Την πραγματοποίηση αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την ολική μεταμόρφωση της πλατείας Αριστοτέλους, με μετατροπή της σε «μία από τις ομορφότερες πλατείες παγκοσμίως», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, με παράλληλη κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ, προαναγγέλλει ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας.

Λίγες ώρες πριν από την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του (και μιλώντας στο παρθενικό φύλλο τής free press εφημερίδας «Citymag Thessaloniki», το οποίο κυκλοφορεί σήμερα Σάββατο 31 Αυγούστου), ο κ. Ζέρβας σημειώνει όσον αφορά την εμβληματική πλατεία τής Θεσσαλονίκης: «Υπάρχει κάποιος ικανοποιημένος από τη σημερινή της εικόνα; Είναι αποδεκτό και ανεκτό να βλέπουμε σήμερα μιαν Αριστοτέλους βρώμικη, ακαλαίσθητη, χώρο παραεμπορίου και παραβατικότητας; Από τους φοίνικες που κάηκαν στον παγετό τού Ιανουαρίου τού 2017 (και ουδέποτε αντικαταστάθηκαν) μέχρι το ρολόι τής Αριστοτέλους, που δεν λειτουργεί και δείχνει τη σωστή ώρα μόνο δύο φορές την ημέρα, ή το δάπεδο της πλατείας, που είναι από άσφαλτο. Ό,τι χειρότερο, δηλαδή, για παιδιά, θαμώνες και επισκέπτες. Η ‘βιτρίνα’ τής Θεσσαλονίκης, το καμάρι τού Εμπράρ, έχει καταντήσει ένας άμορφος και αντιαισθητικός χώρος. Αυτή δεν είναι εικόνα σοβαρής ευρωπαϊκής πόλης. Θα τρέξω. Θα βρω τους πόρους, τον τρόπο, αλλά σας υπόσχομαι ότι θα αλλάξει. Μεγάλα αρχιτεκτονικά γραφεία θα σχεδιάσουν μία από τις ομορφότερες πλατείες παγκοσμίως. Με σύγχρονη αισθητική, λειτουργικότητα και με την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

«Δαπάνησαν τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος σε πασαλάκια…»

Παράλληλα, δεν παραλείπει να στρέψει τα βέλη του για το θέμα αυτό προς τον απερχόμενο δήμαρχο, Γιάννη Μπουτάρη: «Η απερχόμενη διοίκηση επέλεξε να δαπανήσει τη δωρεά τού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε αναπλάσεις μικρών δρόμων και σε πασαλάκια, που δεν αφήνουν ουσιαστικό αποτύπωμα, δεν την κάνουν ελκυστική», σημειώνει χαρακτηριστικά. «Εμείς θα δώσουμε βάρος σε ένα μεγάλο έργο πνοής και ελκυστικότητας στην πόλη».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

Νέα εικόνα και κλασσικός στολισμός της πόλης ενόψει Χριστουγέννων

Ερωτώμενος για το πώς η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να μετατρέψει τη γιορτή των Χριστουγέννων, η οποία απέχει μόλις 116 ημέρες από σήμερα, σε μοχλό προσέλκυσης επισκεπτών και εσόδων στην πόλη, ο κ. Ζέρβας ξεκαθαρίζει: «Εμείς θα φροντίσουμε –και ήδη το κάνουμε– να ενεργήσουμε γρήγορα, με σαφή κατεύθυνση και καλή προετοιμασία. Δεν θα περιμένουμε να μπει Νοέμβριος, δεν αμφιταλαντευόμαστε, δεν έχουμε οποιονδήποτε ενδοιασμό. Θέλουμε η Θεσσαλονίκη να γιορτάσει τα Χριστούγεννα με μια γιορτή αντάξια του μεγέθους και της βαρύτητάς της. Θέλουμε να επαναφέρουμε το εορταστικό κλίμα στην πόλη – κι αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως σίγουρα θα έχουμε δέντρο στην πλατεία Αριστοτέλους. Μια καλά οργανωμένη, κλασική γιορτή Χριστουγέννων, με ανάλογο στολισμό, κοντά στα ελληνικά και ευρωπαϊκά έθιμα, είναι νομίζω ό,τι καλύτερο για την πόλη, για το εμπορικό κέντρο και για τη διάθεση και την ψυχολογία κατοίκων και δημοτών. Φτάνουν οι πειραματισμοί και οι αστοχίες» τονίζει ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης. «Η γιορτή των Χριστουγέννων μπορεί να συμβάλει στην αύξηση της επισκεψιμότητας, αρκεί να είναι αξιόλογη και να προσφέρει μια ξεχωριστή εμπειρία στον επισκέπτη. Δείτε τα Τρίκαλα, δείτε άλλες πόλεις στην Ευρώπη. Προφανώς, μπορούμε κι εμείς».

 

Δήμαρχος και για τα μικρά και για τα μεγάλα

Επίλυση προβλημάτων τής καθημερινότητας ή οραματικοί σχεδιασμοί για το μέλλον τής πόλης; Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας αισθάνεται ότι δεν χρειάζεται να επιλέξει: «Σίγουρα, η καθημερινότητα του δημότη και του κατοίκου είναι η απόλυτη προτεραιότητα» σημειώνει, μιλώντας στο «Citymag Thessaloniki». «Προεκλογικά μίλησα για ‘δήμαρχο που θα κάνει τη δουλειά’ – και αυτό μεταφράζεται σε μια διοίκηση που θα ασχοληθεί με όλα όσα συνθέτουν τον όρο ‘καθημερινότητα’. Το σκουπίδι, ο φωτισμός, τα πεζοδρόμια, η περιποίηση του δημοσίου χώρου, οι συγκοινωνίες – όλα αυτά τα μικρά ή μεγάλα θέματα που, αθροιστικά, διαμορφώνουν μιαν υλική πραγματικότητα γύρω μας αποτελούν ζητήματα, με τα οποία θα ασχοληθούμε εκτενώς. Σε αυτό το επίπεδο, η πόλη είναι εγκαταλελειμμένη – και αυτό ήταν το στρατηγικό λάθος τής προηγούμενης διοίκησης. Δεν ασχολήθηκε σχεδόν καθόλου με αυτά τα ζητήματα, για λόγους που έχουν αναλυθεί επαρκώς. Τώρα, σε ό,τι αφορά πιθανές οραματικές παρεμβάσεις που θα προωθήσουμε, να είστε σίγουροι ότι δεν θα υστερήσουμε. Έχουμε παρουσιάσει αρκετά στο πρόγραμμά μας σχετικά με τις αναπλάσεις, τις υποδομές και έργα μεγάλης κλίμακας, που θα αλλάξουν την εικόνα τής πόλης. Δεν θα υστερήσουμε, επειδή δεν αποδεχόμαστε πως μια διοίκηση θα είναι καλή είτε στην καθημερινότητα είτε υλοποιώντας μεγαλεπήβολα σχέδια. Μπορούμε να τα κάνουμε σωστά και τα δύο».

«Δεν ζητάω περίοδο χάριτος, επειδή δεν έταξα λαγούς με πετραχήλια»

Στη συνέντευξή του, ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης υποστηρίζει ότι θα κριθεί από την πρώτη κιόλας ημέρα: «Δεν ζήτησα περίοδο χάριτος και ούτε τώρα θα το πράξω» σημειώνει χαρακτηριστικά. «Δεν ζήτησα, επειδή δεν έταξα λαγούς με πετραχήλια ούτε υποσχέθηκα καταφανώς ανεφάρμοστες πολιτικές. Είπα λίγα και καλά, μετρημένα και υπολογισμένα. Και η βασική μου υπόσχεση, πως θα είμαι ένας δήμαρχος της δουλειάς, εργατικός, από νωρίς το πρωί στο γραφείο μου, θα τηρηθεί στο ακέραιο».

Αν κάποιος αναμένει ανταλλάγματα για τη στάση του στο νέο δημοτικό συμβούλιο, θα εκπλαγεί αρνητικά

Τον αγχώνει το γεγονός ότι –παρότι τον στήριξε ένα τεράστιο ποσοστό των ψηφισάντων στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές– ο ισχύων εκλογικός νόμος τού έδωσε μόλις 7 έδρες στο 49μελές δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, καθιστώντας απαραίτητη την εξεύρεση πεδίου συνεννόησης με τις υπόλοιπες 15 παρατάξεις; «Με το παλαιό καθεστώς –ενημερωτικά το παραθέτω– θα είχαν εκλεγεί 29 δημοτικοί σύμβουλοι από την παράταξή μου» τονίζει ο κ. Ζέρβας. «Είναι μια εκκωφαντική αναντιστοιχία αυτή που έχει προκύψει, όμως οι ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν από την παρούσα κυβέρνηση μετριάζουν τις επιπτώσεις αυτές. Η πρόθεσή μου είναι εκ των προτέρων συνθετική. Σε κάθε περίπτωση, θα επιδίωκα συνεργασίες και ευρύτερες συναινέσεις, πάντα όμως με βάση την πολιτική εγγύτητα, τη συναντίληψη και την προγραμματική συμφωνία. Έχω πει σε κάθε τόνο πως, αν κάποιος αναμένει ανταλλάγματα σε προσωπική βάση, για να διαπραγματευτεί τη στάση του στο νέο δημοτικό συμβούλιο, θα εκπλαγεί αρνητικά. Επίσης, έτσι όπως έχουν διαμορφωθεί τα πράγματα, όποιος τηρήσει μια στάση μη εποικοδομητική θα κριθεί στο μέλλον αυστηρά από τους πολίτες. Εγώ έχω λάβει μια σαφή –σαφέστερη δεν γινόταν– εντολή από τον λαό τής Θεσσαλονίκης να προχωρήσω αυτοδιοικητικά και αξιοκρατικά – και αυτό θα κάνω».

 

«Τι θα ζητήσω από τον Κυριάκο Μητσοτάκη στη ΔΕΘ»

Στις 7 Σεπτεμβρίου ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί για πρώτη φορά ως πρωθυπουργός στη ΔΕΘ. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας θα τον υποδεχθεί για πρώτη φορά ως δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Σε ποια ζητήματα της πόλης θα ζητήσει την παρέμβαση ή τη στήριξή του; «Με τον πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, μας συνδέει προσωπική και πολιτική φιλία» απαντά ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης. «Είχα την ευκαιρία να τον συναντήσω λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές και να τον ενημερώσω για τα θέματα της πόλης. Τότε συνομιλήσαμε για μια σειρά ζητημάτων που αφορούν τις υποδομές τής Θεσσαλονίκης και γενικότερα την προοπτική της. Είχα επιμείνει στο ζήτημα του ΟΑΣΘ και του μετρό, ως δύο από τα φλέγοντα ζητήματα που επηρεάζουν την καθημερινότητα του πολίτη και ‘φρενάρουν’ την όποια δυνατότητα ανάπτυξης και ανάταξης. Στα εγκαίνια της ΔΕΘ θα έχω την ευκαιρία να αναπτύξω ενώπιον του πρωθυπουργού μια συνολική προσέγγιση για το μέλλον τής πόλης και την αξιοποίηση των πραγματικά μεγάλων δυνατοτήτων της. Η Θεσσαλονίκη μπορεί να παίξει έναν καθοριστικό ρόλο στα Βαλκάνια και στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και να συνδράμει στην αλλαγή τού ελληνικού παραγωγικού προτύπου. Πάντα υπήρξε, άλλωστε, η πόλη τής καινοτομίας και της πρωτοπορίας».

Γιατί κατηγορώ τον Γιάννη Μπουτάρη

Ο νέος πρώτος πολίτης τής Θεσσαλονίκης ερωτάται για τις σχέσεις του με τον απερχόμενο δήμαρχο, Γιάννη Μπουτάρη, για το πώς αποτιμά το έργο του, αλλά και για το ποιες ήταν οι ενέργειές του, για τις οποίες πιστεύει ότι θα αποτιμηθεί αρνητικά: «Του επιρρίπτω ευθύνες για την αναποτελεσματικότητα στα καθημερινά ζητήματα, που αναδεικνύουν ο πολίτης και ο δημότης σε κάθε μέτρηση, σε κάθε έρευνα. Οι τοποθετήσεις του γύρω από ζητήματα που άπτονται εθνικών θεμάτων και ευαισθησιών ήταν ζημιογόνες. Βρισκόταν ο ίδιος σε προφανή αναντιστοιχία με το αίσθημα της συντριπτικής πλειονότητας Μακεδόνων και Θεσσαλονικέων, με αποτέλεσμα να παγιωθεί μια πολιτική και υφολογική απόσταση ανάμεσα στη διοίκηση και την τοπική κοινωνία» απαντά ο κ. Ζέρβας. «Ένα στοίχημα για το μέλλον είναι να μην επιτρέψουμε η αποτυχία τού Μπουτάρη στα ζητήματα αυτά να μετατραπεί σε αποτυχία τής πόλης. Έχω πει, όμως, ότι δεν μηδενίζω το έργο κανενός και θα διατηρήσω ό,τι καλό έχει γίνει. Ο Μπουτάρης κατάφερε –είναι αλήθεια– να τονώσει την εξωστρέφεια της Θεσσαλονίκης και να αναδείξει ένα διαφορετικό πρότυπο δημάρχου απ’ ό,τι είχε συνηθίσει η πόλη. Μια δίκαιη αποτίμηση του έργου τού Γιάννη Μπουτάρη θα χρειαστεί χρόνο».

 

Άκαιρη, αποσπασματική παρέμβαση η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας

«Λίγες ημέρες πριν από την αποχώρηση της παρούσας διοίκησης και την ανάληψη καθηκόντων της νέας, υπογράφονται συμβάσεις και ξεκινούν έργα, ενώ επί σειρά ετών παρατηρήθηκε ολιγωρία. Έργα, τα οποία δεν εντάσσονται σε κάποιον ενιαίο σχεδιασμό για την πόλη. Είναι άκαιρες, αποσπασματικές παρεμβάσεις, που δεν υπακούν σε οποιαδήποτε λογική – αναφέρομαι ιδιαίτερα στην πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας» αναφέρει χαρακτηριστικά στη συνέντευξή του στο «Citymag Thessaloniki» ο κ. Ζέρβας. «Το να θέλεις να διώξεις το αυτοκίνητο είναι ένας ευγενής στόχος. Χωρίς ολιστική προσέγγιση, ωστόσο, το μόνο που καταφέρνεις είναι να δημιουργείς ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα. Πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της στάθμευσης, της κυκλοφορίας, της μαζικής μετακίνησης; Άρα, έχουμε να κάνουμε με ένα έργο που δεν λαμβάνει υπόψη κυκλοφοριακές επιπτώσεις, που συνιστά αποσπασματική παρέμβαση, που γίνεται δέκα ημέρες πριν από την αποχώρηση της παρούσας διοίκησης και δεσμεύει την επόμενη (ενώ ρητά το απορρίπτει). Που υλοποιείται σε μια περίοδο κατά την οποία οι οχλήσεις στο κέντρο είναι αυξημένες, χωρίς η πόλη να διαθέτει έστω και ένα αξιόπιστο συγκοινωνιακό μέσο. Και που, τέλος, γίνεται με δάνειους πόρους».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης