Πέρασαν δύο ημέρες από την εξέταση του μαθήματος “Βιολογία Προσανατολισμού” των Πανελλαδικών Εξετάσεων (ΓΕΛ) 2018 και οι συζητήσεις και οι αντιδράσεις δεν έχουν ακόμα σταματήσει.

Υπενθυμίζεται ότι λόγω της διατύπωσης του ερωτήματος προέκυπταν δύο σωστές απαντήσεις, α και γ, με αποτέλεσμα να παραμένει “μετέωρος” ο τρόπος βαθμολόγησης του συγκεκριμένου υποερωτήματος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μάλιστα, σήμερα η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (ΠΕΒ) εξέδωσε δελτίο τύπου σχετικά με τις ενδεικτικές απαντήσεις στα θέματα της Βιολογίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2018, όπου αναφέρει τα εξής:

“Η Επιτροπή Παιδείας της Πανελλήνιας ‘Ενωσης Βιοεπιστημόνων ανακοίνωσε στις 19/6/2018 ενδεικτικές απαντήσεις στα Θέματα Βιολογίας (Θετικού Προσανατολισμού και Γενικής Παιδείας) στηριζόμενη αποκλειστικά στην διδακτέα ύλη των δύο σχολικών εγχειριδίων, προκειμένου να συμβάλλει υπεύθυνα και στο μέτρο τον δυνατού στην μείωση τον άγχους των εξεταζομένων, γονέων και εκπαιδευτικών.

Οφείλουμε να τονίσουμε, πως οι μοναδικοί θεσμικοί υπεύθυνοι για τις απαντήσεις στα θέματα των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι το Υπουργείο Παιδείας, η Κ.Ε.Ε. και τα βαθμολογικά κέντρα ανά την χώρα. Οι όποιες απορίες ή ενστάσεις, επί των απαντήσεων ή ενδεχόμενων ασαφειών των ερωτημάτων, οφείλουν να έχουν αποδέκτες τους προαναφερόμενους φορείς.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Π.Ε.Β. δεν έχει κανένα θεσμικό ρόλο στην όλη διαδικασία και δεν μπορεί με οποιοδήποτε τρόπο να υποδείξει απαντήσεις στους θεσμικούς φορείς ή να τους αντικαταστήσει στο ρόλο τους.

Το Διοικητικό Συμβούλιο Της Πανελλήνιας ‘Ενωσης Βιοεπιστημόνων” 

Ο βιολόγος Γιώργος Κοσμίδης με επιστολή του σχολιάζει τα εξεταζόμενα θέματα και διαπιστώνει ασάφειες και παραλείψεις και ζητά επίσημη τοποθέτηση των αρμόδιων αρχών πριν τη βαθμολόγηση των τετραδίων στο μάθημα αυτό.

Διαβάστε παρακάτω την επιστολή:

“Προβληματισμός για θέματα της βιολογίας προσανατολισμού

Καλησπέρα σας, αναμένω σχεδόν 48 ώρες τώρα μια υπεύθυνη τοποθέτηση σχετικά με τη βαθμολόγηση των απαντήσεων στα θέματα Βιολογίας Ο.Π. Όχι μόνο δε βλέπω αντίδραση αλλά με μεγάλη έκπληξη είδα ότι η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων, ο καθ’ ύλην αρμόδιος για να στηλιτεύσει και να απαιτήσει ορθότητα, τόσο σε απαντήσεις όσο και σε διορθώσεις, εξέδωσε ένα δελτίο τύπου στο οποίο με απάθεια τουλάχιστον, αν όχι αδιαφορία, αναφέρει ότι στο Α4 σωστή απάντηση είναι το α και ότι “Ομοίως αυξημένη πιθανότητα εμφανίζεται και στην περίπτωση γ” και για να το αποτελειώσει σήμερα κατέβασε το αρχείο και άφησε μόνο το α.

Δηλαδή σε ένα πολλαπλής επιλογής ένας μαθητής πρέπει να γράψει τη σωστή απάντηση, τις σωστές απαντήσεις ή τις εν δυνάμη σωστές απαντήσεις; (Επίσης πόσες απαντήσεις μπορεί να αναρτήσει κάποιος (σχετικός ή άσχετος) παίζοντας με την ψυχραιμία, τα νεύρα και την υπομονή χιλιάδων μαθητών;)

Επίσης στο Γ3 τελικά ποια θα είναι η σωστή απάντηση σύμφωνα με την ΚΕΕ; Το θέμα ρητά αναφέρει “ποιο από τα δύο αντιβιοτικά” και οι περισσότεροι μαθητές προσέγγισαν το θέμα όπως στην άσκηση 12 του σχολικού βιβλίο αναφέροντας διαδοχικά και τα δύο αντιβιοτικά. Να προσθέσω εδώ ότι και πάλι η ΠΕΒ φάνηκε κατώτερη των υψηλών προσδοκιών, που η ίδια μας έχει συνηθήσει, αναφέροντας ορθά κοφτά τα εξής: “Θα χρησιμοποιηθεί η τετρακυκλίνη”. Περισσότερο πρόχειρη, μονοδιάστατη και σε πλήρη ρήξη με το σχολικό απάντηση δε θα μπορούσα να φανταστώ. Σταματώ εδώ χωρίς να είναι μόνο αυτά τα ζητήματα αλλά αυτά είναι τα πιο άμεσα και ουσιώδη.

Υ.Γ.1: Ασάφεια υπήρχε και στο Β4, πουθενά δεν υπήρχε αναφορά στο να μη ληφθεί υπόψη η περίπτωση μετάλλαξης. Όσοι το έλαβαν υπόψη πήραν κάτι ή απλά έχασαν χρόνο και ηρεμία και φυσικά και το αντίθετο.

Υ.Γ.2: Στο Δ1.γ. η λέξη “δώσετε” ήταν καλά μελετημένη; Είναι μια λέξη που εμφανίζεται στο σχολικό; Έστω στα θέματα των πανελλαδικών σε προηγούμενα χρόνια που το μάθημα εξετάζεται με τη μορφή αυτή; Ο μαθητής έπρεπε απλώς να γράψει την πατρική γενιά ή να πραγματοποιήσει τις διασταυρώσεις;

Με τιμή και βαθιά ανησυχία,
Κοσμίδης Γιώργος, Βιολόγος”

Μία ακόμη επιστολή που απευθύνεται στον υπουργό Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, για το πολυσυζητημένο πλέον θέμα Α4 της Βιολογίας Προσανατολισμού, έλαβε το alfavita.gr.

Στην επιστολή της, η υποψήφια των Πανελλαδικών ζητά την παρέμβαση του υπουργού, προκειμένου να υπάρξει δίκαιη αξιολόγηση των γραπτών.

Διαβάστε παρακάτω την επιστολή:

“Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Ως υποψήφια εξεταζόμενη στις φετινές Πανελλήνιες εξετάσεις θα ήθελα να εκφράσω τις απόψεις και τους προβληματισμούς μου σχετικά με το φλέγον μαθητικό ζήτημα που αφορά στο μάθημα της Βιολογίας Προσανατολισμού και τις ασαφείς έως και κακές διατυπώσεις κάποιων θεμάτων που ήταν διάχυτες σε διάφορα ερωτήματα όπως στο Α4.

Κάθε επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση πρέπει να λαμβάνεται σωστή. Στο Α4, όμως, που είναι πολλαπλής επιλογής και επιδέχεται μία και μοναδική ορθή απάντηση, εξαιτίας της συγκεκριμένης διατύπωσης του θέματος, υπήρχαν δύο απαντήσεις (α και γ) που ήταν δυνατόν να θεωρηθούν σωστές, με διαφορετική, βέβαια, διαδρομή σκέψης για τη συναγωγή του συμπεράσματος. Κάποιοι μαθητές επέλεξαν α, άλλοι γ, ενώ κάποιοι κατέφυγαν στο δ που περιελάμβανε και τις δύο αυτές απαντήσεις. Για αυτό και θεωρώ ότι θα είναι άδικο να μη ληφθούν και οι τρεις αυτές απαντήσεις σωστές. Αντιμέτωποι με αυτό το πρόβλημα από την αρχή κιόλας της επίλυσης των θεμάτων και με δεδομένο τον κλονισμό της ψυχολογίας μας πώς θα μπορούσαμε να μεταβούμε ομαλά στα υπόλοιπα ερωτήματα του πιο σημαντικού μαθήματος του πεδίου μας;

Επιτρέπεται να καταρρακώνεται η ψυχολογία παιδιών εν ώρα εξέτασης; Όλοι έχουν αναγάγει τη διεξαγωγή των εξετάσεων αυτών σε μείζον ζήτημα, ενώ από τους αρμόδιους της επιτροπής των θεμάτων δε δόθηκε η δέουσα προσοχή κατά τη διατύπωση των θεμάτων μας. Δεν είναι λυπηρό αρκετά παιδιά να δουν τα όνειρα τους και τις προσδοκίες τους να γκρεμίζονται και τους στόχους τους να απομακρύνονται εξαιτίας της επιπολαιότητας αυτής;

Με την ευαισθησία που γνωρίζω ότι διακρίνει εσάς και την κυβέρνησή μας για τα εκπαιδευτικά θέματα και το μέλλον του νεανικού εργατικού δυναμικού της χώρας μας ευελπιστώ το αίτημά μου να εισακουστεί και να προβείτε στις κατάλληλες ενέργειες για την ικανοποίηση του.

Με εκτίμηση,
Υποψήφια των Πανελλαδικών” 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης