Με μία ανακοίνωση ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώργος Μπαμπινιώτης αντέδρασε στην ανοιχτή επιστολή 285 αποφοίτων του Αρσάκειου Ψυχικού, διά της οποίας τίθεται δημόσια το ζήτημα της ανεπαρκούς διερεύνησης καταγγελιών κατά την περίοδο που στο σχολείο θήτευσε ο ήδη προφυλακισμένος Δημήτρης Λιγνάδης.

Οι 285 απόφοιτοι αφήνουν να εννοηθεί πως την περίοδο κατά την οποία είχε προσληφθεί ο Δημήτρης Λιγνάδης για να διδάξει θέατρο στους μαθητές και παρά τις πληροφορίες που κυκλοφορούσαν και τις καταγγελίες που κατετίθεντο σε ιδιωτικές συνομιλίες αλλά και σε κουβέντες που έγιναν μεταξύ γονέων, εκπαιδευτικού προσωπικού, μαθητών αλλά και ομοσπονδίας γονέων και κηδεμόνων, η διεύθυνση του σχολείου δεν φρόντισε να εξετάσει σε βάθος τα στοιχεία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χωρίς δηλαδή περιστροφές αλλά με μεγάλη προσοχή, οι απόφοιτοι θέτουν ζήτημα συγκάλυψης και καλούν όλους όσοι γνωρίζουν και που μαθήτευσαν στο σχολείο κατά την περίοδο εκείνη να προσέλθουν με ασφάλεια και με την τήρηση όλων των κανόνων διακριτικότητας να καταθέσουν τα όσα ξέρουν.

Συμπληρωματικά στην υπόθεση παρενέβη και η πρώην πρόεδρος της ομοσπονδίας συλλόγων γονέων και κηδεμόνων Νάνσυ Καλαφάτη, η οποία επισημαίνει: «Ήμουν πρόεδρος της τότε ομοσπονδίας και συμφώνησα στην απομάκρυνση από τις θεατρικές “διδαχές” του γνωστού ηθοποιού και σκηνοθέτη “που δεν θέλει να γίνει βορά” τώρα! Χαίρομαι, κορίτσια, που δεν τραβάτε κουρτίνες και δεν εθελοτυφλείτε».

Επίσης στην υπόθεση παρενέβη και η απόφοιτος Δ.Κ., η οποία αναφέρει σε ανάρτησή της στο διαδίκτυο: «Έχουμε ήδη μαζευτεί 5-6 κοπέλες. Παρακαλούμε πολύ όσες συμμαθήτριες κυρίως 1994-2000 Α, Β και κυρίως Κλασικού θυμούνται λεπτομέρειες και περιστατικά από τη “θητεία” του γόη καθηγητή Λιγνάδη να επικοινωνήσουν μαζί μας. Δεν πρόκειται να αναφερθούμε στα ονόματά σας, γνωρίζουμε πως πέρασαν χρόνια αλλά όλες μαζί μπορούμε να αναφέρουμε λεπτομερώς πράγματα που θα κολλήσουν ξανά τα κομμάτια του τότε παζλ. Μπορεί οι πράξεις εκείνες να μην τιμωρούνται πλέον από τον νόμο λόγω παραγραφής. Όμως με στόχο να αποδείξουμε το αυτονόητο θέλουμε να συμπαρασταθούμε στις ήδη υπάρχουσες καταγγελίες. Η φυλάκιση του κυρίου μετά από τρεις βδομάδες και έχοντας σβήσει-διαγράψει ενοχοποιητικά στοιχεία θα έχει ως στόχο 10-20 χρόνια φυλάκισης ίσως. Μιλάμε για μια δράση στα 25 τουλάχιστον χρόνια και για χιλιάδες παιδιά και παρενοχλήσεις στις οποίες εντελώς ξαφνικά κανείς δεν γνώριζε. Ο κύριος δεν ήταν ο μοναδικός καθηγητής που έπραττε τότε ανεξέλεγκτα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Άλλη απόφοιτος με τα αρχικά Τ.Τ. καλεί τους αποφοίτους να μιλήσουν ανοιχτά: «Είμαι απόφοιτη Αρσακείου, μέλος του θεατρικού ομίλου, απόφοιτη του 2000 και ηθοποιός εν ενεργεία από το 2004 που τελείωσα τη σχολή. Τα τελευταία γεγονότα μάς δείχνουν ότι πέρα από την ανάγκη να βγούμε στο φως, υπάρχουν πολλές κακοποιημένες ψυχές που έχουν ανάγκη να μιλήσουν. Έχει σημασία πότε τέλειωσε ο καθένας μας το σχολείο και αν γινόντουσαν ή όχι το 1994 ή το 2004; Ή ότι όλοι πρέπει να στηρίξουμε και να βοηθήσουμε παιδιά που έχουν υποστεί βία κάθε είδους! Και μιλάω με το θάρρος και τη τόλμη όπως έκανα πάντα όταν προσπαθούσε κάποιος καθηγητής να μου επιβάλει την εξουσία του ή όταν παραπονιόμουν σε διευθυντή και κοιτούσε το ταβάνι!».

Πριν αναφερθούμε στην αντίδραση του προέδρου της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας κ. Μπαμπινιώτη, ας ανατρέξουμε στο πλήρες κείμενο των 285 αποφοίτων στο οποίο άλλωστε απαντά και αναφέρεται ο κ. καθηγητής.

Το κείμενο των 285

Οι πρόσφατες εξελίξεις αναφορικά με τα περιστατικά ψυχικής και σεξουαλικής βίας σε βάρος ανηλίκων, με φερόμενο θύτη εξωτερικό συνεργάτη του Αρσακείου Ψυχικού, ενεργοποίησαν την ευαισθησία και την απωθημένη μνήμη μας.

Αποτελούμε μια ομάδα αποφοίτων από το 1994 έως το 2018 με ετερόκλητες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές καταβολές. Ωστόσο η παρούσα παρέμβαση είναι αποτέλεσμα μιας πηγαίας επικοινωνίας που προέκυψε από κοινά μας βιώματα κατά τη φοίτησή μας σε αυτό το σχολείο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας κοινωνίας που αυτή τη στιγμή συγκλονίζεται από τις αποκαλύψεις.

Μέσω της επιστολής αυτής θέλουμε να εκφράσουμε τη συμπαράστασή μας προς όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που υπέστησαν από συγκεκριμένους καθηγητές και καθηγήτριες των Αρσακείων σεξουαλικές, ψυχολογικές ή και λεκτικές προσβολές, οι οποίες τελούν σε γνώση μας – έχει πέσει στην αντίληψή μας ή έχουμε πληροφορηθεί κάτι από όλα αυτά, ενίοτε δε και όλα. Δεν ζητάμε από τους ανθρώπους που έζησαν τραύματα να τα αναβιώσουν, δεν τους ζητάμε να συμμετάσχουν – εκτός κι αν το επιθυμούν. Τους λέμε μόνο ότι γνωρίζουμε, κατανοούμε και είμαστε δίπλα τους. Είμαστε εδώ για να στηρίξουμε με κάθε τρόπο όποιον και όποια θέλει να μιλήσει.

Ως Απόφοιτοι των Αρσακείων Σχολείων καταγγέλλουμε κάθε αρμόδιο καθηγητή/τρια ή υπεύθυνο/η που συγκάλυψε γεγονότα και δεν προστάτευσε, με τις πράξεις ή τις παραλείψεις του, τους μαθητές και τις μαθήτριες. Θέλουμε να γίνει κατανοητό πως δεν αναφερόμαστε σε μεμονωμένα γεγονότα μιας συγκεκριμένης περιόδου, αλλά σε μια διαχρονική νοοτροπία κάποιων· στην παντελή έλλειψη παιδαγωγικών ορίων ορισμένων εκπαιδευτικών, που σε καμία περίπτωση δεν συνάδει με τις πρακτικές ενός προστατευμένου σχολικού περιβάλλοντος.

Μας εξοργίζουν οι ισχυρισμοί ότι δεν έγινε τίποτα από τα παραπάνω αντιληπτό από το υπόλοιπο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό. Δεν μιλάμε, φυσικά, για όλους και όλες, ούτε αποδίδουμε το ίδιο βάρος στον καθένα. Αν όμως πράγματι οι υπεύθυνοι δεν γνώριζαν τίποτα, θα έπρεπε τουλάχιστον να αναλάβουν την ευθύνη για το ότι δεν φρόντισαν να υπάρχει στη διάθεση των μαθητών και των μαθητριών ο τρόπος για να καταγγελθούν τέτοια περιστατικά.

Επίσης, η διοίκηση θα έπρεπε να έχει το θάρρος να λογοδοτήσει για την πραγματοποίηση ορισμένων –όπως αποδεικνύεται– λανθασμένων επιλογών.

Με αυτά κατά νου, ζητάμε από όλους τους υπευθύνους/ες, εντός και εκτός Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, τα εξής:

Να διερευνηθούν τα γεγονότα και οι αποκαλύψεις της τρέχουσας περιόδου αλλά και η σύνδεσή τους με δικαστικές και αστυνομικές έρευνες του παρελθόντος με πρωτοβουλία και του σχολείου. Για εμάς άλλωστε αποτελεί εδραία γνώση πως δεν πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά.

Να αναλάβουν οι αρμόδιοι την ευθύνη που τους αναλογεί, με την οριστική απομάκρυνση των καθηγητών εκείνων που συστηματικά εκμεταλλεύτηκαν και προσέβαλαν τη γενετήσια αξιοπρέπεια των μαθητών/τριών με την αντιδεοντολογική τους συμπεριφορά, αν ασκούν ακόμα το εκπαιδευτικό λειτούργημα στα Αρσάκεια Σχολεία.

Να δημιουργηθεί σύστημα ανώνυμης αναφοράς περιστατικών που προσβάλλουν την προσωπικότητα και τη γενετήσια αξιοπρέπεια ή θίγουν με άλλο τρόπο την παιδαγωγική εμπειρία των μαθητών/τριών, καθώς και να τεθεί σε εφαρμογή κώδικας δεοντολογίας, ο οποίος θα οριοθετεί τις πρακτικές που είναι αποδεκτές και μη στον χώρο του σχολείου και θα περιγράφει τις νομικές ενέργειες που θα λαμβάνουν χώρα μετά από αναφορές περιστατικών συναισθηματικής και σεξουαλικής παρενόχλησης για την καταπολέμησή τους. Αυτές οι ενέργειες ιδανικό θα ήταν να συνδυαστούν με τη μέριμνα για την ευαισθητοποιημένη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των μαθητών.

Το σχολείο να ερευνήσει και να συμβάλει στην καταγραφή σχετικών περιστατικών, καθώς και να εξασφαλίσει την ανοιχτή πρόσβαση στα αποτελέσματα των σχετικών διαδικασιών, χάριν διαφάνειας, διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων των εμπλεκομένων μερών. Απαιτούμε ΚΑΘΑΡΣΗ και διαφάνεια στα Αρσάκεια αλλά και σε όλα τα σχολεία, για τη δικαίωση των μαθητών και των μαθητριών και το καλό των ερχόμενων μαθητικών γενεών. Στόχος της εκπαίδευσης πρέπει να είναι η διαμόρφωση των παιδιών σε όμορφους ανθρώπους.

Την ύστατη στιγμή, ζητάμε η ιστορική Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία να μην αποδειχθεί ιστορικά ανεύθυνη.

Υπογράφουν Διακόσιοι Ογδόντα Πέντε (285) Απόφοιτοι του Αρσακείου Ψυχικού.

Η απάντηση Μπαμπινιώτη 

Ο Γιώργος Μπαμπινιώτης με απάντησή του που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα in.gr αναφέρει πως συγκάλεσε αμέσως συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (η οποία είναι νομικά υπεύθυνη για τη λειτουργία όλων των Αρσακείων) έτσι ώστε να συζητηθεί η επιστολή-καταγγελία των αποφοίτων.

Ο κ. Μπαμπινιώτης αναφέρει πως πρόκειται να προτείνει να κατατεθεί άμεσα αίτημα στην Εισαγγελία προκειμένου να κληθούν και οι 285 απόφοιτοι που υπογράφουν την ανοιχτή επιστολή. Ο κ. Μπαμπινιώτης στην ανακοίνωσή του και παρά τη διακριτικότητα που τον διακρίνει δεν κρύβει την ενόχλησή του και αναφέρει: «Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία θα συνδράμει τις μόνες αρμόδιες αρχές σε ό,τι της ζητηθεί και θα είναι αρωγός στο έργο της εισαγγελίας, όταν και εάν οι αόριστες και γενικόλογες αναφορές της επιστολής λάβουν τη μορφή συγκεκριμένων και επωνύμων καταγγελιών».

Η έμμεση απαξίωση των βασικών στοιχείων που γνωστοποιούνται από την επιστολή των αποφοίτων με τον χαρακτηρισμό «αόριστες και γενικόλογες» καταδεικνύουν σε έναν βαθμό την ενόχληση του συντάκτη της ανακοίνωσης. Όμως και στη συνέχεια εμμέσως πλην σαφώς αφήνει να πλανάται ένα υπονοούμενο: «Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία θα πράξει -αυτονοήτως- ό,τι θα έπραττε εξαρχής, εφόσον κάποιος από τους νυν υπογράφοντες της είχε γνωστοποιήσει -οποτεδήποτε- οιοδήποτε συγκεκριμένο πραγματικό περιστατικό».

Με λίγα λόγια, ο Γιώργος Μπαμπινιώτης αφήνει να εννοηθεί πως από τη στιγμή που δεν υπήρξε στο παρελθόν καμία επώνυμη ή ενυπόγραφη καταγγελία είναι φυσικό να μην κινηθεί καμία διαδικασία. Δεν λαμβάνεται δηλαδή καθόλου υπόψη ο φόβος των θυμάτων για τις επιπτώσεις από κάθε αποκάλυψη το αίσθημα της ντροπής που λογικά θα αισθάνονταν οι έφηβοι μαθητές καθώς και η ενδεχόμενη άρνηση κάποιων γονέων να συνδράμουν στην καταγγελία περιστατικών για να μην υπάρξει ο ενοχλητικός «ντόρος». Όλα αυτά θα έπρεπε να τα γνωρίζει όμως ο κάθε έμπειρος εκπαιδευτικός και να τα λαμβάνει υπόψη του.

Όμως και ανεξάρτητα από όλα τα παραπάνω φαίνεται πως κάτι έχει αλλάξει στις σχέσεις των αποφοίτων εκείνης της περιόδου με το σχολείο αλλά και με την ίδια τη δυναμική που έχει αναπτυχθεί μετά τις τρέχουσες αποκαλύψεις. Μαθητές και μαθήτριες της τότε εποχής, ενήλικες πια, επαγγελματίες με παιδιά και κοινωνική ζωή, φαίνεται πως είναι διατεθειμένοι και διατεθειμένες να προχωρήσουν στην κατάθεση στοιχείων για το τι πραγματικά συνέβη κατά τη διάρκεια των θεατρικών «διδαχών» του Δημήτρη Λιγνάδη στο Αρσάκειο Ψυχικού.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης