Ρεπορτάζ: Πέτρος Κουσουλός

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εξανεμίζεται το άλλοθι για τις πρωτοφανείς ελλείψεις που παρατηρούνται στο έμψυχο δυναμικό αλλά και τα εναέρια μέσα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας από την απόρρητη, διαβαθμισμένη, αλληλογραφία μεταξύ των επικεφαλής του Σώματος και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη που αποκαλύπτει η zougla.gr.

Από τις 14 Ιουνίου 2012 οι ανώτατοι αξιωματικοί της υπηρεσίας είχαν ενημερώσει τον πρώην υπουργό Προστασίας του Πολίτη, κ. Λευτέρη Οικονόμου για τους κινδύνους που εγκυμονούν για την παρατεταμένη αδράνεια που παρατηρούνταν σε ό, τι αφορά τη θωράκιση της χώρας μας ενόψει της αντιπυρικής περιόδου, επισημαίνοντας παράλληλα ότι προβλέπεται ένα ιδιαίτερο θερμό καλοκαίρι με «υψηλές θερμοκρασίες και δυνατούς ανέμους».

Το διαβαθμισμένο έγγραφο το οποίο υπογράφεται από τον Διευθυντή Οικονομικών του Σώματος, το διευθυντή Δασοπυρόσβεσης, τον επιτελάρχη, τον υπαρχηγό και τον Αρχηγό, αποκαλύπτει τη διγλωσσία που παρατηρείται στους κόλπους της Πυροσβεστικής αλλά και του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη οι οποίοι αρχικά μιλούσαν για ένα ήσυχο καλοκαίρι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η παρουσία του όμως προκαλεί και εύλογα ερωτήματα καθώς αποκαλύπτεται ότι από τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου οι ανώτατοι αξιωματικοί ήταν γνώστες των τραγικών ελλείψεων που υπήρχαν στο Σώμα, ενημερώνοντας μάλιστα την πολιτική ηγεσία.  

Δείτε το διαβαθμισμένο έγγραφο

 

Ωστόσο, σήμερα, ενάμιση μήνα μετά, και ενώ βρισκόμαστε στην καρδιά της αντιπυρικής περιόδου, το Πυροσβεστικό Σώμα μετρά απώλειες σε αεροσκάφη ενώ αναγκάζεται να κινείται με έναν γερασμένο στόλο αυτοκινήτων.

Είναι ενδεικτικό ότι από τα 21 πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου Canadair, τα μισά περίπου είναι καθηλωμένα λόγω διαφόρων προβλημάτων. Από τα 10 μισθωμένα τα οποία επελέγησαν κατόπιν του διαγωνισμού της ΝΑΜSA επιχειρούν τα πέντε, ενώ από τα πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας συντηρημένο είναι το ένα αλλά και αυτό δεν μπορεί να πετάξει καθώς δεν ανανεώθηκαν τα πτυχία των χειριστών της ΥΕΜΠΣ.

Προκαλούν με προσλήψεις ιδιωτών-χειριστών

Ενδεικτικός των σπασμωδικών κινήσεων που γίνονται, πλέον, από το Αρχηγείο της Π.Υ. είναι ο διαγωνισμός που προκηρύχθηκε πριν από λίγες ημέρες προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα με τους χειριστές.

Τη στιγμή που τα «πτυχία» των στελεχών της πάλαι ποτέ κραταιής Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος (ΥΕΜΠΣ) έχουν λήξει χωρίς κανείς να ενδιαφερθεί για την ανανέωσή τους, το Αρχηγείο του Σώματος προχώρησε σε προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη ιδιωτών κυβερνητών. Προσφέρει μάλιστα, το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 5.000 ευρώ ως μηνιαία αποζημίωση στους χειριστές που θα επιλεγούν.

Από το ρεπορτάζ καταγράφονται ορισμένες πρόδηλες «ανορθογραφίες» οι οποίες θα πρέπει να απαντηθούν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, όπως:

1)    Η διαδικασία του διαγωνισμού θα διαρκέσει μέχρι τις 26 Ιουλίου 2012. Πότε θα προσληφθούν οι ιδιώτες-κυβερνήτες; Μετά τη λήξη της αντιπυρικής περιόδου;

2)    Για ποιο λόγο η ηγεσία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας δεν μερίμνησε εγκαίρως για την ανανέωση των πτυχίων των χειριστών της ΥΕΜΠΣ, για την εκπαίδευση των οποίων είχαν δαπανηθεί περισσότερα από 15 εκατομμύρια ευρώ;

3)    Ως πότε οι πολίτες θα επιβαρύνονται με δαπάνες που προκύπτουν από παραλείψεις και πράξεις αξιωματούχων του Δημοσίου; Θα υπάρξει τελικά έλεγχος αυτών των ζημιογόνων για το Δημόσιο συμπεριφορών ορισμένων υπαλλήλων;

Τους εκπαίδευσαν και τους παράτησαν!

Η ιστορία τρέλας η οποία παρατηρείται τα τελευταία 24ωρα γύρω από το θέμα πρόσληψης ιδιωτών-χειριστών είναι απόρροια της κρατικής αδιαφορίας που επιδείχθηκε στο θέμα των ιδιόκτητων ελικοπτέρων της Π.Υ. αλλά και στο δικαστικό πόλεμο που ξέσπασε μεταξύ των εταιριών.

Ως γνωστόν η Πυροσβεστική Υπηρεσία έχει στη διάθεσή της πέντε ιδιόκτητα ελικόπτερα, τρία ΒΚ-117, που χρησιμοποιούνται κυρίως ως συντονιστικά στις μεγάλες πυρκαγιές και δύο υπερσύγχρονα SUPER PUMA, για την καταστολή πυρκαγιών, τη μεταφορά πυροσβεστικού προσωπικού και εξοπλισμού καθώς και διάσωση ατόμων.

Τα συγκεκριμένα πτητικά μέσα κόστισαν στους έλληνες φορολογούμενους περί τα 45 εκατομμύρια ευρώ, έχουν όμως να πετάξουν από το φθινόπωρο του 2009 λόγω των «ατυχών» επιλογών που έγιναν ως προς την τεχνική υποστήριξή τους και τη δικαστική διαμάχη συγκεκριμένων εταιρειών.

Είναι ενδεικτικό ότι μόλις πριν από λίγο καιρό ένα εκ των πέντε ελικοπτέρων που παρέμεναν επί μακρόν «παρατημένα» συντηρήθηκε και είναι έτοιμο να πετάξει ενώ το προσεχές διάστημα ετοιμοπόλεμο αναμένεται να είναι ένα ακόμη ελικόπτερο.

Το παράδοξο όμως είναι ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει χειριστής προκειμένου να τα πιλοτάρει καθώς τα πτυχία των στελεχών της ΥΕΜΠΣ έληξαν λόγω της αδράνειας στην οποία είχαν περιέλθει οι πιλότοι της Πυροσβεστικής οι οποίοι είχαν εκπαιδευτεί με τα χρήματα του ελληνικού Δημοσίου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η υπηρεσία «ξέχασε» να μεριμνήσει για την μετεκπαίδευση των 11 -συνολικά- χειριστών με αποτέλεσμα «άπαντες» να κοπούν από την αξιολόγηση στην οποία προχώρησε Γερμανός ειδικός ο οποίος επισκέφθηκε πριν από λίγο καιρό τη χώρα μας.

«Ουσιαστικά μιλάμε για την πλήρη διάλυση της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος η οποία στελεχώθηκε από το 2002 και αποψιλώθηκε την τελευταία τριετία», αναφέρει ανώτατος αξιωματικός του Σώματος και συνεχίζει:

«Για τη συγκεκριμένη Υπηρεσία επιλέχθηκαν και εκπαιδεύτηκαν 15 χειριστές της Π.Υ. Το έργο τους ήταν δύσκολο και ως εκ τούτου δαπανήθηκαν αρκετά χρήματα. Τα έξοδα για κάθε πιλότο υπολογίζονται ως εξής: Περίπου 50.000 δαπανήθηκαν για την απόκτηση βασικού πτυχίου  CPL (H) με μονοκινητήριο ελικόπτερο συν 8 ώρες  για την απόκτηση τύπου σε δικινητήριο ελικόπτερο οι οποίες κόστισαν 1.500 την ώρα, σύνολο 12.000.

Επίσης  δαπανήθηκαν  περίπου 5.000/ ανά χειριστή, για το σχολείο της ειδικότητας IFR (πτήση με όργανα) . Σε αυτά να προσθέσουμε και τα χρήματα που δόθηκαν για τις 35 – 40 ώρες που είχε ο κάθε χειριστής σε δικινητήριο ελικόπτερο προκειμένου να αποκτήσει χειριστές, την εμπειρία πτήσεως με όργανα. Η κάθε ώρα κόστισε 1.5000, δηλαδή σύνολο περίπου 50.000 ανά  χειριστή.

Εάν σε αυτά υπολογίσουμε ότι και στα χρόνια της θητείας του, ο κάθε χειριστής έχει πτητική εμπειρία τουλάχιστον 600 έως 1.000 ώρες και η κάθε ώρα πληρώθηκε επί 1.500 προκύπτει ότι δαπανήθηκαν 900.000 έως 1,5 εκατ. ανά χειριστή. Αν, μάλιστα, πολλαπλασιάσουμε επί 15 (ο αριθμός των χειριστών) το ποσό ξεπερνά τα 15 εκ. ευρώ!».

Η επένδυση που πετάχτηκε στα σκουπίδια

Το πλέον εξωφρενικό, όμως, της όλης υπόθεσης είναι το γεγονός ότι μαζί με την καθήλωση των ιδιόκτητων ελικοπτέρων ξεκίνησε και η αποδόμηση της υπηρεσίας.

Οι «αχρείαστοι» χειριστές μετατέθηκαν σε άλλες υπηρεσίες όπου εκτελούσαν χρέη οδηγών και γραφιάδων. Δυο αποστρατεύτηκαν κακήν κακώς, ένας μετατέθηκε ως οδηγός στην Παλλήνη, ορισμένοι άλλοι μετακινήθηκαν σε υπηρεσίες της Περιφέρειας και ορισμένοι, εκλεκτοί, παρέμειναν στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» υπηρετώντας σε «νεκρά» πόστα.

Στελέχη της ΥΕΜΠΣ περιγράφουν την κατάσταση ως εξής: «Τα τελευταία χρόνια επιχειρείται συστηματικά η απαξίωση της κατάλληλης αξιοποίησης των  χειριστών του Π.Σ προς όφελος του Ελληνικού Δημοσίου και του Υπηρεσιακού συμφέροντος. Παράλληλα παρατηρείται απαξιωτική υποβάθμιση των Ελικοπτέρων του Π.Σ ιδιαιτέρως μεγάλης αξίας , χρήματα που πληρώθηκαν από τον Ελληνικό Λαό και ανέρχονται σε 50 εκατομμύρια ευρώ. Ουσιαστικά  επιχειρείται  προσπάθεια ουσιαστικής αναστολής λειτουργίας της Υ.Ε.Μ.Π.Σ. και ουσιαστικά της σιωπηρής κατάργησής της. Βέβαια, αν συμβεί κάτι τέτοιο και επαληθευθούν οι φήμες, υποβαθμίζεται η επιχειρησιακή δυνατότητα του Π.Σ , καθώς  η ενέργεια αυτή μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του κοινωνικού συνόλου, και σε κάθε περίπτωση δεν προάγεται και εξυπηρετείται το υπηρεσιακό και ακολούθως το δημόσιο συμφέρον».   

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης