε. Τα ξημερώματα της Κυριακής 15 Ιανουαρίου, επικρατεί παγετός στο βουνό. Τα διευθυντικά στελέχη δεν στέλνουν κόσμο ώστε να βάλουν σε λειτουργία τους αναβατήρες, αλλά ορισμένοι εργαζόμενοι παίρνουν την πρωτοβουλία και ανεβαίνουν τα μεσάνυχτα πάνω για να λύσουν το πρόβλημα. Δουλεύουν κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες, δυστυχώς όμως  δεν είναι αρκετοί. Δεν μπορούν να απομακρύνουν τον πάγο. Στον Ηρακλή σπάνε 15 τροχαλίες εν κινήσει το βράδυ λόγω πάγου. Το ίδιο συμβαίνει και σε άλλα λιφτ. Ευτυχώς, δεν τραυματίστηκε κανείς.

Την ίδια ημέρα συμβαίνει κάτι παράλογο, σύμφωνα πάντα με όσα μας ανέφεραν οι εργαζόμενοι. Η διοίκηση του ΕΤΑΔ αποφασίζει να απολύσει 20 άτομα, που είχαν υπογράψει σύμβαση ορισμένου χρόνου. Απομένουν μόλις 26 άνθρωποι για να κάνουν τη δουλειά, σύμφωνα με τις μαρτυρίες. Είναι αδύνατον. Δεν υπάρχουν πιστέρ, ταμίες και χειριστές. Τις προηγούμενες ημέρες τραυματίστηκαν δύο άτομα αλλά ούτε λόγος για αντικαταστάτες. Έδωσαν 30 εκατομμύρια ευρώ, τοποθέτησαν καινούργια μηχανήματα, επένδυσαν σε υποδομές, αλλά όχι σε προσωπικό. Όπως μας είπε ένας από τους εμπειρότερους εργαζόμενους, για να λειτουργήσει άρτια το χιονοδρομικό απαιτούνται 48 χειριστές. Μόνο χειριστές Οπότε, φαντάζεστε πόσα προβλήματα αντιμετωπίζουν αυτοί οι άνθρωποι και τι τραβούν καθημερινά.

Την ίδια στιγμή τα γραφεία είναι γεμάτα. Μην ξεχνιόμαστε, στην Ελλάδα ζούμε! Όλοι θέλουμε να δίνουμε εντολές.

Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πως ο Παρνασσός λειτουργεί, έστω και με αυτό τον τρόπο, χάρη στο φιλότιμο κάποιων ανθρώπων. Ορισμένων ατόμων που βάζουν κάθε ημέρα τη ζωή τους σε κίνδυνο. Αν λείπουν αυτοί για οποιοδήποτε λόγο, το βουνό δεν ανοίγει. Μην εκπλαγείτε αν τις επόμενες ημέρες αναστείλει τη λειτουργία του. Δεν θα είναι λόγω θυελλωδών ανέμων!

Αυτοί οι άνθρωποι, που πάνε για το μεροκάματο, αξίζουν τα συγχαρητήρια όλων. Αλλά πόσο ακόμα θα αντέξουν. Κανένα από τα διευθυντικά στελέχη δεν παίρνει την ευθύνη για τα όσα ευτράπελα συμβαίνουν, για τις ελλείψεις, τα λάθη, τις παραλείψεις…

Μετά τις αποκαλύψεις στον Τύπο, η διαχειρίστρια εταιρεία εξέδωσε ανακοίνωση για τη χθεσινή ημέρα:  «Η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου ΑΕ, διαχειρίστρια του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού, αναλογιζόμενη την ταλαιπωρία που υπέστησαν 4 και πλέον χιλιάδες φίλοι χιονοδρόμοι που λόγω της ημέρας και της πάρα πολύ μεγάλης προσέλευσης κοινού, δεν απόλαυσαν τη χιονοδρομία, ανακοινώνει ότι παρέχεται ειδική έκπτωση και στους χιονοδρόμους (κατηγορία ενήλικα) πού έκαναν χρήση των εγκαταστάσεων (αναβατήρων) του ΧΚΠ σήμερα 15.01.2017 και θα δικαιούνται εκπτωτικό εισιτήριο του 1€ , στην επόμενη φετινή τους επίσκεψη. Η έκπτωση θα πραγματοποιηθεί με την επίδειξη της απόδειξης ή της μαγνητικής  κάρτας χιονοδρομίας, όπου αναγράφεται η σημερινή ημερομηνία, όσον αφορά τις ημερήσιες κάρτες και για τους χιονοδρόμους (κατηγορία ενήλικα) με πολύποντες κάρτες, ο έλεγχος θα πραγματοποιηθεί από τον εκάστοτε ταμία».

Να σημειώσουμε εδώ πως, έπειτα από επικοινωνία με το Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού, η ανακοίνωση είναι διατυπωμένη λάθος. Οι ταλαίπωροι χιονοδρόμοι θα λάβουν έκπτωση 24 ευρώ την επόμενη φορά, οπότε θα πληρώσουν 1€.

Δυστυχώς, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ Α.Ε.), Γιώργος Τερζάκης, δεν ανταποκρίθηκε στο τηλεφωνικό μας κάλεσμα ώστε να δώσει τη δική του εκδοχή για τα όσα συνέβησαν. Η νομική εκπρόσωπος της εταιρείας παραδέχθηκε πως δημιουργήθηκε μεγάλο θέμα και έκανε λόγο για άμεση διερεύνηση της υπόθεσης. Αντίθετα, ο διευθυντής του χιονοδρομικού κέντρου, Κώστας Ξυπόλητος, συνομίλησε με το zougla.gr και τόνισε ότι «η προσέλευση ήταν τεράστια και οι εκδρομείς δεν μπορούσαν να εξυπηρετηθούν».

Έκανε λόγο για διαβουλεύσεις των αρμόδιων φορέων ώστε ο Παρνασσός να λειτουργεί καθημερινά διότι όπως αποκαλύφθηκε, υπάρχει σκέψη να αναστέλλεται η λειτουργία κάθε Τρίτη και Τετάρτη, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών. Παραδέχτηκε ότι υπήρξε «αστοχία» στις πίστες «Βάκχος» και «Ηρακλής», ενώ ανέφερε ότι θα γίνουν άμεσα προσπάθειες για να αποχιονιστεί ο χώρος στάθμευσης στη θέση Φτερόλακα.

Τέλος, θεωρεί ότι το «βουνό» θα συνεχίσει να υποδέχεται κανονικά τον κόσμο και πως θα γίνει αναθεώρηση των συμβάσεων ώστε να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία του.

Ο επιχειρηματίας Αργύρης Παπαργυρόπουλος μιλά στο zougla.gr

Απευθυνθήκαμε στον Αργύρη Παπαργυρόπουλο, ο οποίος εδώ και πολλά χρόνια δραστηριοποιείτο στο Χ.Κ.Π. και φυσικά γνωρίζει ό,τι συμβαίνει στην περιοχή. Ο ίδιος έκανε λόγο για «προχειρότητα, ανθρώπους που δεν γνωρίζουν το αντικείμενο, για διοικήσεις που αλλάζουν, αλλά και για κίνδυνο σοβαρών τραυματισμών εργαζομένων».

«Πρέπει να υπάρχει συντονισμός», συμπλήρωσε.

Ακούστε τι κατήγγειλε στο zougla.gr:

«Πονάνε το βουνό»

Οι ουρές στο ταμείο της Φτερόλακας. Λειτουργούσε μόνο ένα ταμείο

Αυτοί που έχουν στα χέρια τους τις τύχες αυτού του βουνού θα πρέπει να γνωρίζουν ότι οι αυθεντικοί σκιέρ, οι λάτρεις της φύσης, οι Αραχωβίτες και οι κάτοικοι των γύρω περιοχών το λατρεύουν και το πονούν. Δεν θα τους αφήσουν να καταστρέψουν ότι έχτιζαν τόσα χρόνια μόνο και μόνο επειδή κάποιοι είναι ανεπαρκείς.

Οι αρμόδιοι φορείς και η κυβέρνηση πρέπει να αναλάβουν επιτέλους δράση. Έχει έρθει η ώρα για το σωστό και το δίκαιο. Να ανταμειφτούν επιτέλους οι καθημερινά σκληρά εργαζόμενοι άνθρωποι και να δουν οι φίλοι χιονοδρόμοι, οι εκδρομείς και οι ντόπιοι άσπρη μέρα!

Ο Μπακογιάννης ζητεί η διαχείριση να περάσει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Θέση για τα όσα συνέβησαν πήρε και ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας, Κώστας Μπακογιάννης, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Σε μία περίοδο που προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε κάθε πηγή εσόδων, εικόνες όπως αυτές στο Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού, δείχνουν ότι λείπει η οργάνωση και ο σχεδιασμός για να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε, όχι μόνο για τη Στερεά Ελλάδα, αλλά και για ολόκληρη τη χώρα, τον τουριστικό μας πλούτο. Έχουμε καταθέσει την πρότασή μας ώστε το Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού, που σήμερα διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ, να περάσει στην διαχείριση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για να αποκτήσει την εικόνα που πρέπει και να αποφέρει κέρδη για τον τουρισμό και την οικονομία. Θυμίζω ότι η Περιφέρειά μας εξασφάλισε, μέσω ΕΣΠΑ, σχεδόν 30 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό αυτού του χιονοδρομικού κέντρου. Είναι λυπηρό να αντιμετωπίζονται τέτοια φαινόμενα. Νομίζω ότι έχει έρθει ο καιρός να επανέλθουμε και να δούμε σοβαρά την πρόταση αυτή».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης